John Lydon, věčně namíchnutý kritik všeho, oprášil svoje Public Image Ltd a natočil s nimi skvělou desku "End of the World". A nová hudba je vždycky dobrým důvodem k tomu vyrazit na turné. V Česku si tahle veteránská parta naplánovala hned dva koncerty, ten první se uskutečnil v Lucerna Music Baru a bylo vyprodáno. Oprávněně.
Live: Public Image Ltd
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 16. října 2023
setlist: Penge, Albatross, Being Stupid Again, This Is Not a Love Song, Poptones, Death Disco, The Room I Am In, Flowers of Romance, Memories, Car Chase, The Body, Warrior, Shoom, Přídavek: Public Image, Open Up (Leftfield cover), Rise
Fotogalerie
© Petr Čejka / musicserver.cz
Tolik pankáčů jsem před pražským Palácem Lucerna už dlouho neviděl. Pravda, tváře už u většiny z nich pokryly vrásky a vlasy, kdysi česané do efektních čír, povážlivě prokvetly stříbrem, křiváky a další doplňky ale zůstaly na svém místě. Přece jen -
John Lydon, to je taky Johnny Rotten z klíčových punkrockerů
Sex Pistols. A kdy jindy se dostat na dosah ruky k tomuhle idolu? Od téhle bouřlivácké kapely sice nezazněla ani nota, Lydon je nicméně jenom jeden, ať už hraje s kýmkoliv.
© Petr Čejka / musicserver.cz
Na pódium, které poněkud překvapivě
nezahřívala žádná předkapela, nastoupili
PiL s britsky gentlemanskou přesností jen minutku po avizované deváté. Lydon v prapodivně neforemném kostkovaném obleku a trojice muzikantů (Bruce Smith, Lu Edmonds a Scott Firth) odpálili koncert novinkovou "Penge", aby vzápětí přešli do mohutně aplaudovaného desetiminutového opusu "Albatross". Ačkoliv by Public Image Ltd mohli hrát pouze na nostalgii a poskládat setlist z letitých post-punkových hymen, čerstvých skladeb se nebáli. Kromě již zmíněného otvíráku došlo i na dvě další, "Car Chase" a "Being Stupid Again". Nejvíce prostoru pochopitelně patřilo ikonickému albu "Metal Box". A pak už to byl velmi vyvážený průřez diskografií, včetně žánr ustavujícího kusu "Public Image" nebo extatické "Open Up" původně z repertoáru elektronických
Leftfield.
© Petr Čejka / musicserver.cz
Jakkoliv by to bez muzikantů za Lydonem nešlo, většina očí se samozřejmě upírala na principála. Sedmašedesátiletý
Brit-jak-poleno je dnes punkovým klaunem i praštěným kazatelem, který mladou generaci učí sprostá slova, člověkem, který anarchii nenávidí, a přesto ji tak nějak ztělesňuje, i nerudným anglickým důchodcem, který nadává a prská nad šálkem čaje a zároveň vše suše glosuje. Má v sobě ale i pořádnou dávku energie a nekonečné charisma. Navíc mu to stále velmi dobře zpívá nebo řve, podle potřeby.
© Petr Čejka / musicserver.cz Škoda jen, že publikum bylo po většinu času docela pokorné. Spíše se jen tak vlnilo do pravidelného rytmu a více se nechalo rozhecovat až úplně na konci. A to navíc po mírně trapném momentu, kdy se kapela zdekovala do zákulisí před přídavkem, jenže očekávaný potlesk a vyvolávání se nějak téměř nekonalo a rozbíhalo se jen pozvolna. Těžko říct, proč tomu tak bylo, snad za to mohla poněkud náročná frontmanova angličtina. Nakonec se ale časomíra zastavila na poctivých devadesáti minutách a šestnácti položkách v setlistu.
Public Image Ltd nemají tu obří pilulku v logu - a za kapelou se skvěla i na pražské štaci, pěkně zavěšená přes obrazovku simulující oprýskanou cihlovou zeď - jen tak pro nic za nic. Jejich muzika je stále lékem na naštvanost a blbou náladu, která je pro dnešní dobu dosti příznačná. Matematická logika je neúprosná - mínus a mínus dává plus. A stejně tak nejlepším lékem na naštvanost je její podoba zformovaná do uměleckého výrazu. V toto ohledu mají
PiL stále neodolatelnou sílu.