V brněnském klubu Fléda minulé pondělí vystoupila anglická skupina Achanak, která patří k předním představitelům zmodernizované podoby panjabské bhangry. Pokud jste na koncertě nebyli a zajímá vás, přečtěte si alespoň reportáž z něj.
© Achanak Website
Brněnský klub
Fléda už s pevnou samozřejmostí servíruje zajímavé koncerty, které překračují hranice hudebních žánrů. Vystoupení birminghamské partičky
Achanak bylo dalším důkazem, že co se týče dramaturgie, nemá
Fléda v kulturním centru Moravy konkurenci.
Večer zahájil DJ Yukimura, který pak návštěvníky Flédy bavil i po koncertě na taneční party. Yukimura je u nás zatím jediný DJ, který se systematicky věnuje hraní současného asijského undergroundu. Zatímco na úplném začátku hrál do
prázdných, po skončení koncertu mu rozdovádění tanečníci připravili řádné publikum.
© facebook interpreta
Zhruba v deset nastoupily hlavní hvězdy večera. Šestice hudebníků z anglického Birminghamu přivezla do Brna inovativní fúzi západní elektroniky a východní lidové hudby. World music? Možná. Budoucí globální urban music? Kdoví. Tak či onak - domácí publikum mělo šanci ochutnat zvuk módní bhangry, která hýbe dnešní klubovou scénou v Anglii.
Achanak ale rozhodně nejsou žádní nováčci. Fungují už čtrnáct let a vždy stáli v čele fúzování východní hudby a evropské elektroniky. V Česku byli poprvé, ale už si zahráli v Kanadě, Singapuru, Malajsii nebo v Japonsku a předskakovali třeba
Manic Street Preachers,
Levellers nebo
Dreadzone. Ve Flédě předvedli jen střídmou podobu podiové show (kterou se kdysi proslavili v Anglii), hlavní prostě byla hudba.
Frontmanem Achanaku je zpěvák Vijay. Klasická indická folklorní hudba desi v jeho projevu až překvapivě lehce zapadla do kontextu elektroniky. Zpíval v panjabštině a v jedné z posledních skladeb dokonce začal anglicky rapovat. Co se týče zpěvu, žádné připomínky. Vijay ale odkoukal manýry od svých rockových kolegů a už při první skladbě navazoval (dost lacině) kontakt s diváky stylem:
"Jste nejlepší publikum, jaké jsme kdy měli" a
"milujeme vás". Méně mohlo být v tomto případě více, dlouhé proslovy sice vtahovaly publikum do koncertu, většinou ale rušily atmosféru.
© facebook interpreta
Zdaleka nejpůsobivějším elementem Achanaku byl
rytmický dvojtakt tabla a dholu. Šéf Achanaku Ninder Johal zářil na tabla stabilně, a když se chopil dholu hudebník, který si nechá říkat K, jejich společná rytmická řeč přiváděla diváky v úžas. A to jim ještě sekundoval klasický rockový bubeník! Není tedy divu, že skladby byly postavené na rytmech panjabské bhangry, odkud občas unikali do hip hopu (velmi svébytná předělávka "Boom! Shake The Room" Jazzy Jeffa a Fresh
Prince). Rozdíl mezi Achankem a třeba takovými
Asian Dub Foundation, kteří jsou u nás velmi dobře známí, byl patrný na první poslech. Zatímco ADF jsou politická kapela,
Achanak na citlivá témata (alespoň to tak v pondělí vypadalo) rezignovali a místo poučování jen bavili lidi. Stejně tak
Achanak narozdíl od ADF šetřili s
evropskými breakbeaty a spoléhali se čistě na rytmy bhangry. Tohle je recept, se kterým v současnosti slaví úspěch
Panjabi MC. Od něj si ostatně
půjčili motiv jeho největšího hitu "Mundian To Bach Ke", který nastartoval současné bhangrové šílenství.
Achanak nezklamali. Divákům hladovým po něčem novém předvedli, jak se dá spojit původně náboženská nebo lidová hudba panjabského lidu s elektronikou sekulárního západu. A přitom není potřeba se tvářit akademicky (jak to mají ve zvyku fanoušci world music), ale jen si užívat síly, která tryská z hudby. Ať už té z východu nebo ze západu.
Achanak, DJ Yukimura, Brno,
Fléda, 23.6.2003