Vydat album po jedenácti letech, to je už pořádná událost, navíc když je i pro kulturu tahle doba dost nejistá. Ladybirds se toho ale nebály, a jejich fanoušci už mohou ve svých přehrávačích sjíždět desku "Šachovnice". Nejen o ní jsme si povídali s frontwoman Alenou Schernstein a basistkou Annou Olejníkovou.
Nové CD Ladybirds "Šachovnice" je tady. Jak se povedl křest?
Alena Schernstein: Křtily jsme 13. května v Jablonci nad Nisou na letní scéně Eurocentra. Přišla spousta lidí, počasí bylo ukázkové a naše písničky - ať vlastní nebo převzaté - v podání s kompletní rytmikou se dle ohlasů všem moc líbily. Takže jsme velmi spokojené.
(úsměv) Hostem večera byl
Ondřej Ruml a zazněly i skladby společné.
Tucet songů je tentokrát autorských. Jsou především nové, nebo jsou mezi nimi i takzvané šuplíkovky?
Alena Schernstein: Řekla bych, že od každého trochu. Od vydání posledního ryze autorského CD uběhlo již jedenáct let, některé singly jsme vydaly mezitím, ale samozřejmě jsme se dost věnovaly rodinám a hlavně (když to šlo) živému hraní. Takže za tu dobu se některé písničky stihly
zašuplíkovat. Na CD uslyšíte jak autorské novinky, tak i starší kousky, třeba z období mé maturity.
(úsměv)
Skladby jako "Lajlajlaj", "Matky na tahu" či "Nevyspalá" popisují hodně pařmenský život, je třeba však uvést, že všechny jste vdané a s dětmi. Do jaké míry jsou tedy texty autentické, aktuální a kde je fikce či vzpomínky na bujaré mládí?
Alena Schernstein: Vlastní texty jsou vždy autentické, ne?
(smích) Já mohu mluvit za píseň "Matky na tahu". Ta vznikla vyloženě na akci, kamarádka Pavla Tomšová zapisovala nápady a na místě jsme rýmovaly… Pak jsem to jen zpracovala a bylo to. Aktuálně jsme všechny vdané a na kapelu máme celkem čtyři děti. Ale žádná z nás už nekojí a na děti většinou seženeme hlídání (nebo aspoň na většinu). Takže akce si umíme užít jako zamlada (možná i víc, když nás nehlídá táta
(bujarý smích)).
Anna Olejníková: Věřte nebo nevěřte, "Nevyspalá" vznikla z úplně nevinného dětského zážitku, kdy jsem myla skleničky od vína po rodičích a připadala jsem si děsně dospělá, protože mi dali poprvé ochutnat víno. Je to jedna z mých nejstarších písniček a postupem času samozřejmě získávala (a získává) další a další významy. Je to ukázkový příklad písně, kdy se kontext textu v průběhu let mění a s ním i význam a vyznění celé skladby. Musím říct, že když ji teď zpívám na koncertech, opravdu si nepředstavuju mytí skleniček po rodičích.
(úsměv) Mimochodem o dorůstání k vlastním textům jsem napsala diplomovou práci, takže odpověď na tuhle otázku by mohla mít klidně čtyřicet stran.
(smích) No, a písnička "Lajlajlaj" vznikla po jednom z Alenčiných Narozkyfestů na Dobré Vodě u jednoho konkrétního ohně s konkrétními lidmi… Ta teda pařmenská, autentická (a možná i stále aktuální) je.
(úsměv)
© SuperGram Nejen z textů songů, ale i ze životopisů jednotlivých členek, které si člověk může přečíst na webu kapely, se dá usoudit, že s vámi asi nuda nebude...
Alena Schernstein: No, rozhodně se nenudíme. Těšíme se na každou akci, každou zkoušku, každé hraní, každé natáčení. Kromě toho, že to znamená, že máme hlídání, je pro nás důležité, že jsme spolu a můžeme dělat to, co nás baví.
Za téměř pětadvacet let existence jste moc řadových alb s vlastní muzikou nevydaly - poslední je už jedenáct let staré. Proč jste se rozhodly zrovna v této pandemií poznamenané době jít zase s kůží na trh?
Alena Schernstein: To nebylo plánované, prostě to takhle blbě vyšlo.
(úsměv) Konečně jsme dorodily a odkojily. V době pandemie jsme zalezly do našeho domácího studia a natočily si pro radost další promo CD z převzatých anglických písniček, které máme zpracované a hrajeme je na koncertech. Ale vlastních českých kousků přibývalo a autorské CD jsme plánovaly a probíraly hodně dlouho dopředu. Poslední dva roky jsme přemýšlely a na zkouškách diskutovaly, kterou cestou se dáme, koho si pozveme, jestli chceme skladby přearanžovat, nebo je nahrát tak, jak s nimi vystupujeme… Bylo to docela náročné rozhodování a zjišťování, co všechno to obnáší, kolik to stojí, jaké studio si vybrat. Opravdu přes dva roky jsme o tom jen dumaly a zjišťovaly možnosti.
Anna Olejníková: No, a další rok jsme poctivě zkoušely s bubeníkem, dolaďovaly aranže a jezdily natáčet do studia. Bylo to právě v té nešťastné covidové době, kdy byl každou chvíli někdo v karanténě. Ale na druhou stranu bylo méně koncertů, takže jsme měly možnost se soustředit na natáčení. Možná i díky tomu jsme ze sebe dostaly úplné maximum, aby deska byla co nejlepší.
Ladybirds
Původní název formace je Berušky a rok vzniku je ten samý, kdy naši hokejisté slavně vyhráli olympiádu v Naganu, tedy 1998. Tehdy holkám bylo v průměru devět let, měly spoustu elánu, kuráže a sny, které se jim postupem času začaly plnit. Jezdily na nejrůznější (převážně folkové) festivaly, pracovaly na sobě, otrkávaly se a postupem času se jim podařilo natočit několik alb s vlastní i převzatou tvorbou. Žánrově jsou rozkročeny od folku až po pop a hrají hlavně to, co je baví. Letos už pod dospěleji znějícím názvem Ladybirds vydávají u vydavatelství SuperGram po jedenácti letech nové studiové album "Šachovnice". Desku lze zakoupit zde.
Ke spolupráci jste zvolily poprvé i vydavatelství, konkrétně Ivana Kurteva a SuperGram. Jaké důvody vás k tomu vedly?
Alena Schernstein: Rozhodly jsme se zajít o krůček dál, než si nahrát písničky v domácím prostředí, mít v obýváku několik set našich CD a vozit je po koncertech. K Ivanovi vedla cesta přes folk, na kterém jsme vyrostly a kde jsme působily a pořád díky vlastní české tvorbě působíme. Ivan má zkušenosti s vydáváním, má kontakty na lidi, kteří si nás mohou pamatovat z dob našich začátků, umí zprostředkovat projekt na Startovači… a vůbec, je moc šikovný a pracovitý. Samy bychom to opravdu nezvládly.
(úsměv) I s ním v zádech jsme měly pocit, že neděláme a neřešíme poslední půl rok nic jiného než nové CD. A to bylo s prací a rodinou v zádech docela vysilující. Ještě, že jsme ho oslovily.
(smích)
Projekt na Startovači k podpoře nové řadovky byl úspěšný. Jak moc to povzbudí do další práce?
Alena Schernstein: To, že vyšel Startovač, bylo skvělé! Vybrat takovou částku po pandemii a v kombinaci s děním na Ukrajině byl docela zázrak a všem, kdo nás podpořili, moc děkujeme. A povzbuzení do další práce? My jsme povzbuzené do další práce neustále, nezávisle na okolnostech, nedokážu si představit, jak by to vypadalo, kdybychom byly ještě
povzbuzenější.
(smích)
© Martin Koubek Samy kapelu popisujete jako akustická muzika, v níž snoubíte country a folk s angloamerickým popem, což jsou poměrně odlišné žánry. Proč jste se rozhodly hrát obojí?
Alena Schernstein: Protože nás to baví.
(úsměv) Vychází to v podstatě z naší historie. Začaly jsme jako dětská kapela
Berušky a hrály jsme folk, postupně jsme tíhly ke country a jezdily vystupovat do westernových městeček a pak jsme si začaly půjčovat písničky z jiných žánrů a upravovat si je do našeho nástrojového obsazení. Od každého trochu, nikam pořádně nepatříme, ale to, co děláme, nás baví. A o tom to asi je.
(úsměv)
Anna Olejníková: Nejdůležitější pro nás je (a na tom se jako kapela shodneme) hrát muziku naživo bez samplovaných podkladů. I když používáme čím dál tím víc nástrojů, vozíme s sebou stomp-box, což je takový malý velký buben (kopák) v krabičce, tak se stále držíme toho zahrát vše tady a teď (kdykoliv a kdekoliv). A jestli jsou to písničky rockové, disco nebo popové, to už je jedno. Hlavně že je to živá hudba! Stejně to v našem nástrojovém obsazení vždycky vyzní trochu folkověji, protože ve třech už prostě na víc nástrojů najednou zahrát nedokážeme.
(smích)
Vznikly jste už v roce 1998. Odstartovala vaše úspěšná kariéra pořádně až pořadem Rozjezdy pro hvězdy, nebo se tak stalo dřív a tohle vystoupení vás jedině utvrdilo ve správné cestě?
Alena Schernstein:
(smích) Nevím, jestli bych pořad Rozjezdy pro hvězdy označila za nějaký zlom nebo rozjezd. Spíš jako velkou zkušenost a zážitek. Ale nejvíce nás formovaly dětské hudební soutěže jako je Dětská Porta, Brána a především Folkový Kvítek. Díky nim jsme se dostaly na velká pódia folkových festivalů a díky rodině, která nás až neuvěřitelně podporovala a všude nás vozila, jsme nepřestaly hrát a mohly jsme dorůst až k tomu, co hrajeme dnes. Máme za těch skoro pětadvacet let třetí basistku v pořadí. Anička s námi hraje už přes třináct let.
Díky hraní na nejrůznějších festivalech jste mohly poznat vlastně všechny domácí hvězdy žánru folk a country, tak jací jsou všichni ti Nohavicové, Redlové, Daňkové a podobní bardi? Cítíte se s nimi na stejných pódiích dobře?
Alena Schernstein: Pana Nohavicu jsme ještě nepotkaly, ale s ostatními zmiňovanými se potkáváme nebo jsme se potkávaly často a vždy je to moc příjemné shledání. Dělá nám upřímnou radost, když se hvězdy takového formátu zastaví, přijdou nás pozdravit a případně pozvat na jejich akci, abychom jim tam zahrály. Byli to naši festivaloví strejdové, od kterých jsme se v dětství dozvěděly spoustu užitečných věcí.
(úsměv) Především
Jarda Samson Lenk, se kterým jsme se potkávali asi nejvíc. Nejspíš i proto vznikla v pozdějších letech spolupráce a zpíváme na několika jeho CD vokály. Na některých akcích si s ním vždycky rády zahrajeme a zpíváme naživo.
Anna Olejníková: Právě přes Samsona jsme se dostaly i k Vlastu Redlovi,
Ivanu Hlasovi a dalším, se kterými jsme měly tu čest si zazpívat.
Je ještě jedna otázka, na kterou se musím zeptat - berlínský fanklub. Jak jste k němu přišly?
Alena Schernstein: V Polsku.
(úsměv) Na jednom velkém westernovém festivale, kam jsme jezdily několik let za sebou a oni také. Ohromná banda skvělých Berlíňáků. A tak se stalo, že jsme jim začaly jezdit pravidelně hrát do Berlína a několikrát přijeli i oni za námi do Jablonce.