V roce 2021 se sice mohlo koncertovat o něco více než v roce předchozím, dozvuky karantén však ještě doznívaly. Vyšlo tak dost alb na to, abychom vybrali ta nejlepší. Třiadvacet redaktorů a redaktorek by ocenilo celkem 103 domácích (českých a slovenských) desek. Tohle je finální dvacítka a příčky deset až šest.
zahraniční desky: 40-31 | 30-21 | 20-11 | 10-1
domácí desky: 20-16 | 15-11 | 5-1
10. Beata Hlavenková - Žijutě |
Sledovat hudební putování
Beaty Hlavenkové je nesmírná radost. Svého času jazzová klavíristka se v průběhu let proměnila v nadžánrovou muzikantku, která na desce "Žijutě" hladce kloubí písničkářství s popem. Popem chytrým, hudebně i aranžérsky propracovaným a v žádném případě ne prvoplánovým. Ve spolupráci se širokým týmem spolupracovníků (mimo jiné
Oto Klempíř,
Adam Koller,
Tomáš Liška nebo
Vojta Nýdl se jí podařilo natočit album pokorné, skromné, ale emocionálně extrovertní, místy dokonce až překvapivě rozverné. Dílo, jež skrývá nejedno překvapení. A je opravdu radost odhalovat jednotlivé vrstvy nahrávky a nechávat se při každém poslechu unášet větrem mnohdy velmi nenápadných melodií. "Žijutě" je překrásná deska, jedna z těch nejupřímnějších, které tu v roce 2021 vznikly. Takhle vypadá pop, kterému mohu věřit. (Jiří V. Matýsek)
Tip Honzy Průši: MIDI LIDI - Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád + Heal The World, konečně!
MIDI LIDI netrpí tvůrčí krizí, a tak v roce 2021 vydali hned dvě desky, a to den po sobě. Na den dětí to bylo album "Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád" a o den později vyšla kolekce "Heal The World, konečně!". Berme je, pro potřeby mého tipu, jako jeden celek. Ostatně oba dvouvinyly, jak ten bílý a průhledný, tak ten močálový a
hovnový se mi doteď pletou stejně jako "Use Your Illusion I. a II.". A přitom ta - chtělo by se říct - nadprodukce neztrácí na kvalitě a nemá hluché místo. Ať už jde o výborné texty plné ironie i vtipů (leckdy ne úplně snadno dešifrovatelných, třeba ten o Landovi jsem si musel nechat vysvětlit), pod kterými se ale schovávají vlastně závažná společenská témata, nebo o lehkou a melancholickou elektronickou hudbu, jež ale ukrývá geniální skladatelské schopnosti, ale i radost z rozsáhlých experimentů ("Chopok"). A vlastně si myslím, že kapela udělala chybu, že alba vydala takhle odděleně den po sobě. Zřejmě jí to sebralo umístění v různých žebříčcích, protože když máš jako hlasující třeba tři nebo pět nominací, dvě místa tím nezaplácneš.
Dvojčata Jiří a Ondřej Veselí dělají od roku 2016 hudbu. Společně si říkají
Bratři a sami o sobě tvrdí, že jsou vzájemně propojení, což je slyšet i na jejich sehrané tvorbě. Jsou ovlivněni technem a experimentální elektronikou - jejich muzika stojí na syntezátorech, které doplňují akustické bicí. Při živých vystoupeních v nočních klubech to umějí rozjet a odehrát velmi zábavný set, který nepostrádá duši. Že nejde o žádný průměrný projekt, dokazuje i fakt, že se Bratři dostali minulý rok až do finále evropské soutěže Music Moves Europe Talent Awards. V září pak konečně vydali debutovou nahrávku "Two Minds". Na rozdíl od předchozí tvorby je mnohem striktnější a temnější, drží pohromadě a pečlivě buduje atmosféru. Ze singlů nejvíc vyčnívá hit "Running", ale velmi dobře dopadla také nová verze songu "Rise (II)" či nervózně hypnotizující skladba "Transition". Bratři zkrátka vydali poctivé techno, které je na české poměry opravdu kvalitní a určitě stojí za poslech. (Jaroslav Hrách)
8. Amelie Siba - Love Cowboys |
Mladičká písničkářka
Amelie Siba okouzlila již křehkým debutem "Dye My Hair", se kterým rychle získala na popularitě a odnesla si díky němu i ceny Anděl a Apollo. Na druhém albu "Love Cowboys" se vydala zase trochu dál, obklopila se i kapelou. Zůstala však věrná DYI estetice, a tak skladby nepostrádají onu křehkost provtiny. Zpěvačka se však posunula po textařské stránce, a na novince se nezaměřuje pouze na lítost z rozpadlých vztahů, ale naopak se posluchačům více otevírá a ukazuje jim i další tváře. Již dopředu na desku upozornila zasněná píseň "Ljubljana", jež patří mezi nejhitovější kousky celé kolekce. Jedním z nejsilnějších momentů je pak "Lay Down", okouzlující především nádherným refrénem. Mezi highlighty se řadí i syrová "If You Only Asked" nebo gradující "Smoke". Vítězka Czechingu, v rámci kterého vyrazí jako vyslankyně české scény na showcase Eurosonic Noorderslaag, má rozhodně schopnosti zaujmout svým podmanivým hlasem fanoušky i tam. (Ondřej Kocáb)
Tip Josefa Martínka: Martin Chodúr - Tisíc a jedna noc
"Martin Chodúr je zpěvák, který si zaslouží pozornost. Mnohem větší, než jaké se mu v českém mediálním prostoru dostává." Těmito slovy jsem zahájil reportáž z
pražského křtu jeho čtvrtého studiového alba "Tisíc a jedna noc" a stojí za to je zopakovat. Beskydský muzikant se totiž vůbec neohlíží na to, jaká hudba zrovna
letí, a zůstává věrný svému osobitému cítění. Nepodbízí se vkusu publika, ale ani nás, hudebních publicistů. Okouzlující melodie, sdělné texty s chytře zakomponovanými kulturními či filozofickými odkazy, prvotřídní hlas a sem tam i nějaký ten experiment či hudební
fórek, to vše na výborné nahrávce najdeme. Chodúrovi, výhradnímu autorovi hudby i textů, který navíc písně také zaranžoval a sám si do nich natočil několik nástrojů, se vyplatilo vsadit na koncept arabských lidových historek, do něhož originálně promítá příběhy ze současného světa. Deska podává ten nejlepší důkaz o tom, že autentičtí umělci obvykle nejsou ti, kteří se tak sami nazývají v dlouhých instagramových postech doplněných o zrovna populární hashtagy, ale ti, kteří tuto vlastnost bez jakéhokoliv typu kalkulu skutečně promítají do své tvorby.
7. Michal Prokop & Framus Five - Mohlo by to bejt nebe |
Od svého návratu zpět na pódia
Michal Prokop studiovými alby šetří. Když už na ně ale dojde, dá se téměř s jistotou pravit, že to bude událost. Jinak tomu není ani u "Mohlo by to bejt nebe". Prokopova devátá řadovka je svou formou podobná těm předchozím: opět je tu široká sestava textařů a skladatelů, jednotného ducha stylově mnohdy dost odlišným písním propůjčuje protagonistův nezaměnitelný hlas. Ať už zní blues, dávná píseň Voskovce a Wericha, folk, jazz nebo reggae - Prokop zraje a vydává ze sebe maximum. Album vznikalo v nešťastné době. K vnějším covidovým okolnostem se přidaly i ty vnitřní -
Framus Five kvůli dlouhé nemoci přišel o svou oporu, kytaristu Luboše Andršta.
Michal Prokop se k tomu postavil čelem. Výsledkem je "Mohlo by to bejt nebe", poctivé a upřímné dílo, které ve zpěvákově diskografii rozhodně nezapadne. (Jiří V. Matýsek)
Nejdojemnější okamžik Honzy Baluška - 'Kříž' na Andělech
Když počátkem minulého roku odešel do hudebního nebe přece jen poměrně nečekaně David Stypka, byl to pro českou scénu opravdu zásah. A nejen pro muzikanty, tvrdá rána to byla i pro spoustu hudebních kritiků, publicistů i pisálků. Těžko byste mezi námi našli někoho, kdo by jej neuznával minimálně jako textaře či prostě jen milého, chytrého a zábavného člověka, když už by se s ním snad míjela jeho hudba. Že ze všeho zlého občas vzejde i něco dobrého, se ale ukázalo i v tomto případě. Asi už nikdy nezapomenu na dojetí ve chvílích, kdy se třeba redaktoři musicserveru vzdávali částí svých honorářů, abychom je pak jako jednu částku poslali na pomoc Davidově rodině. Nejsilnější okamžik pro mě ale nastal v naprosto dechberoucí verzi písničky "Kříž", kterou na Andělech předvedli s kapelou Bandjeez Mirai Navrátil, Ewa Farna a Kateřina Marie Tichá. Dostalo mě nejen samotné provedení, ale i spojení se vzpomínkou na všechny ostatní hudebníky, kteří nás minulý rok opustili, a také fakt, že se skladby ujali pouze ti, kdo měli se Stypkou něco společného, a nestal se z ní zbytečně stohlavý chorál.
Tip Petra Foltyse: Nik Tendo - Jsem v pohodě, sem v prdeli
Je libo něco mladého a svěžího? Sice je to rapová nahrávka, ale hudebně a chytlavostí se spolehlivě chytá na své tradiční hudební protějšky.
Nik Tendo každou deskou čím dál více
dospívá a jde to vidět, a to i přes zdánlivě nevyspělé texty skladeb či samotný název alba. Tracky o lásce a holkách sice najdeme taky,
Nik se zde ale přesouvá i na serióznější témata, jako například politika nebo pohled do své mysli. Mezi řádky tak můžeme hledat nejen jeho názory, ale i osobní zpověď z toho, co prožívá. Klasické energické tracky střídají uvolněnější a pomalejší, dohromady to pak dá výborné album. I když ho pravděpodobně ocení spíše mladší posluchači, je to stále velmi povedený kousek, který stojí za poslech.
6. post-hudba - Svět na konci roku nula |
"Tohle je svět na konci roku nula a já už necítím vůbec nic," je část textu úvodní písně druhé desky dua
post-hudba a vlastně přesně vyjadřuje atmosféru a náladu celé nahrávky. Dominik Zezula a Tomáš Havlen se nebojí vidět svět přes šedé brýle. Všímají si všech zbytečností, neupřímností a přijde jim poctivé na ně upozorňovat. Ale umějí se i zasnít a otevřít se svým touhám a přáním v podobě
bezpečí a klidu. post-hudba umí do sebe pěkně skloubit syrovost všedního dne s intimními touhami a prožitky ukrytými někde v nejzranitelnějších místech zklamaného a toužícího srdce. Spojuje industriální syrovost s nejjemnější písničkářskou čistotou a citlivostí. A vzniká z toho opravdová, upřímná a odzbrojující zpověď, která ještě přesahuje kvalit skvělého debutu. A i když jde o deník ze světa paralyzovaného covidem, bude fungovat a platit, i kdyby snad měla pandemie někdy odeznít. (Honza Průša)