Vědět co je a k čemu se používá merch, je pro dnešní dobu, která je plná hudby, filmů a influencerů, velmi důležité. Merch je totiž zdrojem toho, jak může fanoušek podpořit někoho, koho obdivuje a odnést si domů kousek z jeho tvorby.
Slovíčko merch vychází z anglického překladu:
merchandise, tedy
zboží. Merch můžeme považovat za opravdu dobře vymyšlený nápad. Zpravidla bývá reklamním předmětem, textilním doplňkem či oblečením, které si mohou fanoušci zakoupit a tím podpořit například svou oblíbenou hudební kapelu, seriál, film, herce, výtvarníka, různé projekty či místa. Merch může využít kdokoliv, kdo by rád zvýraznil sebe a svou značku.
Poprvé se objevil u kapely Carter The Unstoppable Sex Machine, která si nechala vytisknout na tričko obaly svých CD, což v té době přešlo v obrovský BOOM, který se udržuje dodnes a určitě dál bude. Merch se totiž stal zdrojem nejen nižších, ale i vyšších zisků, které mohou pokrývat celkové náklady pro další činnosti. V hudební sféře ho můžeme dokonce považovat za zachránce.
Moderní doba přinesla módu influencerů. Ti také velmi často využívají reklamní předměty formou merchu, které jsou oblíbené a tím přitahují další sledující.
Na internetu najdete spoustu firem, které se na jeho výrobu zaměřují. Stačí si zadat do vyhledávače například:
merch, výroba merch, tisk na trička, textil, tašky apod. Je dobré si u dodavatele dávat pozor na jeho kvalitu a ideálně si přečíst jeho recenze.
Nejlepší metodou pro
tisk na tričko je tisková technika sítotisku. Sítotisk neboli ,šablonový tisk byl vynalezen na Dálném východě. Technologie zpracování se dostala do Československa po 2. světové válce. Tu si nechal dovézt z USA Tomáš Baťa. Technika byla využívána v užité grafice a v průmyslu. Byla oblíbená pro představitele Pop Artu. Dnes se využívá mimo jiné pro grafický tisk na trička. Principem je protlačování barvy přes prostupná místa. Síto je napnuté pod rám. Napíná se tolik sítí, kolik barev potřebujeme vytisknout.
Až si vyberete firmu, která vám potiskne vaše tričko, můžete si už na webové stránce výrobce sami svůj merch navrhnout. Vyberete si pro tisk na tričko materiál, střih, barvu, velikost, motiv, přidat vlastní fotky a napsat text. A pak už ho jen vložíte do košíku a objednáte.
Většina kvalitních firem vám váš návrh zkontroluje, jestli je vše v pořádku. Případně udělají menší korekturu, kterou s vámi předem projednají. Buď přes email nebo telefon. Pak už jen čekáte, než vám
merch přivezou nebo připraví k vyzvednutí na výdejním místě.
Existují také možnosti, při kterých si můžete založit svou kampaň pro výrobu svého merchu. Navrhnete si ho podle sebe. Nezavazujete se smlouvou. Výrobna vám ho vystaví na webových stránkách a pak už jen čekáte na dostatečný počet zájemců. Poté vám ho vyrobí a pošlou zákazníkům. Dostanete za každý prodaný kus odměnu.