Třetí studiová deska George Michaela "Older" si v tichosti odbyla komorní oslavu pětadvacátého výročí od svého vydání. Propracovaná nahrávka představovala velký (nejen) hudební milník a posun ve zpěvákově kariéře a stala se klenotem v jeho nepříliš rozsáhlé diskografii.
George Michael - Older
Datum vydání: 13.5.1996
Produkce: George Michael, Johnny Douglas
Skladby: Jesus To A Child, Fastlove, Older, Spinning The Wheel, It Doesn't Really Matter, The Strangest Thing, To Be Forgiven, Move On, Star People, You Have Been Loved, Free
Jejímu vydání však předcházel tvrdý střet s realitou hudebního průmyslu a velká, velmi osobní ztráta. To vše však vyústilo v to, že se
George Michael vrátil na scénu s nečekaně dospělým albem. Dominovaly mu výrazné, emotivní, smutné a ponuré skladby. Byl to nepřehlédnutelný milník v jeho kariéře, který nebude zapomenut.
Mnohé ze zákulisí natáčení této kolekce prozradil čtyři roky starý dokument
"Freedom", což byl jeden z posledních počinů, na který tento muzikant stihl před svým úmrtím dohlížet. Svěřil se, jak těžce jej poznamenala soudní rozepře se Sony Music ohledně aktivit s předchozí řadovkou "Listen Without Prejudice Vol. 1". Prozradil, že z plánované a očekávané dvojky nakonec sešlo a George část nachystaného materiálu využil v charitativním projektu "Red Hot + Dance", následně také omezil vystupování na veřejnosti a koncertech.
Další významnou ztrátou pro něj bylo nečekaně brzké úmrtí jeho blízkého přítele a milence Anselma Feleppa - "Jesus To A Child" je poctou jeho životu. Téměř sedm minut trvající baladu Michael živě představil již před jejím samotným vydáním, bez problémů se pak stala první sólo jedničkou v singlech v britské hitparádě od "A Different Corner".
Kromě Anselma je album věnováno brazilskému skladateli Antôniu Carlosovi Jobimu. To vše dávalo tušit, že tentokrát se nebudou opakovat popové popěvky
Wham! ani zvuk sólových předchůdců "Faith" a zmíněné (přesto neméně ceněné) "Listen Without Prejudice Vol. 1". Na "Older" se do popředí dostaly akustické nástroje, propracované aranže s až jazzovými proporcemi a hutné melodie. Výsledek zněl mnohem vyzráleji, za což z velké části mohly rovněž civilní texty plné bolesti a jakéhosi uvědomění mnohých skutečností nejenom o sobě samém.
Michael často přiznával (a dočtete se to i v bookletu), že Antônio jej navedl na to, jak správně poslouchat a plně vnímat hudbu, a že mu tak odtajnil nové tvůrčí obzory. Anselmo mu pak otevřel oči stran vlastního života, naučil jej umět milovat a být milován a srovnat se s mnoha životními nástrahami. "Older" tak v tomto duchu vyznívá mnohem komplexněji, je i patrné to, že se sám autor se konečně otevřel a nechtěl se už za nic skrývat. Nemalou úlohu ve vyznění této kolekce měl i Johnny Douglas, který se podílel na produkci. Možná díky němu právě "Fastlove", "Spinning The Wheel" nebo "The Strangest Thing" probublávají tanečně střídmými beaty.
Prim však hrály klenuté balady. Ať už "Jesus To A Child", titulní "Older" plná určité sebereflexe v pronikavě jazzovém módu nebo dojemná, zamilovaná "You Have Been Loved", na singlu doplněná novou, rytmičtější verzí "The Strangest Thing".
Ostatně celá tato éra byla bohatá na rozličné bonusy, povedené b-strany ("You Know That I Want To" a "Safe") a coververze (poutavá "I Can't Make You Love Me" v originále od
Bonnie Raitt) - ty se později objevovaly i na různých kompilacích, představila je i reedice této desky s podtitulem "Older & Upper" z roku 1997. "It Doesn't Really Matter", "To Be Forgiven" nebo závěrečná instrumentálka "Free" dotvářely celý příběh.
George Michael tuto etapu zpracoval důsledně, ačkoliv k "Older" nakonec nepřipravil žádné turné. Dobovým dokumentem se však stala ještě jedna neodmyslitelná záležitost - akustický koncert, který byl natočen v londýnských Three Mills Studios a který odvysílala MTV v rámci své série Unplugged.
Nechyběly tracky z "Older", důmyslné aranže vdechly život i výše zmíněné "You Have Been Loved", naopak "Star People" dostala až rozverný latino šmrnc. Vystoupení zahajovala skvěle vygradovaná "Freedom '90" a finále pak patřilo, nepřekvapivě, nonšalantní "Praying For Time". Možná díky této spojnici s "Listen Without Prejudice Vol. 1" vyšel tento záznam v audio podobě na výpravné reedici právě tohoto alba, i když drobet nelogicky, neb je pevně spojen s obdobím "Older".
Dílo v roce vydání kralovalo žebříčkům, skvěle se prodávalo a všech šest singlů z něj se bez problémů dostalo na bednu vítězů v britském žebříčku - "Jesus To A Child" a "Fastlove" braly atakem první pozice a
nejhůře na trojce skončil titulní track "Older", s nímž přišla i změna zpěvákova stylu vystupování a image.
Stejného úspěchu pak dosáhla i Georgova (bohužel) poslední řadovka
"Patience". Turné "Symphonica" zpěvák zahájil v pražské
Státní opeře, možná jako náhradu za neuskutečněný koncert v rámci předchozí šňůry k
"Twenty Five". Právě tato tour se stala jakousi nečekanou rozlučkou. Smutné zprávy z 25. prosince před pěti lety navždy budou připomínat život znamenitého a nenahraditelného zpěváka.
Jak bylo zmíněno v úvodu, od vydání "Older" v květnu uplynulo pětadvacet let, oslavy však proběhly spíše v tichosti - fanoušci tak na nějakou obsáhlejší reedici nebo aspoň vydání na vinylu (nahrávka na něm dosud nevyšla) nadále čekají. Přesto jde o důležitý a významný moment v Michaelově kariéře - tak celistvých nahrávek se každý den mnoho nerodí. Ne náhodou často zaznívá jméno této studiovky jako odpověď na otázku:
"Co posloucháte, když máte chmurnou náladu, někdo vám zlomí srdce nebo vás opustil někdo blízký?" Zkuste.
George Michael se do těchto pocitů vnořil naplno a natočil velmi intimní zpověď...