Nechtěl zpívat, chtěl skládat muziku. Jenže pak zjistil, že jediný, kdo by mohl zpívat jeho skladby, je on sám. Řeč je o Eltonu Johnovi, jedné z největších hvězd, kterou kdy populární hudba měla. Nebýt desky "Goodbye Yellow Brick Road", asi by jeho kariéra vypadala docela jinak. Další slavné album je tu.
"Už tehdy jsem měl pocit, že tohle album je pro Eltona totéž jako 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' pro The Beatles nebo 'Pet Sounds' pro Beach Boys," neskrývá své nadšení z "Goodbye Yellow Brick Road" Russ Regan z vydavatelství MCA v dalším díle seriálu Slavná alba. Sedmá studiovka
Eltona Johna je obecně přijímaným vrcholem jeho společné tvorby s textařem Berniem Taupinem a také pomyslným katapultem, který Eltona, klavíristu a zpěváka z donucení, dostal na vrchol. Napřed za oceánem a pak obloukem i v Británii.
"Doma nás řada lidí, v době, kdy se naše muzika vrátila zpátky do Anglie jako bumerang, považovala za Američany. Dá se říct, že do té doby jsme v naší rodné zemi byli v podstatě neznámí," vzpomíná na období kolem roku 1973 Taupin.
Oba muži se vlastně náhodně setkali v roce 1967: spojil je inzerát, v němž Liberty Records hledalo nové autory písní. John přišel do vydavatelství s tím, že píše muziku, ale neumí psát texty, a v rukou mu přistála obálka, v níž byla právě Taupinova tvorba. A pak spolu stvořili více než třicítku alb.
"Z počátku sedmdesátých let známe hodně povedených textů, například 'American Pie' od Dona McLeana," popisuje Tim Rice, textař, který je autorem muzikálů "Jesus Christ Superstar" nebo "Evita".
"Některé písně měly srovnatelně kvalitní texty i melodie. A přesně tím vyniká spolupráce Eltona s Berniem. Zní to naprosto vyváženě. Ani jeden se nesnaží druhého přetlačit."
Svou sedmou řadovku měl Elton natáčet na Jamajce.
"Vybral jsem si Jamajku, protože tam Stouni nahráli desku 'Goat Heads Soup'," popisuje důvody k cestě do zámoří. Taupin ale vzápětí doplňuje, že to idyla rozhodně nebyla.
"Takže jsme připravili karavanu, vyrazili jsme a v podstatě jsme skočili rovnýma nohama do žumpy. Byla to naprostá fraška." Výlet byl doslova fiasko. Domluvené studio nemělo odpovídající kvalitu, problémem byla i bezpečnost britských muzikantů. Kapela se proto rozhodla změnit působiště a to, co se mělo později stát albem "Goodbye Yellow Brick Road", vzniklo v průběhu pouhých dvou týdnů na zámečku Château d'Hérouville nedaleko Pontoise ve Francii.
Intenzivní natáčení se odehrávalo v příjemně uvolněné atmosféře a dalo vzniknout dnes již bezpochyby klasickým hitům: "Goodbye Yellow Brick Road", "Bennie and the Jets", "Candle In The Wind", písni původně věnované Marilyn Monroe a novým významem doplněné po smrti britské princezny Diany, "Saturday Night's Alright (For Fighting)" - to jsou všechno skladby, které patří ke stálicím Johnova repertoáru i nesčetných výběrů jeho nejlepších písní.
Materiálu bylo nakonec tolik, že se autor a jeho tým rozhodli vydat jej jako dvojalbum, ačkoliv takový záměr původně nebyl.
"Vždycky jsme hlásili, že rozhodně nenahrajeme dvojalbum," kroutí hlavou producent Gus Dudgeon.
"Znali jsme totiž jen čtyři dvojalba, která za něco stála. Většina z nich byla jen plná vycpávek, co se nedaly poslouchat. Najednou jsme si ale řekli: Počkat, i když vyhodíme pár slabších písniček, stále nám zůstane spousta materiálu na dvojalbum."
Nakonec se na "Goodbye Yellow Brick Road" probojovalo sedmnáct položek. A o vycpávkách v podstatě nelze hovořit ani v jednom případě.
"Překračovali jsme tehdejší představy lidí o tom, jak má znít pop song," popisuje textař Bernie Taupin.
"Možná, těžko říct, při zpětném pohledu jsme podvědomě stvořili koncepční album. Osoby se vám totiž prezentují v jakémsi kinematografickém rámci. Všechny postavy ve skladbách jsou součástí jakéhosi spletitého velkofilmu."
Diváci, přesněji řečeno posluchači, si tento
velkofilm, který je přeplněný melodiemi i promyšlenými, evokativními texty, rychle oblíbili. Během pár týdnů se kolekce vyšplhala až na první příčku hitparády Billboard, kde zůstala osm týdnů. Stala se rovněž nejprodávanějším albem roku 1974 ve Spojených státech. Dodnes je nejprodávanějším počinem
Eltona Johna vůbec a mezi posluchači i kritiky si drží pověst jeho nejlepšího díla.
Detailní pohled do zákulisí vzniku nahrávky "Goodbye Yellow Brick Road" nabízí další díl cyklu Slavná alba. Odvysílala jej ČT art v pátek 14. května. Za týden cyklus pokračuje příběhem alba "A Night At The Opera" kapely Queen.
Cyklus článků vzniká ve spolupráci s Českou televizí.