Pokud by se měly jmenovat stavební kameny, z nichž jsou postaveny základy heavy metalu, deska "The Number of the Beast" od Iron Maiden bude patřit mezi ty nejdůležitější. Kapele, do které krátce před natáčením přišel zpěvák Bruce Dickinson, vydláždila cestu k úspěchu. Nyní se stala námětem pokračování cyklu Slavná alba.
"Brali jsme to jako povedenou nahrávku a tím to haslo. Nenapochodovali jsme do studia s tím, že se chystáme přepisovat historii," popisuje v dalším dílu cyklu Slavná alba basák
Iron Maiden Steve Harris. "The Number Of The Beast", třetí řadovka britské kapely, však dějiny heavy metalu proměnila skutečně razantně. Ostatně na
Mejdnech byla jejich jinakost zřejmá už od jejich vzniku v roce 1978.
Už v té době jeden z předních spolků takzvané Nové vlny britského heavy metalu si velmi rychle získal publikum na svou stranu zejména svou přirozeností a výraznou komunikací s fanoušky pod pódiem. A pak tu byl také
Paul Di'Anno, zpěvák, který se dokázal oprostit od žánrových póz a který, jak členové skupiny vzpomínají, působil spíše
punkově.
I tak byl ale nakonec nahrazen, neboť se ukázalo, že by to mohl být právě on, kdo by do budoucna bránil formaci v rozletu - obzvláště v dobytí Spojených států.
"Prostě si nemyslím, že by měl Paul kapacity na to, aby zvládal vokály na stejné komplikované úrovni, kterou začal hudebně prozkoumávat Steve Harris," popsal situaci, která vedla k angažování Bruce Dickinsona, producent Martin Birch a dodal:
"Když se přidal Bruce, otevřely se pro vznikající album neskutečné možnosti."
Dickinson, před příchodem do
Iron Maiden člen spřátelené kapely Samson, se ukázal být nejen fantastickým zpěvákem s výraznou pódiovou prezentací, ale přispěl i řadou nápadů na desku, která měla dostat jméno "The Number of the Beast". Podílel se zejména na skladbách "Children of the Damned", jež byla inspirovaná jistým americkým filmem, nebo "The Prisoner", v níž se pro změnu odrazil britský seriál.
První singl "Run to the Hills" je
"v podstatě politický song" o bojích indiánů s přistěhovalci, albová tečka "Hallowed By Thy Name" je zase zpracováním pocitů vězně jen pár hodin před popravou.
"Ta písnička funguje skvěle, ať už ji hrajeme na začátku, uprostřed setu nebo jako přídavek," konstatuje po letech
Steve Harris.
Titulní song přinesl kapele nechvalnou proslulost - zejména v Americe. Vynesl jí totiž obvinění ze vzývání Satana.
"Bylo to vlastně dost nepříjemné," vzpomíná kytarista Dave Murray.
"Jsme poslední lidé na Zemi, kteří by někomu chtěli dělat problémy. Jsme pohodáři, co se chtějí bavit a hrát muziku. Tihle lidé to brali vážně a ocejchovali nás. Těžko jim vysvětlovat, že jsme úplně jiní."
Toto očividně nepravdivé nařčení - vždyť stačí se podívat, kdo na přebalu alba tahá za nitky, a kdo si tedy žádá uctívání (samozřejmě maskot skupiny Eddie) - vyústilo v nečekané reakce lidí. Manažer Rod Smallwood připojuje dobovou historku:
"Tehdy desky lidé i pálili. Naházeli je na hromadu… Samozřejmě to bylo v dobách, kdy neexistovaly kompaktní disky, takže to byly samé vinyly, a podpálili je. Pak někoho chytil rapl: 'Panebože, ten dým z ďábelské hudby nás může otrávit!' Takže přestali desky pálit a začali je rozbíjet kladivem." Na vzrůstající popularitě formace, která všude jinde vedla soupisku, ale v Americe stále hrála v roli předskokana, už to ale nic nezměnilo.
Kolekce se stala prvním počinem
Železné panny, který se se vyšplhal až na první příčku britského žebříčku, v americké hitparádě Billboard dosáhl slušné 40. pozice. Velký vliv na to mělo i zpoždění vydání - nahrávka totiž vyšla až na konci propagačního turné.
"Lidé ty skladby znali, takže si hned utíkali koupit desku," doplnil
Steve Harris.
"'The Number Of The Beast' je v první řadě hodně jednoduché album. Vážně to není nic složitého. Prostě jen zní tak, jak znít má," popisuje s úsměvem zpěvák. Navzdory propracovaným kytarovým harmoniím i ohromujícím vokálním ekvilibristikám je mu třeba dát za pravdu: Je to na první dobrou chytlavé dílo (v pozitivním slova smyslu), plné skvělých, nadčasových skladeb. Ne nadarmo se stalo jakýmsi centrem dění na heavymetalové scéně.
"Bylo to jak na horské dráze. Vystřelili jsme nahoru a pak už jsme jenom jeli." A bezpochyby to trvá dodnes.
Iron Maiden zůstávají nezpochybnitelnou žánrovou veličinou.
Pohled do zákulisí vzniku "The Number of the Beast" nabízí další díl cyklu Slavná alba, který ČT art odvysílala v pátek 12. března. Za týden bude cyklus pokračovat vyprávěním o vzniku desky "Back To Black" zpěvačky Amy Winehouse.
Série článků vzniká ve spolupráci s Českou televizí.