Loňskou bohatou albovou nadílku samozřejmě nelze přičítat tomu, že by si představitelky tuzemské pop music vzaly náš
předešlý článek k srdci. Většina z nich o plánu potěšit fanoušky novou hudbou mluvila již na začátku roku. A pokud si nebyly zcela jisté, zda zvládnou nahrávací proces dokončit, možná je k tomu popostrčila koronavirová pandemie.
V každém případě platí, že jestliže Česká hudební akademie před rokem z chudého seznamu interpretek horko těžko vybírala tři jména pro nominaci do ženské kategorie Cen Anděl, tentokrát bude mít opačný problém. Na některé ze zpěvaček, které by v jiných ročnících patřily k favoritkám, místo v tříčlenném výběru určitě nezbude.
NOVINKY PO MNOHA LETECH I VÝJIMEČNÉ DEBUTY |
Stačí si jen připomenout, které dámy za mikrofonem loni s novým materiálem přišly. A začněme těmi, minimálně v hudební bublině, nejzvučnějšími jmény.
Lenka Dusilová i
Aneta Langerová jsou již mnohonásobnými laureátkami andělského ocenění. Obě potěšily fanoušky novou studiovkou po dlouhých šesti letech.
© Helena Kadlčíková Dusilová na novince
"Řeka" prohloubila svou inklinaci k alternativě. Namísto klasické písňové podoby zde své nápady rozvíjí do formy, kterou sama označuje jako hudební krajinkářství. Výsledkem je náročný materiál, který zdaleka není pro všechny.
Její kolegyně se naopak na páté studiovce
"Dvě slunce" stále obklopuje příjemnými melodiemi, pracuje s nimi však jinak, než je v mainstreamu obvyklé. V písních Langerové se odrážejí motivy přírody, lidovosti i jisté formy duchovna.
Po čtyřech letech představila očekávanou druhou studiovku
Lenny. Očekávanou také proto, že se svým debutem "Hearts" sebrala Lenka Filipová mladší andělské sošky ve všech pěti kategoriích (včetně jedné žánrové), do kterých byla nominována. A nezklamala ani tentokrát - byť v porovnání s prvotinou dává větší prostor elektronickým trendům, na
"Weird & Wonderful" si zachovala svůj autentický autorský rukopis.
Rovněž
Klára Vytisková získala za sólovou prvotinu "Home", vydanou v roce 2015, okřídlenou trofej. Na její následovnici "Love Is Gold" se už tolik nevěnuje tématu rodiny, jako spíše poznávání sebe sama a pendlování mezi životem na vesnici a ve městě. Zábavné a roztančené zůstávají electropopové podklady.
© SinglTon Vyjma etablovaných jmen se v uplynulých dvanácti měsících svým prvním albem blýskla také
Kateřina Marie Tichá, již roky známá jako stálý koncertní host skupiny
Jelen. Album
"Sami" je nečekaně výrazný debut - takový, jaký na naší popové scéně pár let chyběl. Pestrý materiál dává prostor procítěným baladám i písním ovlivněným folklórem v různých podobách. Několikrát se dokoce napříč médii objevilo přirovnání ke tvorbě
Zuzany Navarové.
Nezávislou scénou zase hýbal premiérový počin mladinké
Amelie Siby. Její intimní deska "Dye My Hair" získala nominace v anketách Apollo i Vinyla. Za pozornost stojí i
Aiko, interpretka narozená v Moskvě a ovlivněná životem v Londýně, která se představila deskou "Expiration Date".
Opomenout bychom neměli matadorku undergroundu
Moniku Načevu, která v projektu "Zdivočelí koně" zhudebnila vybrané samizdatové básně. "Dopisy"
Lenky Nové, interpretky se šansonovým cítěním, jsou zase inspirovány skutečnou korespondencí od jejích fanoušků. A zmiňme i třetí řadovku
Sarah & The Adams - byť se Šárka Adámková neprezentuje jako sólistka, ale jako zpěvačka kapely, právě její osobnost charakterizuje folkově křehkou desku "Pověz mi".
Možná trochu ve stínu jejích vyjádření ke covidu vyšla po dlouhých dvanácti letech další studiovka
Ilony Csákové. Přestože skladby na ní obsažené hudebně odkazují spíše k časům minulým, zpěvačce nelze upřít, že její hlas zůstává i po letech mimořádně rozpoznatelný a překypuje emocemi.
© facebook interpreta Činily se také interpretky reprezentující sousední Slovensko. Velmi dobře byla přijata deska "Celibát" písničkářky
Katarzie, která již několik let žije v Praze. Zrovna v době začínající jarní karantény ji uvedla příznačně nazvaným singlem "Samota mi nevadí". Právě schopnost svébytně akcentovat témata doby byla v recenzích oceňována jako jedna z jejích silných stránek.
Nevšední materiál představila ve formě osmipísňového EP Alžběta Ferencová alias
Zea, která rovněž pobývá v české metropoli. Minialbum nazvané "Burning Light" nabízí posluchačsky složitější alternativní pop, v němž vyniká její hluboký hlas i mezinárodní hudební cítění.
Milovníky populární hudby v tradičnější podobě potěšily
Katarína Knechtová ("Svety") nebo
Sima Martausová ("Oslobodená"). Také
Emma Drobná, někdejší SuperStar, na své druhé studiovce "Better Like This" obstála - i když oproti chválenému debutu "You Should Know" ubylo intimity a nápaditosti na úkor přímočaré hitovosti a současných trendů.
Vítězky zmiňované televizní show se vůbec snažily. O svou první desku se podělily jak královna posledního ročníku, Slovenka
Barbora Piešová, tak vládkyně toho předešlého, Češka
Tereza Mašková. Ani v jednom z těchto dvou případů to však zatím není na žádné fanfáry.
V závěru zmíněného, téměř rok starého článku jsme vyjádřili přání, aby byl úvod nové dekády v dámském provedení živější než závěr té staré. Nyní můžeme konstatovat, že přání se stalo skutečností. Alespoň v něčem nám rok 2020 ukázal svou příznivější tvář.