Festival Brutal Assault je událost, k níž každoročně směřuje veškeré konání mnoha členů metalové obce. A zdaleka ne jen té české, byť letos byla čeština slyšet tak nějak více. Začíná se již tradičně ve středu, a pokud na akcích tohoto typu bývá první den spíše rozehřívací, tady to nikdy neplatilo.
Live: Brutal Assault - den první
místo: Pevnost Josefov, Jaroměř
datum: 7. srpna 2019
Vystoupili: Toska, Crossfaith, Batushka, Jinjer, Voivod, Ensiferum, Therion, Parkway Drive a další
Setlist Crossfaith: Catastrophe, Monolith, Freedom, The Perfect Nightmare, Kill 'Em All
Setlist Therion: To Mega Therion, Cults of the Shadow, In the Desert of Set, Nightside of Eden, Invocation of Naamah, The Siren of the Woods, Grand Finale / Postludium
Setlist Parkway Drive: Wishing Wells, Prey, Vice Grip, Karma, Cemetery Bloom, The Void, Dedicated, Writings on the Wall, Shadow Boxing, Wild Eyes, Crushed, Bottom Feeder
Fotogalerie
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz A nic se na tomto trendu neměnilo ani letos. Středa totiž jasně patřila (polemiky nechme v tuhle chvíli stranou) papírově největší hvězdě festivalu,
Parkway Drive. Ale popořádku, ani zdaleka totiž nešlo jen o tyto Australany. Ke klasickému uvítacímu rituálu - výměně papírové vstupenky za (tentokrát jedovatě zelený) náramek s čipem, vstupní kontrole (i letos důkladné, ale rychlé), nabití čipu a první kontrole stánku s oficiálním festivalovým merchem - hrálo mladé prog-rockové trio
Toska. Jistá rozháranost celé situace ale způsobila, že mě nedokázali úplně nadchnout. Při soustředěném poslechu jsou strhující, velké pódium je však trochu utopilo.
Přesný opak lze říct o
Crossfaith. Japonci svou hudbou i energickým projevem zadní pódium i okolí dokonale a v podstatě jako lusknutím prstu ovládli. Jejich výrazný, důraznou elektronikou podložený cyber-metal na první dobrou uhranul a do prostoru pod pódiem se začal snášet jeden plavec na rukou diváků za druhým. Exotická akvizice vše zválcovala natolik, že vyměřená třičtvrtěhodina utekla až příliš rychle.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Poněkud jiné publikum přitáhli veteráni
Voivod. Spolehlivé jméno, spolehlivý výkon. Před nedávnem v pražském Futuru jim to sedlo o něco lépe, tady se jejich energie trochu rozpouštěla a i to nadšení samotných interpretů bylo jaksi slabší. Následující folk-metaloví
Ensiferum si vybrali, co do počasí, nejhorší slot dne. Hned na začátek jejich vystoupení se spustil solidní liják a vytrval až do jeho konce.
Ne že by to nakonec nějak vadilo. S prvními tóny jejich řízné a skočné muziky, ideálního to soundtracku pro loupežnou vikingskou výpravu, se totiž v davu otevřel mocný circle pit, který strhával další a další nadšence a neustával. Bylo docela zábavné sledovat kytaristu Markuse Toivonena, kterému škubaly koutky pobavením nad nezastavitelným vírem energie, který se na ně valil zpod pódia. A pod už tak rozžhaveným kotlem ještě přitápěly hity jako "Lai Lai Hei" či "One More Magic Potion".
Z koncertu ukrajinského fenoménu
Jinjer jsem slyšel jen konec a zatím mě (ani svými nahrávkami ani naživo) nepřesvědčili. Jejich kouzlu jsem zatím nepodlehl, vokální kvality i charisma zpěvačce Tatianě nicméně upřít nelze.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz O největší zklamání dne se postarala polská
Batushka. Ta svým albem "Litourgiya", které míchalo black metal s pravoslavnými chrámovými zpěvy, a koncertním provedením v podobě mše dokázala svého času řádně provětrat žánrové vody. Jenže se letos rozpadla, respektive jméno, obsah i vizuální forma byly jejich tvůrčímu mozku Krzysztofovi Drabikowskému ukradeny. A dost často platí, že když dva dělají totéž, není to totéž, a taky to, že originální forma ledacos zakryje, ale schází-li duch, k ničemu to není.
Nový materiál je sice zasazen do stejných kulis, ale ani zdaleka nemá tu sílu, kterou mělo první album. Na pódiu se tak odehrávala kašírovaná nuda zahalená do vůně kadidla a nabubřelosti zlacených svatých obrázků a větrem věčně zhasínajících svíček. A ani publikum, zvláště polské, to lidem v kápích na jevišti nedarovalo. Mezi skladbami se ozývalo skandování
"Krzysztof, Krzysztof!" a místo klasických metalových paroháčů se nad hlavami objevovaly vztyčené prostředníčky.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Therion naopak překvapili. Jejich vystoupení, postavené výhradně na kompletně přehrané stěžejní stylotvorné desce "Theli", jako by bylo z jiného světa. Světa, který dokázal přece jen temný, na tvrdých riffech postavený většinový styl festivalu prozářit operním kýčem, monumentálními orchestrálními pasážemi i klasickým přístupem ke kytarové hře. Bylo to místy na těsné hranici kýče, ale ve své podstatě dokonalé. Všechny ty hudebně a pěvecky náročné pasáže se podařilo převést do živé podoby s naprostým důrazem na přesnost. Švédové se opírali pouze o hudební monument, kterým "Theli" i po vice než dvaceti letech zůstává, show potřeba nebyla. A nijak to nevadilo.
Už výše jsme psali o pomyslném vítězství formy nad obsahem. Opakovalo se ve středu ještě jednou, bohužel zrovna u hlavní hvězdy programu,
Parkway Drive. Nicméně, je třeba uznat, že na rozdíl od Batushky není těžké tomuhle spolku sednout na lep. Moc dobře vědí, co dělají, a jsou schopni svou velkou stadionovou show přenést i do polních podmínek festivalů. A to včetně nástupu s pochodněmi prostředkem davu, vodopády jisker, efektním použitím plamenů i smyčcovým kvartetem na zvedajících se platformách. Potěšil i basák Jia O'Connor, který i přes zranění odehrál celý koncert na vozíku - a nijak mu to neubralo v nasazení.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Hlavním trumfem kapely je ale stále zpěvák Winston McCall, který má energie na rozdávání a na scéně působí, že se samým zápalem roztrhne. Škoda, že jeho fenomenální výkon (fyzicky i pěvecky) není podpořen i podobně silným materiálem. "Crushed" či "Vice Grip" jsou slušné a funkční pecky, celé je to ale ve své podstatě jen tradiční metalcore, který už těžko může přinést cokoliv nového. Parkway Drive to bezesporu umějí prodat. Ještě chvíli po koncertě jsem měl dojem, že to bylo vážné dobré. S odstupem ale zůstala jen nafouknutá bublina.
Parkway Drive byli pro mě středeční konečná. Po nich hráli ještě
Frog Leap. A prý byli dobří a i přes pozdní hodinu si na přehlídku metalových coververzí počkalo početné publikum.
První den pohledem fotografa Tomáše Rozkovce
První den na Brutalu byl opravdu výživný. Začal pěkně zostra. Byť jsem využil festivalovou aplikaci, která návštěvníka upozorní na každého interpreta, kterého si zaškrtl, nestíhal jsem ani polovičku toho, co bych rád viděl. Při příchodu do areálu jsem zhlédl vystoupení našinců Elysium a musím říci, že bylo velmi příjemné - jejich death/core se rozhodně neztratil mezi zavedenými značkami. Velmi mě zaujalo power trio Toska. Jejich progresivní metal ve stylu Rush byl velmi úderný s umně proplétanými technickými pasážemi, které, ač byly hrány velmi razantně a tvrdě, nepostrádaly melodiku.
Velké očekávání budili japonští
Crossfaith. Na pódium vtrhli jako pověstné tsunami a jejich kštice připomínaly postavičky z anime filmů. Jejich set byl velmi dynamický a skvěle kombinoval elektroniku s tvrdými kytarami. Místy mix
Slipknot a
Linkin Park. V každém případě se jednalo o velmi příjemné překvapení, které bych si dal s chutí znovu.
Voivod předvedli podobný set tomu, který odehráli loni ve Futuru. Lakonicky řečeno - posté, ale stále baví. Bavili se pánové na pódiu, bavilo se publikum a o to přece jde.
© Tomáš Rozkovec @musicserver.cz Hodně se čekalo od finského spolku
Ensiferum. Jeho řízný vikingský beer/folk metal skutečně bavil. Z jiného soudku byli ukrajinští Jinjer v čele se zpěvačkou Taťjanou Šmaljuk. Ta skvěle střídala tvrdý growl s jemnými pasážemi. Posluchač by jen stěží rozeznal, že oba hlasy patří jedné osobě. Jejich metalcore byl ale povedený a právem se pyšnil svým místem v podvečerním bloku.
Batushka? Jedním slovem zklamání. Z publika byl často slyšet místo potlesku jen pískot. Velkolepá scéna, ale velmi prázdný projev. Trochu s obavami jsem šel na Therion. Říkal jsem si, jak asi na místní publikum zapůsobí symfonický metal. Spletl jsem se - zapůsobil moc. Vystoupení bylo skvělé. Přehrání alba "Theli" lidi přijali bez výhrad. Je až s podivem, jak umí býti publikum na Brutalu tolerantní. A to žánrovým kotrmelcům ještě nebyl zcela konec.
Parkway Drive přivezli pyro show i hydraulické plošiny. Ne že by jejich metalcore byl špatný, ale nějak mě za srdce nechytil. Připadají mi jako jedni z dalších kapel hrajících tento styl. Vystoupení bylo ozvláštněno pyrotechnikou, ale jaksi mi to připadalo, že k němu úplně nesedí. Nakonec jsem si počkal na Frog Leap a jejich dávku coververzí. Byly vtipné. Nejednalo se totiž o tupé přehrání popových věcí do metalové linky. Skladby byly rozebrány na součástky a poskládány tak, aby je showman Leo Moracchioli mohl prezentovat po svém. Rozhodně největší úspěch zaznamenala předělávka "Zombie" od
The Cranberries. Znalci zas ocenili hitovku "Killing In The Name" od
Rage Against The Machine, kterou
žabáci naopak zahráli přesně tak, jak ji známe v originále.
Středa na Brutalu se přehoupla do čtvrtečního rána. A mě mohlo jen mrzet, že jsem nestihl další interprety jako třeba
Coven,
Kadavar či
The Ocean. Prostě se nedá vidět vše. Parádní první den to ale byl i tak.