Janek Ledecký před časem naskočil do vlaku, co nikde nestaví - tedy do českého muzikálu - se svým vlastním kouskem "Hamlet". Po obrovském úspěchu nyní přichází s novinkovým "Galileem", který se alespoň na albovém záznamu jeví hodně příjemně. Více v recenzi.
Janka Ledeckého považuji za jednoho z nejlepších českých popových skladatelů, jak ostatně dokázal v mnoha svých hitech na sólových deskách i společně s Žentourem. O to víc mě před časem naštvala jeho deska plná coververzí "Na chvíli měj rád", která byla skutečně hrubě nepovedená. Jak je ale z rozhovorů s ním patrno, další sólovky se s velkou pravděpodobností ještě dloho nedočkáme, protože se natrvalo upsal v Česku mimořádně úspěšnému žánru - muzikálu. Jeho první počin "Hamlet", v němž svými písničkami provázel děj z pera Williama Shakespeara, se setkal s mimořádným úspěchem, a tak Ledecký pojal
muzikál za svou hlavní práci. Ačkoli původně hovořil o své verzi Cyrana z Bergeracu, nakonec zvítězil Galieo.
Muzikál "Galileo" měl svou premiéru v divadle Kalich naplánovanou na 15. února, ale reklamní masáž začala už několik měsíců před tím. Součástí toho je i nahrávka s patnácti položkami, které představují hlavní kostru muzikálu. Pozitivní na desce je mimo jiné i skutečnost, že každou postavu nepředstavuje jen jeden účinkující, ale objevují se zde různé alternace, kromě Ledeckého se tak podíleli i
Petr Muk, Ivana Chýlková,
Kateřina Brožová,
Josef Vojtek,
Bohouš Josef a mnozí další. Poněkud se tím sice v této podobě stírá možnost poznat, kdo vlastně představuje kterou postavu, ale deska je přece jen určena hlavně těm, kdo už
muzikál viděli a chtějí si jen připomenout písničky z něj.
Z pozice člověka, jenž představení neviděl (což jsem samozřejmě i já, který recenzi píšu ještě před premiérou, tudíž jsem ani neměl šanci :), je asi záhodno pominout případný příběh a spíše se věnovat jednotlivých skladbám. A z tohoto pohledu vychází Ledecký jako skladatel velmi dobře. Písničky mají velmi různý tvar a i díky spoustě zúčastněných zpěváků a zpěvaček se nedostaví pocit, že se nic neděje, jak se tomu tak často stává u jiných českých muzikálů, v nichž je hodně skladeb pouze jako výplň. Mezi ty nejpovedenější bych vypíchl kromě pilotního singlu "Nikdy to nevzdám" (mimochodem největší popůvka na celé desce) hlavně krásnou téměř akustickou "Ukolébavku" Kateřiny Brožové, barově veselou "Nejsou prachy", kytarami a dechy prosycenou "Jsem jenom žena" Ivany Chýlkové, Josefu Vojtkovi z Kabátu zase velmi sedí písnička "Bůh nás potrestá". I slabší kousky se tu samozřejmě najdou, Petrem Mukem zpívané "Stopy" se vyloženě táhnou, ale v celku jde o velmi dobře poskládanou kolekci. Posluchače nemůže nepotěšit široké žánrové a zvukové rozpětí od akustických skladeb, přes orchestrální aranžmá po nabroušené kytary.
"Galileo" je sice jen další český
muzikál, ale po hudební stránce nabízí alespoň dle na desce zaznamenaného vzorku poměrně vysokou kvalitu. Ale stejně bych radši uvítal Ledeckého sólovou desku neohraničenou potřebami muzikálu. Snad příště.