Osmdesátá léta se i dnes jeví jako poměrně invazivní. Proto ani nepřekvapí, že jejich popové zaměření ovlivnilo i rockové skupiny. Mezi nimi i Queen s deskou "The Works", která koncem února oslavila 35 let od vydání. Po nepřijatém albu "Hot Space" to byl opět návrat do první ligy, který vygradoval vystoupením na Live Aid.
Queen - The Works
Datum vydání: 27. 2. 1984
Producenti: Queen, Reinhold Mack
Skladby: Radio Ga Ga, Tear It Up, It's A Hard Life, Man On The Prowl, Machines (Or Back To Humans), I Want To Break Free, Keep Passing Open The Windows, Hammer To Fall, Is This The World We Created...?
Queen se na začátku osmdesátých let ztráceli. Po masivním úspěchu singlu "Another One Bites The Dust" z desky "The Game" (1980) se přeorientovali na disco a funky scénu a natočili většinově zavrhované album "Hot Space" (1982). I to má sice své kvality, ale o tom až jindy. Experiment se každopádně nevydařil, respektive nebyl ortodoxními fanoušky přijat. V první polovině 80. let bylo navíc ve skupině z vícero důvodů dusno, proto se někteří její členové věnovali raději svým sólovým projektům. Vždy se však nakonec prokázalo, že největší silou disponují až jako celek, tedy když jsou všichni čtyři pohromadě.
Jedenácté album "The Works" přineslo singly "Radio Gaga", "I Want To Break Free", "It's A Hard Life" a "Hammer To Fall". Jsou to písně, které čtyřčlennou partu vrátily zpět na vrchol. "Radio Gaga" se stala další
královskou stadiónovou hymnou do sbírky. K jejímu složení bubeníka
Rogera Taylora inspirovalo dětské žvatlaní
gaga. Tehdy určitě neměl ani tušení, že se ze songu později stane jeho největší hit během působení v kapele vůbec. Videoklip inspirovaný německým sci-fi filmem z dvacátých let minulého století "Metropolis" zahrnoval aplaudující část, kterou návštěvníci koncertů Queen s radostí kopírovali. A vlastně kopírují dodnes.
Další megahit "I Want To Break Free", tentokrát z dílny baskytaristy
Johna Deacona, už se však potýkal s problémy, a to na americkém trhu.
Na vině byl nevinný žert. Ve videoklipu byli totiž všichni členové formace převlečeni za ženy, což americké publikum nemohlo skousnout. Vedení MTV usoudilo, že muž v ženském oblečení nepůsobí rockersky, a konání skupiny považovalo za nestoudnou opovážlivost. Klip se tak na této televizní stanici dočkal zákazu, přestože ve světě slavil nevídané úspěchy.
Energické nálože "Tear It Up" nebo "Hammer To Fall" působily typicky queenovsky. Na albu se však vyskytují i
malé velké skladby jako "Keep Passing The Open Windows" či "Is This The World We Created...?". Druhá jmenovaná si našla své místo i při velkolepém
Live Aid (1985). Nebyla sice zahrnuta do slavného setu ("Bohemian Rhapsody", "Radio Gaga", "Hammer To Fall", "Crazy Little Thing Called Love", "We Will Rock You", "We Are The Champions"), svůj prostor ale dostala zhruba o tři hodiny později, kdy ji
Freddie Mercury zazpíval pouze za doprovodu kytaristy
Briana Maye, spoluautora dojemné skladby, jejíž sdělení funguje, jak už tomu bohužel bývá velmi často, dodnes.
Po veleúspěšném vystoupení na Live Aid, které se zapsalo do dějin živého koncertování, už
Queen čekala práce na albu "A Kind Of Magic" (1986), v podstatě soundtracku k filmu "Highlander". Dalším stupínkem byla Magic Tour, se kterou se zastavili i v maďarské metropoli, kam se sjeli fanoušci z celého východního bloku, včetně tehdejšího Československa. Toto turné bylo poslední koncertní šňůrou kapely. V roce 1987
Freddie Mercury zjistil smrtelnou diagnózu AIDS a věci dostaly temnější ráz.