Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Žižkovská noc, 22.-24.3.2018, Praha

Letem světem Žižkovem

Vydáno: 26.03.2018 14:51 v sekci Naživo - Jiří V. Matýsek

Žižkovská noc je extrémní festival. Když se totiž koná zároveň na třicítce scén a během tří dnů na něm zahraje přes pět stovek interpretů, je třeba se hned na začátek smířit s tím, že to člověk sám prostě neuběhá. Tohle je záznam jednoho takového běhání po žižkovských kopcích.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Žižkovská noc

vystoupili: Don’t Ask, Don't Care, John Hayllor, Špinaví lůzři, Pris, Manon Meurt, The Rocket Doghz, Thot, Vypsaná fiXaa, Baro Chandel, První hoře, Dopelord, Hentai Corporation
místo: Palác Akropolis, U Vystřelenýho oka, U Zelenina..., Praha
datum: 22. až 24. března 2018.
Fotogalerie

Záznam je to logicky kusý, výběrový a subjektivní, byť jedním z kouzel celé akce je i možnost jít po ulici a náhodně zapadnout do některého z klubů.

Čtvrtek 22.3.

První večer byl přesně takový. Přijel jsem na blues a pak skončil u zasněného alternativního popu. Můj první cíl byl jasný - legendární hospoda U Vystřelenýho oka. Solidně zaplněná už od první kapely Don’t Ask, Don't Care, ale také solidně přetopená. Žhnoucí pec zatápěla hlavně muzikantům, ale nevypadalo to, že by to kterékoliv skupině v Oku vyloženě vadilo. Již zmínění Don't Ask, Don't Care si vystačili pouze ve dvojici kytara (ještě ke všemu velikostí poloviční, akustická, ale elektrifikovaná) a hlas. Ale jaký! Zpěvačka sice o pauzách působila značně nesměle, na emotivním projevu to ale znát nebylo.

Žižkovská noc, Špinaví lůzři
© Jiří Vladimír Matýsek
O kvalitách chrudimských John Hayllor jsem měl již jakés takés povědomí. Pověst neotřelé formace naživo jen potvrdili. Dostatečně tvrdí, vybaveni vlastním anglicky zpívaným repertoárem, výborně sehraní, sebejistí. Holt, když kapela vznikne spontánně a je v ní chemie, okamžitě se to pozná. Následující Špinaví lůzři na tom co do energie a nasazení nebyli jinak. Přiznám se ale, že na mě více fungovaly převzaté věci, včetně takové "Lady Madonna" od The Beatles. Vlastní česky zpívané písně byly přece jen textově i hudebně slabší. Potenciál zde ale rozhodně je.

Na cestě do Paláce Akropolis jsem zapadl do podniku s lákavým názvem U Zelenina. Ten večer zde patřil zasněnému alternativnímu popu. Barevná světla, z osmdesáti procent dívčí kolébající se publikum, čtveřice mladíků Good Times Only. Zůstal jsem, zasnil se v barevném pomalu se vlnícím světě - jaký to kontrast proti živočišné energii ve Vystřeleným Oku - a zmizel, doufaje, že stihnu Načevu v Akropoli. Nestihl. Tečka za čtvrtkem tedy patřila Folkotronce, polské mladé dámě, která si vystačila s počítačem, MIDI klávesami a mikrofonem. Špatné to nebylo.

Pátek 23.3.

V pátek jsem začal tam, kde jsem ve čtvrtek skončil. Akropole patřila rocku v oné modernější, alternativnější podobě, která od žánru čeká přece jen trochu více. Mladý objev Pris nedávno vydal debut, v Akropoli ukázal, že jeho potenciál dlí v živém hraní. To, co bylo na desce poněkud bez šťávy, mělo live úplně jiné grády. Svůj podíl na tom určitě měl i důkladně ohulený zvuk, který trochu pohřbíval zpěv, zato libě vibroval útrobami. Neméně intenzivní byli i Manon Meurt, zdatně navazující na to nejlepší ze shoegazeu. Hodně stavěli na atmosféře, svoje hudební kusy nehnali nijak divoce dopředu, kreslili je sice rozmáchlými, zato přepečlivými tahy.

Z kopce pod kopec, ve Stormu to zrovna roztáčeli The Rocket Dogz. Jak výstižný to název! Rockabilly se absolutně hladce spojilo s punkem a tahle hrubozrnná divočárna měla celý klub okamžitě na lopatkách.

Žižkovská noc, Baro Chandel
© Jiří Vladimír Matýsek
Nijak neubrali ani Belgičané Thot. Ty sice z pozice headlinerů dne vytlačila domácí klubová stálice Vypsaná fiXa (na spoustu zájemců se ani nedostalo), byla to však škoda. Thot jsou totiž příjemným závanem v rockové muzice, který je rozhodně hodný pozornosti. Z omezené - časem i prostorem - klubové show dokázali vytěžit maximum. Pódium si vyšperkovali světelnými tyčemi, dámská polovina kapely nasadila na hlavy zdobené čelenky. Za promyšlenou světelnou show se však skrývala i poctivá hudební smršť, která publikum poměrně rychle strhla. Set se opíral o poslední desku "Fleuve", která je poctou evropskému vodstvu a kultuře, v muzice se tak prolínaly různé styly, hudba mohutněla i slábla, přibírala nové a nové přítoky i vlivy, byla proměnlivá, set nenudil. Až jednoho zamrzelo, že byli Belgičané v programu letošního roku utopeni poměrně hluboko a na headlinera byla pasována fiXa, kterou na domácích pódiích není problém ulovit.

Sobota 24.3.

Podobná situace se opakovala i v sobotu v Paláci Akropolis. Ale nepředbíhejme. Pokud v pátek patřila Akropole alternativnějšímu pojetí rocku, sobota byla výrazně dřevní, stojící téměř výhradně na ostrých kytarách. Mladíci Baro Chandel zaujali už svým nedávno vydaným a nutno říct, že vyzrálým debutem, v sobotu navíc potvrdili pověst výborné živé kapely ze staré školy. Tvrdý stoner rock, výrazné riffy, neúnavný vokál a hlavně velmi energické vystoupení, které vyloženě strhávalo - to byly hlavní prvky jejich show.

Zážitkem z poněkud jiného soudku byli První hoře. Ti se vydali cestou bizarní rockové muziky, cestou, kterou prošlapával třeba Pražský výběr. Jevišti dominoval křepčící šašek s akordeonem, kterému na čepici místo rolniček svítily diody, zahanbit se nenechal ani klávesák a vokalista v podobě jakéhosi indického gurua, který uzavřel smlouvu s Ježíšem. Prapodivné, hudebně chaotické, vizuálně vděčné.

Pořadatelé u polské sludgeové úderky Dopelord avizovali, že poteče krev z uší. Cítím se trochu zklamán. Ani v první lajně nebylo potřeba sahat pro špunty do uší. Jejich vystoupení postavená na pomalých, těžkých hypnotických riffech tak akorát zvučela v kostech a drtila vnitřnosti, ale nebylo to nic extrémního. Hluková očistná masáž přikovala k zemi a udržela solidně našlapanou Akropoli.

Žižkovská noc, Dopelord
© Jiří Vladimír Matýsek
Otázkou ovšem je, kolik lidí už v té době čekalo na Hentai Corporation. Přiznám se, že tahle formace, o níž se hodně mluví, mě baví ve své studiové podobě. Naživo mi jejich záměrně humpolácký styl úplně nesedí. Ale to je samozřejmě věc vkusu, protože na plnou (doslova) Akropoli - a to ještě spousta lidí čekala venku - působili strhujícím dojmem. Kouzlo manýristického frontmana, zdá se, funguje dobře a ta atmosféra byla skvělá, to se musí nechat. Jen škoda toho přebasovaného, zahuhlaného zvuku.

Žižkovská noc to dělá dobře. Lidí bylo všude plno, kdo chtěl přebíhat, přebíhal, kdo se naopak zaměřil na jedno místo a jeden styl, byl rovněž spokojen. Tenhle festival je unikátní v tom, kolik toho člověk může objevit. A to jsem se úplně vyhnul divadelní a literární sekci.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Hauschka, Divadlo Archa, Praha, 17.5.2019
Naživo: Hauschka a Pieter De Graaf vzali Prahu na komorní noční výpravu Spectaculare Night nabídlo v pátek střet dvou rozdílných tvůrčích přístupů. Na jedné straně byl Hauschka, který do své hudby vpustil mnoho dalších příměsí, a na druhé čekalo tradičnější pojetí Pietera De Graafa. Oba... čtěte zde
Vydáno: 19.05.2019 12:00 v sekci Naživo
0
John Fairhurst - The Divided Kingdom 9/10
Recenze: John Fairhurst předkládá na "The Divided Kingdom" sbírku pekelných gospelů Anglický zpěvák a kytarista John Fairhurst patřil před pár lety k největším jménům festivalu Blues Alive v Šumperku. Z řady v podstatě čistých bluesmanů čněl svým neortodoxním přístupem k žánru. Letos, po úspěšné... čtěte zde
Vydáno: 18.05.2019 08:30 v sekci Recenze
1
Leoš Mareš, O2 arena, Praha, 16.5.2019
Naživo: Leoš Mareš to v O2 areně s výpravou tentokrát opravdu přehnal Před rokem jsme vystoupení Leoše Mareše v O2 areně pochválili jednoduše proto, že bylo velkolepé a zábavné. Letos se rozhodl tento (ne)zpěvák velkolepost posunout o kus výš - a nemluvíme jen o navýšení počtu koncertů. Rozeberme... čtěte zde
Vydáno: 17.05.2019 09:37 v sekci Naživo
59
Jade Bird - Jade Bird 8/10
Minirecenze: Eponymní debut Jade Bird odhaluje velký hlas i skladatelský talent Mladičká britská hudebnice Jade Bird působí jako zjevení z jiných časů. Její silný, lehce nakřápnutý hlas má půvabnou barvu i osobitý výraz. Navíc s ním rodačka z Hexhamu umí zdatně pracovat. Když k tomu připočteme solidní... čtěte zde
Vydáno: 16.05.2019 13:30 v sekci Recenze | Minirecenze
18
Pohled do českých hitparád - 19. týden 2019
Dermot Kennedy si podrobil česká rádia, albový žebříček je v područí hip hopu Novým králem českého rádiového žebříčku se stal Dermot Kennedy s písní "Power Over Me". V albech se vítěz nemění, podruhé si s veškerou konkurencí poradil rapper Hasan se stejnojmennou deskou. Celkově se tento týden jedná o... čtěte zde
Vydáno: 15.05.2019 16:00 v sekci Novinky | České hitparády
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Bouřlivákům z Hentai Corporation ležela Praha u nohou (17.05.2019 12:11)
- Recenze: The Ills i na "Disco Volante/Mt. Avereage" rozvíjejí svůj cinematický post-rock (29.03.2019 15:00)
- Klub 007 Strahov oslaví 50 let čtyřmi dvojkoncerty (03.03.2019 18:12)
- Žižkovská Noc probudí město hudbou, literaturou a divadlem (01.03.2019 16:05)
- The Oscillation se po sedmi letech vracejí do Kabinetu MÚZ (28.02.2019 08:02)
- Koncert Steve'n'Seagulls se přesouvá do Lucerna Music Baru (08.02.2019 08:21)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2018 podle musicserveru (5-1) (04.02.2019 15:30)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2018 podle musicserveru (10-6) (29.01.2019 17:00)
- Top 10: Deset objevů domácí scény roku 2018 (08.01.2019 12:30)
- Rozhovory: Manon Meurt - Jan P. Muchow přinesl sebevědomí. A každý dopoledne meloun (09.11.2018 10:30)

ALBUM TÝDNE 19/2019

The Cranberries
In the End

Smrt je vždycky smutná. V případě Dolores O'Riordan ovšem svět loni nepřišel jen o výjimečnou osobnost, ale také o výjimečný hlas. Zbylí členové The Cranberries z rozpracovaných demoverzí nakonec dokončili album "In The End". To se tak stalo definitivní tečkou za kariérou jedné z nejvýraznějších evropských kapel.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 20.05.
One OK Rock (JAP) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 21.05.
George Ezra (UK) (Tipsport Arena, Praha)
Čt 23.05.
Saint Agnes (UK) (Café V lese, Praha)
So 25.05.
Jamiroquai (UK) (O2 Arena, Praha)
Ne 26.05.
Muse (UK) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 26.05.
Men I Trust (CAN) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 30.05.
Gothboiclique (USA) (Underdogs', Praha)
Pá 31.05.
United Islands (Karlín, Praha)
Út 04.06.
Tool (USA) (O2 Arena, Praha)
St 05.06.
Maroon 5 (USA) + Sigrid (NO) (O2 Arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Rammstein Lady Gaga Coldplay Imagine Dragons Linkin Park Marek Ztracený Madonna Leoš Mareš Adele Britney Spears Ewa Farna Sia Beyoncé Kryštof The Cure Tereza Kerndlová Rihanna Kylie Minogue Ed Sheeran Queen
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver