Chris Corner si díky svým nejenom psychickým stavům prošel kde čím a sám svou hudbu chápe jako terapii. "Alive In New Light" je dalším dílem této sebepomoci, ani tentokrát v něm však není příliš místa pro světlem protkanou nadějí. Chris je stále svůj, tajemný a potemnělý.
Chris Corner poslední čtyři roky drží rozjetý stroj jménem
IAMX pěkně pod parou - co rok to deska. "Metanoia" a "Everything Is Burning (Metanoia Addendum)" byl jen velmi povedený počátek, v rámci kterého ze sebe dostal vesměs jedny z nejsilnějších momentů. "Everything Burning" byl pak úzce navazující dovětek. "Unfall" (viz infobox níže) byl instrumentální experiment a teď vyšla deska "Alive In New Light", která pro Cornera znamená zlom. Když se však zaposloucháte hlouběji, odhalíte, že v těch pochmurných chvílích nečekaně prosvítají i pozitivní nálady - titulní track sám Chris označuje za snad to nejveselejší, co kdy napsal. Úvod však patří našlápnuté "Stardust", která toho o samotném albu prozradí mnohem více.
"Alive In New Light" je jakousi oslavou toho, že se Cornerovi podařilo vypořádat se s vlastními démony a posunout se do nové fáze kariéry. Zmíněná "Stardust" je méně učesaná variace na depešácké "Personal Jesus", i když je plná ruchů, samplů a skvěle odsýpá. Uhrančivá "Body Politics" si pohrává s inspirací
Nine Inch Nails a klasickým ebm, je to energetická vsuvka, manévr, které Chris coby perfekcionista vždy zvládal. Novým elementem je účast tatérky, modelky a zpěvačky Katherine von Drachenberg (Kat von D.). Její pozitivní přínos výslednému zvuku nahrávky je neoddiskutovatelný, možná měla dostat prostoru více.
Osmá řadovka se však nevyhnula ani kopírování sebe sama. Přestože se přes tuny makeupu a zvukového inženýrství celý tým snažil tyto stopy zamaskovat, ne vždy se povedlo. Největší zklamání v tomto ohledu je píseň "Big Man", která evokuje třeba dřívější "Bernadette" - podobné orchestrální pojetí napodruhé už prostě tolik nezabírá. Stejně tak závěrečná
něco-jako-balada "The Power And The Glory" nedosahuje takových kvalit jako závěrečné tracky na dřívějších deskách. Situaci zachraňují alespoň dramaticky vystavěná "Stalker" a naléhavá "Mile Deep Hollow".
Unfall (6/10)
© facebook interpreta Chris Corner loni oznámil, že celkem v krátkém čase po sobě přijdou dvě nahrávky. Ta první dostala jméno "Unfall" a byla čistě instrumentálním zhmotněním hudebníkových nočních můr. Zprvu jsem osobně očekával, že to bude stejný průšvih jako sólo Martina Gora v rámci projektu "MG". V jeho případě šlo o pouhé sesypání nevydaného materiálu na jednu hromadu. Chris k tomu naštěstí přistoupil zodpovědněji. Prohrabal se svými temnějšími myšlenkami a ty nechal přetavit v roviny daleko experimentálnější, než na jaké jsme na deskách IAMX zvyklí. Jsou mnohem syrovější, minimalističtější a místy nervně pulsují (třeba v hybné "TeddyLion"). Ambientní mezihry pak sevřou jednotlivé dějové celky do sebe. "Unfall" samo o sobě neopouští tmou zahalenou část Chrisovy osobnosti ("Little Deaths" a "TickTickTick" v jejím úvodu), není ani deskou stravitelnou na první poslech. A zřejmě nesedne ani těm, kteří jsou zvyklí na Cornerův uhrančivý vokál, bez něj občas "Unfall" zni drobet polovičatě.
"Alive In New Light" je spíše jakýmsi uzavřením předchozích kapitol než otevřením kapitoly nové v životě / osobnostním hledání / dozrávání Chrise Cornera.
IAMX zde zjevně stavěli na tom, co dříve skvěle šlapalo a dodnes funguje, nové postupy tu moc k nalezení nejsou. Chris zjevně potřeboval udělat imaginární čáru za těmi minulými roky a odrazit se dále. Jeho následné tvůrčí kroky ani tentokráte nelze dopředu odhadnout, ale v tom je ukryta jedna z podstat tohoto projektu.
IAMX novinku tradičně dovezou i do Prahy, tentokráte v sobotu 17. března do smíchovského klubu MeetFactory, kde se představí v sehrané sestavě z posledních let.