Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Když se futuristé ohlíží do minulosti

Vydáno: 07.01.2003 05:00 v sekci Recenze - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Rapperka Missy Misdemeanor Elliott a její dvorní producent Timbaland na třech předchozích albech posunovali dopředu hranice hip hopu a R&B. Na čtvrté desce "Under Construction", která právě vychází, se ale spíše než do budoucnosti dívají zpět. Ale i tak to stojí za to.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
8/10

Missy Elliott - Under Construction

Celkový čas: 56:43

Skladby: Go To The Floor, Bring The Pain ft. Method Man, Gossip Folks ft. Ludacris, Work It, Back In The Day ft. Jay-Z, Funky Fresh Dressed ft. Ms. Jade, P***ycat, Nothing Out There ft. Beyonce Knowles, Slide, Play That Beat, Ain't That Funny, Hot (Elliott/Mosley), Can You Hear Me ft. TLC, Work It (Remix ft. 50 Cent)

Každá nová deska Missy Elliott se ve světě černošské hudby očekává s velkým napětím. Od jejího debutu "Supa Dupa Fly" není v hip hopu výraznější ženské rapperky a ačkoliv Missy díky své silnější postavě nikdy úplně nezapadla do blyštivého světa čokoládových krásek s dokonalým hlasem, usadila se napevno v žebříčcích zatím nekončící sérií silných hitových singlů (od "Rain" až po "Get Ur Freak On"). Na radu doktorů sice musela v létě drasticky zhubnout (viz booklet nové desky), nic se ale nemění na tom, že spolu s producentem Timbalandem neustále pracují na svém vývoji a zkoušejí nové věci. Ani na jejím čtvrtém albu nazvaném "Under Construction" to není jinak.

Po vzoru nejkreativnějších hlav historie moderní hudby se snaží Missy a Timbaland měnit s každou deskou svůj zvuk. Hypermoderní futuristické experimenty posledního alba "Missy E... So Addictive" už ale příliš prostoru k dalšímu vývoji nedávaly. Proto je "Under Construction" zamýšleno jako návrat zpět ke kořenům. Je to výlet do dějin hip hopu s cílem znovu oživit jeho pozitivní poselství. Hip hop je o zábavě a potěšení a ne o násilí, chce říct Missy na této desce a oprašuje postupy rapových hrdinů z dřevních dob stylu. To, že její retro nenudí a nezůstává pouhou hrou s tradicí, je hlavně zásluha producenta Timbalanda, který hiphopovou old school klonuje svými vizionářskými postupy. Nepředpokládám, že by si čeští posluchači nějak výrazněji užili citací z dějin hip hopu, kterými Missy a Timbaland album doslova napěchovali. Samply, kolem kterých je většina skladeb vystavěna, odkazují na osmdesátá léta i začátek devadesátých, kdy se tvořila paradigmata stylu. Stejné postupy dodnes používají hip hopoví puristé jako Dilated People, Jurassic 5 nebo Blackalicious, nebyl by to ale Timbaland, aby do nich nevložil něco ze svého stylu. Proto nová Missy vůbec nezní jako nový underground z west coast, ale spíše jako experimentální hip hop, který zasahuje do elektroniky (Anti Pop Consorcium, nebo produkce labelu Def Jux).

Jeden příklad za všechny - "Funky Fresh Dressed" je postavená na refrénu od MC Lyte a samplu jedné písně od Beastie Boys. (Od nich také pochází vtip s rapováním do pozpátku puštěné pásky). Skladbu navíc uvozují dvě z nejslavnějších hiphopových hlášek. Nejprve "here's a little story that must be told" (první ji použil DJ Premiere na slavném singlu "Deep Concentration" a po něm tisíce jiných) a pak úvodní proslov z "It‘s Like That" Run DMC. A úvodní "Bring The Pain" je zase svébytná předělávka osm let staré pecky od Method Mana (špinavec z Wu si v něm svůj part zopakuje). Paranoidní zvuky a minimalistické beaty producenta Wu Tang Clan The RZA cituje Timbaland v "Hot". "Play That Beat" je zase óda na klasický hiphopový breakbeat vysamplovaný ze skladby "Apache" skupiny The Incredible Bongo Band. Timbaland ale má v rukávu dost svých nápadů, aby se nemusel spoléhat na cizí samply. Zničující basová linka v "Go To The Floor" nebo "Ain‘t That Funny" nechť je příkladem, že Tim nespí na vavřínech.

Mohutný singl "Work It" je příkladem toho, jak asi mělo znít celé album. Track je napůl futuristickým funkem ze vzdálených planet a napůl minimalistickým electro z časů kraftwerkovské horečky "Planet Rock" a "Future Shock". (Poznali jste závěrečnou pasáž vypůjčenou z "Hey Ladies" od Beastie Boys?) Po "Get Ur Freak On" a "We Need A Resolution" další Timbalandův zápis do hudební historie. Jestli hudební novináři na konci roku přemýšlí, kterou píseň prohlásí za daný rok za nejlepší, já jsem v půlce listopadu přemýšlet přestal... Bohužel stejně jako s "Get Ur Freak On" a albem "Missy E... So Addictive" vzbudil singl očekávání, které album není sto naplnit. Možná by stačilo pracovat na desce ještě jeden rok a Missy mohla mít stylotvorné album typu "1999" nebo "Rising Hell". A název "Under Construction" prostě nemůže být výmluva. Sporné jsou hlavně písně, ve kterých Missy koketuje s čistou R&B. "Pussycat" a "Nothing Out There" v samotném středu alba jsou znovu zbytečnými důkazy, že Missy umí i dobře zpívat (případně produkovat, protože si je napsala sama). "Nothing Out There" je nevýrazný slaďák, jehož hudební náplň nejlépe popisuje už jeho název (česky něco jako kde nic, tu nic.) Beyonce Knowles (Destiny‘s Child) se nás v refrénu marně snaží exaltovaně přesvědčovat o opaku. Naštěstí stačí jen chvíli počkat a se "Slide" startuje druhá polovina alba, která je snad ještě našláplejší než ta první.

Když jsme už u těch hostů, tak pozvání Missy neodmítli kromě Beyonce a Method Mana ani Jay Z, který obstará vynikající vstup do nostalgické "Back In The Day" a jižanský král Ludacris (bezchybný rap v "Gossip Folks"). V závěrečné skladbě "Can You Hear Me" (po obligátní modlitbě) se objeví dvě zbylé členky TLC. Píseň je věnována památce zesnulé Lisy "Left Eye" Lopes (členky TLC) a R&B zpěvačky Aaliyah. Byla to právě smrt její blízké přítelkyně, která určila směřování tohoto alba. Missy v jednom proslovu vysvětluje, že od té doby, kdy Aaliyah zemřela, je její život v neustálé rekonstrukci a ona znovu zjišťuje, co je pro ni nejdůležitější. (A proto "Under Construction".) Přesto, že desku otevírá a uzavírá připomínka smrti Aaliyah, je to velmi pozitivní album, které oslavuje radosti života. Missy se to snaží vysvětlit ve třech zbytečně dlouhých vstupech. Popisuje v nich svoji uměleckou intenci a porušuje tak známé pravidlo umění, že o takovýchto věcech se prostě nahlas nemluví, protože mají vyplynout z díla samotného. A všechno, co Missy říká, je jasné z hudby nebo textů samotných - ať už je to volání po návratu do starých (tj. dobrých) časů hip hopu, pozitivitní přístup k životu nebo oslava ženské sexuality. (Mimochodem, při písních jako "Pussycat" nebo "Work It" se budou červenat i průměrně zdatní angličtináři.)

Nedávno jsem zde recenzoval novou desku Eve a zkoušel ji srovnávat právě s Missy Elliott. Eve má možná na své "Eveolution" větší hity, hudební vize, kterou se snaží na svých deskách naplňovat Missy ale směřují za jednotlivé písně. V tom je asi její největší síla. I přes drobná zaváhání je "Under Construction" dalším kamenem do její kariéry, která si udržuje vysoký standart. Fanoušci ortodoxního hip hopu se budou ošívat, ale jen takovéhle experimenty udržují scénu naživu. A hip hopová scéna by za každou takovouhle Missy měla děkovat... No, však víte komu.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Hip hop (Lili, 07.01.2003 15:38) Reagovat

    Něco vám povím, eve se nerovná missy elliot, protože dr. dre se nerovná timbalandovi- ani o jednom(ý) nemůžu prohlásit, že jsou lepší, ale jedno je jistý- na těchchle lidech dnešní hip hop stojí

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Slavná alba: Z napětí mezi mytickou a skutečnou Amerikou vzešlo "The Joshua Tree", nejslavnější album U2
Publicistika: Slavná alba: Z napětí mezi mytickou a skutečnou Amerikou vzešlo "The Joshua Tree", nejslavnější album U2 U2 se z dublinské post-punkové party dokázali stát jednou z nejvýraznějších kapel, kterou poslední půlstoletí populární hudby zrodilo. Nepřekonaným milníkem zůstává v očích mnoha posluchačů deska "The Joshua Tree" z roku 1987.... čtěte zde
Vydáno: 27.02.2021 08:30 v sekci Publicistika
21
Český rap v roce 2020
Publicistika: Český rap v roce 2020 Po roce jsme se opět podívali na to, jak se dařilo českému rapu. V rozsáhlém přehledu jsme si posvítili na pět nejlepších desek tohoto žánru, přiblížili pár nových hudebních objevů, vybrali nejlepší videoklip a zhodnotili... čtěte zde
Vydáno: 26.02.2021 08:00 v sekci Publicistika
23
Různí - Art Rock Line 1971-1985 8/10
Recenze: Kompilace "Art Rock Line" shrnuje drobečky ze stolu československého sofistikovaného rocku Kolik dalších linií lze ještě načrtnout v prostoru československého bigbítu? Jak ukazuje stále se rozšiřující série kompilací vydavatelství Supraphon právě se slůvkem "Line" v titulu, možnosti tu jsou. Nejnovějším... čtěte zde
Vydáno: 25.02.2021 09:00 v sekci Recenze
3
Pohled do českých hitparád - 7. týden 2021
Yzomandias ukončil nadvládu Viktora Sheena, na stupních vítězů albové hitparády je hned dvakrát Zatímco rádiová hitparáda podvanácté ohlašuje na prvním místě Mirai s "I přes to všechno", albový žebříček se dočkal nového vítěze. Respektive spíše staronového - Yzomandias totiž s deskou "Prozyum" triumfoval už loni na... čtěte zde
Vydáno: 24.02.2021 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
10
Nové desky 7/2021 - od Mogwai přes Tindersticks po Marka Ztraceného
Nové desky 7/2021 - od Mogwai přes Tindersticks po Marka Ztraceného Tento týden potěšíme především rockery - novinky jim nabídnou Mogwai, Escape The Fate, Ricky Warwick, Tindersticks, Tash Sultana či duo Smith & Burrows. K nim se přidá DJ SG Lewis s deskou plnou hostů, Marek Ztracený se živákem,... čtěte zde
Vydáno: 23.02.2021 12:00 v sekci Novinky | Nové desky
9
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Překvapivě nudná Dua Lipa, vyčpělá Madonna, upozaděná Missy Elliott a spousta barev. To je klip k "Levitating" (15.08.2020 09:04)
- Dua Lipa vydá remixové album alba "Future Nostalgia" a bude to velké (10.08.2020 12:32)
- Dua Lipa si splní sen, ke spolupráci zlákala Madonnu i Missy Elliott (28.07.2020 17:12)
- Cenu MTV VMA za klip roku si odnesla Taylor Swift (27.08.2019 14:48)
- Video: Missy Elliott a Pharrell Williams mají ve "WTF" krásné loutky (13.11.2015 11:03)
- Janet Jackson prozradila všechny detaily comebackové desky (05.09.2015 10:37)
- Madonna poražena i v USA, skončila stříbrná za soundtrackem hiphopového seriálu "Empire" (19.03.2015 22:22)
- Orange Warsaw Festival zve na dechberoucí seznam interpretů: od OutKast po Florence And The Machine (15.05.2014 10:43)
- Video: I.V - Louder (04.04.2014 12:12)
- Timbaland pracuje na novém albu Michaela Jacksona (29.08.2013 11:27)

ALBUM TÝDNE 08/2021

The Weather Station
Ignorance

Už jste někdy slyšeli desku plnou svižných písní, které vás i přes ty uhánějící hajtky zabalí do hřejivé deky a ještě vám donesou kakao? Přesně taková je nahrávka "Ignorance". Pátá řadovka kanadských The Weather Station je introvertním symbolem karantény a jedním z alb roku 2021.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Sia Beyoncé Viktor Sheen Kryštof Karel Gott Liam Gallagher Slipknot Mirai Lenka Dusilová Lucie Bílá Robbie Williams Tata Bojs Ozzy Osbourne David Bowie Aneta Langerová Lady Gaga Dua Lipa Taylor Swift Billie Eilish
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu