Před několika lety bylo prakticky nemyslitelné, že bychom mohli vidět Norah Jones naživo. V Česku pro ni chyběl odpovídající sál a částečně i publikum, které by ho naplnilo. Ostravské Colours ale toto vše obrátily naruby. Sál vůbec nebyl potřeba a publikum ji přivítalo v počtu, jaký na svých koncertech nemívá.
Live: Norah Jones
místo: Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
datum: 20. července 2017
Fotogalerie
© Jan Kuča Norah Jones nastoupila na hlavní pódium v takřka nábožném tichu, které bylo rušené jenom ze vzdálených barů, a za situace, kde už většina hudebních fanoušků věděla o smrti Chestera Benningtona. Do této atmosféry vypustila jako první písničku melancholickou "Nightingale", která podtrhla nejen aktuální rozpoložení, ale splnila i očekávání většiny publika. Nicméně poté jí vystřídala mírně potměšilá bluesová "Sinkin' Soon" z třetího alba "Not Too Late", která jako první začala pro neznalé nabourávat představu křehké dívenky sedící zasněně u piána. Čistě jazzová "I've Got To See You Again" tuto představu ještě na chvíli vrátila zpět, ale už v coveru
Neila Younga "Don't Be Denied", kde míchá jazz s bluegrass, se situace začala opět mírně lámat.
Držitelka devíti cen Grammy do Ostravy přijela s reprezentativním průřezem své kariéry, takže zařadila i psychedelicky laděnou "All A Dream", rockandrollovou ochutnávku její kapely
Puss n Boots "Don't Know What It Means", nebo třeba country-folkovou "Sunrise". Podstatnou část svého setu pak díky tomu odehrála na elektrickou kytaru, na což někteří lidé původně stojící i velmi blízko pódia zjevně nebyli připravení a postupně se přesouvali na jiné scény. Ty na druhou stranu doplňovali jiní, které možná naopak tato nečekaná stylová různorodost přilákala.
© Jan Kuča Pravda je, že Norah Jones už nepůsobí nikterak křehce, možná pouze mírně zakřiknutě. Dvě děti ji sice přidaly pár kil, ale rozhodně jí nesebraly nic z kvalit jejího zpěvu a z krásy sametově hebkého hlasu, který zněl skvěle v kterémkoli stylu včetně indie rockové "Stuck" s výraznými kytarovými linkami. S publikem se bavila spíše sporadicky a snad nejdelším jejím proslovem, vedle neustálého děkování, bylo, když prohlásila, že tu dosud nikdy nekoncertovala, ale za to nyní to bylo patrně před největším publikem v její kariéře. Zda to je pravda, asi jen tak nezjistíme, ale i tak je krásné, jaké Ostrava přináší paradoxy. Vznikají tu nové hvězdy a ty již zavedené mohou prožít něco nového, či nečekaného.
Finále vystoupení Norah Jones už patřilo především známým písničkám a návratu k jazzu. Po klidné "Carry On" a atmosférické "Chasing Pirates", konečně došlo i na jednu z nejočekávanějších písniček "Don't Know Why", která dostala nové aranžmá se stejně intimně laděným základem, ovšem s daleko více propracovanými instrumentálními detaily. Většina za vrchol koncertu považovala právě tento hit a také přídavkovou "Come Away With Me" ze stejnojmenného debutu, ovšem v uších fanoušků jí musela být závěrečná "Flipside" z posledního alba "Day Breaks". Tahle jazz rocková písnička v Ostravě kumulovaně a naprosto excelentně shrnula vše, co se dělo dosud.
© Jan Kuča Původně jsem měl obavu, jak vůbec koncert
Norah Jones na tak obrovském fóru vyzní. Ano, asi bych si ho více užil někde v klidu a sedící, ale na druhou stranu, takto pod setmělou oblohou a předchozích koncertech to bylo velmi příjemné pozastavení, které nepostrádalo svoji atmosféru a prostor k rozjímání. Podle ohlasu na závěr podobné pocity sdíleli i ostatní fanoušci, kterým americká hudebnice návštěvou Colours a také citlivým a zároveň trochu nečekaným výběrem písniček splnila jejich patnáct let trvající sen.