Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Roger Waters - Is This The Life  We Really Want?

Roger Waters vytáhl na novince " Is This The Life We Really Want?" všechny své známé trump(h)y

Vydáno: 19.07.2017 14:33 v sekci Recenze - Tomáš Rozkovec

"Je tohle to album, na které jste dvacet pět let čekali?" I takto by mohl znít podtitulek novinky Rogera Waterse, na niž museli fanoušci čekat celé čtvrtstoletí. Zatímco se za tu dobu svět kolem nás rapidně změnil, autorský rukopis interpreta zůstal. Znovu se ale zeptejme: Stálo to čekání za to?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
8/10

Roger Waters - Is This The Life We Really Want?

Vydáno: 02.06.2017
Celkový čas: 54:06

Skladby: When We Were Young, Déjà Vu, The Last Refugee, Picture That, Broken Bones, Is This The Life We Really Want?, Bird In A Gale, The Most Beautiful Girl In The World, Smell The Roses, Wait For Her, Oceans Apart, A Part Of Me Died

Vydavatel: Columbia Records

Na novinku Rogera Waterse "Is This The Life We Realy Want?", která vznikala v letech 2010-2017 a obsahuje dvanáct nových tracků, lze nahlížet z několika úhlů pohledu. V jednom z nich se nelze ubránit srovnávání s tvorbou Pink Floyd, což je samozřejmě logické. A neubránil se tomu ani autor této recenze. Je čestné a sportovní připustit, že stejné pocity se dostavují i u alb Davida Gilmoura, jenž byl pomyslným druhým pilířem oné ikonické kapely. V druhém vhledu je třeba tuto nahrávku vnímat jako interpretovo sólové album, v čemž si posluchač může užít trochu oné schizofrenie a rozervanosti a pokládat si otázku, kdo z obou zmíněných muzikantů je vlastně Pink? A tady je odpověď poměrně těžká.

Podíváme-li se blíže na všech dvanáct kompozic, dostává se nám uceleného kritického pohledu interpreta na soudobý svět, politiku, včetně té trumpovské, čemuž se nevyhnuly ani závažné otázky týkající se migrace ("The Last Refugee") či pranýřování snahy fotit si vše, všude a za každých okolností. Roger Waters byl vždy bojovníkem proti politickému establishmentu, válce a odcizení jednotlivců a žádné téma mu nikdy nebylo cizí. V roce 1983 se ani nebál obout do tehdejší ministerské předsedkyně Margaret Thatcher.

Hudebně jsou všechna tato sžíravá témata umně zabalena do slušivého hudebního doprovodu, který je uzpůsoben tak, aby vyniklo, podobně jako je tomu u Nicka Cavea, sdělení jednotlivých písní. Ve srovnání s předchozí Watersovou tvorbou je toto album, pro někoho možná překvapivě, asi nejvíce floydovské. Lze na něm vystopovat vlivy a motivy "Animals", mírně "The Wall" a ve větší míře "The Final Cut", a to hlavně v závěru celé desky, kterou tvoří de facto trojice skladeb spojených v jednu kompozici. Tentokráte se autor vyhnul kouskování jedné skladby se stejným motivem na části. Samozřejmě, v závěru zazní repríza úvodního ruchu a tu a tam se objeví prvky z jednotlivých písní, ale posluchač není mořen neustálým opakováním stejného tématu, což přispívá k plynulosti poslechu.

Celek, jenž drží velmi dobře pohromadě, byť jej můžeme rozdělit na dvě kompoziční části, má několik vrcholů a silných míst. Jedná se zejména o písně, které připomínají již zmíněnou éru roku 1977, kdy vznikala nahrávka "Animals". Ty stojí na rockovém podkladu, často jen za doprovodu táhlých a zkreslených klávesových či kytarových tonů, basy a bicích. Nechybí jim gradace, moment překvapení, napětí a aranže jsou opravdu vyvedené. Jedná se zejména o "Bird In A Gale", "Pictures That" a nebo již dříve uvedená "Smell The Roses". Naopak tam, kde se Waters vrací k podobným skladbám typu "Mother", v nichž filosofuje a spílá všem, kdo za to můžou, už nemá čím posluchače ohromit a tak trochu se vkrádá šeď, resp. se může nechtěně dostavit pocit již slyšeného. Bohužel. Čestnou výjimku tvoří nádherná balada "The Most Beautiful Girl In The World".

Technicky nelze novince nic vytknout. Nahrávka má brilantní zvuk všech nástrojů, které jsou pěkně prostorově vyskládané a opakovanými poslechy lze nacházet nové a nové vrstvy. Ostatně to je u tohoto interpreta standard. Snad jen zvuk bicích je trochu nezvyklý, plochý a neživý, nehledě na opakování jedné a té samé figury. Posluchač samozřejmě není ochuzen o žádné vychytávky, které zdobily jeho tvorbu již v mateřské kapele a i posléze. Takže o různé přírodní zvuky, telefony, tikot hodin, bušení srdce, rádiové hlasy, přepínání televizních kanálů či výbuchy není nouze a tyto ruchové stěny přispívají k dramatizaci jednotlivých kompozic, vytvářejí atmosféru a dokreslují kousavost a sarkasmus Watersových textů. Stojí za to vypíchnout také interpretův hlasový projev, který nebyl vždy nejjistější. Zde je jeho zpěv skvělý a předvádí všechny své rejstříky. Co však zamrzí, je téměř absence rockové kytary. Vyskytuje se zde jenom úsporně, nejvýrazněji ve zmíněné "Smell The Roses". V ostatních skladbách je spíše modifikována v jakousi zvukovou stěnu. Těžko jen domýšlet, proč tomu tak je, byť si některé okamžiky o to kytarové zaburácení či zasólování přímo říkají. Prim hrají klávesy, klavír, španělka a neodmyslitelné smyčce.

Hodnocení je v tomto případě těžké. Roger Waters nechal fanoušky čekat dlouhých pětadvacet let. Naservíroval jim chutnou nahrávku, která jistě bude mít čestné místo v jeho diskografii. Posluchači se dostane vše, na co byl jak u Pink Floyd, tak na jeho sólových projektech zvyklý. Interpret vytáhl všechny čekané i nečekané trumfy. Nicméně zde chybí onen prvek či skladatelský přínos někoho jiného, který tu celou Rogerovu myšlenku učeše nebo naopak rozčísne.

Pink do studia asi nepřišel a pravděpodobně ani nepřijde.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Když Pink, tak s Floyd (Zdeněk Hons , 19.07.2017 16:02) Reagovat

    Hned při prvním poslechu jsem zkonstatoval, že tam chybí Gilmour...

    • Re: Když Pink, tak s Floyd (Savo, 19.07.2017 17:43) Reagovat

      Ale no tak, je potřeba to omýlat pořád kolem dokola? Pod každým Watersovým videem na youtube, pod každým článkem je pořád kolem dokola jako kolovrátek opakováno totéž. Nehrají spolu 35 let, to snad je dost na to se s tím smířit, ne?

      Jinak deska dobrá, mně se líbí.

      • Re: Když Pink, tak s Floyd (las, 19.07.2017 20:54) Reagovat

        deska je asi nejlepší z jeho tvorby, občas máte pocit že to znáte, nebože jste to již slyšeli,ale to nemusí znamenat, že je to špatně

        • Re: Když Pink, tak s Floyd (Jan, 19.07.2017 21:17) Reagovat

          Ano, je tam spousta věcí z Meddle, Animals, the Wall a Final Cut - ale funguje to. A ty politický lívance v textech člověk klidně přejde - přece jenom je to angličtina. Česky by to rvalo uši.

          • Re: Když Pink, tak s Floyd (BP, 22.07.2017 00:24) Reagovat

            .... ostali už iba čísla, z ktorých sa bežný človek už nikdy nedozvie reálny predaj, ak si neprečíta nejaký článok, tak ostali iba štatistické čísla, ktoré nezodpovedajú realite, a sú len umelo a účelovo vedené, v tom je celá pointa, keďže sa albumy a single už vôbec nepredávajú, tak aby to nevyzeralo debilne, nielen Billboard, ale aj UK chart za ostatné roky niekoľko krát zmenili pravidlá, aby pasovali do propagandy vydavateľstiev a ich záujmov.

            Aj v tomto prípade, štatisticky si Jay-Z odfajkne ďalšie prvé miesto, ale pritom s minimálnym reálnym predajom, uvidíme kde bude po prvom mesiaci.

            Kedysi si museli umelci tvrdo vybojovať svoje postavenie, dnes stačí hocičo, stream, počúvanie, vysielanie, sledovanie... len aby sa umelo udržiavala predstava, ako úspešní títo údajne umelci sú, ale NIE SÚ...., celá tá nová agenda počtov jednotiek je zvrátená a proste podvod.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pohled do českých hitparád - 11. týden 2019
Domácí žebříčky si podmanili staronoví vítězové Queen a Alle Farben Do starých kolejí se tentokrát vracejí české žebříčky. Alle Farben s "Fading" vítězí v rádiích po dvoutýdenním půstu, albovému pořadí dominují staří dobří Queen. Ti tentokrát s "Bohemian Rhapsody" v souboji soundtracků... čtěte zde
Vydáno: 20.03.2019 15:07 v sekci Novinky | České hitparády
0
Mike Shinoda, Lenny, Forum Karlín, 19.3.2019
Naživo: Mike Shinoda v Praze hrál především pro ty úplně nejvěrnější fanoušky Dlouho dopředu beznadějně vyprodaný koncert mohl svým programem zaskočit ty, kteří Linkin Park znají jen z rádia a těšili se na přepracované hity "Somewhere I Belong", "What I've Done", "Burn It Down" nebo "New Divide". Nic takového... čtěte zde
Vydáno: 20.03.2019 11:51 v sekci Naživo
4
TH!S vs. Vees, Lucerna Music Bar, Praha, 19.3.2019
Naživo: TH!S se utkali s Vees v koncertním ringu. Byla z toho plichta Na podzimní šňůru přerušenou klasickou vánoční pauzou navázaly spřátelené kapely TH!S a Vees několika jarními koncerty pojatými v konceptu kapelního souboje "Rock Off Tour". Závěrečný souboj se uskutečnil v úterý v pražském... čtěte zde
Vydáno: 20.03.2019 10:57 v sekci Naživo
0
Nové desky 12/2019 - od Kafka Band přes Jamese Morrisona po The Cinematic Orchestra
Nové desky 12/2019 - od Kafka Band přes Jamese Morrisona po The Cinematic Orchestra Pozor, pozor - tento týden nás čeká britská invaze v čele s navrátivci The Cinematic Orchestra, Jamesem Morrisonem,folkařem Jackem Savoretti, nu jazzovými The Comet Is Coming a Sophie Ellis-Bextor. Čelit jim budou čeští Kafka Band,... čtěte zde
Vydáno: 20.03.2019 07:19 v sekci Novinky | Nové desky
0
Makrorecenze filmu "Leaving Neverland" Dana Reeda
Makrorecenze: Makrorecenze filmu "Leaving Neverland" Dana Reeda Ano, jsme primárně hudební server. Dokument Dana Reeda "Leaving Neverland" ale začíná mít větší dopady, než se možná čekalo. A protože Michael Jackson je ikonou, bez které by zřejmě nebyl ani musicserver, a přestože (nebo možná... čtěte zde
Vydáno: 19.03.2019 08:00 v sekci Recenze | Makrorecenze
72
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zakládající člen Pink Floyd Nick Mason vystoupí v Praze (16.03.2019 17:16)
- Britský revival Pink Floyd zrušil po Watersově výzvě koncerty v Izraeli (11.12.2018 19:53)
- Nové desky 43/2018 - od Toma Odella přes Monkey Business po Pentatonix (31.10.2018 00:02)
- Video: Nick Cave představil live video ke skladbě "Mercy Seat" a láká na koncertní EP (31.08.2018 16:35)
- Naživo: Nick Cave i v Berlíně pozval fanoušky na pódium (16.07.2018 13:41)
- Nick Cave vydá v září nové EP a v Austrálii mu postaví sochu (24.06.2018 08:54)
- Nové desky 17/2018 - od Janelle Monáe přes Willie Nelsona po Blossoms (30.04.2018 23:37)
- Naživo: "Trump je prase," hlásal v Praze Roger Waters (28.04.2018 09:28)
- Fotogalerie: Roger Waters předvedl v O2 areně skvělou show (28.04.2018 08:47)
- Naživo: Zopakujte si jeden z nejsilnějších koncertů Nicka Cavea (10.04.2018 19:00)

ALBUM TÝDNE 11/2019

Sigrid
Sucker Punch

Norský popový zázrak, guilty pleasure, nebo odpad, který někdo (musicsever) z nějakého důvodu ("určitě je to zaplacený") musí pořád tlačit? Sigrid svým debutem "Sucker Punch" zasazuje všem pochybovačům přesně mířenou ránu. Ne pod pás, ale rovnou do uší. A dlouho nebyla žádná bolest sladší.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 20.03.
[loveit] sound: Night Lovell (CAN) (Roxy, Praha)
Čt 21.03.
Žižkovská noc (různá místa, Praha)
So 23.03.
Gus Dapperton (USA) (Rock Café, Praha)
Ne 24.03.
Dope D.O.D (NL) (Storm Club, Praha)
Po 25.03.
Dope D.O.D (NL) (Fléda, Brno)
Út 26.03.
[loveit] sound: Sofi Tukker (USA) (Roxy, Praha)
St 27.03.
Dave Matthews Band (USA) (Forum Karlín, Praha)
Út 02.04.
Ady Suleiman (UK) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 04.04.
Mogli (DE) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 07.04.
Bob Dylan (USA) (Lucerna - Velký sál, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Ava Max Rihanna Madonna Kryštof Ewa Farna Bradley Cooper Adele Coldplay Sia Beyoncé The Cure Ariana Grande AC/DC Linkin Park Queen Imagine Dragons Ed Sheeran Drake Camila Cabello
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver