18.01.2017 13:45 - Jiří V. Matýsek | foto: facebook interpreta
Jiří Suchý je žijící legenda domácí hudby a divadla. Oslava požehnaných pětaosmdesátí let je nemalým důvodem k vydání kompilace "Kdykoliv, kdekoliv", která na ploše tří disků mapuje celou Suchého kariéru. Jak se komplet, vycházející pod hlavičkou supraphonské edice Zlatá kolekce, povedl?
7/10
Jiří Suchý - Kdykoliv, kdekoliv
Skladby: CD1: Blues pro tebe, Takový je život, Marnivá sestřenice, Pramínek vlasů, Klokočí, Hluboká vráska, Píseň o koni, Koupil jsem si knot, Buď mi věrná, moje milá, Klementajn, Krajina posedlá tmou, Plná hrst, Modré punčochy, Píseň o rose, Tulipán, Betty, Modré džínsy, Nevyplacený blues, Na rezavým dvojplošníku, Kočičí bál, Golem, Labutí píseň, Mississippi, Na shledanou, Kamarádi, Jó, to jsem ještě žil, Sardinka / CD2: Vesnická romance, Slečna v sedmý řadě, Mám už tě dost, Miláčku, Tento týden v pátek, Podivná hodina, Píseň pro dva, Orchestrion z ráje, Možná, že právě ten, Surrealistická krajina, Tady se zastavil čas, Bomba na klíně, Dobré rady, Koukejte venku leje, Pohlednice, Znám tolik písní, Dítě velkoměsta, To je láska, Nejsmutnější varieté, Noční song, Vydáme se na cestu dlouhou / CD3: Ezop a brabenec, Půl párku, Imperial blues, Mrtvý vrabec, Modrá nálada, Bombardovací blues, Muž a žena, Tři strážníci, Stonožka, Virginie, Dlouho spát, Já pláču, Pane vrchní, jeden koňak, Blues na banální téma, Bublifuk, Zpověď unaveného clowna, Dědečkova noční košile, Kanibalská, Polykač mečů, Klaustrofobik, Tante costa da veder, Kdykoliv, kdekoliv, Propusť hned můj lid, Malej David na harfu hrál, Když je mi nejhůř
Vydáno: 16.9.2016
Celkový čas: 3:45:09
Vydavatel: Supraphon
Výběrů z hudební a divadelní kariéry
Jiřího Suchého - respektive divadla
Semafor - najdeme celou řadu. "Kdykoliv, kdekoliv" hned na první pohled zaujme svým širokým záběrem. Najdeme zde nejstarší známou Suchého nahrávku (skladbička "Sardinka" v duchu Voskovce a Wericha), ale i živé záznamy gospelů ze semaforského pořadu z roku 2014. Tvůrci kompilace se naštěstí nevydali cestou prvoplánového sestavení největších Suchého hitů - a že by se jich na pokrytí plochy tří disků našlo rozhodně dostatek. Výběr chvályhodně cílí na poučené posluchače, a to zvláště druhým a třetím diskem.
První CD se totiž asi nejvíce blíží semaforskému The Best Of. První třetina kompilace je posluchačsky nejpřístupnější a pravděpodobně bude v přehrávačích rotovat nejčastěji. Skladby jako "Blues pro tebe", "Koupil jsem si knot", "Marnivá sestřenice" nebo "Jó, to jsem ještě žil" dnes už prakticky zlidověly a i po těch letech v sobě mají onu sílu, která tak rezonovala ve zlatém období Semaforu.
Druhý disk sleduje období normalizace, kdy Suchý utvořil tandem s Jitkou Molavcovou. Ta se na druhém disku vyskytuje na můj vkus bohužel až příliš často. Až je oslavenec a středobod celého projektu trochu utlačený. Jakým osvěžením jsou pak skladby jako "Nejsmutnější varieté" nebo
šlitrovina "Slečna v sedmý řadě", tentokrát netradičně s doprovodem Orchestru Karla Vlacha. Období Semaforu v období normalizace bylo celkově poněkud nevyvážené a uvedený disk to celkem výmluvně odráží.
Pravé sběratelské žně přicházejí v poslední třetině kolekce. Na té se totiž podařilo sestavit výběr ze zajímavých raritek. Najdeme zde skladbu, která dala název celému trojalbu, v níž své síly Suchý spojil s kytaristou
Michalem Pavlíčkem, ale i již zmíněné, v podstatě ještě čerstvé gospely. "Propusť hned můj lid" a "Malej David na harfu hrál" jasně ukazují solidní, byť věkem poznamenanou hlasovou formu Jiřího Suchého a je dobře, že došlo na zařazení i takto aktuálních nahrávek a celá kompilace se nezasekla jen ve vytěžování slavné minulosti principála divadla Semafor. Potěší Suchého interpretace písniček Jiřího Voskovce a Jana Wericha ("Půl párku", "Stonožka", "Tři strážníci") či bluesovky "Mrtvý vrabec nebo "Imperial blues", kdy se Suchého zpěv-nezpěv kongeniálně protnul s básnickými kvalitami Josefa Kainara.
Třetí disk prostě ukazuje jubilanta Suchého z trochu jiného pohledu, než jak bývá obyčejně vnímán. Prokazuje, že si bezproblémově poradí i s repertoárem, který pro něj není domovský, charakteristický textovou hravostí a neokázalým kabaretiérstvím. Máme možnost sledovat Suchého-interpreta, který se (dobrovolně) podřizuje textu někoho jiného. Nutno uznat, že se Suchému daří. Zůstává svůj, původní skladba a myšlenka však zůstává, Suchý k ní přistupuje s úctou a pokorou sobě vlastní - obzvláště patrné je to u zmíněných skladeb Osvobozeného divadla, z jejichž tvorby Suchého poetika vyrůstá.
"Kdykoliv, kdekoliv" je dobrým způsobem, jak uctít tvůrčího génia
Jiřího Suchého. Pokrytí jeho kariéry je poměrně důsledné, nevyhýbá se ani slabším momentům a přináší - a to je asi to nejhodnotnější na celém projektu - raritní nahrávky. Trojalbum není vyloženým výběrem největších hitů a z toho důvodu se asi nestane začátečnickým průvodcem po světě divadla Semafor. Není na druhou stranu ani fajnšmekrovským výběrem zaprášených kousků - na to je zde moc hitů. "Kdykoliv, kdekoliv" je tak někde na půli cesty. Že by Suchý pro mírně pokročilé?