Pavel Klusák se po Gottovi pustil do Suchého a Šlitra

Pavel Klusák se po Gottovi pustil do Suchého a Šlitra

Vydáno: 08.11.2024 13:36 v sekci Tiskové zprávy - Tisková zpráva | foto: Irena Zlámalová
Hudební publicista a jeden z našich nejoceňovanějších odborníků na vztah hudby a společenského dění, Pavel Klusák, autor dvěma cenami Magnesia Litera ověnčené knížky "Gott - Československý příběh", napsal knihu s názvem "Suchý a Šlitr / Semafor 1959 - 1969". Znovu s ní prožijeme zázrak jménem Semafor, vrátíme se do šedesátých let a - jak autor říká - "vykoupeme se" v jeho zlaté éře.

Přestože o Semaforu existuje řada publikací, některé dokonce napsal sám Jiří Suchý, je tenhle titul výjimečný. V tom, že nabízí archivní materiály, které často zapadly v pozůstalostech a osobních vlastnictvích, ale také v tom, jak skrze příběh Suchého a Šlitra ukazuje tehdejší dobu.

"Jako by do té popkultury patřili a nepatřili. Jako by do divadla ten neukázněný Semafor, který nikdy nechtěl mít dramaturgy, patřil a nepatřil. Zkrátka a dobře chtěl jsem čtenáře nechat nasednout do stroje času a ocitnout se někde na začátku, ještě před Semaforem, v padesátých letech v Redutě. Zjišťovat, proč se to stalo a jak se tam ten Suchý dostal. A od Reduty číst až ke smrti Jiřího Šlitra, která ukončuje jednu éru - jeho smrtí končí šedesátá léta a končí ta svobodnější část československých dějin. I když zase zjistíte, že musíte jít ještě trochu za tu Šlitrovu smrt. I já jsem si v tom chtěl udělat pořádek a zároveň si to psaní velmi užít," říká Pavel Klusák.

Pavel Klusák - Suchý a Šlitr / Semafor 1959 - 1969
© Host
Už od prvního představení 30. října 1959, premiéry hry "Člověk z půdy", se odvíjel dvojjediný příběh Semaforu a jeho vlivu - divadelní a hudební. Divadlo písniček naprosto proměnilo v první polovině šedesátých let krajinu domácí populární hudby. Suchý a Šlitr neslevovali z originality a vysoké úrovně a veškerý showbyznys v ČSR byl zároveň ve stavu zrodu: proto se semaforské písně poetických kvalit a chytrého humoru mohly načas stát nejpopulárnějšími šlágry v zemi. Část proměny způsobilo autorství Suchého a Šlitra, zbytek starých časů pak ukončily civilní vokály Jiřího Suchého, Pavlíny Filipovské, Waldemara Matušky, Evy Pilarové, Hany Hegerové, později i Jiřího Šlitra. Všechny tyhle tehdejší hvězdy (a také mnohé další) v knize defilují.

Právě zmíněná Suchého poetika z knihy přímo čiší, není však jediným úhelným kamenem: "Kdo bude knihu číst kvůli radostné, anekdotické a historkářské rovině, se postupně prokouše k rovině sociopolitické. A kdo ji bude číst kvůli kulturnímu kontextu, ten se neubrání, aby se dostal k té drobné radosti. A mezi těmito dvěma rovinami, zdá se mi, se moje kniha odehrává," tvrdí Klusák.

Obsáhlá kniha se noří do dekády šedesátých let skrze jednotlivá semaforská představení, vlastně ještě ta předsemaforská z Reduty a Divadla Na zábradlí, a uvádí na pravou míru i některé nejasnosti nebo mýty. Po úspěchu největší semaforské filmové produkce "Kdyby tisíc klarinetů" z roku 1965, na kterou přišly jen během prvního roku do kin čtyři miliony diváků, si například řada lidí myslela, že iniciační premiéra "Zábradlí" v roce 1958 byla víceméně divadelní verzí pozdějšího filmu. To je ovšem omyl a semaforologové to dobře vědí: "Děj hry vůbec není totožný s dějem filmu, pronikavě a zajímavě se liší. Tvar, který napsal Suchý a do kterého Ivan Vyskočil doplnil monology a pseudopřednášky, má se snímkem společný především námět: kdyby se zbraně proměnily v hudební nástroje, co by to vypovědělo o našem světě? Ve velkofilmu figuruje mohutná vojenská posádka, štáb pro přímý přenos televizní show a slavní zpěváci, jsou tu téměř masové scény, spoře oděné baletky seskakují z vrtulníku. Oproti tomu na čerstvě založené divadelní scéně, která neměla prostředky ani na průměrné kulisy a kostýmy, se o tématu prostě baví několik postav, mezitím se zpívá, tančí a provádí pantomima: struktura 'hry' balancuje na hraně kabaretu," píše Klusák.

Kromě "Klarinetů" a zmíněného "Člověka z půdy" s ním v knize cestujeme k trochu opomenutému představení "Faust, Markéta, služka a já" přes "Jonáše a tingl-tangl", "Dobře placenou procházku", "Ďábla z Vinohrad" nebo všechny "Zuzany" až po hru "Jonáš a dr. Matrace".

"'Jonáš a dr. Matrace' se hrál naposledy 18. prosince 1969. Nebyla to plánovaná derniéra," končí Klusák mrazivě jednu ze závěrečných kapitol. V roce 1969 vyjel Semafor do Stuttgartu, s přivřením všech kádrováckých očí. Je známé, že Suchý a Šlitr, jakkoli byli sehraní na jevišti, nebyli v životě nijací úhlavní přátelé, jejich vztah byl spíš pracovní a jaksi rezervovaný. Ve Stuttgratu se něco změnilo. "S Jiřím Šlitrem jsme courávali po Stuttgartu a pak už jsme ani necourali a spíš seděli v hotelovém pokoji a povídali si o životě. Ten chlad, který mezi námi tehdy vládl, se zvolna rozplýval a myslím, že nám oběma došlo, že jsme potřebovali mít na sebe čas - a to jsme tu měli. Najednou jsem cítil, že z nás začínají být kamarádi," vzpomínal Suchý.

Na Štěpána roku 1969 zemřel Jiří Šlitr na otravu oxidem uhelnatým, který unikal ze starého a jednoduchého plynového topení v jeho ateliéru. Končí tím jedna etapa v dějinách Semaforu, ale i v dějinách Československa. "Suchý a Šlitr měli ještě spoustu plánů. Že napíší muzikálový horor, což se v nějaké proměněné podobě vlastně stalo - jmenuje se 'Čarodějky a tak'. Nicméně po Šlitrově smrti na pianě ležel notýsek a tam byly neotextovány melodie. To je důvod, proč příběh písní Suchého a Šlitra musí pokračovat i po Šlitrově smrti, proto vzniklo ještě jedno představení 'Revizor v šantánu'. A v něm jsou ty poslední Šlitrovy písničky otextovaná ex post..." vysvětluje Klusák.

V čem tkví kouzlo Semaforu, jehož tvorba přežila komunismus a zlidověla? "Koncem padesátých let už byla československá společnost natlakovaným papiňákem, který chtěl zábavnou kulturu, uvolnění. Jako společnost jsme dostali dar, že do téhle atmosféry spadl Jiří Suchý s naprosto výjimečným talentem a Šlitr s kongeniálním talentem složit muziku, která by se zároveň přihlásila k západním žánrům, především vší hudbě těla, ať už je to rokenrol, rhythm and blues nebo blues. Přinesli tuhle zábavnou kulturu, ale na podivuhodné úrovni. Suchý s tím svým přirozeným přesvědčením, že lze zrýmovat celý svět, a s pocitem, že rýmy lze všechno obejmout ve velmi pozitivním a optimistickém gestu, ukázal celé generaci tenhle skok k zábavnější kultuře na vysoké úrovni - a ona mu to nikdy nezapomněla. Ty písničky jsou dobré, ale ony zároveň přišly ve skvělý čas, potkalo se to, je tam velmi silný generační moment. Zároveň je to i důvod, proč jejich písně zlidověly," vysvětluje Pavel Klusák a připomíná ještě jeden zásadní rozměr.

Když pak totiž přišla sedmdesátá léta, Suchý podepsal "2000 slov", nemohl jeden čas vystupovat a nesměly mu vycházet knihy, připomínalo jeho a Šlitrovo dílo lidem šedesátá léta a z divadla nebo rádia si jejich písně přenesly právě v téhle připomínce svobody do hospod nebo k táborákům. "Suchý nebyl tolik zakázaný jako Kryl, který se zpíval polohlasem. Suchý a Šlitr se zpívali nahlas. Myslím, že to pomohlo jejich dílu přežít. I proto ho lidé vzali za své," uzavírá Klusák.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Parkway Drive, Thy Art Is Murder, The Amity Affliction, Sportovní hala Fortuna, Praha, 7.11.2025
Naživo: Koncert Parkway Drive se v Praze změnil v nebezpečnou zábavu Králové metalcoru ve Sportovní hale Fortuna lehce sundali nohu z plynu. Jejich tradičně nadprůměrné, ba až extaticky ohromující výkony z předchozích let nasadily laťku tak vysoko, že se jim zbytek scény jen těžce přibližuje.... čtěte zde
Vydáno: 08.11.2025 14:30 v sekci Naživo
Roxette, Klára Vytisková, O2 arena, Praha, 6.11.2025
Naživo: Roxette skvěle hráli, O2 arena ale přesto velkou část koncertu spala Navazovat po letech na předešlou úspěšnou kariéru může být velký průšvih. Navíc když chybí jeden ze základních stavebních kamenů. Per Gessle to však riskl a s Lenou Philipsson mu tahle sázka, zdá se, vyšla. Dostat však do varu... čtěte zde
Vydáno: 08.11.2025 10:30 v sekci Naživo
Keith Jarrett dokázal z nepřízně osudu vykřesat jedinečný záznam "The Köln Concert"
Zaprášenosti: Keith Jarrett dokázal z nepřízně osudu vykřesat jedinečný záznam "The Köln Concert" Některé dny se prostě nedaří. Plány se sypou, představy hroutí, veškeré okolnosti hrají proti vám. I tak ale může, ve vší té smůle, vzniknout něco dobrého. Hudební historie zná desek, které se rodily pod tlakem, dost a dost.... čtěte zde
Vydáno: 08.11.2025 08:00 v sekci Recenze | Zaprášenosti
Tereza Mašková - Na své cestě jdu krok za krokem. Největší boj svádím sama se sebou
Rozhovory: Tereza Mašková - Na své cestě jdu krok za krokem. Největší boj svádím sama se sebou Na právě vydaném třetím albu "(Ne)budu sedět v koutě" si Tereza Mašková přála udržet směr, ale zároveň se posunout hudebně i v textech. V nich často otevírá osobní témata. V rozhovoru vzpomíná, jak kvůli klipu dva měsíce... čtěte zde
Vydáno: 07.11.2025 14:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Elektrïck Mann - Umíme napsat písničku i střízliví
Rozhovory: Elektrïck Mann - Umíme napsat písničku i střízliví MC Mukas z kapely Elektrïck Mann z Valašského Meziříčí vidí jedinou jistotu v pohybu dopředu. Loni opustil sestavu druhý zpěvák, skupina ale nesmutní a natočila desku "Vážení přátelé" za pomoci producenta Rainera. O tom všem jsme... čtěte zde
Vydáno: 07.11.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Hudba v tisku: Kniha "Suchý a Šlitr: Semafor 1959-1969" je nejlepší existující publikací o legendárním divadle (13.12.2024 08:50)
- Jiří Suchý míří do Síně slávy za semaforské videoklipy. Ovlivnily nejednu generaci (30.07.2021 14:52)
- Na film o Jiřím Suchém se na Hithitu vybralo již více než půl milionu (29.03.2019 13:33)
- Olga Sommerová připravuje film o Jiřím Suchém. Do kin půjde na podzim (19.02.2019 08:49)
- Jedenáctialbový komplet "Semafor… léta 1989 až 2015" dokončuje ohlédnutí za historií divadla (22.02.2018 17:40)
- Recenze: Jiří Suchý - Kdykoliv, kdekoliv: Poslech pro mírně pokročilé (18.01.2017 13:45)
- Nové desky pro 37. týden (18.09.2016 12:36)
- Naživo: Druhý den Metronome Festivalu ovládli Foals a Ivan Král s Jiřím Suchým (27.06.2016 19:49)
- Nové desky pro 44. týden (26.10.2014 08:23)
- V Česku sesadil šťastný Pharrell Williams Aviciiho (03.03.2014 20:09)

ALBUM TÝDNE 44/2025

Alvaro Soler
El Camino

Také v Česku velmi oblíbený německo-španělský zpěvák Alvaro Soler se za deset let od svého průlomu etabloval ve stálici. Po řadě hitů, které rezonovaly rádiovým éterem, nyní přichází s albem, které označuje za své nejvyspělejší. "El Camino" mísí staré s novým a svým způsobem reflektuje zpěvákovu dosavadní cestu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 08.11.
Lucie (Ostravar Arena, Ostrava)
So 08.11.
Nate Smith (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 09.11.
Yung Lean (SWE) (Forum Karlín, Praha)
Ne 09.11.
Nate Smith (US) (Sono Centrum, Praha)
Po 10.11.
Charles Lloyd – Sky Quartet (US) (Sono Centrum, Brno)
Po 10.11.
Wolf Alice (UK) (Velký sál Lucerna, Praha)
Po 10.11.
Oneohtrix Point Never (US) (Nová Spirála, Praha)
Út 11.11.
King Gizzard & the Lizard Wizard (AUS) (SaSaZu, Praha)
Út 11.11.
Dub Pistols (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 11.11.
Somebody's Child (IRL) (Café V Lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Justin Bieber The Prodigy Prince Adele Vladimír Mišík Coldplay Beyoncé Madonna Rihanna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe