Festival Rock for People má za sebou svůj třiadvacátý ročník. V závěrečné části reportáže si zhodnotíme koncerty CHVRCHES, Anti-Flag, Enter Shikari, Astronautalise, Black Peaks, Arcane Roots nebo The 1975, podíváme se ale i na klady, zápory a nejlepší koncerty letošního ročníku.
Live: Rock for People - den třetí
místo: Festivalpark, Hradec Králové
datum: 5. července 2016
vystoupili: CHVRCHES, Anti-Flag, Enter Shikari, Astronautalis, Black Peaks, Arcane Roots, The 1975, Jelen a další
Fotogalerie
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Ani závěrečný den festivalu Rock for People nedal svou bohatostí a pestrostí návštěvníkům prostor k nějakému lelkování, kdo ale během slunečného odpoledne oželel porno-folkaře Záviše, ska úderku Discoballs nebo ostravské metalcoreisty
The Truth Is Out There, mohl se bavit některou z široké řady doprovodných aktivit.
Organizátoři i sponzoři královéhradecké hudební přehlídky letos šli hodně do sebe i v tomto ohledu, takže kromě v médiích hojně diskutovaného rozšíření pokrmů ve stáncích o speciality pro vegany, výrobky z německé, thajské, italské, americké, české a spousty dalších kuchyní, si návštěvníci mohli například skákat pro chipsy z několikametrové výšky do nafukovacího polštáře, sledovat akrobatické představení, divadla či turnaj ve stolní hře zvané pukec. Dále se nabízelo svezení se na labutích, v handbikeu, zápas ve florbalu na kolečkových křeslech, silent disco, koupání se v bazénu, sledování borců na U rampě, válení se na písčité pláži nebo možnost vyzkoušení si virtuální realitu pomocí HTC Vive. V tomto směru tedy letos pořadatelům není za co spílat, můžeme jen a pouze dlouze chválit.
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Hudební program na velkých scénách odstartovali
Jelen s Kateřinou Marií Tichou a i když svým pozitivním naladěním a hrstmi plnými radosti z hraní jako už mnohokrát dříve opět dokázali, že v českém mainstreamu patří k tomu nejzajímavějšímu, něco tentokrát přece jen bylo trochu jinak. Kolem šestnácté hodiny totiž nebe už potřetí během letošního ročníku protrhlo svá stavidla a fanoušci i kapela tak museli čelit silnému větru a nepříjemnému dešti, který vytrvale hrozil, že skupina svůj set nedohraje a fanoušci odejdou ochuzeni o největší hity. Naději ale symbolicky udržela zejména zřídka hraná temná věc "Neumírej", která v dešti a s blesky v dáli působila přímo magicky. Neutuchající optimismus nakonec přinesl své ovoce, takže obligátní "Magdaléna" už se dohrávala za duhy. Nebylo tak pochyb o tom, že z více jak desítky dosud viděných koncertů Jelenů byl právě tento jejich zatím nejlepší.
Thom Artway očima Karolíny Stránské
V letošním ročníku vychází z devíti menších pódií vítězně jednoznačně Šapitó. Během tří dní se pod cípatou střechou odehrála povedená zahraniční electronika i žádaná česká indie. Thom Artway měl co dělat, aby s kytarou vyhrál folkovou "rap battle" s rockery z Our Last Night, kteří rozduněli park na hlavní stagei. Ať už posluchači znali jen tu jednu písničku z reklamy, nebo jsou s tvorbou mladé české naděje obeznámeny blíže, nakřáplý jímavý hlas si stačil během necelé hodiny získat pozornost nejen mladých dívek. Především při pomalejších záležitostech, mezi které patří baladická "Still Standin' In The Unknown", se člověk s přimhouřenýma očima podivoval, zda se festivalový rozpočet nafoukl a přijel si do Hradce zahrát Chris Martin. Fakt, kterému nehrává i bezchybná, za uši netahající angličtina a aranžmá, jež si ve svém indie folkovém zvuku nezadá s britskou scénou. Do setlistu pak mladý zpěvák zařadil i cover verzi "Drop The Game" australské dvojice Flume & Chet Faker. Tak jen dále, jen houštěji.
Že se počasí umoudřilo, jistě ocenili i pištící fanynky melodických posthardcoreistů
Our Last Night, kteří uhlazenou imagí a coverem "Radioactive" od
Imagine Dragons potvrdili, že jsou jen jakýmsi boybandem pro děvčata slyšící na ostřejší muziku a zbytek festivalu už proběhl za slunného počasí, které i v podvečerních hodinách barvilo nenamazaná čela do ruda.
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Naopak pánové mohli své nové oblíbence najít v hangáru, kde vystupovali nové rockové naděje v podobě uskupení
Black Peaks. Formace, která stále dravěji vystrkuje růžky, vydala svůj debut "Statues" začátkem dubna a od té doby je o jejich progresivním post-hardcoru plném metalových riffů, melodických háčků a vřeštícího vokálu Willa Gardnera v žánrových periodikách slyšet víc a víc. A když dřevorubeckým knírem vyzbrojený frontman ve flanelové košili rozpažil ruce a přetavil veškerou svou frustraci do dlouhého, skřehotavého jekotu, mnozí měli jasno o tom, kdo si pro sebe kromě o den dříve vystupujících puberťáků
Dead! a jejich zničujících coverů
Placebo evokujících rané
Taking Back Sunday vyslouží nálepku objev festivalu.
Fyzicky nepříjemné, ale hluboce uspokojující vystoupení, jemuž neublíží ani srovnání s
nedávným koncertem Deftones v Německu, trpělo jen plechovým zvukem hangáru, který zážitku ubližoval podobně jako u následujících
Arcane Roots, kteří svou šanci stát se černým koněm festivalu a novými hrdiny mezi příznivci kapel typu
Biffy Clyro neproměnili, neboť i přes vizuální i hudební podobnost se svými hrdiny jim zvuk v hangáru nepomohl dostatečně vyniknout. Obě kapely jsou však muzikálně i koncertně naprosto strhující a zasloužily by si, aby se o nich vědělo, proto doufáme v brzkou náhradu v podobě samostatného koncertu v některém z pražských klubů.
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Problémům se zvukem se bohužel nevyhli ani stále populárnější
Enter Shikari, kteří už v Česku mají své věrné po dlouhá léta a každý jejich koncert vyvolává očekávání, co šílenec Rou Reynolds provede tentokrát. Těch bláznivin už ale bylo tolik, že shazování reprobeden a sólování kytaristy na rukou davu tentokrát možná trochu utrpělo pod nápaditosti jednoho crowdsurfaře, který se na lidi vypravil s nazutými lyžemi.
Expresivní výkon a genialitu kdovíproč vydaného nového singlu "Redshift" ale narušily neustávající potíže s mikrofony všech zúčastněných, chybějící drum'n'bassové elementy v "The Last Garrison", absence čísla s pianem a trubkou v chybějící polobaladě "Dear Future Historians..." a chudost scény, na níž věrní příznivci postrádali světelný park s divokými stroboskopy, s nimiž Shikari objížděli svět loni. Kdo kapelu viděl poprvé, musel být nadšen, kdo už ale měl možnost srovnání, nemohl ignorovat vědomí, že i přes kvalitní show, kterou na Rock for People předvedli, umí pánové ukázat ještě mnohem víc.
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Prakticky bezchybné vystoupení naopak předvedli ještě o pár minut dříve vystupující
Anti-Flag. Jejich nekompromisní názory o rovnosti a přístup sypající jednu hitovou rozbušku za druhou včetně "Should I Stay Os Should I Go" od nestorů
The Clash inicioval mnohé z těch, kteří nebyli spokojeni s výkonem
The Offspring k adorování mnohdy i právě objevených hrdinů punku, jejichž dravost a sebevědomý projev byl přesně tím, co u legendárních pop-punkerů o den dříve postrádali. Když se pořadatelé po skončení festivalu na sociálních sítích ptali fanoušků, kdo se jim letos líbil nejvíce, byli to právě Anti-Flag, kteří se mezi změtí jmen od
Five Finger Death Punch až dokonce po
Tři sestry objevovali nejčastěji. S přihlédnutím na vytrvalou komunikaci s fanoušky, skupinové podřepy a suverénně největší circle-pit festivalu, s tím lze polemizovat jen stěží.
Nadšený text o pravděpodobně už nezopakovatelném vystoupení bývalých indie-rockerů a dnes už spíše funkypopařů
The 1975 z německého
Rock im Parku si můžete přečíst
zde, v případě vysoce očekáváného vystoupení na Rock for People je ale kromě střízlivějšího štěstí možná na místě i mírná skepse.
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Pomineme-li dilema, které museli kvalitní hudbu vyhledávající fanoušci učinit v případě trojlístku The 1975/Arcane Roots/
Saul Williams, kteří naneštěstí vystupovali v takřka totožný čas, nelze se ve srovnání s Norimberkem ubránit dojmu, že tentokrát to autoři desky
"I Like It When You Sleep, For You Are So Beautiful Yet So Unaware Of It" trošku odflákli. Zatímco před měsícem vystupovala skupina kompletně sladěná v bílém a jejich vystoupení nepostrádalo švih a stylové tanečky, tentokrát na pódium přišli v obyčejných tričkách a zejména zvolna se kolébající a z cigarety pokuřující frontman Matthew Healy vypadal, že ta sklenka vína, kterou mu technik na pódium přinesl, ani zdaleka nebyla ten den jeho první.
Skupina má tak štěstí v tom, že jejich euforií a chutí do tance nabité novinky zní i s tak lemplovským zpěvem natolik živě, že si toho mnozí ani nevšimli a oddávali se úžasné scenérii ze čtyř projekčních kvádrů a řadě nových, návykových hitů, "Love Me" a "A Change Of Heart" počínaje a totálně ohromujícím "The Sound" plným nadšeně skákajících lidí (ne)konče.
Ho99o9 očima Karolíny Stránské
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Kdyby si Samara z Kruhu s Von Trierem založili kapelu, od americké trash hiphopovépartičky by se měli stále co učit. Festivalová brožura předeslala, že jejich vystoupení je určeno pouze pro otrlé. Pokud mohla ve stejný čas jako něžní Chvrches vystoupit odlišnější kapela,jsou to právě kluci z Ho99o9u. S britskými headlinery mají společné jen ono netradiční hláskování. Vizuál v podobě záběrů rozkládajících se organismů a hniloby nešokoval návštěvníka, jenž si pravděpodobně v jednu ráno sedl na festivalové mezi do sekané. Mnohem úzkostlivěji však působili snímky esteticky vycházející z Antikrista či Vymítače Ďábla. Není divu, že ony trhavé pohyby nepříčetných osob v kombinaci s televizní statikou přiměly mnohé, příliš střízlivé, k odchodu. Pravdou je, že si Ho99o9 nehrají na kapelu pro masy. Nad jejich hip hopem se pravděpodoběn ofrní fanoušci hip hopu, nad speed metalem fanoušci speed metalu. Ačkoliv místy připomíná jejich gig obětování koťátek temné moci, výhružnou image vzápětí zpěvák theOMG shazuje nasazením čelovky a pouze tak umocňuje bizár celé show, jež, i přes agresi a temnotu, přetéká pozitivní energií.
Pokud jste loni v září na berlínské Lollapalooze měli to štěstí a mezi čekáním ve frontách na jídlo a toi toiky jste shlédli i nějaký ten koncert, možná si ještě vybavíte trojici
CHVRCHES. Vystupovala tehdy na jednom z menších pódií a její koncert byl nejen díky kolem vyhrávajícím scénám a spoustě nových, ještě nezažitých písní, opravdu slaboučký.
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Rock for People však synth-popové hrdiny zastihl v nebývalé formě a dřívější předskokani
Depeche Mode v Edenu ukázali, že jejich žánr hradeckému festivalu sluší a bez problému tak navázali na
dřívější seanci s nezapomenutelnými
The Naked & Famous před dvěma lety.
Sebevědomému vystupování a přesvědčivému zpěvu Lauren Mayberry, jejíž vysoký hlas bodá jako včela, nebylo co vytknout a i písně z druhé studiovky "Every Open Eye" už po vydatném a trpělivém naposlouchání nezněly tak zaměnitelně jako v době vydání, tudíž třeba singl "Clearest Blue" v dunivém závěru rozeskákal všechny přihlížející do jednoho nadšeného kotle.
Svůj pěvecký a vlastně i taneční part si v "Under The Tide" střihl i samplery a synťáky ovládající Martin Doherty, kterého můžete znát také jako doprovodného muzikanta z turné post-punkových
The Twilight Sad, kteří na podzim předskočí
The Cure v O2 areně. CHVRCHES svůj set zakončili největším hitem "The Mother We Share" a o jednom z nejlepších vystoupení letošního ročníku tak bylo rozhodnuto.
Sziget se má na co těšit.
Co se povedlo? A co ne?
+ klidný a nekonfliktní průběh
+ našlapaný line-up bez dramaturgických přešlapů
+ čistota v areálu
+ bezproblémová organizace - minimální fronty, rychlé odbavení při vstupu, dostatek toalet, podmínky pro novináře
+ hromada skvělých vystoupení a neopakovatelných zážitků, jakým bylo například společné vystoupení Massive Attack s Young Fathers
+ spousta doprovodných aktivit, kterých bylo snad ještě více než v minulých letech
+ autogramiády
+ počasí
+ atmosféra
+ bazén
+ zájem fanoušků, kteří na silný line-up slyšeli a příjemně zaplnili areál
+ návrat festivalových novin, byť v pozměněné podobě
+ dodržování časového harmonogramu
© Dalibor Skoupil / iReport.cz
- méně nových jmen, nezanedbatelná část vystupujících už na festivalu v minulosti hrála
- postavení The 1975, Saula Williamse a Arcane Roots do jednoho časového bloku
- zvuk při některých koncertech, zejména při The Offspring a v hangáru
- ukřičená bouda Staropramenu vyhrávající hity devadesátých a nultých let
- umístění Táborák stage, která byla přehlušena buď boudou Staropramenu nebo VIP barem
- nedůstojné umístění pódia Čistého festivalu, kde se například Pekař musel potýkat s hlukem sousedící Urban Wave scény
- stále se za stanové městečko platí spousta peněz
Následovalo politicky i hudebně působivé těleso
Massive Attack, kterým na pódiu vypomohli i
Young Fathers, z jejich koncertu ale pro vás máme
samostatný report.
© Čestmír Jíra / Musicserver.cz Úplně posledním vystupujícím nakonec byl rapper
Astronautalis. Tomu k ovládnutí desítek neúnavných fanoušků v narvaném šapitó stačil jen notebook, z nějž pouštěl muziku, alfou a omegou byl ale jeho rap a nesmírné nasazení, kterého byla jeho třičtvrtěhodina plná. Nejde ani tak o to, co přesně zaznělo a jak moc se čerpalo z dubnové novinky "Cut The Body Loose", protože nejvíce legrace stejně nastalo ve chvíli, kdy se pustil do improvizovaného freestylu. Nejprve trochu pozlobil osvětlovače, pak se podělil o svá tři pravidla, z nichž za vypíchnutí stojí to, že jsme všichni špatní tanečníci a protože ten jediný, kdo umí tancovat, tedy
Usher, zde dnes není, máme toho náležitě využít a nakonec v něm využil i všechna místa, kde už v Česku hrál. Z jeho úst tak zazněly vzpomínky na kluby 007 i Lucernu, ale také koncerty v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Brně, Opavě, Plzni i Ostravě, kam hádejte proč zamíří už za týden. Jako tečka za skvělým ročníkem to bylo každopádně super a Jim Beam, kterého Astronautalis při koncertě popíjel, si může mnout ruce, rapper mu za těch pár minut udělal lepší reklamu, než měl Jack Daniel's s celým svým kamionem za celé tři dny.
Hvězdy festivalu podle Karolíny Stránské
Zahraniční top 5: Massive Attack, The Qemists, The Correspondents, CHVRCHES, Enter Shikari
Domácí top 5: Thom Artway, Pekař, No Distance Paradise, Horkýže slíže, Jelen
Hvězdy festivalu podle Honzy Trávníčka
Zahraniční top 5: CHVRCHES, Nero, Anti-Flag, Five Finger Death Punch, Black Peaks a velká spousta dalších, letos to bylo opravdu našlapané
Domácí top 5: Jelen, No Distance Paradise, Pekař, Frequency, Smrtislav
V úvodní části seriálu reportáží z Rock for People už jsme to trochu naťukli a asi nemá cenu se tomu dále bránit. I při pohledu do infoboxu je totiž zřejmé, že ročník 2016 se do třiadvacetileté historie festivalu zapíše zlatým písmem a kapitálkami. Povedlo se prakticky úplně všechno podstatné a co ne, to byly stejně jen takové prkotiny, že ani nemá smysl se v nich vrtat nějak hlouběji. A i když se určitě najdou lidé, kteří budou nesouhlasit, mělo by zaznít, že od roku 2007, kdy se festival konal v Hradci Králové poprvé, to bylo právě letos, kdy se podařilo vychytat vlastně úplně všechno a mnohými dosud nejlepší ročník 2010 s
Muse v čele se konečně podařilo překonat a posunout laťku zatím nejvýše. Je nám tak velikou ctí napsat, že ročník 2016 se v novodobé historii festivalu Rock for People stal tím úplně nejlepším.