Zpěvačka Tonya Graves se po čtyřech letech vrací s novým sólovým albem. Tentokrát však popové vody minula velkým obloukem a rozhodla se vrátit ke svým hudebním kořenům rodné Ameriky. Desetiskladbová deska "Back To Blues" je poctou nejlepším, nejen bluesovým ikonám.
7/10
Tonya Graves - Back To Blues
Vydáno: 16.10.2015
Celkový čas: 43:58
Skladby: Thrill Is Gone, Hound Dog, May This Be Love, Something’s Got A Hold On Me, If You Love Me Baby, Don’t Let The Sun Catch You Cryin’, Blues In The Night, I Just Wanna Make Love To You, Jolene, Meaning Of The Blues
Vydavatel: Supraphon
Po příchodu do České republiky se
Tonya Graves do popředí nejdříve prodrala hraním s uznávaným bluesovým hudebníkem Lubošem Andrštem, který si ji osobně vybral ke spolupráci. Druhým zásadním milníkem je nepochybně účinkování v
Monkey Business Romana Holého a
Matěje Rupperta. Některým jejím fandům zřejmě neunikla ani její první sólová nahrávka
"I'm The Only Me", ve které však dala přednost modernímu popu. "Back To Blues" je ovšem deskou ryze bluesovou, obsahující coververze skladeb významných hvězd žánru.
Na albu ovšem najdeme i skladby od umělců, kteří s bluesem úplně nesouvisí. Zaujme tak volba písně "Jolene" od veleúspěšné country hvězdy
Dolly Parton, kterou si na své album v minulosti vybrali i
The White Stripes, či "May This Be Love"
Jimiho Hendrixe. Právě cover Hendrixovy baladické písně patří k nejpovedenějším kusům na desce. Bluesové aranžmá skladbě sluší a Tonya si velmi zdařile pohrála s vokální linkou, která Hendrixův zpěv nekopíruje, ale ani ho pro své účely zbytečně neupravuje.
Dalším tahákem nahrávky je skvělá předělávka méně známé písně bluesové divy Etty James "Something's Got A Hold On Me", kde zpěvačka zdárně zachytila původní americký
feeling skladby, jemuž pomáhají i dívčí
backvokály. Co potěší znalce blues, je píseň " If You Love Me Baby", kterou interpretoval proslulý
Muddy Waters. Lehce kontroverzní písnička má ten pravý jihoamerický
groove, pro který blues miluje milióny lidí na světě. Skvěle se Tonya také poprala s hitem
Elvise Presleyho "Hound Dog", jenž i on sám převzal od černošské bluesové ikony Big Mama Thorton. A právě zpěvaččina verze je blízká té původní a sympaticky ignoruje
královu blyštivou verzi.
Že by se některá předělávka Tonye Graves zcela nezdařila, se neděje. Každá píseň je interpretovaná se zjevnou láskou k žánru, úctě k originálu, ale i se zdravou dávnou vlastní invence. Nebude to deska pro masy. České publikum sice blues rádo nepopiratelně má, což dokázalo i při
křtu "Back To Blues" v pražském Paláci Akropolis. Přece jen ale není tak mainstreamově žádané jako za oceánem a není pro něj u nás tak široké cílové publikum. To ovšem neznamená, že je vydání takto sympatické nahrávky zbytečné. Pro milovníky žánru i pro ty, kteří mají rádi procítěnou kvalitní hudbu, je album povinností.