Ulrich Schnauss je pojem, o tom žádná. A nejenom na poli dream-ambientu. Vzal si do parády tracky mnohých celosvětově slavných, jmenujme alespoň Depeche Mode, Pet Shop Boys či Coldplay. Tento představitel rovných, hypnotických zvuků otevřel sezónu festivalu Spectaculare.
Live:Ulrich Schnauss
místo: Palác Akropolis, Praha
datum: 26. listopadu 2015
support: Aidan Baker
Kielský rodák, jemuž bylo severoněmecké město se silnými protestantskými kořeny těsné, se brzy přesunul do Berlína, kde později vydal debut "Far Away Trains Passing By". Jeho poměrně elegantní kombinace ambientu a instrumentálnosti zaujala tehdejší elektronickou scénu. Samotný
Ulrich Schnauss pak během své kariéry vystupoval pod mnoha pseudonymy (celkově sedmi) a v různých kooperacích vydal víc než dvacet pět nahrávek, včetně osmi alb.
© Vojtěch Kubec / musicserver.cz
V Akropoli vlastně ukázal své typické já - tedy hudebně. Ze samotného interpreta jsme moc neviděli, poněvadž stál celý večer zády k divákům. I jeho předskokan byl zkušený
zírač na boty alias shoegazer, který s permanentně skloněnou hlavou odehraje celý koncert.
Aidan Baker strávil své vystoupení v jedné statické poloze, soustředěný zcela na svou kytaru. Jemnými pohyby prstů nebo různými předměty jako kapodastr nebo smyčec rozvibrovával struny, vše uložil do smyček a postupně je vrstvil. Prostor Akropole se velmi pozvolna rozechvěl táhlými tóny, melodicky poskládanými do smysluplného celku. Pokud jste se ztišili a nechali unést, stálo to za to.
Tento originální a přitom vysoce působivý postup vynikne jen v rukách někoho, kdo citlivě rozliší tenkou hranici mezi ideální saturací a překombinováním. Baker navíc nikam nepospíchal, všemu dal čas, který byl potřeba. Pro mě osobně to představovalo hudební vrchol večera.
Vystoupení samotného Ulricha Schnausse bylo proti Bakerovi určité zklamání. Přestože předvedl v podstatě pěkný set, doplněný o dobrou projekci přírodních a průmyslových motivů, přemíra syntetický tónů jeho keyboardu mě trochu iritovala. A taky ta sladkost byla chvílemi nesnesitelná.
© Vojtěch Kubec / musicserver.cz
Jednu chvilku jsem zažívala hudební Vánoce, aby se to v dalším songu přelilo do podezření, že některé motivy přes den slouží jako obchodní cajdáky na zvednutí prodeje. Přitom Schnaussova hudba je v základu příjemně rovná, prostá a lehká. Něco na půl cesty mezi elektronikou a dream-popem. Ovšem během tohoto koncertu to bylo hodně popové a sem tam jsem ke své hrůze zaznamenala melodii jak z budovatelských filmů.
Schnaussův set, stejně jako jeho poslední vydané album "Goodbye", celkově odráží posun k lehčím, snadno stravitelným melodickým linkám, aniž by opustil tradici generování velkých tónových prostorů. Co je však únosné na albu hrajícím v obýváku se nemusí do trochu ušmudlaného klubového prostředí úplně hodit. Na druhou stranu, co nesedí mě, můžou ostatní s vděkem ocenit. A letmý pohled na Akropoli ukazoval, že své věrné posluchače si i tato kombinace žánrů našla.