Už to tak je, že komiksové velkofilmy bývají doprovázeny stejně ambiciózními soundtracky, které jsou někdy vskutku originální (jako třeba před pár lety "Spawn"), jindy nestojí za zlámanou grešli. Hudební koláž k velehitu "Spider-Man" patří někam mezi.
6/10
Různí - Spider-Man (soundtrack)
Celkový čas: 65:43
Skladby: Theme From Spider Man, Chad Kroeger Featuring Josey Scott - Hero, Sum 41 - What We’re All About, Black Lab - Learn To Crawl, Bleu - Somebody Else, Alien Ant Farm - Bug Bytes, Default - Blind, Corey Taylor - Bother, Greenwheel - Shelter, The Strokes - When It Started, The Hives - Hate To Say I Told You So, Theory Of A Dead Man - Invisible Man, Pete Yorn - Undercover, Macy Gray - My Nutmeg Phantasy (Morello Mix), Injected - I-IV-V, Jerry Cantrell - She Was My Girl, Danny Elfman - Main Titles, Danny Elfman - Farewell, Aerosmith - Theme From Spider Man
Vydavatel: Sony Music / Bonton
Na plátnech se Peter Parker (alias
Spider-Man) proskákal a prolétal až k závratným dolarovým částkám a mám takový dojem, že ani hudba z filmu si nevede úplně bledě. Nebylo by se čemu divit, vždyť
Sum 41,
Aerosmith,
Macy Gray nebo
Alien Ant Farm jsou zárukou parádní (a hlavně úspěšné) muziky.
Ústředním songem desky mohou být v podstatě tři skladby - jednak dvě obměny "Theme From Spider-Man" (první je infantilní, popraskávající stupiditka, druhou předělali
Aerosmith a natočili tak možná nejlepší skladbu alba), jednak singl "Hero" od Chada Kroegera z
Nickelback. Já bych dal přednost
Aerosmith, ale proti gustu žádný dišputát, takže nebudu svůj názor mermomocí vnucovat. Zbytek soundtracku lze rozdělit do tří skupin - písně grungové, pop-rockové a instrumentální. Do grungeového ranku patří např.
Jerry Cantrell, Theory Of A Dead Man, Injected či
Alien Ant Farm. K pop-rockerům bych zařadil
Macy Gray,
The Strokes,
The Hives a, pozor (!), Corey Taylora (vokalisty
Slipknot), jehož jímavá balada "Bother" dokazuje, že je nejen slušným zpěvákem, ale také dobrým skladatelem a hudebníkem. Instrumentální skladby alba měl na starost výhradně
Danny Elfman, známý to tvůrce filmové hudby, který přispěl dvěma opusy.
Když si vezmeme "Spider-Mana" jako celek, dojdeme k relativně kompaktní desce, která nemá výrazně hluchých míst. Nalezneme sice pár písní, jež lehce pokulhávají za zbytkem ("Somebody Else" od Bleu nebo "When It Started" od
The Strokes), naštěstí se jejich slabost snadno zapomene při poslechu písních Corey Taylora, Greenwheel a
Aerosmith. Dobrá, skladby jsou kvalitativně vyrovnané, ale stačí to? Jak se to vezme. Hlavní problém alba je jeho nevýraznost. Ačkoli nelze desce vytknout žádnou zásadnější připomínku, po hodině poslechu si řeknete, že to bylo dobré, ale raději si půjdete pustit něco osobitějšího, něco, kde bude více nápadů. "Spider-Man" je totiž přesně ten typ hudby, která tvoří onen klasický průměr.
Verdikt je proto nad soundtrackem "Spider-Man" poněkud rozpačitý, na jednu stranu se nejedná o špatný hudební nosič, deska má několik, řekněme, silnějších momentů, ale zároveň to není nic, co by vám hučelo v hlavě, jak je rok dlouhý.
Toto album si přehrajete, něco u něj uděláte do školy a do práce, a tím budou jeho poslání a maximální míra přínosnosti vyčerpány.