Američtí punkrockeři, známí pro své chytlavé politické hymny, jubilejní desáté album neslaví. Do popředí vyzdvihují společenské problémy a deskou "American Spring" se snaží naznačit, že bychom před současnou světovou situací neměli zavírat oči ani si zacpávat uši.
5/10
Anti-Flag - American Spring
Vydáno: 22.05.2015
Celkový čas: 40:32
Skladby: Fabled World, The Great Divide, Brandenburg Gate (feat. Tim Armstrong), Sky Is Falling, Walk Away, Song For Your Enemy, Set Yourself On Fire, All of The Poison, All of The Pain, Break Something, Without End, Believer, To Hell With Boredom, Low Expectations, The Debate Is Over (if you want it)
Vydavatel: Universal
Kapela, která proslula především kritikou Bushova režimu, válečných konfliktů a všeobecně jakékoliv brutality vedené proti lidskému životu, stála odjakživa někde na pomezí mezi hardcore punkem a populárním punkrockem. Jednoduchost refrénovitého projevu, vášnivé levicově-mírové smýšlení a basové melodické linky Chrise Barkera jsou již od roku 1996 klíčovými prvky k rozeznání pittsburghské čtveřice od ostatních v rámci žánru.
"American Spring" navazuje na tři roky starou desku "The General Strike", a přestože kapela hlásila, že je vše při starém, pravdou je fakt, že proběhla poměrně závratná změna hudebního projevu směrem k mainstreamovějšímu zvuku. Témata zůstávají stejná, svědčí o tom již úvodní skladba "Fabled World" a její refrén:
"We live in a fabled world
of terror, day and night
all hidden in plain sight
We live in a fabled world
where the poor and the weak
are pawns for profit's sake."
Zkraje slyšíme hlavně kvalitní, melodický pop-punk ve svižném rytmu. Na pomoc přispěchal i zpěvák Tim Armstrong z
Rancid, hostující v songu "Brandenburg Gate", a nabídl tak jeden z nejlepších momentů alba. Po dalším pokračování už je jasné, že hardcore, naštvanost a agresivita projevu nebude tentokrát hrát prim. Do pozadí se stáhla rovněž obvykle vynikající Barkerova baskytara, která pouze kopíruje melodické linky kytar a nepouští se ke smůle posluchačů do mnoha větších dobrodružství.
Písničce "Song for Your Enemy" chybí větší náboj, "Without End" zase chvílemi silně připomíná slavnou "This Is The End (For You My Friend)" ve slabším balení. Když se kapela pokouší o větší punkovost, pocit z poslechu je nemastný, neslaný. Rozpor mezi tím, co chce kapela sdělit, a způsobem, jakým toho chce dosáhnout, je příliš veliký. Hlavní zpěvák Anti-Flag a skladatel většiny písní
Justin Sane je schopný přidat skladbám písničkářský punc, což už v historii mnohokrát dokázal. O to větší škoda je, že se jeho nové texty do podvědomí posluchače z důvodu opatrné a ploché produkce derou podstatně hůře.
Po poslechu všech čtrnácti písní ve čtyřiceti minutách (iTunes nabízí ještě bonusový track "I Wasn't Asking For It") nezbývá než konstatovat, že to, co u
Anti-Flag fungovalo vždy nejlépe, na "American Spring" chybí. Snaha inovovat zvuk a posunout se trochu jiným směrem se nepovedla. Tři osvěžující skladby z úvodu sice naznačují potenciál, ale jsou pouze prvními krůčky k naučení se nového jazyka, který zatím jejich společenskému a politickému smýšlení nesluší.