Red Bull Music Academy Bass Camp po roce posbíral další mladé talenty z českého a slovenského kraje, kteří tak spolu strávili víkend v nahrávacích studiích, na workshopech i živých vystoupení. Na večerních akcích na Jatkách 78 a v MeetFactory spolu s nimi vystoupili i jejich lektoři Thundercat či Never Sol.
© Daniel Vojtěch
První ročník
Red Bull Music Academy Bass Campu se konal loni v Bratislavě a zvedl takovou vlnu nadšení, že letos musel proběhnout znova. A to rovnou ve větším prostoru, s více studii a s koncerty ve dvou městech. Zatímco v Praze měli účastníci základnu pro studiová nahrávání a workshopy s lektory, koncerty v rámci RBMA Club Nights se konaly zároveň i v Bratislavě.
Podstatou RBMA Bass Campu je spojování rozličných muzikantů a žánrů. Letos se akce zúčastnilo patnáct mladých talentů z Česka a Slovenska, kteří byli předvybráni porotou skládající ze z hudebníků, bývalých participantů akademie a lidí z branže. Do finále se dostali
WZ,
Troniq, Subject Lost,
Whithe, EGA,
Petijee,
Esli (
The High Corporation),
GLGN (Gergaz label), Rezeň (
Walter Schnitzelsson),
Kenny Rough,
Grizzly, Esso,
Troniq,
Katarzia,
Keosz a Jan
Kratochvíl z DVA, poslední jmenovaný se ale nakonec z osobních důvodů nemohl zúčastnit.
Live: Red Bull Music Academy Bass Camp
místo: Elektra, Praha
datum: 12-15. února .2015
© Daniel Vojtěch
Fakt, že celá akce je výmyslem energetického nápoje, oceníte ve chvíli, kdy celý den makáte ve studiu, posloucháte přednášky lektorů, večer máte vystoupení, do toho do ranních hodin podporujete své kolegy na stagi a vzápětí máte zase celý den fungovat. Komplex studií a přednáškových sálů je tedy před polednem spíše městem důchů a začíná se pracovat až po nastartování základních životních funkcí. Zpěvačka
Katarzia se tak v sobotu v časných hodinách (míněno v deset) marně dobývala do budovy, jelikož vzápětí zjistila, že půlka Academy je ještě na mejdanu a druhá půlka ho vyspává.
Na pražský bass camp se přijel podívat i jeden ze zakladatelů celosvětové RBMA Wulf Gaebele, který se účastnil i historicky první světové akademie. Při dotazu, jaké to tehdy bylo, se jen usmál se slovy:
"No, to byla devadesátá léta. A říká se, ze pokud si pamatuješ devadesátky, tak jsi je neprožil (smích). Ale tehdy jsem se akademie účastnil jako DJ, přijel jsem stopem, spal jsem u kamaráda na gauči. Poté jsem ji začal oragnizovat a změnila mi život. Kromě toho, že jsem mezi účastníky poznal svou ženu, tu každý rok potkávám ty nejtalentovanější mladé muzikanty z celého světa."
O Red Bull Music Academy s culture managerem Robem Brieškou: Erykah Badu je náš sen!
Kolik lidí se na organizaci RBMA podílí?
Náš tým tvoří osm lidí a jsme rozdělení do dvou částí. Jedna část se stará o účastníky tady v Elektře, druhá část má na starost club nights, které letos probíhají v Praze a Bratislavě zároveň. Celý projekt jsme začli připravovat v půlce listopadu, v první řadě jsme museli zajistit booking interpretů a venues. Nejsložitější byl výběr hostů, měli jsme wishlist se třiceti jmény a ze všech nám vyšel jen jeden. Lokální bass campy se tento rok se konají v šesti krajích, například v Montrealu, Amsterdamu, Dubaji, San Franciscu. Jsme pyšní na to, že tu máme tolik mladých talentů, že se to vyplatí dělat i u nás. Jsme rádi, že můžeme přinést esenci tak velkého projektu do našich geografických šířek.
Jaký je rozdíl mezi lokální a velkou RBMA? Jak probíhá výběr participantů?
Co se týká československé akademie, udělal se shortlist čytřiceti kandidátů na základě aktivity muzikantů na scéně, který jsme poslali do německé centrály. Z toho nám schválili šestnáct finalistů. Vybírali je i exparticipanti velké akademie a bass campu v Bratislavě, jako třeba
Never Sol,
Vec nebo
Mike Trafik. Na globální akademii je výběrový proces je jiný, tam si podávají muzikanti přihlášky sami. Následně se vyberou dvě skupiny po třiceti participantech, kteří se zúčastní annual academy. Nicméně včera tu byli lidé zcentrály z Německa a říkali, že když vstoupili do této budovy, tak se cítili jako na velké akademii. I co se týče vybavení studií, máme tu stejný setup, jaký se používá na annual academy, která se konala loni Tokiu a letos v Paříži. Takže participanti mají opravdu možnost pracovat s tím, co jim nejlepší technika nabízí. Jsou tu samplery, klaviatury, drum machines, celkem osm těžkých casů.
Pomůže nějak účastníkům do přihášky, když se zúčastní lokální akademie?
Jsou to dvě odddělené věci, nemá to na to vliv. Pomůže jim to ale tím, že si posunou svoje hranice a kariérně a hudebně je to posune úplně jinam.
Jako zázemí pro studia a přednáškové sály jste vybrali holešovickou Elektru, měli jste i jiné tipy?
Uvažovali o Nákladovém nádraží Žižkov s tím, že studia by byla ve vagónech.. Nakonec jsme od toho upustili, jelikož vagóny by se musely vytápět a při nahrávání by to rušilo zvuk.
V New Yorku byla lektorkou například Erykah Badu, měli jste ambice sem dostat i tak velké jméno?
Jak jsem říkal, z třiceti lidí nám vyšel jeden artist, komunikace s agenty je dost těžká a často se požadavek k interpretům ani nedostane. Není to jen otázka budgetu, ale ne každý interpret je stavěný k tomu, aby podporoval mladé lidi, aby dokázal sedět na tomhle gauči a hodinu o něčem vykládat, předat svou vědomost dál a následně večer odehrát koncert. Takže tím se ten seznam dost zredukuje. Ale Erykah Badu je samozřejmě je náš sen.
Worskhopy
© facebook interpreta
Důležitou součástí víkendové akademie je série workshopů. První den se jich ujal rakouský producent
Dorian Concept z
Ninja Tune a americký basista, skladatel a zpěvák
Thundercat, který je známý především díky spolupráci s Erykou Badu,
Flying Lotus či
Suicidal Tendencies. Nejprve hovořil o svých hudebních začátcích,
"Na basu hraji od čtyř let. Hrával jsem se Snoop Doggem, který si všímal, jak hraju, ale nejvíc mě naučila Erykah. Ukázala mi, co to znamená být umělcem a jak nestálé prostředí to je. Jeden den vás zbožňují, druhý den o vás neví." i o tom, jaké je to hrát s trash metalovou kapelou:
"Do Suicidal Tendencies jsem se dostal díky bráchovi. Sháněli tehdy basáka a on mě doporučil. Měl jsem sice dobrou techniku, ale musel jsem se naučit běhat po pódiu, dělat stage diving a tak, což je fyzicky dost náročné (smích)." Následně pustil ukázku ze své loňské spolupráce s Kendrickem Lamarem a na dotaz, jak zvládá přecházet mezi tak rozličnými styly jako je trash metal a a jazz, se smíchem odpověděl, že o tom hodně vypovídá právě song od Suicidal Tendencies snázvem "War Inside My
Head".
Večer zahráli v prostoru holešovických Jatek 78
Thundercat,
Dorian Concept,
Never Sol či
Katarzia a po bujarém večírku následoval workshop dalších pozvaných hostů, DJské dvojky
Tiger & Woods, jejichž tvorba je označována za "intelligent dance music". Zaměřili se převážně na probémy s používáním samplů a autorskými právy. Oba DJové začínali s bootlegy a právě to bylo důvodem, proč dodnes používají umělecká jména, jelikož se nechtěli "propálit". Podotkli, že pokud producenti používají samply bez souhlasu jejich majitele, většinou se na to nepříjde, pokud prodávají málo alb, ale hrozí, že pokud se stanou slavnými a začnou prodávat tisíce desek, může se na to přijít i deset let nazpátky, což se ostatně stalo třeba
Mobymu.
© Daniel Vojtěch
Z domácích hostů přijali pozvání na workshopy
Never Sol, loňská účastnice světové akademie v Tokiu a Zdeněk Pelc, majitel loděnické továrny GZ Media, který účastníky na oplátku pozval na prohlídku do lisovny vinylů.
Never Sol účastníky povzbudila, aby rozhodně podali přihlášku na velkou akademii, která se letos koná v Paříži a podotkla, že díky propletenosti žánrů v Tokiu začala poslouchat třeba techno. Zděněk Pelc popisoval aktuální rozvoj vinylového businessu, ačkoliv byly doby, kdy to v Loděnici málem zabalili. V současnosti se většina produkce vyváží na západ a dokonce uvažují o rozšíření do Číny, k tomu si založili vlastní polygrafické studio a tisk krabic na desky rozšířili i na ostatní produkty, například vyrábí obaly pro
Black Label whisky či ozdobné krabice pro Ikeu. Majitel továrny vyprávěl, že se zákazníkům snaží maximálně vyhovět a plní tak občas i nestandardní požadavky:
"Poslední přání jednoho amerického rockera bylo zalisovat svůj popel do desek. A když jsme tak přisypávali ten popel do směsi na vinyly, říkal jsem si, jestli zákazníkům nevycházíme vstříc přece jen až příliš...". Zároveň zodpověděl, že je těžké nastavit etickou hranici při přijímání zakázek, jelikož vydávají tituly v tolika jazycích, že není v lidských silách kontrolovat, zda
"například norové nezpívají o tom, že máme muslimům upéct řízky."
Hot tipy RBMA Terezy Vavrouškové
Esli
Kdo to je: Esli je zpěvačka a rapperka skupiny High Corporation. K hip hopu se dostala přes jazz a základy našlav gospelu a barokních chorálech.
Čím nás zaujala: Esli s kapelou předskakovala na pražském koncertě
Selah Sue a evidentně od ní chytla "Crazy Vibes"!
Troniq
Kdo to je: Český producent Martin Kuška. Ve své tvorbě používá dva rozšířené softwary, midi controller a klaviatury. Poslechněte si ukázku, kterou složili se Subject Lost během víkendu.
Čím nás zaujal: Svým absolutním nadšením v práci ve studiu. Pravděpodobně tam sedí doteď.
Ega
Kdo to je: Slovenský producent, jako digitální umělec působí v seskupení MOIRÉ.
Čím nás zaujal: Popisem toho, jak u něj probíhaly studio sessions: " Seděl jsem jak autista ve studiu a najednou slyším v hlavě takovou super melodi. A po chvíli zjistím, že to nehraje v mojí hlavě, ale od chalanů vedle ze studia. Tak bylo jasný, že s klukama musím dát něco dohromady."
Katarzia
Kdo to je: Slovenská zpěvačka, která si sama skládá písně a má na kontě dvě nominace na Radio_
Head Awards.
Čím nás zaujala: Netradičním frázováním a originálními texty.