Poslední dva rušné roky završili Erasure novou deskou "The Violet Flame", se kterou jim finančně pomohli fanoušci přes portál PledgeMusic. Šestnáctá řadovka s produkcí Richarda X se nese v diskotékovém rytmu a je plná poznávacích prvků skupiny. Přesto se od ní jedná o to povedenější za uplynulou dekádu.
Loňské Vánoce oslavili
Erasure stylově, když vydali album "Snow Globe", na němž představili své pojetí klasických vánočních písní a tradicionálů. V mezičase pracoval Andy Bell na představení "Torsten The Bareback Saint" (více se o něm dozvíte v infoboxu níže) a letošek je ve znamení další studiovky.
Vince Clarke, zdá se, tvoří jako na běžícím pásu a ke spolupráci tentokrát přizval Richarda Phillipse, který je spíše znám pod svým pseudonymem
Richard X. Má za sebou natáčení s
Annie,
Goldfrapp,
Saint Etienne,
Róisín Murphy a hromadou dalších. Je však otázkou, jaká měli vlastně Vince a Andy očekávání, protože ve výsledku nějaký zásadní progres bohužel slyšet není. Dost napověděl už celkem vlažně přijatý pilotní singl "Elevation", který spíše prošuměl.
Od
"Tomorrow's World" se toho vlastně příliš nezměnilo. Duo Bell/Clarke si stále libuje v jasně daných pravidlech a postupech, definujících jejich fungování již od osmdesátých let minulého století. Sice nejsou dodržována tak striktně jako ta v "Pravidlech moštárny" Johna Irvinga a dočkali jsme se několika zajímavých odboček (na tomto místě si zaslouží být zmíněny desky "Erasure" a "Union Street"). Povedeným zlomem bylo i album
"Nightbird", od kterého ale Erasure spíše tápou a snaží se najít nové invence a nesázet jen na vyřčenou jistotu. "The Violet Flame" vstřebává diskotékové rytmy, jasně zřetelné melodické linky a retro prvky - Richard X byl evidentně tím, kdo se snažil udržet celistvou formu, i když v jiných produkcích dokázal být mnohem originálnější a lépe vystihl dynamiku dané doby. Tady se nechal příliš svázat odkazem dřívější tvorby Erasure.
"Dead Of Night" je skvěle propracovaný otvírák celého kompletu, nechává v sobě doznít odlesky vyšperkované "Nightbird" a vzbuzuje naději, že na to konečně
kápli. Jenže ono ne, "Elevation" tento slibný začátek zcela utlumí a vše sklouzne do jakéhosi dávno slyšeného standardu. Druhý singl "Reason" sice dopadl lépe, ale jeho kouzlo vystoupí ze stínu až po několikátém poslechu. A takové "Promises", "Sacred" nebo závěrečná "Stayed A Little Late Tonight" jej celkem hravě trumfnou, v nich méně znamená více a ona
clarkovská přímočarost boduje. "The Violet Flame" si v sobě nese i textovou melancholii, je však křehce civilní a nedere se do popředí dění. Stírá, vsakuje do sebe právě vlastnosti fialové barvy, jež zdobí obal a je obsažena i v samotném názvu. Andyho duality mezi pozemskými a nadpozemskými věcmi vedou k celistvosti, uzavření určité životní etapy.
Andy Bell - Torsten The Bareback Saint (7/10)
© facebook interpreta Kromě aktivit s Erasure se
Andy Bell vrhl i na projekt "Torsten The Bareback Saint". Jeho první takto výraznou zkušenost s divadelními prkny pro něj nachystala dvojice Barney Ashton-Bullock (autor hry a textů) a Christopher Frost (hudební skladatel), která napsala krátké libreto o životě jedné polysexuální osobnosti. Role byla psána přímo
na tělo Andyho Bella. Představení se hrálo jen v omezené míře, vidět jej mohli třeba účastníci Edinburgh Fringe festivalu letos v srpnu. Stejně pojmenovaná deska obsahuje všech dvacet dva položek a nabízí směs muzikálových čísel (s orchestrem nebo jen za doprovodu klavíru, v nichž je Andy hlasově nejsilnější) a pár písní v duchu pulsující elektroniky. Na první zdání tato nesourodá sešlost nedává smysl, vše zapadne až po prohlédnutí výpravného bookletu, kdy zjistíte, že děj se odehrává v proudu času a mění se atmosféry. I když se album převážně drží klasických popových zvyklostí, neunikne fakt, že fanoušci přímočařejší tvorby jeho domovské kapely spíše narazí a odmítnou. "Mr. Average" zmiňující diskotékovou éru (přímo naráží i na
Pet Shop Boys) je přesně tím kontrastem mezi tím, co se od něj očekává a co představuje ve své roli v "Torsten The Bareback Saint". Andy to riskl a využil příležitost ukázat ze sebe víc.
"The Violet Flame" vyšlo hned v několika formátech, ať už jako dvojcédéčko s koncertním záznamem největších hitů (Live At Short Circuit, The Roundhouse, London 14/05/11) nebo jako sběratelský box, který navíc obsahuje třetí, remixový disk. To ale nic ale nemění na faktu, že
Erasure neopustili bludný kruh posledních let - kvantitativně plodných, ale nepříliš progresivních. Nenašli totiž cestu něčím více překvapit a najít finální rozhodnutí, zda chtějí zkusit více tanečních experimentů, nebo zůstat věrni svému pojetí synthpopu. Produkce Richarda X taktéž zůstala někde na půli cesty, a i když je "The Violet Flame" nakonec lepší než "Tomorrow's World", dalo se z ní vytěžit mnohem více. Šance byla, zůstala však nevyužita.