V souhrné reportáži z druhého dne Colours of Ostrava vám přinášíme dojmy z islandské zpěvačky Emilíany Torrini, postřehy z dánských senzací MØ, The Asteroids Galaxy Tour a Trentemøllera a nezapomeneme ani na Jamieho Woona a veleúspěšnou ZAZ. Co myslíte, dotáhne to francouzská zpěvačka až do O2 areny?
© Martin Chochola / musicserver.cz Zatímco
první festivalový den začal zvesela, ten druhý odstartoval poměrně vlažně. Jak domácí melancholici
Ille, tak dánští popaři
The Asteroids Galaxy Tour na svých scénách nepředváděli nic světoborného a zatímco u prvních jmenovaných si budeme pamatovat na kuriózní situaci, kdy ze dvou stagí v podobném čase zněla píseň "Ledňáčci" v přezpívaném, i originálním znění, set skupiny kolem krásné zpěvačky Mette Lindberg se z hlavy vypařil snad ještě dřív, než technici stihli odklidit jejich nástroje. Rozdíly mezi jejich vystoupením na Rock For People i Frequency před dvěma lety totiž až na nové skladby byly minimální. Kdyby tak místo dalšího, podzimního koncertu nikterak výjimečné kapely někdo raději dovezl třeba hudebně blízké
The Ting Tings...
Mnohem zajímavější než hudební program tak odpoledne působila debata s Petrem Dvořákem na scéně České televize, vytváření hudby pomocí šlapání na kole poblíž Full Moon stage nebo pečení cookies a závody Mario Kart v Modré zóně České spořitelny. Zanedlouho poté ale na Arcelor Mittal stagi začal skutečný hudební požitek. Koncert Charlese Bradleyho byl ale natolik mimořádný, že jsme mu neplánovaně museli věnovat
samostatnou reportáž.
© Marek Gerhard / musicserver.cz Monkey Business na stagi České spořitelny odváděli v zelených kostýmech svůj funkový standard, mezi kterým nechyběly hity "My Friends" nebo "Intercooler", i je ale zasáhla zpráva o stavu
Michala Hrůzy a tak svůj set proložili klidným momentem, během něhož požádali fanoušky o chytnutí se za ruce a společné myšlence na něj.
Islanďanka
Emilíana Torrini se sice nekonečně dlouho usmívala, přesto bylo cítit, že veselých popěvků typu "Jungle Drum" by potřebovala daleko více, než melancholických a trochu monotónních skladeb, které ji dlouho ukazovaly pouze v jedné poloze. Něco jiného si o tom ale myslí kolega Hájek.
Live: Emilíana Torrini ušima Dana Hájka
© Martin Chochola / musicserver.cz Emoce, ukrytá energie a islandská krása, tato slova asi nejlépe vystihují vystoupení
Emilíany Torrini, která se v blížícím se závěru svého vystoupení přiznala, že před tolika lidmi snad hraje zcela poprvé a v tu chvíli nasdílela na svůj profil na SnapWidgetu dvě fotografie s nadšeným komentářem. Svůj set postavila na třech celcích, kdy v tom prvním nechala naplno rozvést své melodramatické balady, do kterých se naplno ponořovala a nechala i pro posluchače pootevřená vrátka, aby do této příběhové říše mohli za ní vstoupit. "Elisabet" byla uhrančivě dojemná a asi nejlépe vykreslovala tuto stránku tvorby této sympatické zpěvačky. V prostřední části se zrychlilo a nechyběla u toho asi nejvíce očekávaná písnička "Jungle Drum", po které nemálo lidí odešlo s odškrtnutou další hvězdou letošních Colours na svém seznamu. To však udělali chybu a přišli o to nejzajímavější, posléze skvěle sladěná kapela (včetně baskytaristky Abi Bailey) Emilíany předvedla atmosféricky nejvíce vygradované skladby, kdy se i její hlas stal dalším hudebním nástrojem a vše do sebe zapadalo jako magická skládačka, chvílemi tu zabrnkaly i triphopové náznaky a stíny melancholie. Emilíanina pozitivní duše však nikomu nedovolila propadnout do nějaké ponuré nálady, byla to přesně ona, která na své desce "Tookah" představuje snad to nejlepší ze sebe.
Live: Belleruche ušima Terezy Vavrouškové
Britské elektro blues soulové trio Belleruche vystoupilo na festivalu v pozdních hodinách. Ačkoliv mají se svým repetoárem a muzikantstvím potenciál udělat skvělou živou show, kterou jsou ostatně vyhlášení, vystoupení jakoby se odehrávalo za sklem, s minimem nástrojů a marnou snahou skvělé zpěvačky Kathrin deBoer povýšit koncert na něco víc něž vysamplovanou diskotéku. Je to škoda, jelikož ostravská zastávka byla jednou z posledních možností Belleruche vidět před tvůrčí pauzou. Muzikanti se chtějí rozběhnout ke svým soukromým projektům a je ve hvězdách, zda se dalších koncertů a desky kapely vůbec dočkáme.
© Marek Gerhard / musicserver.cz Když na severomoravském festivalu hrála francouzská divoška
ZAZ před dvěma lety, pro mnohé se jednalo o jeho vrchol. Autor článku sice tehdy velebil spíše
Antony & The Johnsons, nicméně šeptanda se šířila a i lidé, kteří na místě tehdy nebyli, tak díky ní a následnému nasazení "Je veux" do rádií brzy věděli, o koho se jedná.
Z nečekaného překvapení se tak po dvou letech stala oblíbená a velmi očekávaná hvězda, u níž zůstaly jen pochyby nad tím, zda se dokáže vynikajícímu koncertu z minulosti alespoň přiblížit. A světe, div se, ZAZ byla ještě lepší než tehdy.
Už po vběhnutí na pódium bylo jasné, jak moc se zpěvačka do Ostravy těšila. Od úvodní "On ira" poskakovala po scéně jako čertík v šatech a teniskách, culila se na všechny strany, na ruku hrála jako na trubku a když se zrovna z taháku nesnažila uvádět v češtině další písně, pouštěla si svou francouzskou pusu na špacír, i když jí téměř nikdo nerozuměl.
© Marek Gerhard / musicserver.cz V polovině koncertu jí jako ve vtipné grotesce přinesli technici velké dřevěné pozadí, díky němuž jsme se z pařížských ulic přenesli do zaplivané putyky s názvem ZAZ Club, v níž zpěvačka přesedlala z diblíkovské polohy do nečekaně vážnějších, akordem a jazzem načichlých balad. V nich pak pochybovačům dokázala, že se jako muzikantka stále vyvíjí a v budoucnu se od ní můžeme dočkat ještě mnohem zajímavějších, barevnějších věcí. Asi ani nemá smysl dodávat, že široké řady publika jí zobaly z ruky, ať už hrála cokoliv.
Když se ale totéž publikum přesunulo na koncert dánské obdoby
Lany Del Rey nebo
Santigold, ovace už tak vřelé nebyly. Přitom v tom elasťáky obtáhnutá
MØ byla nevinně. Povedené skladby z únorového synth-popového debutu "No Mythologies To Follow" servírovala lidem spolu se solidní lekcí aerobiku, jenže co z toho, když vinou osvětlovačů nebyla ze vzdálenějších míst téměř vůbec vidět. To se pak vztah s diváky buduje složitě.
Live: Jamie Woon ušima Dana Hájka
© Marek Gerhard / musicserver.cz Na pokračování "Mirrorwriting" stále čekáme a
Jamie Woon nás dokonale napíná, aktuálně naznačuje, že se do konce roku snad dočkáme nějakého nového materiálu. Jeho festivalový koncert na scéně Gong však mohl mnohé naznačit, protože novinkám věnoval nemalou část oné hodinky. V nich bylo možné vysledovat až jazzové ovlivnění a jeho zpívané linie naživo k této sevření taktéž sklouzávaly. Představil se i čistě akusticky, jen s kytarou, byla to fascinace, jak jeho písně jsou universální a sluší jim to i v těchto okleštěných provedeních. Publikem však více cloumala plná instrumentace, v které byla zapojena jeho čtyřčlenná doprovodná skupina (ta se i z části spolupodílí natáčení druhé desky). Publikum se snadno nechalo zviklat do podmanivých rytmů a vytvořili tančící kotel pod pódiem (ochranka z toho byla jako na trní a musela nečekaně chytat jednu rozjařenou fanynku, jež chtěla zjevně Jamie obejmout). "Night Air" (Woon ji nechal doznít v prodloužené verzi) nebo rozhoupaná "Lady Luck" musely zákonitě zaznít. Jeho hlas oscilující mezi soulovým zabarvením a feelingy r'n'b je strhující, živě bez chybky a lapí tak, že se na konci nechcete odpojit. Pokud vám opět unikl, příště byste již neměli chybět, nejenom kvůli chystaným novinkám.
A zatímco v Gongu i před ním převyšoval zájem o Jamieho Woona, počet židlí, které byly k dispozici, pod hlavním pódiem se na
Trentemøllera plnily a postupně zase řídly přívrženci i náhodní kolemjdoucí. Převážně instrumentální nával alternativně znějících elektronických zvuků a rytmů, jenž jednou připomněly
Nine Inch Nails a jindy zase
Portishead,
Massive Attack nebo
Woodkida, skutečně nebyly pro každého.
© Martin Chochola / musicserver.cz Vydržet až do konce se tak v řídnoucím areálu dařilo jen těm nejvěrnějším, kteří nespěchali na slabě posílené tramvajové spoje a výborně osvětlenou show si tak mohli užít naplno. S Trentemøllerem se také ostravské brány kolem půl třetí ráno uzavřely.
Dnes v Ostravě zahrají
Robert Plant & The Sensational Space Shifters,
Bastille,
John Grant nebo
Angélique Kidjo. Reportáž z nich očekávejte na musicserveru zítra v podobném čase.