Manu Chao, Netsky, Steven Seagal a hromada dalších talentů z domácích i zahraničních scén se na hradeckém Rock for People předvedla během prvního dne, jehož předvojem byl tradiční Večírek pro nedočkavé. Z nabušeného programu vám přinášíme vyčerpávající reportáž.
Večírek pro nedočkavé, středa 2.7.2014
© David Karas - musicserver.cz Vyrazit na Rock for People o den dřív se vždycky vyplatí. Ve sluníčkem vyhřátém, poloprázdném kempu si bez větších obtíží postavíte stan a festivalovou atmosféru mezi všemi těmi barevnými panáčky, blikajícími nádržemi na vodu a postupně se stavícími stánky nasáváte uvolněně, bez jakéhokoliv pocitu stísněnosti, který občas bývá typický pro regulérní festivalové dny. A pochopitelně nechybí ani kapely, kterých je už na Večírku pro nedočkavé docela dost.
Red Bull Tourbus je jedno z nejhloupějších míst, na kterých lze pořádat koncert - muzikanti se na něm tísní, světelná show stojí za starou belu a zvukař nejspíš většinu času chytá Wi-Fi signál z přilehlého stánku T-Mobilu, než aby se věnoval dění na střeše autobusu. Na naší klubové scéně jsou ale kapely, které si tím nenechají zkazit možnost vystoupit na prestižní hradecké přehlídce a i přes nehostinné zázemí do svých setů dávají, co mohou. Takoví
No Distance Paradise hráli skladby ze své "dřevěné" desky věrohodně a sympaticky, kdo už je ale někdy viděl v klubu, věděl, že tam jim to sluší daleko víc. To Evropou 2 protěžovaní
We On The Moon, kteří neskrývají své adorace k výborným
Fall Out Boy a
You Me At Six vinou nazvučení a slabšího vokálu spíše zklamali. Převrátit náladu do kladných hodnot se ale podařilo třetímu a dosud asi nejméně výraznému článku tria, které se dohromady prezentuje pod projektem
N.E.W., a sice acid-elektronickým pražanům
Evelynne. Kousky z neprávem přehlíženého alba "Identity" zněly v energickém podání frontmana Eddieho velmi živelně, zpěvně a příjemně chytlavě. Zkuste se seznámit.
© David Karas - musicserver.cz S velmi podobnými dojmy se odcházelo i od neustále přejmenovávaného stanu v zadní části areálu, kde se na Zoot Showcase stagi prezentovala folk, country a bluegrass míchající kapela
Jelen. Svěřenci producenta Martina Ledviny těžko zapřou vykrádání slavnějších vzorů, ať už se bavíme o v České republice přehlížených
Mumford & Sons nebo domácích Čechomorů, nicméně rádiová učesanost a hitové ambice celé desky "Světlo ve tmě" mají velký komerční potenciál, u kterého je jen otázkou času, než se pražská smečka přesune na mnohem širší pódia. Nové fanoušky skupině přihrál i následný sympatický set v pojízdném hudebním karavanu Live Jukebox, kde se kapela přesunula i se svým hostem, mladinkou začínající zpěvačkou Kateřinou Marií Tichou.
Na Zoot Showcase stagi hráli i
Michal Hrůza,
UDG a
Xindl X. První jmenovaný potěšil hostujícím smyčcovým kvartetem a potomka očekávající
Klárou Vytiskovou, ten poslední zase ukázkami z nové desky "Čeháček made", na kterou vám už brzy doneseme dlouho odkládanou recenzi. A do třetice nezbývá než doufat, že hojně zastoupené řady přihlížejících na
UDG byly způsobeny jen nemožností navštívit srovnatelnou alternativu ve zbytku areálu, protože tak hloupé texty jako
"Jsem motýl, nech mě tak, jsem motýl, nechej mě tak...", přece nemohou bavit tolik lidí. Nebo bychom si to aspoň přáli.
© David Karas - musicserver.cz Stále populárnější
Hentai Corporation odehráli koncert plný žabího skákání a odhalených bradavek Radka Škarohlída. Ten se sice snažil prodávat svůj ječák, co to šlo, jenže v katastrofálním zvuku na Muzikus stagi se stejně všechny skladby slévaly v nečitelný zvukový bordel. Spíše než o hutný trashový požitek tak šlo o masu hluku, kterou korunovaly hlášky o věnování skladby Livii Klausové a nekončící salvou sprostých slov.
Hranice toho, co všechno je možné považovat za hudební představení ale posunulo dál duo Holy. Pražský projekt se na Bandzone.cz prezentuje větou
"HOLY je elektronický projekt, který si nehraje na to, že má kvalitního zpěváka, čistý a vymasterovaný zvuk a sexy beaty v zásobě." A je to čistá, nefalšovaná pravda, nic takového Holy opravdu nenabízí, přestože se o to při zatím největšímu WTF koncertu evidentně marně snaží. Stage se stolem s notebookem, ze kterého kolegyně zpěváka Šimona Holého pouští hudební podklady a on před ní vyprseně pochoduje zleva doprava a podivnými tanečky mnohdy i falešně přednáší něco, co by vzdáleně mohlo připomínat
J-Pop, není ničím jiným, než vystoupením, nad kterým nejprve budete kroutit hlavou a pak raději zavčas odejdete. Brr...
© David Karas - musicserver.cz S elektronickou a drum 'n' bassovou hudbou umí daleko lépe naložit zavedení
Skyline, kteří handicapem Red Bull Tourbusu trpěli asi nejvíce, a kteří spolu s nadějným písničkáři
Light & Love patřili k vystoupením, která stálo za to vidět. A co bylo z Večírku pro nedočkavé úplně nejlepší? Překvapivě nejpodceňovanější Táborák stage, kde si dvacítka lidí mohla zazpívat mimo jiné i s jedním z ředitelů festivalu, Petrem "Fořťákem" Fořtem, a improvizovanou hrou na řadu nástrojů tak vytvořit útulnou, rodinnou atmosféru, na niž by se ani na největších festivalech nemělo zapomínat. Díky za ni.
První den, čtvrtek 3.7.2014
Jednou z nejlepších českých koncertních kapel jsou
The Tap Tap, kterou tvoří tělesně postižení studenti a absolventi škol pražského Jedličkova ústavu. Hlavními trumfy muzikantů vedených dirigentem a kapelníkem Šimonem Ornestem ale nejsou jen coververze "Známka punku", "Slim Jim", úryvek z "Prodané nevěsty" či snad samotný fakt, že vůbec dokážou společně fungovat a odehrát koncert od začátku do konce bez zaškobrtnutí jako jejich "normální" festivalová konkurence, ale hlavně neuvěřitelná a obdivuhodná dávka sebereflexe, ironie a bezprostředního humoru, který je důkazem, že i s tělesným omezením můžete žít naplno a dokonce si z toho dělat i srandu. The Tap Tap jsou obrovskou zásobárnou pozitivní energie, která nemizí ani po více jak deseti shlédnutých představeních. Toto by měl být povinný koncert pro všechny věčně nespokojené bručouny. Od této kapely bychom se všichni mohli učit.
Live: Showcasová stage ušima Andrey Šafářové
© David Karas - musicserver.cz Absence silného headlinera jako důvod letošní ročník vynechat - to byl jeden z argumentů nejen uživatelů sociálních sítí. Tzv. taháky, světově známá jména, bývají každoročně jasnou motivací se na hudební festival vypravit. Potenciální návštěvníci kladou na misky vah finanční investice do akce vedle zvučnosti jmen účinkujících. Nelze proti tomu nic namítat. Ovšem celkový program nestojí pouze na všech Manu Chaech, Luciích a třeba Seagalech. Rock for People letos představil novinku v podobě Zoot Showcase stage, na níž se ve třech dnech vystřídá celkem třiadvacet krátce existujících kapel s potenciálem uspět. A jaká je to zábava objevovat nové skupiny, nové zvuky i osobité pódiové show, když se dostanete do fáze, kdy začnete uvažovat na skutečnými hodnotami festivalu.
Showcaseové stagei jednoznačně kralovala uskupení ze států Beneluxu. Program na pódiu odpálilo to nejtvrdší z nich. Nizozemská trojice
Paceshifters do posluchačů pumpovala tučné noisové
chuchvalce s ozvěnami grunge a pronikavým chraplavým zpěvem. Přitom byste ho jen s malou pravděpodobností přiřadili k maličkému dlouhovlasému zpěvákovi Sebovi Dokmanovi, jehož tyrkysová kytara byla s nadsázkou skoro větší než on sám. Naložit s ní ale uměl slušně, stejně jako se svým štiplavým tenorem. Ten si dobře rozuměl s hlasovou výbavou bratra Paula, baskytaristy - jejich hlasy byste nerozeznali. Trochu si berou od Queens of the Stone Age - a ano, předskakovali jim, stejně jako si zahráli před
Deep Purple.
© David Karas - musicserver.cz Hype se začíná rozprostírat i kolem utrechtských
Kensington. Nutno uznat, že míra talentu a veřejná podpora od
Coldplay se o to zasluhují stejnou měrou.
Chris Martin před časem tweetnul svým 9,2 milionům followerů video k singlu "Home Again", a tak se, podobně jako dnes již neexistující tuzemští
Charlie Straight, dostali díky této masové formaci zase o kus blíž centru pozornosti. Živý set ale potopilo špatné nazvučení - zpěv frontmana Eloie Youssefa překryl neidentifikovatelný unifikovaný rachot ostatních nástrojů. Eloi během setu téměř neodlepil paty od země, evidentně ale mají v kapele jasně rozdělené role - baskytarista Jan Haker povzbuzoval publikum naplno. Přestože čtveřice naplnila stan a přestože si i v českém publiku vytvořila svůj kotel, zvukově nenabízí kromě příjemně mrazivých hymnických pasáží žádnou
nadstavbu průměrného indie rocku.
Anglicky zpívající
Kensington na pódiu vystřídali Rakušané
Bilderbuch. A hle - němčina přišla vhod. Ale pouze těm, kteří ocení rockové porno. Ne, v žádném případě nejde o pubertální metaforu pro větší pikantnost reportáže. Zkuste si představit na jednom pódiu nekonfliktně vyhlížejícího bubeníka a baskytaristu, kytaristu s obřími průstřihy kolem podpaží boky opisujícího kružnici lépe než striptérka a oddechujícího jako na hodině posilování a zpěváka s kysele blonďatými nabarvenými vlasy, co rajcovně šeptá
"Coca Cola-Fanta-Sprite, 7Up-Pepsi-alright, alright". A do toho se bleskurychle střídají žánry jako rock, punk, noise a hip-hop. Perverze zvuková, perverze pódiová. Bilderbuch, seznamte se.
© David Karas - musicserver.cz Rapperka
Lucy Love a kapely
N.E.W. a
Lake Malawi se s ohledem na překryv vystoupení do recenze nevešly. A bohužel ani Belgičané
Compact Disk Dummies, jejichž produkce se zvukově blíží třeba
Digitalism. A tak na závěr přihodíme ještě jedno velmi zajímavé jméno - německé
Goldmouth. Ten
nejsušší punk v garáži (hangáru), ta nejprovokativnější baskytara, nebeský falzet - z poloviny naplněný hangár nemohl i přes odbíjející čtrnáctou hodinu odolat takovému pokušení. Goldmouth - jednoznační dosavadní králové mladých formací z Rock for People.
© David Karas - musicserver.cz Příznivci nejtvrdších žánrů zvyklých na brzké odpolední nálože nekompromisních kytar a zběsilých bicích letošní ročník odzívali, kdo ale přijel alespoň kvůli
Emmure, jistě nelitoval. Deathcorová smečka si to drandila od jednoho nářezu k dalšímu a nebylo pochyb o tom, že ve svém žánru patří k nejlepším. Povedený koncert.
Z úplně jiného ranku bylo nejvýraznější jméno na plakátech.
Manu Chao se svou novou, tříčlennou kapelou
La Ventura představil na největší Rock For People ještě za denního světla a zhusta zaplněné ploše pod ním servíroval jednu píseň za druhou. A jednoduchost bylo to slovo, které s k jeho dvouhodinovému setu hodilo nejvíce. Jednoduché bylo pódiové vybavení, které kromě prosté projekční plochy s ještě prostšími a opakujícími se barevnými obrázky čítalo také bicí, basu, elektrickou a akustickou kytaru. Jednoduché byly i písně, které se na jásající diváky z pódia valily. A z počátku jednoduché bylo i vstřebání mix reggae, ska, punku, salsy i world music, které naživo získalo velmi svižný, rockově zabarvený nádech, který přítomné diváky prakticky okamžitě dostal do varu. Jenže to ještě netušili, že se rytmus a Manu Chaův široký úsměv po následujících sto dvacet minut vlastně nezmění.
© David Karas - musicserver.cz Manu Chao s kytarou na krku nepřestával poskakovat za mikrofonem a neustále vkládal do písní pokřik
"You crazy Czechia!". To bylo zpočátku zábavné a na rychle odsýpající vystoupení se také dobře tancovalo, jenže když se za celou dobu nestalo vlastně vůbec nic jiného, začalo být neustálé opakování téhož optimistického vyznění a nemizícího amerického, pardon, francouzského úsměvu, méně uvěřitelné, dokonce až vyloženě otravné. Možná proto není náhodou, že po Manu Chaovi kdosi hodil PETku a trefil jej přímo do hlavy. Vždyť nám zpěvák hovořící mnoha jazyky za celou dobu neřekl nic jiného a hudebně téměř nepřešel k jiné poloze, než primitivnímu tajtrlíkování.
Rychlejšího, rockovějšího zvuku se dokonce dočkaly i rádii a příznivci mariuhany zbožňované popěvky "Bongo Bong" a "Me Gustas Tu", které navíc Manu Chao propojil do jednoho dlouhého medley. Právě tehdy také došlo k milé náhodě, kdy právě během těchto, dnes už značně obehraných hitů, se nad areálem objevil balón, ze kterého cestující nadšeně mávali davu pod ním. Milé bylo i sborově zpívané "Loi Loi Loi" nebo aktivistická "Politik Kills", během níž se na projekcích objevil prostředníček ukazující George W. Bush.
© David Karas - musicserver.cz Manu Chaův koncert lze shrnout do dlouhé, hudebně i posluchačsky nenáročné párty, na kterou si s chutí "trsla" většina osazenstva, zároveň to ale byl koncert bez překvapení a jakéhokoliv prvku, který by mezi ostatními výrazněji čněl. Záleželo tak jen na konkrétním posluchači, zda-li se dočkal přesně toho, po čem jeho uši prahly nebo se raději odešel bavit na krapet náročnější hudební představení.
Třeba na
Toma Odella, z jehož koncertu vám přinášíme
samostatný report. Nebo
Biffy Clyro, kteří se na Rock For People stagi
předvedli o chvíli později.
© David Karas - musicserver.cz Drum 'n' bassové scéně vedle Camo & Krooked, Andy Cho,
Modestep nebo Magnetic Mana momentálně vévodí i belgický divočák Boris Daenen, který je známější pod svým pseudonymem
Netsky. V České republice velmi oblíbený DJ a producent si svou pozici hájil ve slušně zaplněném Staropramen stanu a za zády mu sekundovala jeho živá kapela a dokonce i hostující zpěvačka Billie, která propůjčila vokály třeba oblíbené pecce "Puppy".
Dunící smršť plná hitů jako "Come Alive" nebo "Love Has Gone" z výtečné předloňské řadovky "2" smetla snad všechny přítomné a ač se o hradeckém festivalu stále hanlivě opakuje mantra "Electro for People",
Netsky byl živoucím důkazem, že dobré
drumy k festivalu patří.
© David Karas - musicserver.cz A
Steven Seagal? Ten málem nevystoupil. Zkomplikovaný přesun z Francie zapříčinil markantní zpoždění a na jeho kamenné tváři byste tak během improvizovaného vystoupení na Red Bull tourbusu i na následné autogramiádě hledali úsměv většinou bez úspěchu, držitel sedmého danu v aikidu ale po vzoru kolegy Chucka Norrise vše zvládl levou zadní a nakonec chvíli "zapařil" i ve VIP baru.
Kdo od jeho bluesového koncertu škodolibě očekával nějaké nechtěně zábavné prvky, odcházel zklamán. Hvězda filmů 90. let si s bluesem tyká a na skladby jako "Aligator Ass", "Boogie Man" nebo "King Bee" si dávala s takovou chutí, že myšlenky na recesi byly rychle zažehnány. Pokud má speciální festivalový host vypadat v budoucích letech podobně, bude to určitě lepší volba než loňský "tahák" v podobě
Karla Gotta.
Steven Seagal byl také tím, kdo první regulérní den uzavřel. Jak se na Rock For People dařilo
Madness,
The Afghan Whigs,
Blood Red Shoes nebo
We Came As Romans se od nás dozvíte už zítra odpoledne.