Australská čtyřka z Melbourne se vrací po třech letech do Česka, aby nám v rámci koncertní série Excelent Jukebox v pražském Lucerna Music Baru představila své v pořadí čtvrté album "Free Your Mind". Přestože má kapela hodně nabitý program, frontman Dan Whitford si udělal čas na kratší rozhovor.
© thelineofbestfit.com Vaše nové album se jmenuje "Osvoboď svou mysl" ("Free Your Mind"). Co ti pomáhá osvobodit tu tvou?
Většinou si osvobozuji mysl běháním. V několika posledních letech běhám, když jsme na turné. Je to výborná cesta, jak poznat místa, která navštívíme. Také je to způsob, jak nalézt sám sebe ve špatné čtvrti, jako se mi to přihodilo loni v Houstonu. Naštěstí běhám rychle, takže jsem vyvázl v celku.
Myslíš, že by se současná generace měla trochu vice osvobodit, respektive uvolnit, jak naznačuje název desky?
Nevím jestli by se lidé měli vice uvolnit, ale někteří mi přijdou z psychického hlediska dost apatičtí a asociální. Myslím, že hudební fanoušci a vlastně lidé obecně dnes vůbec nemusejí odejít od počítače k tomu, aby objevili něco nového. Mám rád tu představu, že k tomu, aby jsi opravdu pořádně zažil taneční hudbu, musíš jít na nějakou venkovní akci nebo do klubu a prožívat to společně s dalšími fanoušky.
Cut Copy
Vznikli v roce 2001, kdy Dan Whitford rozšířil svůj jednočlenný home-recording projekt. Dan před tímto zlomovým momentem fungoval i v grafickém studiu Alter, které se o vizuály kapely stará dodnes. Prvním releasem pod tímto označením bylo épéčko "I Thought Of Numbers" (2001) a regulérní deska vyšla o tři roky později pod jmenovkou "Bright Like Neon Love". Mnohem větší ohlas si vysloužilo až následné "In Ghost Colours" s hity "Lights & Music" a "Hearts On Fire". Díky albu "Zonoscope" vyhráli ARIA Awards (australské hudební ceny) v kategorii Nejlepší taneční nahrávka. "Free Your Mind" vyšlo loni a je jejich dalším žánrovým propletencem, který přivezou živě představit již na Velikonoční pondělí (21.4.) do Lucerna Music Baru (bude to jejich druhá pražská návštěva) a předskakovat jim budou domácí
Deaths. V současnosti
Cut Copy fungují coby kvartet ve složení: Dan Whitford, Tim Hoey, Mitchell Scott a Ben Browning.
Songy na nové desce mi přijdou určitým způsobem mnohem více experimentální a méně konvenční oproti předchozí tvorbě. Byl to záměr?
Vždy se snažíme hledat nové cesty jak psát hudbu a každá nahrávka je svým způsobem experimentální. Současně chceme, aby naše skladby byly na první dobrou, takže je docela výzva tohle nějak vybalancovat. Myslím, že naše ideální představa by byla, kdyby posluchači měli současně pocit, že poslouchají tu vůbec nejvíc neobvyklou, ale zároveň velice povědomou nahrávku. Jednou se nám to určitě podaří skloubit.
"Free Your Mind" možná není klasickou koncepční deskou, ale rozhodně je tématická. Vzhledem k tomu, že se v současnosti posluchači spíše orientují na jednotlivé singly než na celá alba, má podle tebe smysl je ještě vůbec točit?
Pravděpodobně ne. Spousta umělců nyní opravdu vydává spíše samostatné singly. Já osobně ale preferuji spíše albový formát než poslouchání jednotlivých
mptrojek. Album ti dovoluje jako umělci sdělit mnohem víc a může posluchače zavést na zajímavou cestu. Možná jsme beznadějně nostalgičtí, i tak vnímáme svět kolem nás, ale jsme už prostě takoví. Baví nás to a chceme i nadále zůstat u produkce alb.
Hodně z vaší tvorby cítím silnou inspiraci psychedelickou hudbou. Jak osobně se díváš na LSD, léto lásky - ve vašem případě to druhé - a všechno co to obklopuje.
Mám pro to silné porozumění. Koneckonců druhé léto lásky zrodilo takovou taneční hudbu, jak ji známe dnes. Psychedelická hudba mě navíc vždycky zajímala, a to jak ta taneční, tak ta založená na kytarách. Je to dost divná záležitost, která vytváří krásný protipól k popové skladbě. Navíc cokoliv nabádající lidi k tomu, aby se semkli a měli se rádi, nemůže být špatné.
Z velké části se inspirujete u britské taneční scény, ale mě by zajímalo, jak je na tom melbournská hudební scéna. Jak bys ji popsal?
Melbourne má v současné době úžasnou taneční scénu. Pohybuje se zde celá řada producentů a kapel, které dělají zajímavou elektronickou a taneční hudbu a postupně si získávají mezinárodní pozornost. Také máme zajímavé jednorázové a pravidelné klubové akce, které mi připomínají ranou fázi éry acid housu, kdy se řada věcí dělala stylem
“udělej si sám”. Přijde mi, že tehdejší nápady zůstaly svěží i po všech těch letech.
21. dubna budete hrát v Praze. Pamatuješ si ještě na vaši první návštěvu v roce 2011?
Jasně, bylo to skvělé. Pamatuji si, že místo, kde jsme vystupovali, bylo obzvláště zajímavé – parádní mix uměleckého studia a hudebního klubu. Rozhodně to bylo jedno z nejzajímavějších míst, které jsme ten rok navštívili.
Díky za odpovědi a v pondělí si to pořádně užijte!