Sever - to je chlad, nízký sluneční svit a dlouhé zimy. Ideální podmínky pro post-rockové meditace a snové výlety do hlubin fantazie. Anebo vytápění těl surf-rockovým zmarem a dream-popové volání léta. Kinematografie finské kapely French Films nenechá v klidu. A inspiračními zdroji rozhodně nešetří.
Live: French Films
místo: Klub 007 Strahov, Praha
datum: 17. května 2013
© Martin Chochola / musicserver.cz "Hmm, dneska narváno," konstatuje krátce po osmé s kamennou tváří můj kamarád při pohledu na hlouček asi patnácti posedávajících studentů s
lahváčema v ruce. Haha, tak jsem zase na Sedmičce, ušklíbnu se v duchu a současně uzavírám sázky, co z těch
hráčů z Roskildeu vyleze jako první, jestli se ten parádní výhled od baru k pódiu do začátku koncertu nezhorší.
Hodina čekání se vyplatila. Jevištní scenérie zahučela vinou návštěvnických hlav, ale ne natolik, aby jedinec v poslední řadě v polovině prostor strahovského doupěte musel na špičkách podepírat strop. Na manýry výherců ceny European Border Breakers Awards za nejlepší evropskou skupinu to tedy nebylo.
French Films, oděni v
křivákách po casablancovsku, se za plynutí intra tematické "White Orchid" poskládali vedle sebe na ministage a svou lámavou angličtinou pozdravili natěšené skokany.
Hopsalo se od začátku do konce, finská pětka servírovala singly těsně za sebou, jeden, druhý, třetí... kolikátý? Hranice písní se brzy začaly rozpouštět a zbytky odebírat kamsi do vzduchoprázdna. Orientace v počtu písní slábla,
nehráli to už? Monotónnost aranží z letos vydané desky "White Orchid" a především debutu "Imaginary Future" se naživo znásobila, byť jsou jednotlivé položky vlastně docela působivými klenoty.
Úchvatné stoupání melodie na samotný vrchol blaženosti v "Latter Days", joydivisionovské vzývání basového kytarového nervu v rozjezdu "Golden Sea", okřídlené duety vybrnkávané v "Convictu" - to všechno potřísněné vintage paletou instagramových barev. Optimismus ze singlů
stříká ostošest, a buď ho po sobě rezignovaně rozetřeš, nebo s díky odejdeš. Strahovské jádro bylo na veselí evidentně připraveno a jeho členové odcházeli jen na otočku na bar pro
jedno nebo
dvě. To aby se v kotli strkalo ležérněji.
© Martin Chochola / musicserver.cz Přesvědčivě zpívající frontman Johannes Leppänen je v běsnění několikrát podpořil, při promluvách v angličtině se ale jeho sebedůvěra limitovanou znalostí jazyka vytrácela. Počáteční špatné ozvučení zase nepřidalo jeho příjemně
poškrábanému barytonu - zasloužil by vyšší slyšitelnost. Pro všechny případy jsou tu ale čtyři mikrofony, jejichž současné a plné využití nenechá jednu hlavu strnulou. Stadionové refrény útočí s matematickou přesností na končetiny. Rozostřené kytary na srdce. Ozvěny alternativních rockerů
The Jesus And Mary Chain rezonovaly, jen co je pravda, až se veřejně doznaly úvodním, notoricky známým bubenickým riffem z
"Just Like Honey" v prvních vteřinách "Into Thousand Years".
Stále nezvladatelnější tempo a míra
juchání přetnuly cílovou pásku v přídavkové
(oh-oh-oh-oh-oh) "You Don't Know". Finská pětice odehrála standardní indie-rockový set plný odkazů na slavnější protějšky. Příchozí si zaskotačili, nikde nic nepřekáží, nikde nic nechybí. Zkrátka takový normální koncert.