Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Daft Punk - Random Access Memories

Vesmírná disco odysea ve francouzském stylu

Vydáno: 20.05.2013 08:12 v sekci Recenze - Jakub Malar | foto: facebook interpreta

Francouzští roboti Daft Punk se konečně po osmi letech vracejí a společně s hvězdnou sestavou muzikantů se jim opět daří redefinovat pojem electronic dance music. Jejich nejnovější hudební výlet přinášející svědectví o věčné síle disco hudby nese název "Random Access Memories".

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
10/10

Daft Punk - Random Access Memories

Vydáno: 20.5.2013
Celkový čas: 74:24

Skladby: Give Life Back To Music, The Game Of Love, Giorgio By Moroder, Within, Instant Crush, Lose Yourself To Dance, Touch, Get Lucky, Beyond, Motherboard, Fragments Of Time, Doin' It Right, Contact

Vydavatel: Sony Music

Že se letos Daft Punk vrátí s novou deskou, musel postřehnout každý, kdo se alespoň trochu zajímá o dění na současné hudební scéně. Kampani, s níž francouzské duo vyrukovalo zkraje roku, šlo totiž uniknout jen stěží. Tajemné teasery, billboardy, videorozhovory s jednotlivými umělci, kteří měli to štěstí s nimi pracovat, nesmíme zapomenout ani na unikátní spot na americkém festivalu Coachella, z něhož také pochází patnáctisekundová smyčka z představeného singlu "Get Lucky", která obletěla internet a strhla vlnu nadšení (tu jenom podtrhlo umístění singlu na prvních místech hned několika světových žebříčků). Všechny tyhle vyčerpávající promoaktivity naznačovaly, že si brzo poslechneme něco výjimečného. Vlastně celá tahle kampaň by se mohla zapsat do historie a sloužit jako učebnicový příklad pro studenty marketingu. Jenže pak je tady samotné album...

Když se Daft Punk uvedli světu debutem "Homework", už tehdy v roce 1997 bylo jasné, že máme co do činění s potenciálními revolucionáři elektronické hudby. To se potvrdilo, když o čtyři roky později přišli s "Discovery" - nahrávkou, která vytvořila šablonu pro pop 21. století (všichni od Kylie Minogue po Kanye Westa by mohli vyprávět). Francouzi ale úspěch dalším albem nezopakovali a nahrávka "Human After All" dnes působí dost uspěchaně bez hlubší inspirace. Do hry je nevrátil ani soundtrack k filmu "Tron: Legacy", ale ten alespoň splnil svůj účel a hlavně oběma hudebníkům otevřel úplně nový svět. Právě nejspíš v době prací na filmovém doprovodu si uvědomili, jak je současná hudba skoro až zbytečně jednoduchá, když si dneska každý může natočit slušně znějící desku v obýváku. Z toho pak vychází určitý primitivismus promítající se do nynější žebříčkové hudby. A právě proti tomu se Daft Punk staví a na "Random Access Memories" vyzdvihují živé nástroje (protože jak sami říkají, počítače nejsou hudební nástroje).

"Random Access Memories" ale není jen snahou pozvednout současnou hudební scénu, je to "The War Of The Worlds" naší doby, progresivní elektronika, která se nebojí znít retro a současně zároveň, elektronika skrývající v sobě filmovou epičnost i sentiment, v níž je sebevětší klišé pozvednuto na umění. Už dlouho tady nebylo tolik propracované dílo, které je radost zkoumat, vrtat se v něm a nebo se jen tak nechat bavit, protože o zábavu, o tu tady jde především. Odvážnější, pestřejší, chytřejší a hlavně příjemnější taneční album byste v současné době těžko hledali.

Daft Punk
© rollingstone.com
Jejich vesmírná taneční odysea začíná s prvními tóny "Give Life Back To Music". Dominantní kytara disco gurua Nilea Rodgerse (jako producent spolupracoval s kdekým od Davida Bowieho, přes Madonnu až po Duran Duran a Micka Jaggera) vévodí unikátnímu prog-popovému večírku, na němž si podává ruku disco s kapelou Yes. Že to působí trochu divně, zmateně, možná úplně mimo? Dost určitě, ale v momentě, že přistoupíte na jejich pravidla, nebudete se chtít od nahrávky odtrhnout. Ono je to stejně celé více o poslechu než o tanci. Už ve skladbě číslo dvě, "The Game Of Love", se výrazně zpomalí a oba roboti se ponoří do příjemné melancholie. Z té nás následně vytrhne sám velký Giorgio Moroder, další ikona rané disco music. Při první poslechu "Giorgio By Moroder" si nejspíš řeknete "WTF?", ale v Moroderově vzpomínání na jeho hudební začátky v Německu, kdy přespával v autě a snažil se najít zvuk budoucnosti, který nakonec našel v syntezátorech, je ukryto něco kouzelného. Skladba se poté přenese od moogového úvodu ke klidnější pasáži, v níž je zapojeno smyčcové kvarteto, a celé to vyvrcholí kvílivým kytarovým sólem. Ani vám nepřijde, že to celé trvá devět minut.

Při poslechu "Instant Crush" s Julianem Casablancasem konečně pochopíte, odkud že vítr vál, když spolu s The Strokes připravovali "Comedown Machine". Jeho andělské falseto protažené vokodérem, posazeném na jednom z těch spíše pomalejších beatů, tady sice nezní jako nic, co by natočil před tím, ale na poslední album jeho kapely by píseň nezněla úplně mimo. Pokud jde o již zmíněný singl "Get Lucky" s úžasným Pharrellem Williamsem (a opět Nilem Rodgersem), nelze než smeknout. Jestli bychom měli vyzdvihnout jeden moment, který by měl mít stejný dopad jako kdysi "One More Time", je to právě tahle oslava disco-funky hudby v co možná její nejčistší podobě.

Nejpompéznější kompozicí je beze sporu "Touch" s legendárním americkým skladatelem Paulem Williamsem, která je pro svou strukturu již nyní přirovnávána k "A Day In The Life" od The Beatles. Teatrální osmiminutové představení o síle lidských vztahů začíná jako srdceryvná balada a následně se dočkáme i kytary v shaftovském stylu, smyčců, dechů, honky-tonk piana, samozřejmě diska a dojde i na pěvecký sbor. A jestli vás ani tohle nedostane, je tady ještě "Doin' It Right" s Panda Bear - experimentální sunshine pop alá Animal Collective je ve spojení s francouzskými roboty prostě neodolatelný.

"Everybody will be dancing and be feeling all right!" zpívá se ve zmíněné skladbě a snad nebudu úplně vedle, když napíšu, že právě tahle slova přesně vystihují náladu "Random Access Memories". Opravdu tady nejde o nic víc, než o radost z taneční hudby. Někteří možná budou remcat, že to není druhé "Discovery", ale za prvé není rok 2001 a za druhé oni stejně Daft Punk pořád dokáží znít jako Daft Punk. Tentokrát ale o nich můžeme s jistotou říct, že jsou "human after all."

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • 5/10 (MK, 20.05.2013 08:57) Reagovat

    uf 10/10 jsem opravdu nečekal. ale proč ne.
    já sem teda poměrně dost zklamaný, po skvělém singlu Get Lucky je to velké rozčarování. když jsem se přestal u něj divit, jak moc je radio friendly, slyšel jsem celé album. Totiž u GL jsem si právě říkal, že to bude ten song pro rádia a hlavní lákadlo a zbytek že bude méně "mainstream". ale toto? po něolika posleších jsem se utvrdil v tom, že asi DP chtělí prorazit hlavně do éteru rádíí typu Evropy 2.
    RAM mi příjde strašně povrchní, snadno zkousnutelná deska, jasně s hitama, ale ty jsou strašně rychle obehrávající. pro mě je deska až příliš funky a příliš disco a překvapilo mě, jak moc se vrátili ke zvuku Discovery (což je podle mě ale úplně boží deska).
    na druhou stranu uznávám, že kdyby tohle album nenahráli Dafti, tak hodnotím trochu výš a uznám, že je to dobrý pop. prostě sjem zvyklej od nich dostat songy, kde jsou 3,4 věty ne-li slova, a víc hudby, než popiny o složení sloka-refrén-sloka-refrén-refrén.
    Radši bych dostal druhej Human after all než tohle. Jsem zvědavej, jak mi tohle v přehrávači vydrží. třeba po půl roce změním názor, ale moc optimisticky to nevidím. Ach jo.

    best tracks: Giorgio By Moroder, Get Lucky, Contact, Instant Crush

    • Re: 5/10 (Greg, 20.05.2013 09:20) Reagovat

      >až moc funky a dico
      >Discovery je boží deska

      • Re: 5/10 (MK, 20.05.2013 09:26) Reagovat

        moc nechápu vaši reakci. myslíte, že by se to opakování frází dalo nějak vysvětlit?

    • Re: 5/10 (Dan, 24.05.2013 01:48) Reagovat

      "prostě sjem zvyklej od nich dostat songy, kde jsou 3,4 věty ne-li slova, a víc hudby, než popiny o složení sloka-refrén-sloka-refrén-refrén. " - Právo na názor má každý, ale touhle větou jste to celé totálně zabil. Bud´nemáte uši nebo jste totálně nepochopil celou koncepci RAM. Je to o radosti ze živé (taneční) hudby. Ne ze 4 samplů pořád dokola. Je to normální živá deska, která by se dala odehrát naživo na koncertě, narozdíl od nějakých nablblých setů od týpků s gramcema, co nemají hudební sluch a všechnu hudbu za ně udělal počítač a nasamlovaní muzikanti...

    • Re: 5/10 (Dan, 24.05.2013 01:50) Reagovat

      A ještě něco. Tvrdit, že "to zní jako Discovery"? To je blábol. Slyšel jste někdy Jeana Michella Jarreho? Sorry, ale fakt si nechce profouknout uši, ten rozdíl ve zvuku je slyšet hned u prvních vteřin alba...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Slavná alba: "Songs From The Big Chair" kapely Tears For Fears je pro mnohé ztělesněním 80. let
Publicistika: Slavná alba: "Songs From The Big Chair" kapely Tears For Fears je pro mnohé ztělesněním 80. let Osmdesátá léta patřila syntezátorům. Srdce posluchačů ovládly kapely jako Depeche Mode, Human League či Orchestral Manouvers In The Dark. Nebo Tears For Fears, skupina, které se podařilo svézt na synth-popové vlně a zároveň se... čtěte zde
Vydáno: 23.01.2021 08:45 v sekci Publicistika
7
Dvacet nejlepších domácích desek roku 2020 podle musicserveru (20-16)
Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2020 podle musicserveru (20-16) Rok 2020 byl podivný, hudební svět nevyjímaje. Přesto i loni vyšly nějaké ty desky, a tak jsme je i tentokrát zrekapitulovali a vybrali ty nejlepší. Jednadvacet redaktorů a redaktorek by ocenilo celkem sto dvacet pět domácích... čtěte zde
Vydáno: 22.01.2021 08:00 v sekci Publicistika
13
Pohled do českých hitparád - 2. týden 2021
Český rádiový žebříček se uložil k zimnímu spánku, Sergei Barracuda obstaral nejžádanější albovou novinku Rádioví dramaturgové buď hromadně čerpají dovolené, anebo zapomněli na to, že i v lednu vycházejí nové singly. V uplynulém týdnu do éteru nic čerstvého nevpustili. Albové pořadí alespoň trochu obměnil Sergei Barracuda s deskou... čtěte zde
Vydáno: 21.01.2021 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
25
CARM - Song of Trouble (feat. Sufjan Stevens) 10/10
Audio: CARM písní "Song of Trouble" se Sufjanem Stevensem ohlašuje jedno z alb roku 2021 Na rovinu - jméno CARM si zapamatujte. Budete ho zřejmě slýchat často: jednak v příštích dnech, kdy vyjde debutová deska tohoto projektu, jednak dost možná i v prosinci, kdy se budou rekapitulovat nejlepší alba roku 2021. Za... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2021 16:15 v sekci Audio / Video | Audio
3
Deset objevů domácí scény roku 2020
Top 10: Deset objevů domácí scény roku 2020 Za rokem 2020 jsme rychle otočili list - pandemie zkrátka obrátila svět naruby. Dala stopku všem koncertům, to ale podnítilo mnohé muzikanty k větší skladatelské aktivitě. Činili se ostřílení interpreti i nováčci. Zde je... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2021 08:30 v sekci Publicistika | Top 10
9
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Chystá se další pocta Davidu Bowiemu, tentokrát složená z coverů jazzových, soulových a funkových muzikantů (14.01.2021 11:25)
- Na online koncertu k Bowieho narozeninám zahráli Trent Reznor, Corey Taylor nebo Adam Lambert (11.01.2021 08:28)
- Nedožité 74. narozeniny Davida Bowieho připomíná dvojice coverů Dylana a Lennona (09.01.2021 12:56)
- Top 10: Křivky Britney i Miley, drogy a zase ta smrt: 10 nejčtenějších článků roku 2020 (31.12.2020 09:00)
- Režisér Peter Jackson nabízí první ukázku z dokumentu "The Beatles: Get Back" (26.12.2020 11:58)
- Publicistika: Ultimátní přehled zahraničních vánočních a zimních písní roku 2020 (23.12.2020 12:25)
- Recenze: Paul McCartney si na albu "McCartney III" vlastně jenom nezávazně hraje (21.12.2020 00:00)
- Makrorecenze: Makrorecenze "Disca" Kylie Minogue (02.12.2020 08:00)
- Video: Cher, Kylie, Mel C, Robbie a další si střihli "Stop Crying Your Heart Out". Hitem od Oasis podporují charitu (17.11.2020 14:07)
- Kylie Minogue je rekordmankou britské hitparády. Albový žebříček vyhrála v pěti různých dekádách (15.11.2020 10:19)

ALBUM TÝDNE 03/2021

Axel Flóvent
You Stay By The Sea

Axel Flóvent procestoval nemalou část Evropy, nakonec se ale vrátil do svého rodného Reykjavíku. Právě zde vznikla většina skladeb jeho debutu "You Stay By The Sea". Písničkářství s islandskou tradicí, melancholie o koncích čehosi hezkého a o nových začátcích, to jsou témata, která se na albu protínají. A krásně.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 31.01.
Holy Fuck (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 11.02.
The Dead Daisies (AUS) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 14.02.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Ne 14.02.
Zola Blood (UK) (Rock Café, Praha)
Ne 21.02.
Men I Trust (CAN) (Rock Café, Praha)
Út 23.02.
Harry Styles (UK) (O2 Arena, Praha)
Út 23.02.
Axel Flóvent (ISL) + Plàsi (SWE) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 14.03.
Elderbrook (UK) (MeetFactory, Praha)
St 17.03.
Avril Lavigne (CAN) (Tipsport Arena, Praha)
Čt 18.03.
Fontaines D.C. (IR) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Kryštof Beyoncé AC/DC Ewa Farna Viktor Sheen Ariana Grande Lana Del Rey Deftones Kylie Minogue Rammstein Pokáč Tata Bojs Mirai Tři sestry Jaromír Nohavica Karel Gott Dua Lipa Adam Lambert
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu