shop.musicserver.cz
Daft Punk - Random Access Memories

Vesmírná disco odysea ve francouzském stylu

Vydáno: 20.05.2013 08:12 v sekci Recenze - Jakub Malar | foto: facebook interpreta

Francouzští roboti Daft Punk se konečně po osmi letech vracejí a společně s hvězdnou sestavou muzikantů se jim opět daří redefinovat pojem electronic dance music. Jejich nejnovější hudební výlet přinášející svědectví o věčné síle disco hudby nese název "Random Access Memories".

10/10

Daft Punk - Random Access Memories

Vydáno: 20.5.2013
Celkový čas: 74:24

Skladby: Give Life Back To Music, The Game Of Love, Giorgio By Moroder, Within, Instant Crush, Lose Yourself To Dance, Touch, Get Lucky, Beyond, Motherboard, Fragments Of Time, Doin' It Right, Contact

Vydavatel: Sony Music

Že se letos Daft Punk vrátí s novou deskou, musel postřehnout každý, kdo se alespoň trochu zajímá o dění na současné hudební scéně. Kampani, s níž francouzské duo vyrukovalo zkraje roku, šlo totiž uniknout jen stěží. Tajemné teasery, billboardy, videorozhovory s jednotlivými umělci, kteří měli to štěstí s nimi pracovat, nesmíme zapomenout ani na unikátní spot na americkém festivalu Coachella, z něhož také pochází patnáctisekundová smyčka z představeného singlu "Get Lucky", která obletěla internet a strhla vlnu nadšení (tu jenom podtrhlo umístění singlu na prvních místech hned několika světových žebříčků). Všechny tyhle vyčerpávající promoaktivity naznačovaly, že si brzo poslechneme něco výjimečného. Vlastně celá tahle kampaň by se mohla zapsat do historie a sloužit jako učebnicový příklad pro studenty marketingu. Jenže pak je tady samotné album...

Když se Daft Punk uvedli světu debutem "Homework", už tehdy v roce 1997 bylo jasné, že máme co do činění s potenciálními revolucionáři elektronické hudby. To se potvrdilo, když o čtyři roky později přišli s "Discovery" - nahrávkou, která vytvořila šablonu pro pop 21. století (všichni od Kylie Minogue po Kanye Westa by mohli vyprávět). Francouzi ale úspěch dalším albem nezopakovali a nahrávka "Human After All" dnes působí dost uspěchaně bez hlubší inspirace. Do hry je nevrátil ani soundtrack k filmu "Tron: Legacy", ale ten alespoň splnil svůj účel a hlavně oběma hudebníkům otevřel úplně nový svět. Právě nejspíš v době prací na filmovém doprovodu si uvědomili, jak je současná hudba skoro až zbytečně jednoduchá, když si dneska každý může natočit slušně znějící desku v obýváku. Z toho pak vychází určitý primitivismus promítající se do nynější žebříčkové hudby. A právě proti tomu se Daft Punk staví a na "Random Access Memories" vyzdvihují živé nástroje (protože jak sami říkají, počítače nejsou hudební nástroje).

"Random Access Memories" ale není jen snahou pozvednout současnou hudební scénu, je to "The War Of The Worlds" naší doby, progresivní elektronika, která se nebojí znít retro a současně zároveň, elektronika skrývající v sobě filmovou epičnost i sentiment, v níž je sebevětší klišé pozvednuto na umění. Už dlouho tady nebylo tolik propracované dílo, které je radost zkoumat, vrtat se v něm a nebo se jen tak nechat bavit, protože o zábavu, o tu tady jde především. Odvážnější, pestřejší, chytřejší a hlavně příjemnější taneční album byste v současné době těžko hledali.

Daft Punk
© rollingstone.com
Jejich vesmírná taneční odysea začíná s prvními tóny "Give Life Back To Music". Dominantní kytara disco gurua Nilea Rodgerse (jako producent spolupracoval s kdekým od Davida Bowieho, přes Madonnu až po Duran Duran a Micka Jaggera) vévodí unikátnímu prog-popovému večírku, na němž si podává ruku disco s kapelou Yes. Že to působí trochu divně, zmateně, možná úplně mimo? Dost určitě, ale v momentě, že přistoupíte na jejich pravidla, nebudete se chtít od nahrávky odtrhnout. Ono je to stejně celé více o poslechu než o tanci. Už ve skladbě číslo dvě, "The Game Of Love", se výrazně zpomalí a oba roboti se ponoří do příjemné melancholie. Z té nás následně vytrhne sám velký Giorgio Moroder, další ikona rané disco music. Při první poslechu "Giorgio By Moroder" si nejspíš řeknete "WTF?", ale v Moroderově vzpomínání na jeho hudební začátky v Německu, kdy přespával v autě a snažil se najít zvuk budoucnosti, který nakonec našel v syntezátorech, je ukryto něco kouzelného. Skladba se poté přenese od moogového úvodu ke klidnější pasáži, v níž je zapojeno smyčcové kvarteto, a celé to vyvrcholí kvílivým kytarovým sólem. Ani vám nepřijde, že to celé trvá devět minut.

Při poslechu "Instant Crush" s Julianem Casablancasem konečně pochopíte, odkud že vítr vál, když spolu s The Strokes připravovali "Comedown Machine". Jeho andělské falseto protažené vokodérem, posazeném na jednom z těch spíše pomalejších beatů, tady sice nezní jako nic, co by natočil před tím, ale na poslední album jeho kapely by píseň nezněla úplně mimo. Pokud jde o již zmíněný singl "Get Lucky" s úžasným Pharrellem Williamsem (a opět Nilem Rodgersem), nelze než smeknout. Jestli bychom měli vyzdvihnout jeden moment, který by měl mít stejný dopad jako kdysi "One More Time", je to právě tahle oslava disco-funky hudby v co možná její nejčistší podobě.

Nejpompéznější kompozicí je beze sporu "Touch" s legendárním americkým skladatelem Paulem Williamsem, která je pro svou strukturu již nyní přirovnávána k "A Day In The Life" od The Beatles. Teatrální osmiminutové představení o síle lidských vztahů začíná jako srdceryvná balada a následně se dočkáme i kytary v shaftovském stylu, smyčců, dechů, honky-tonk piana, samozřejmě diska a dojde i na pěvecký sbor. A jestli vás ani tohle nedostane, je tady ještě "Doin' It Right" s Panda Bear - experimentální sunshine pop alá Animal Collective je ve spojení s francouzskými roboty prostě neodolatelný.

"Everybody will be dancing and be feeling all right!" zpívá se ve zmíněné skladbě a snad nebudu úplně vedle, když napíšu, že právě tahle slova přesně vystihují náladu "Random Access Memories". Opravdu tady nejde o nic víc, než o radost z taneční hudby. Někteří možná budou remcat, že to není druhé "Discovery", ale za prvé není rok 2001 a za druhé oni stejně Daft Punk pořád dokáží znít jako Daft Punk. Tentokrát ale o nich můžeme s jistotou říct, že jsou "human after all."

NÁZORY
  • 5/10 (MK, 20.05.2013 08:57) Reagovat

    uf 10/10 jsem opravdu nečekal. ale proč ne.
    já sem teda poměrně dost zklamaný, po skvělém singlu Get Lucky je to velké rozčarování. když jsem se přestal u něj divit, jak moc je radio friendly, slyšel jsem celé album. Totiž u GL jsem si právě říkal, že to bude ten song pro rádia a hlavní lákadlo a zbytek že bude méně "mainstream". ale toto? po něolika posleších jsem se utvrdil v tom, že asi DP chtělí prorazit hlavně do éteru rádíí typu Evropy 2.
    RAM mi příjde strašně povrchní, snadno zkousnutelná deska, jasně s hitama, ale ty jsou strašně rychle obehrávající. pro mě je deska až příliš funky a příliš disco a překvapilo mě, jak moc se vrátili ke zvuku Discovery (což je podle mě ale úplně boží deska).
    na druhou stranu uznávám, že kdyby tohle album nenahráli Dafti, tak hodnotím trochu výš a uznám, že je to dobrý pop. prostě sjem zvyklej od nich dostat songy, kde jsou 3,4 věty ne-li slova, a víc hudby, než popiny o složení sloka-refrén-sloka-refrén-refrén.
    Radši bych dostal druhej Human after all než tohle. Jsem zvědavej, jak mi tohle v přehrávači vydrží. třeba po půl roce změním názor, ale moc optimisticky to nevidím. Ach jo.

    best tracks: Giorgio By Moroder, Get Lucky, Contact, Instant Crush

    • Re: 5/10 (Greg, 20.05.2013 09:20) Reagovat

      >až moc funky a dico
      >Discovery je boží deska

      • Re: 5/10 (MK, 20.05.2013 09:26) Reagovat

        moc nechápu vaši reakci. myslíte, že by se to opakování frází dalo nějak vysvětlit?

    • Re: 5/10 (Dan, 24.05.2013 01:48) Reagovat

      "prostě sjem zvyklej od nich dostat songy, kde jsou 3,4 věty ne-li slova, a víc hudby, než popiny o složení sloka-refrén-sloka-refrén-refrén. " - Právo na názor má každý, ale touhle větou jste to celé totálně zabil. Bud´nemáte uši nebo jste totálně nepochopil celou koncepci RAM. Je to o radosti ze živé (taneční) hudby. Ne ze 4 samplů pořád dokola. Je to normální živá deska, která by se dala odehrát naživo na koncertě, narozdíl od nějakých nablblých setů od týpků s gramcema, co nemají hudební sluch a všechnu hudbu za ně udělal počítač a nasamlovaní muzikanti...

    • Re: 5/10 (Dan, 24.05.2013 01:50) Reagovat

      A ještě něco. Tvrdit, že "to zní jako Discovery"? To je blábol. Slyšel jste někdy Jeana Michella Jarreho? Sorry, ale fakt si nechce profouknout uši, ten rozdíl ve zvuku je slyšet hned u prvních vteřin alba...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Robert Nebřenský (Vltava) - Nejvíc jsem to já, když se dokážu smát, a to dokonce nahlas
Rozhovory: Robert Nebřenský (Vltava) - Nejvíc jsem to já, když se dokážu smát, a to dokonce nahlas Vltava je nepřehlédnutelným zjevením na domácí scéně. Kapela kolem Roberta Nebřenského je na dálku rozpoznatelná osobitou poetikou a originálním zvukem. Po čtyřech letech teď vydává album "Spass muss immer sein". Nejen o něm, ale... čtěte zde
Vydáno: 27.09.2022 12:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Kabát - Rumcajs miloval Manku 7/10
Audio: Kabát je s peckou "Rumcajs miloval Manku" zpět v plné síle Zdánlivě nekonečné čekání na novou studiovku od kapely Kabát je definitivně u konce. Vzhledem k vrcholícím přípravám podzimního - už dva roky odkládaného - turné si pánové s její tvorbou dali skutečně načas a piplali ji, jak... čtěte zde
Vydáno: 26.09.2022 22:15 v sekci Audio / Video | Audio
0
Suede - Autofiction 8/10
Recenze: Suede se s punkovou řadovkou "Autofiction" vracejí ke svým kořenům Kdysi dávno, v roce 1993, vyšlo jejich debutové album s prostým názvem "Suede". Začínalo písní "So Young", elektricky nabitou ódou na opojení mládím, kterou Brett Anderson zpíval ve stylu okouzlujícího romantického básníka. S... čtěte zde
Vydáno: 26.09.2022 00:00 v sekci Recenze
0
Kato (Prago Union) - Na desce jsem vždy, kým bych chtěl bejt
Rozhovory: Kato (Prago Union) - Na desce jsem vždy, kým bych chtěl bejt Prago Union, letos slavící dvacetiny, vydali po roce novou desku "Příduhned". Hlavním impulsem pro její vznik byla nová láska. Název naráží na slabinu hlavního textaře, duše kapely, frontmana a veršotepce Kata. O jeho nedochvilnosti,... čtěte zde
Vydáno: 25.09.2022 12:15 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Alvaro Soler, Sportovní hala Fortuna, Praha, 23.9.2022
Naživo: Magický Alvaro Soler vykouzlil v Praze mnoho úsměvů Symbolicky v den, kdy začal astronomický podzim, přivezl Alvaro Soler do České republiky poslední dozvuky léta. Německo-španělský zpěvák znovu utužil už tak mimořádně vřelý vztah s tuzemskými fanoušky a ve Sportovní hale... čtěte zde
Vydáno: 24.09.2022 13:00 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Mary McCartney natočila dokument o studiích Abbey Road. Brzy bude na Disney+ (26.09.2022 10:43)
- David Bowie získal poctu na Hudebním chodníku slávy (25.09.2022 10:24)
- Nové desky 37/2022 - od Noah Cyrus přes Death Cab For Cutie po LeAnn Rimes (22.09.2022 17:00)
- "Revolver" od The Beatles vyjde ve speciální reedici (10.09.2022 17:37)
- Audio: Na dokument o Bowiem láká "Modern Love" v novém aranžmá (29.08.2022 12:52)
- Nové desky 32/2022 - od Hollywood Undead přes Kasabian po Goo Goo Dolls (17.08.2022 08:00)
- Ringo Starr pokračuje ve vydávání ípíček, jeho "EP3" vyjde v září (01.08.2022 14:58)
- Video: Podívejte se na první trailer k filmu o Davidu Bowiem "Moonage Daydream" (29.07.2022 12:44)
- Video: Kylie Minogue s "Miss a Thing" uzavírá jednu éru (28.07.2022 12:44)
- Kida Cudiho na festivalu Rolling Loud vypískali fanoušci, házeli po něm láhve s vodou (25.07.2022 13:41)

ALBUM TÝDNE 39/2022

Suede
Autofiction

Kdysi dávno, v roce 1993, vyšlo jejich debutové album s prostým názvem "Suede". Začínalo písní "So Young", elektricky nabitou ódou na opojení mládím, kterou Brett Anderson zpíval ve stylu okouzlujícího romantického básníka. S "Autofiction" kapela znovu dokazuje, že je stále stejně bujará jako před třiceti lety.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 28.09.
Lucie (CZ) (Ostravar Arena, Ostrava)
Čt 29.09.
Jack Savoretti (UK) (Roxy, Praha)
Po 03.10.
Dean Lewis (AUS) (Roxy, Praha)
St 05.10.
Years & Years (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 07.10.
The Neighbourhood (USA) (NTC Aréna, Bratislava)
Ne 09.10.
The Neighbourhood (USA) (Forum Karlín, Praha)
Ne 09.10.
Allie X (US) (Rock Café, Praha)
Po 10.10.
All Them Witches (USA) (MeetFactory, Praha)
Po 10.10.
Il Divo (CH/FR/US) (O2 Universum, Praha)
Po 10.10.
Kaleo (ISL) + Belle MT (UK) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Vladimír Mišík Prince Lucie Vondráčková BTS Viktor Sheen Slash Madonna Michal Prokop Adele Vojtaano Ed Sheeran The Weeknd Mirai Queen Dua Lipa The Beatles Pink Floyd Olivia Rodrigo
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2022 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu