Druhý den se program festivalu Pohoda rozjel na plné obrátky a večer patřil na hlavních pódiích hlavně britským ostrovům. Přinášíme report z vystoupení Kasabian, Elbow, Bat For Lashes nebo Orbital. Nechybí ani krátké meteorologické okénko, naštěstí opravdu jen krátké...
© Martin Chrz / musicserver.cz Pět litrů Kofoly, osm litrů piva, sedm litrů vody, vypotřebované balení opalovacího krému a ruka unavená od neustálého mávání čímkoli, co se dalo použít jako vějíř - tak by se dal nadneseně popsat účet pátečního dne na trenčínském letišti. Těžko si vzpomenout, kdy naposledy - v čistém festivalovém času - nebyly na Pohodě tropy - bude to rozhodně více než týden - snad až k bouři, která smutným způsobem před třemi lety festival ukončila. V pátek už se letos hromy a blesky festivalu nevyhnuly, ale vedly jen k mírnému posunu v programu.
© Martin Chrz / musicserver.cz První zářez do pátečního festivalového prime-time si připsal
Aloe Blacc se svojí
soul music. Všechno bylo, jak má být - basa kroutila tělem, dechová sekce groovovala a Aloe prožíval každý protažený tón. Navíc hojně komunikoval s publikem a vytvořil fajn atmosféru. Po svižnějších i politicky laděných kusech v začátku (třeba "Hey Brother") tak dav vzal bezproblémově i intimněji laděnou prostřední část programu, kde vynikala "You Make Me Smile", kterou si zazpívali všichni společně. Tu už však na pozadí doprovázely blesky a začínal se zvedat vítr. Když spustil svůj největší hit "I Need A Dollar", mohl ho přejmenovat spíše na
"I Need A Shelter", protože už se většina lidí běžela někam schovat. Následující více než půlhodina patřila přírodě - kromě několika povalených kupolí ve stanovém městečku však nedošlo k žádným vážnějším komplikacím. Musel se však posunout program a z toho důvodu se bohužel po zbytek noci částečně překrývala vystoupení na hlavních pódiích.
© Martin Chrz / musicserver.cz Původně plánovaný
Yann Tiersen si musel počkat do tří hodin po půlnoci, aby s relativně minimálním zpožděním nastoupili na hlavní stage britští zasnění indie popaři
Elbow. Předvedli moc zajímavý set, který si však úplně nesedl s ještě rozjitřenou náladou po bouřce, kdy si ani nebylo možné posedat v okolí pódia. Frontman Guy Garvey se snažil maximálně rozehřát publikum. Set načali tradičně křehkou záležitostí "The Birds", z jejich aktuální a trochu neprávem přehlížené desky "Build a Rocket, Boys!". Poprvé se prořídlé publikum chytlo až na starší a hybnější "Leaders Of The Free World" a chorálovou "Gronds For Divorce". Téměř v každé pauze se Guy ptal:
"Are you still alright?", jako by prahl po větší zpětné odezvě. Emocionálním vrcholem jejich setu byla vzletná "Lippy Kids". Ačkoli v ní odpočívalo doprovodné smyčcové trio a nemohl ji podpořit mužský sbor tak jako na desce, ukázala to nejlepší ze symfonického přístupu k melodiím, v němž jsou Elbow takřka nedostižní. V praxi ukazují klidnou sílu, která se však v okolnostmi zkráceném vystoupení nestihla zcela rozvinout. Tiché pasáže v závěru navíc dost rušily basy z vedlejší tanečního stanu, který se zřejmě držel původního časového plánu.
© Martin Chrz / musicserver.cz V poklidnějším a zasněnějším duchu se pokračovalo i na Orange Stage, kde mezitím svůj set načala Natasha Khan s kapelou, neboli
Bat For Lashes. Její kouzlo působilo naplno, ať už zpívala, sedla si za klávesy nebo tančila - třeba při orientální novince "Oh Yeah" z chystané desky "The Haunted Man". Z ní zaujala ještě další čerstvá záležitost, pro změnu balada "Marilyn", jejíž linka
"you're more than a superstar" zůstala v hlavě ještě dlouho po odeznění. Novinky se mezi prověřenými záležitostmi vůbec neztratily. Natasha je víla, která rozumí jemnému předivu noci jako málokdo jiný.
© Martin Chrz / musicserver.cz Do párty reality však rychle vrátili
Kasabian. Byla to přesně taková rocková
blbost, jaká se dala očekávat. Kapela, jejíž smysl je hlavně v živých vystoupeních (přes pomoc věhlasných producentů ještě nenahráli opravdu dobrou desku), to s davem umí. Že to jsou všechno většinou dost neuměle vykradené riffy jejich britských předchůdců, ve festivalovém kotli nikdo neřeší... a že to byl KOTEL! Povedla se "Underdog", kdy se alespoň nepodobali kříženci
Oasis s
AC/DC... Pak se postupně přidáváním elektroniky blížili svým vzorům z madchesterské taneční kytarové vlny, samozřejmě v patřičně
rude verzi. Během "Vlad The Impaler" občas až nebezpečně připomínali
Scooter, navrch přidali samoúčelné citace z rapových klasik. Chemie mezi Tomem Meighanem a Sergio Pizzornem ale fungovala - šikovně rozvrstvená "LSF" je mi svědkem. Jen si člověk nesměl vzpomenout na
Pulp z minulého ročníku, jejichž taneční nápěvy měly stokrát větší přesah a osobitost. Ale to je jako porovnávat pivo s vínem.
© Martin Chrz / musicserver.cz White Lies už po solidním debutu působili naživo jak vykastrovaní a moc se toho od té doby nezměnilo. Kde Kasabian alespoň energicky zlobili, tam oni hráli uhlazené emoce pro taťky a mamky. Nezbylo, než vyzkoušet návrat klasiků devadesátkové elektroniky
Orbital. Jejich aktuální comebacková deska "Wonky" je chválená ze všech stran, a když ji i hipstersky laděný magazín Pitchfork dal lichotivou známku 7.5, bylo to jakýmsi potvrzením, že vnímání elektroniky retro optikou už se stává běžným přístupem. Ačkoli se bratři Hartnollové poučili z novějších trendů a přizvali vokalisty z mladší generace, stále stavějí na svých typických propletencích syntezátorů a acid rytmů, bez výrazného sonického rozšíření. Stejně tomu bylo i v nabouchaném stanu Dome, kde tančili jak pamětníci taneční horečky devadesátých let, tak i ti, kteří se v té době ještě hráli na pískovišti. Typicky olampené siluety obou pánů, starobylé vizualizace, kontinulální mix smyček a beatů... a všechny polohy, pro které Orbital vstoupili do zlatého fondu elektroniky. Když zaznělo první arpeggio z nádherně vystavěné
rave balady "Belfast", běhal mráz po zádech stejně jako tehdy v roce 1991.
Taky mimo hlavní časy a pódia se na Pohodě hrála zajímavá muzika. Více přineseme v celkovém shrnutí festivalu.