V jednu chvíli jí bylo všude tak plno, že se člověk bál otevřít ledničku. Písnička "Půlnoční" z filmu "Alois Nebel" se stala regulérním hitem a její hlavní interpret se od ní odpíchl k velkolepému restartu kariéry. Dalším pokračováním příběhu je nová studiová deska "Dobrý časy". Je to tak, Václave Neckáři?
© Martin Chochola / musicserver.cz Kariéru jste nikdy neukončil, ale stejně: cítíte, že jste zpátky ve hře?
To, co se teď kolem mě děje, beru jako svůj comeback. Ale zpívat jsem nikdy nepřestal, ani jsem nezměnil dres. U Supraphonu vydávám desky od roku 1965 s jedinou výjimkou - na začátku devadesátých let jsme s bráchou založili vlastní značku NE a NE Records, protože nám Supraphon ne a ne vydat desku. Ale časy se mění.
To ano. Dneska znovu oslovujete široké publikum. Co na takový zájem říkáte?
Je to samozřejmě bezvadný. Na koncerty chodí různé generace: teenageři, dospělí i moji vrstevníci a pokaždé mě to překvapuje. Často je plný sál.
Všechno začalo písničkou "Půlnoční". Vybavíte si moment, kdy jste poprvé slyšel její demo?
(do rozhovoru vstupuje Václavův bratr Jan):
Letos v lednu to byl rok. Oslovil nás Pavel Strnad, producent filmu "Alois Nebel". Prostřednictvím Honzy Muchowa mi poslal demosnímek písničky, kterou zamýšlel ve filmu použít. Líbila se mi, tak jsem ji pustil bráchovi. Věděli jsme, že jde o hezkou a zároveň jednoduchou píseň. Brácha se totiž nechce nic novýho učit, ale tohle bylo jednoduchý. Navíc mu "Půlnoční" sedla, takže jsem ho nemusel ani moc přemlouvat. Myslím, že zásadní pro propagaci filmu i "Půlnoční" byl její videoklip.
Ten k dnešnímu dni vidělo na YouTube.com více než dva a čtvrt milionu lidí. Vy v jednom momentě zvedáte ruce nad hlavu - to vás napadlo přímo na místě?
Zpívám tam:
"beránku náš na nebesích" (předvádí pohyb rukou), je to vlastně motlitba. Napadlo mě to v rámci improvizace. Ale na koncertech to nedělám (směje se).
© Martin Chochola / musicserver.cz Tušil jste, že se z "Půlnoční" stane takový hit?
Líbila se mi od začátku, tušil jsem, že by se mohla líbit i posluchačům. Ale že se stane tak velkým hitem? To jsem nečekal. Člověk vlastně nikdy neví, které písničky si lidé oblíbí, svoji roli tam hraje celá řada faktorů. Dopředu to nejde nijak naplánovat.
Co dnes cítíte, když "Půlnoční" zpíváte?
Myslím, že lidi na ni vždycky čekají. Když každý večer zpívá celý sál
"haleluja", je to… bezvadný.
Zastavují vás lidé na ulici?
Velmi často. Dávají se se mnou do řeči starší i mladší. Jsou rádi, že jsem natočil novou písničku, která se jim líbí. Říkají, že se těší na desku. Kolikrát se to stane i v metru a lidi zapomenou vystoupit (směje se).
Cítíte, že vás tahle spolupráce s Jaromírem Švejdíkem a Dušanem Neuwerthem přiblížila mladým lidem? Vypadá to, že vedle Cimrmanů jste jeden z mála, s kým facebooková generace dokáže vést dialog.
Jan Neckář:
To je otázka sdělnosti celého bráchova repertoáru, který se budoval skoro padesát let. Myslím, že nejenom nové písničky, ale i spousta jeho starých věcí mají i dnes mladým co říct, nějak v nich rezonovat. Nehledě k tomu, že u bráchy je to násobeno filmy, ve kterých hrál. Třeba pohádka "Šíleně smutná princezna" zasahuje všechny generace.
Václav Neckář
Narodil se 23. října 1943 v Praze. Hvězdou československého popu se stal v 60. letech se singly "Tu kytaru jsem koupil kvůli tobě", "Lékořice", "Nautilus" nebo "Massachusetts". Mezi lety 1968 - 1970 tvořil společně s
Martou Kubišovou a
Helenou Vondráčkovou uskupení Golden Kids. Od 70. let natáčí se svou skupinou
Bacily, mezi jeho dvorní autory patří bratr Jan a Ota Petřina. V roce 2002 utrpěl mozkovou příhodu, po které se musel znovu učit texty svých písniček. Velký comeback zaznamenal v loňském roce se singlem "Půlnoční" z filmu "Alois Nebel". Autoři úspěšné skladby,
Jaromír Švejdík a
Dušan Neuwerth, napsali posléze Neckářovi celé nové album
"Dobrý časy", které vyšlo na konci dubna. Václav Neckář hrál v několika filmech, jeho nejznámější role je postava Miloše Hrmy v oskarových "Ostře sledovaných vlacích". Je ženatý, má syna Václava a nosí přezdívku český
Johnny Cash.
Nakolik jste písničky, které vám napsali Švejdík s Neuwerthem na novou desku "Dobrý časy", vzal za své?
Když mi kluci nabídli první čtyři písničky, měl jsem v ruce jenom texty. A ty se mi líbily, podobně mi totiž píše Zdeněk Rytíř. Když jsem pak dostal demo, nazpívané Jaromírem, říkal jsem si, že to pro mě bude těžký. On je totiž přesvědčivej autor i zpěvák. Tak jsem se snažil, aby to ze mě lezlo, jako bych ty písničky napsal sám.
Což se povedlo. Třeba "Hledal jsem tě pane" zní jako konfese Václava Neckáře.
"Hledal jsem tě pane" mě bere asi nejvíc. A také Tajemství, Rybník...
Vidíte, "Rybník". Jak se vůbec rodákovi z Prahy zpívá o Švejdíkových lesích, rybnících...?
My jsme s bráchou žili v Sudetech, takže to pro mě není neznámé prostředí. Je nám to blízký. Ústí nad Labem sice není Jeseník, ale pořád jsou to Sudety. A jsou tam lesy, skály, řeka i ten rybník. Na prázdniny jsme jezdili k tátovi do Mostu, kde měl statek se zvířaty. Myslím, že téma přírody mi nikdy nebylo cizí.
© Martin Chochola / musicserver.cz Čím jsou vlastně texty Jaromíra Švejdíka specifické?
Jdou hodně ze vzpomínek. Všechno jsou to věci, které má člověk uložené jakoby někde vzadu v hlavě. Pak stačí nějaká drobnost a ony se mu připomenou. Jaromír má dar sdělnosti. V jeho textech se objevují obrazy, které si člověk hned vybaví. Jeho nápady jsou tak silný, že se vyrovnají až lidovým písním a věcem, který člověk často cítí, ale nedokáže je formulovat. Myslím, že jsme udělali dohromady dobrou desku a snad to nebude jenom "Půlnoční", která u lidí zlidoví. Třeba písnička "Na Rafandě" je senzační.
Song o staré jesenické hospodě. Byl jste tam někdy?
Nebyl, ale Jaromír mi o ní vyprávěl (usmívá se).
Co říkáte na označení český Johnny Cash?
Spíš
Leonard Cohen, když zůstaneme v téhle lize. Hodně to vychází z demoverzí, které nazpíval Jaromír se svým charakteristickým projevem. Cejtil jsem ty písničky tak, jakoby je složil právě Cohen.
Když už jsme u Cohena, jakou hudbu poslouchá Václav Neckář?
Různou, podle nálady.
Co jste poslouchal naposledy?
Myslím, že zrovna toho Cohena (směje se).
© Martin Chochola / musicserver.cz Sledujete i mladší muzikanty?
Občas se musím podívat do televize, kde běží pořád nějaké soutěže. Vidím v nich spoustu talentů. Někteří jsou strašně dobrý, ale myslím, že nemají český autory, což je základní chyba.
Když se člověk podívá, co vás za posledních deset let potkalo, dojde mu, že "Dobrý časy" je vlastně dost přiléhavý název desky. Zažíváte je?
Já myslím, že jo.
Je to velká úleva po všech těch zdravotních patáliích?
To víte, že ano. Letos je to deset let, co se mi stala mozková příhoda. Ale myslím, že se to zlepšilo. Dokonce natolik, že teď mám opravdu dobrý časy.
Prý se vám z hlavy vypařilo všech pět set písniček.
Jan Neckář:
Ony se nevypařily. Doktoři tomu říkají afázie. Václav si pamatuje události, data, melodie, s pamětí problém nemá. Jenom s řazením slov v textu. Jakoby se mu rozpadly. Jinak si pamatuje úplně všechno. A jak sám říká: někteří kolegové by byli rádi, kdyby si nepamatoval (směje se).
Během jara máte na programu hromadu koncertů. Jak to množství zvládáte?
Musím. (listuje diářem a čte z něj) V květnu je toho strašně moc. Prvního, druhýho, pátýho, devátýho, desátýho... (následuje seznam koncertů až do konce měsíce) Je tam třeba Nový Bor a hned další den Bratislava. To budou přejezdy! Ale my s bráchou rádi koncertujeme i cestujeme, takže to není problém. Navíc - když nemám koncert, trpím. Jsem doma a připadám si zbytečný. A také lenivím. Takže tenhle stav, kdy jsem v jednom kole, mi vyhovuje.
© Martin Chochola / musicserver.cz Co bude dál?
Teď se budu muset naučit čtyři pět nových písniček z desky, abychom je mohli zařadit do repertoáru Bacilů. Během prázdnin pojedeme festivaly a na podzim další vystoupení. Na zimu plánujeme vánoční koncerty s hosty v čele s dětským sborem. Nikdy jsem nevydal vánoční album, tak bych příští rok rád jedno nazpíval. To je můj nejbližší plán do budoucna.
Byla tady řeč o filmech. Kromě pohádky "Šíleně smutná princezna" jste hrál i v oskarových "Ostře sledovaných vlacích" nebo Zlatým medvědem oceněných "Skřiváncích na niti". Neuvažoval jste někdy, že s hudbou seknete a budete se věnovat čistě herectví?
(dlouho přemýšlí) To je těžký. Bylo to období mezi lety 1966 a 1971. Původně jsem chtěl studovat herectví na DAMU. Že zpívám, to je jenom proto, že mě tam nevzali. Prý jsem neměl talent. Kolegové herci mi dodnes říkají, že bych měl raději zpívat, a zpěváci zase, že bych měl hrát (směje se).
Snímky, které jsem zmínil, vznikly na motivy díla Bohumila Hrabala. Potkali jste se někdy?
Seznámil nás režisér Jirka Menzel, když jsme měli točit "Ostře sledované vlaky". Přivedl mě do jedné hospody v Libni, ve které seděl Hrabal. Když mě uviděl, ukázal na mě prstem a řekl:
"To je on! To je Miloš Hrma!" (hlavní postava filmu) Byl to můj nejrychlejší casting.
Nechtěli jsme, aby 'Půlnoční' byla jedináček, přiznávají Švejdík s Neuwerthem
© Martin Chochola / musicserver.cz
Už když ve studiu nahrávali pozdější hit "Půlnoční", měli
Jaromír Švejdík (na fotografii vlevo) a
Dušan Neuwerth jasno: napíšou Václavu Neckářovi rovnou celou desku. Nápad dotáhli za přispění řady hostů do konce, a tak je Neckářova novinka "Dobrý časy" v těchto dnech čerstvě venku.
"Když to přirovnám k fotbalu, byli jsme mužstvo, které maká na Václava. On je ten špílmachr, který dává góly. Je to deska pro něj," říkají oba muzikanti, kteří se potkali například v kapele
Umakart.
Jak vznikaly písničky na "Dobrý časy"?
Jaromír: Písničky jsou většinou staršího data. Hodně jich vzniklo na samotě poblíž Prahy, kam jezdím psát texty nebo kreslit. I z toho asi vychází, že je tahle tvorba jakoby venkovská. Myslím, že z desky je cítit česká krajina, tradice a bluegrass, který u nás máme rádi.
Byl to záměr?
Jaromír: Žádný koncept jsme neměli, spíš to vyplynulo z textů a soundu písniček. Že bychom si řekli:
"Pojďme udělat country desku a vizuál bude ve stylu károvaných košil!"? To ne. Zvuk alba hodně ovlivňovali hosté. Chtěli jsme spojit zdánlivě nespojitelné kapely: alternativní, klubový Umakart s Druhou trávou a sborem
Doubravánek.
Dušan: Nakonec je tam hostů víc, než jsme si mysleli. Všechno šlo přirozeně a samovolně, nebylo tam žádný násilí. I s Václavem to bylo v pohodě. Ze začátku jsme měli trošku obavy, protože jsme se neznali a je to přece jenom jiná generace. Ale šlo to fakt moc dobře.
© Martin Chochola / musicserver.cz To zní jako idylka.
Jaromír: My jsme s Dušanem rádi, když nám do toho nikdo moc nekecá a nestojí nám za zády. Což se tady nedělo, firma nás nechala pracovat volně. I my jsme lidem dali důvěru a fotografa, stylistku nebo grafika nechali pracovat tak, jak to sami cítí. Dali jsme jim nějaký náslechy a chtěli, ať si svoji práci udělají po svým. Všechno to nějak zapadlo do sebe. Myslím, že všichni vycítili náladu desky.
Dušan: Přišli jsme se třeba podívat do grafického studia na návrhy obalu a říkali si, co všechno nebudeme muset řešit. Grafik Tomáš Machek povídá:
"Chcete vidět návrhy, jak jsem k tomu došel?" -
"Ne, ukaž nám rovnou obal". Tak ho ukázal, nám se líbil a šli jsme. Určitě to bylo daný tím, že všichni chtěli. Tím myslím nás dva, bráchy Neckáře a Supraphon, který nám vytvořil skvělé podmínky. Cítili jsme podporu v tom smyslu, že jsme nemuseli nic obhajovat a nikoho ukecávat, protože na to dneska už taky nemáme nervy.
Jaromír: Ve výsledku vznikla debata o tom, že písničky považujeme za svý děti. Nechtěli jsme, aby "Půlnoční" byla jedináčkem, tak jsme jí vytvořili sourozence a svěřili je dědečkovi na hlídání. Bude na ně mít víc času než my.
© Martin Chochola / musicserver.cz Od "Půlnoční" jste se vlastně k desce odpíchli, že?
Dušan: Idea, že uděláme s Václavem společnou desku, vznikla dřív. Je spojena s "Půlnoční", ale ne tak, jak si všichni myslí, kvůli jejímu úspěchu. Bylo to trochu jinak. O desce jsme začali uvažovat už tehdy, když jsme "Půlnoční" točili, tedy rok a půl předtím, než ji lidi mohli znát.
Jaromír: Když jsme viděli, jak ji Václav interpretuje, říkali jsme si, že by nebylo marný pro něj udělat celé album. Pár písniček jsme měli hotovejch a viděli, že mu tenhle model pomalejších věcí, skoro šansonů, sedí. Má na to věk, zkušenosti i barvu hlasu. Je mu krásně rozumět, umí zkrátka své řemeslo. Nějaké chybičky tam jsou, ale ty tomu dodávají kouzlo.
Proč zrovna "Dobrý časy"?
Dušan: Pro Václava jsou tohle dobrý časy. Vstal z mrtvejch, prožívá obrovský comeback. A je to pozitivní název. Když si vzpomenu, jak se dělaly názvy desek
Tata Bojs... to byly porody! Tohle šlo v pohodě, název se mi líbí čím dál víc.
Jaromír: Má to i další podtext. Celá společnost je v nějakým negativním rozpoložení a nás nebaví jít s davem. Řekli jsme si, že půjdeme trošku proti tomu. A já v tom cítím i trochu ironie.
© Martin Chochola / musicserver.cz Václav Neckář se teď vrátí ke svým Bacilům. A co vy? Plánujete něco s Umakartem?
Jaromír: My vlastně teď z Václava přecházíme na Umakart. Jak je Václav nostalgický, intimní a soundem obrácen k tradici, Umakart by měl být víc progresivní a víc mluvit o náladě ve společnosti. Myslím, že bude víc agresivní a experimentální. První deska byla elektronický, městský folk. Tohle bude víc o tančícím velkoměstě, které je sice nasvícené, ale pod ním bublá něco temnýho. V hudbě cítím až diskotékový náznaky a v textech temný věci, který máme rádi. Těšíme se, až budeme zase dělat něco sami za sebe. Dáme do toho sto dvacet procent, protože to bude naše vizitka asi zase na dalších pět let.