Momentálně nejdiskutovanější a mediálně nejprovařenější film dal vzniknout písničkám, které jeho kvality převyšují. Pro zdejší rybník ne zrovna obvyklá situace. Hudba ze snímku "Alois Nebel" však není jenom o nich, ale odpovídá i na otázku, zda se dají zhudebnit jízdní řády a jak dramatické umějí být pauzy.
9/10
Různí - Alois Nebel (soundtrack)
Vydáno: 23.09.2011
Celkový čas: 41:00
Skladby: Les, Nebelův pokoj, Jízdní řády, Se neumíte zeptat, Jeseničák, Nevím co mám dělat, Stínohry (Marie Rottrová a Umakart), Holoubci, Pulnoční (Václav Neckář a Umakart), Brejlovec, Ruda (Václav Koubek a Jaromír 99 & The Bombers), Vražda, Němý, Pomsta, Mimosezóna (Priessnitz)
Vydavatel: Supraphon
V České republice se natočí v průměru něco kolem dvacítky filmů ročně. Je tento počet soundtracků velkým nebo malým prostorem pro příchod alespoň jednoho hitu, který přežije sezónu? "Alois Nebel" se dá v tomto směru považovat za dar z nebes. Nejenže nabízí hned dva kousky splňující kritérium trvanlivosti a kvality, ale zároveň jimi vrací do hry výrazné hlasy tuzemských legend. Zkontrolujte si jízdní řády, protože tenhle vlak by vám ujet neměl.
(Marie devatenáct čtyřicet jedna.) O písničce "Stínohry" se zatím tolik nemluví. Ale možná je to jen otázka načasování a až odezní halas kolem "Půlnoční", nejspíše se na ni také dostane. Byla by totiž škoda nevypustit mezi lid tuhle subtilní nádheru s přesnou interpretací
Marie Rottrové. "Stínohry" jsou pro ni nečekaným dárkem k nadcházejícímu jubileu i labutí písní k ohlášenému odchodu ze scény zároveň. Těžko si představit jiný hlas, který by dal slovům
"Ve stínohrách zrychlených mraků / zahlédla křídla tažných ptáků" přesvědčivější obsah.
(Václav devatenáct čtyřicet tři.) Představa spojení
Václava Neckáře s
Umakartem byla před pár měsíci absurdní vizí. Překvapení nad faktem, že došla k realizaci, okamžitě vystrnadilo nadšení z výsledku. Opět se ukázalo, jak silná může být jednoduchá písničková forma (což rozhodně není myšleno hanlivě) a jak důležitý je pro ni výběr zpěváka. Hlavně díky věrohodnému Neckářovu projevu se z
"Půlnoční" stala taková událost. Stačilo přitom jen na chvíli podlehnout svodům patosu ukrytým v textu a mohla z toho být další vánoční katastrofa.
(
Priessnitz devatenáct osmdesát devět.) Výše uvedené písničky, ještě spolu s Koubkovým "Rudou", jsou ale jenom ony pomyslné peckoviny na dortu, které tam umístil Jaromír Švejdík (
Dušan Neuwerth a
Jan P. Muchow). Tu hlavní část práce však odvedl další člen kapely
Priessnitz - kytarista Petr Kružík. Ten, za asistence zvukaře a člena
OTK Ondřeje Ježka, složil muziku nenechávající nikoho na pochybách, že v něm pro tento druh tvůrčí činnosti dřímá velmi slibný potenciál.
Soundtrack, kterému k oficiálnímu označení za "Jesenické drážní oratorium" chybí jen pár stanic, nabízí posluchačsky ne zrovna komfortní zážitek. Otevřeným uším je ale odměnou hypnotický minimalismus dráždící fantazii na nejvyšší možné obrátky. I ve chvíli, kdy slouží jako podkres ke čtení z jízdního řádu, se tají dech. Jeho vrcholným číslem je pak skladba "Němý", dramaticky pracující s pauzami. Na druhou stranu k nejslabším momentům patří použité hlášky z filmu, které, když se netýkají vlaků, překážejí. Naštěstí jich není mnoho, a na finálním dojmu tak zanechají jen drobný škraloup. A pokud se dobrý soundtrack pozná podle toho, že funguje i bez spoutání s obrazem, má hudba z filmu "Alois Nebel" bezpochyby našlápnuto k tomu stát se kultovní.