Objevte neobjevené, poznejte nepoznané! Musicserver vám přináší poslední pokračování seznamu čtyřiceti nejzásadnějších novinek česko-slovenské klubové scény. Ve finálovém díle výjimečného žebříčku vás jeho autor, Lukáš Benda, provede pořadím od desátého místa po stupně vítězů.
K sestavení seznamu nových jmen je třeba složité alchymie, neb nikdo nikdy nikde pevně nedefinoval termín nový. Pravidlo jednociferného počtu vydaných článků na musicserveru, ze kterého tento rejstřík čtyřiceti nových jmen vzešel, znemožnilo vstup mezi elitu hned několika projektům. Než-li utopit potenciál Dope Aviators nebo From Our Hands někde u dna a Pipes And Pints nedopřát pódium, zaostřeme na ta starší mladá jména zase někdy příště. Základ byl položen již nyní, vše ostatní budiž nadstavbou.
Úplně postačí, když vám tento žebříček otevře dveře k dosud uzamčené hudbě; když zaregistrujete nová jména a organicky - i synteticky - se vyvíjející cs klubovou scénu. Seznam tím splní své poslání, svůj jediný faktický cíl. Nicméně je třeba zmínit, že podobný žebříček lze pokládat za výjimečný nejen proto, že se toto adjektivum tak krásně vyjímá v perexu, ale i pro náročnost jeho zpracování.
Přestože autor žebříčku přitlačil své ego ke zdi objektivity více než kdy jindy, nelze o objektivitě v pravém slova smyslu hovořit. Jednak objektivita neexistuje a připustíme-li si, že existuje, tak v hudební publicistice neexistuje. I v případě aktuálnosti se jeví tento žebříček záležitostí zcela dočasnou, nekomplexní, nekompletní, nekompetentní a nedokonalou, což si autor plně uvědomuje. Ze série článků mimo jiné vyplynul závěr, že něco tak živého a nesourodého, jako je jakákoliv hudební scéna, nelze postihnout, aniž byste se vyvarovali opomenutí kapel, se kterými jste do uzavření jednotlivých dílů neměli tu čest.
V případě 8-bitového, nintendového dua 2149226193 Bit Band se dala neznalost zakamuflovat 21. místem, přestože by jejich potenciál zasluhoval umístnění minimálně v elitní dvacítce. Pro další aspiranty na Top 20, příjemně naaranžované, garážové glam-satanisty The Drain, kteří se mi zjevili až první červnovou neděli, je situace ještě zapeklitější. Do desítky nepatří a dalších třicet míst je již obsazených. Tak tedy 41. místo? Dělené s Kieslowskou a dkp, The Linings, Libera In Causa, Jelly Belly, Reverend D‡ckem, Tempelhofem, 69 popgejema a kdovíjakou další poplezbou. Je jisté, že existuje čtyřicet jiných, možná lepších mladých kapel, než jsou mnou vyjmenované. Jen je ještě neznám.
V závěru úvodu si dovolím apel na čtenáře - na místo obvyklých nenávistných a neobvyklých pochvalných komentářů na adresu autora článku se pro tentokráte věnujte tématu a ve svých příspěvcích neopomeňte zmínit své tipy na mladé projekty. Byla by věčná škoda, kdyby se o současné generaci progresivních cs umělců v budoucnu hovořilo jako o ztracené, anebo nehovořilo vůbec.
Post scriptum. Post mortem. Zmínku si jistě zaslouží i projekty, které by se v žebříčku bývaly umístily, jen již nespadají mezi aktivní. Ať z důvodů tragických - The Bridgeheads -, anebo těch prostých, kdy se kapely rozpadly dříve, než byl tento žebříček dopsán - Dorian Gray's Prostitutes, Hysterics či Pavilon M2 (?).
TOP CZ/SK | 40 nejzásadnějších nových česko-slovenských jmen | 10-1
10. místo: Mutanti hledaj východisko
20% cucání mléčných zubů, 20% Daniel Ďurech, 20% komíny z kamenů, 20% Jára Rudiš na tripu, 20% Augustin Pátek v sobotu ráno
Žánr: noisebook rap | Tumblr.com | Facebook.com | SoundCloud.com
Když zrovna Konvalinka nevkládá kočku, vkládá pod mutantí ústa, kterými nás kouše Vejražka, pestrou paletu znepokojujících ruchů. Ve finále pěstují pražští Mutanti metalství o něco méně než Koule, v impresi ale s revizorem Rudolfem Hnisem o prsa remizují.
Žánr: synth-folk | Bandcamp.com | Facebook.com | stahuj EP
Na otázku, kde končí hranice mezi křečovitou infantilností a přirozenou křehkostí, dává odpověď seversky znějící, seversky se jmenující, studentská skupina z Brna - Fiordmoss. Reprezentanti FAVU mají našlápnuto zašlapat do země celé, tolik přeceňované Luno.
Co říkáte na Luno?
Je fajn, že se Ema vrátila na scénu, navíc ve spojení s lidmi s bohatou hudební historií. Máme-li být konkrétní, tak hlavně basová linka v "Close To Violence" je super. A jejich bubeník je nám také nějaký povědomý.
Co je největším problémem cs scény?
Vznikají a zanikají kvanta kapel, které chtějí dělat stejnou hudbu jako už někdo před nimi. Dalším dlouholetým problémem je důvěrně známý fakt, že lidé málo navštěvují koncerty. Paradoxně ti samí lidé, kteří nejhlasitěji křičí, že tu není pořádná kultura, na kterou by se dalo chodit. Ruku v ruce s tím jde i další tuzemský evergreen alternativních posluchačů, a totiž: 'Já sem to poslouchal, ještě když nebyli slavní, dnes už je to komerční sračka'. Tohle přichází v momentě, kdy kapela dosáhne sebemenšího, neodpustitelného úspěchu. Ono se ale není čemu divit, když se člověk podívá na to, co vyhrává Anděly v hlavních kategoriích. To se jeden musí bát, aby ho náhodou taky nedostal.
Jak klíčovou roli dnes v hudbě hrají sociální sítě?
Lovci hudby hledají na internetu, takže sociální sítě jsou jednou z logických cest, kudy se lze vydat. Spolehlivě dokáží vytvořit hype, vlnu uměle vyvolaného nadšení, tedy druh zájmu, co funguje pár dní, maximálně týdnů. Podobná šablona, jako když vznikají popové hvězdy na jednu sezónu, akorát celý proces proběhne rychleji. V zásadě platí, že je dobré se do těch sítí zase tak nezamotávat. Jo a MySpace je mrtvej.
Co se u vás chystá nového?
Nahrávku máme zatím jednu a jmenuje se "Gliese". V současnosti děláme na skladbách na novou desku, ale nebudeme říkat, kdy vyjde. Posledně se to nevyplatilo.
Kolik na vaše koncerty chodí lidí?
50-100.
Kde vás fanoušci v létě uvidí?
11.6. Praha (The Chemistry Gallery)
18.6. Bojkovice (Mišmaš festival)
23.6. Praha (United Islands)
25.6. Valašské Meziříčí (Valašský Špalíček)
30.7. NOR - Meldal (Storås Festival)
5.8. Váleč u Karlových Varů (Povaleč festival)
Žánr: melodic retro-noise | MySpace.com | Facebook.com | stahuj EP
Dvě rozervané, lehce naivní, rock'n'rollem opilé holky, Radmila a Ria, si v Trenčíně založily kapelu - YouCoco. Promile z krve po vydání loňské debutové desky záhy vyprchaly - ze čtyř prs dvě. Odchodem Rii se duo nerozpadlo, přišel bubeník Rudo. Doufejme, že neodešlo YouCoco.
Na Facebooku propagujete novou desku jiných nadějí slovenské scény, noise-phankových Jelly Belly.
Slovenští Sonic Youth. Tvorba Jelly Belly je touto legendou zásadně ovlivněna, což je jeden z faktorů, který se nám na jejich produkci líbí. Je to temná a velmi introvertní hudba.
Co je největším problémem cs scény?
Společná alternativní scéna na tom není zase tak zle, jak by se mohlo na první pohled zdát. Cítím o naši hudbu zájem, což je základ. Co se médií týče, na Slovensku máme jediné alternativní rádio, a to Rádio_FM, které poskytuje dostatek prostoru mladým kapelám. Velkou službu prokazuje jak začínajícím, tak i zaběhlejším, fungujícím alternativním interpretům a interpretkám. V tom nedostatek nespatřujeme. Největším společným česko-slovenským problémem tak spíše zůstává nekonkurenceschopnost na trzích mimo bývalou federaci.
Jak klíčovou roli dnes v hudbě hrají sociální sítě?
Asi velkou, ale přiznám se, že nevím, na co jsou všechny ty sítě vlastně dobré. Ano, můžete si hned ozkoušet produkt a virtuálně osahat kapelu, ale jsem v tomto staromilkou. Oldskůlové nakupování vinylů, kazet nebo cédéček mi přijde mnohem víc cool než brouzdání internetem. Jenže doba je jiná, aktuálně přesycená hudbou i všemi těmi sociálními sítěmi. Nemusím snad ani dodávat, že před facebookovým chatem upřednostňujeme s posluchačem YouCoco osobní kontakt. Konkrétně Facebook nám přijde jako ego-sociální síť, kde jde každému primárně jen a jen o sebe. Lidé jsou na sociálních sítích otevřenější a přátelštější, ale v reálném životě je tomu přesně naopak.
Kolik na vaše koncerty chodí lidí?
Přibližně sto a velmi nás to těší.
Kde vás fanoušci v létě uvidí?
23.6. Bratislava (NuSpirit Club)
12.7. Piešťany (Grape festival)
23.7. Trenčianske Bohuslavice (Žákovic Open 2011)
TOP CZ/SK | voices | YouCoco
7. místo: Infants
50% hip hip hippies, 25% kytky, 25% děti, co už nezažily Hip Hap Hop
Žánr: retro-noise | Bandzone.cz | Facebook.com | SoundCloud.com
Narodili se do špatné doby, tak o té dobré alespoň zpívají. Slovensko má své hipíky, papající tripíky, dělající proklatě dobrou muziku pod gympláckými lavicemi. Infants také dokazují, že badtrip na Woodstocku lze prožít nejen americky, totiž anglicky, ale i ve slovenštině - "Prší".
33% David Bowie, 33% Ziggy Stardust, 33% Depeche Mode, 1% 2011
Žánr: retro indie pop | web | Facebook.com | Tumblr.com
Nestálo-stálá kytarovka, hrající proti toku času. Nejvíce jí sluší, když odloží kytary a zaujme Hütterovskou pózu u synťáků. Debutové EP "From The Dust" nadchlo slovenské kritiky natolik, že The Uniques ocenili vítězstvím v letošních Radio_Head Awards. Uniques jsou unikátní, a tak si pochlebování hudebních publicistů nenechali líbit a na čas se všem ztratili z očí. Zem zaslíbenou nalezli následovníci Bowieho symbolicky v Berlíně?! STOP. Nalistujte si v přehrávači "Mud & Grit". PLAY!
Kdo je David Bowie?
Interpret s velkým hlasem, charizmatem. Výborný hudebník, skladatel, textař.
Co je největším problémem cs scény?
Kapelu lze vnímat jako značku. Značku, která se od jakékoliv jiné marketingové příliš neliší. Když chcete nějaké jméno budovat a vybudovat, vytvořit dobrý produkt - v našem případě hudební produkci -, je třeba času, abyste dosáhli toho, čeho dosáhnout chcete. Největší problém tuzemské scény vidíme v tom, že kapely neví, co přesně chtějí, a když ví, tak zase nechtějí obětovat čas a energii studiu, jak toho všeho dosáhnout.
Jak klíčovou roli dnes v hudbě hrají sociální sítě?
Sofistikovanou odpověď očekávej od statistiků a sociologů. Nicméně, jsme názoru, že vliv nových komunikačních prostředků hraje v hudbě úplně stejnou roli jako vliv těch starých, a to zcela zásadní.
Co se u vás chystá nového?
V létě chceme vydat nový singl, který už hrajeme na koncertech. Pomalu se tak začaly přípravy na naši druhou desku.
Kolik na vaše koncerty chodí lidí?
Průměrně 200.
Kde vás fanoušci uvidí?
24. června na bratislavském Hochspannungu, o den později na pražských United Islands a 8. července na Pohodě.
TOP CZ/SK | voices | The Uniques
TOP CZ/SK | manifest kyberkakofonie | máj nenávisti
Máj nenávisti - období, během kterého vznikal tento žebříček - spočívá v totálním potlačení spánku. V přísunu panku a jiného odloženého odpadu na MyYouSoundLastCampFaceZone. Tumblr. Na začátku všeho byla otázka, zda něco vzniká. Na konci zjištění, že již vzniklo. Na scéně se zformulovala celá nová subkultura - byť ji při napojení na hipstery čeká jepičí život - kyberpank.
Kyberpank může znamenat poslouchat WWW, stejně jako naslouchat alfa-samci Super Mariovi Konvojovi. Kyberpank je to, co přetýká z panku. Kakofonický kyberpank je pak to, co přetýká z kyberpanku. Temná zář kyberkakofonie aktuálně prostupuje celou republikou - paradoxně od východu na západ. Je to psychedelické, drásavé, vyčerpávající a tolik svěží. Zvláště když na záchodcích v klubu sněží.
I love sexy electro dark wave - I love 69 popgejů, Like She, Marius Konvoj, Schwarzprior, Vložte kočku, Píča z hoven. Nalezení této ztracené generace lze považovat za největší objev celého Máje nenávisti.
5. místo: Píča z hoven
100% Nomen omen
Žánr: electro poetry | MySpace.com | Facebook.com
Co je bližšího ectroplasma-cybertekku WWW než Píča z hoven? Její znepokojující příběhy evokují "Noční můru", tu kterou na začátku devadesátek recitovala - tehdy Sifonova - Lela. Geislerová. Jako by jí holka s igelitovou hlavou, Eva Jaroňová, z pussy vypadla.
Kdo navštěvuje vaše sejšn? Jak publikum vypadá, co poslouchá, jak se obléká, kde koxuje?
Chodí na nás lidé, co čekají punk, ale nedostává se jim ho. Lidé, co čekají něco intelektuálního, ale také se jim toho příliš nedostává, dále výtvarníci, studenti, střední věk, hipsteři s konverskama a destrukční osoby se sebevražednými sklony.
Jak vám jsou po chuti Schwarzprior, Like She, Konvoj, Popgejové?
Všechny ostravský smečky smrdí stejně.
Kam chodí Píča ven z hoven pro inspiraci?
Žďár nad Sázavou.
Co chcete svou tvorbou změnit? Chcete-li něco změnit.
Ať lidé nestrkají hlavy do igelitek!
Co posloucháte za hudbu? Doporučte.
Autechre, Cold Cave, Flying Lotus, 2 Unlimited, Sandra, New Order, WWW, Mama Bubo, Erasure, FM Belfast, Laibach, John Foxx, Cintecele Diavuli, Health...
Jak klíčovou roli dnes v hudbě hrají sociální sítě?
Hrají roli poměrně zásadní, jejich pomocí je velice jednoduché si během chvíle založit profil, na kterém se dají sdílet důležité informace jako termíny koncertů a podobně. Nejzásadnější z těch sítí je Facebook, který se díky masivnímu rozšíření stal hlavním informačním kanálem dnešního světa.
Co se u vás chystá nového?
Na konec června chystáme vydání našeho prvního alba "Doom na kraji lesa". Vydáváme si jej sami, v omezeném počtu kusů. Dva singly z připravovaného debutu už vyšly na přiloženém CD v aktuálním čísle časopisu Živel.
Kolik na vaše koncerty chodí lidí?
Nula až nekonečno.
Kde vás fanoušci v létě uvidí?
V červnu hrajeme dvakrát v Praze - 10. června v Klubovně 2. patro a 21. v Avoid Gallery. Kromě toho vystoupíme v Brně, Uničově nebo Jihlavě. Na červenec zase chystáme účast na nezávislých festivalech, například Sung Wu Kung fest III.
3. místo: Table
40% mašinky, 30% James Blake, 20% rozostřenost, 10% blížící se smrt
Žánr: cold wave minimal | MySpace.com | Last.fm
Studují v ateliéru nových médií pražskou AVU, jsou z Plzně a jejich hudební cítění je na podobně chladné vlně jako minimalismus, který produkuje James Blake. Vloni vydali debutovou nahrávku "We Are No Longer The Same". Hudba od nové generace pro novou generaci.
Kdo je James Blake?
Tenista. Nejvýše čtvrtý na žebříčku ATP. Získal deset titulů a jen na prize money vydělal 7 053 052 dolarů. Borec.
Co je největším problémem cs scény?
Jakou scénu teď máte na mysli? Když pomineme revivaly, kapely, které kopírují britské kytarovky, a ty, co se schovávají za soundart, nezbude nic.
Jak klíčovou roli dnes v hudbě hrají sociální sítě?
Před i po koncertě tu vůbec největší. Stránky jako SoundCloud nebo BandCamp - MySpace už není co bývalo - slouží skvěle kapelám k tomu, aby i sebezbytečnější demíčko ze zkušebny mohly vypustit do světa. Zbytek obstarají bloggeři, kteří vše proberou a pokud i poberou, obstarají tu takzvanou špetku slávy.
Co se u vás chystá nového?
Přes léto nahráváme novou desku.
Kolik na vaše koncerty chodí lidí?
32.
Kde vás fanoušci v létě uvidí?
Na hraní dosud nemáme žádné nabídky, ostatně letní festival je v Česku jen jeden a není vůbec jisté, jestli na něj kvůli situaci v GASKU (Creepy Teepee - pozn. autora) seženou organizátoři sponzora.
3. místo: Prince Of Tennis
70% symfonie pražského metra, 20% Colorfactory, 10% LA - CA - USA
Žánr: indie pop | SoundCloud.com | Facebook.com | stahuj deskuPrince Of Tennis hrají tříhru bez publika. Na jedné straně kurtu oni - chodící zrcadla pražských devadesátek - Honza Čechtický a David Volenec, proti nim odborníci, tvrdící, že duo přece nemůže vystoupit ze stínu kultovních Colorfactory. A vystoupilo! Čeká se jen na publikum.
Prince Of Tennis. Colorfactory. Co je stejně? Co je jinak?
Kde začít? Vlastně nás překvapuje, že se na to někdo ptá. Ale nás pořád něco překvapuje.
Šeptej. Co se vám vybaví?
Čechťák ve Felicii. A možná logo filmu... takový hnusný, růžový. Ale možná takový vůbec nebylo.
Jaká Praha? Devadesátková, nezkušená, anebo dnešní, zkažená?
Bez minulosti by nebyla současnost, která je určitě větším zdrojem inspirace. Devadesátky? Vzpomínky, dejme tomu zkušenosti. Ale na vzpomínání teda moc nejsme. Jednak si to nepamatujeme a také nás více baví spíš současnost a budoucnost.
Jak klíčovou roli dnes v hudbě hrají sociální sítě?
Pro Prince Of Tennis znamenají ideální možnost prezentace, ideální způsob, jak naši hudbu distribuovat. Digitální a on-line formát nám plně vyhovuje a my se nemusíme moc vystavovat, ani k tomu celému vyjadřovat.
Co se u vás chystá nového?
V těchto dnech vychází album "Urbi And Orbi", naleznete jej volně ke stažení na našem webu. Nové technologie nám v propagaci pomáhají i v tomto případě. Díky důmyslnému systému 'Share To Get' totiž při downloadu podpoříte desku vygenerovaným tweetem nebo zmínkou na Facebooku.
Kolik na vaše koncerty chodí lidí?
Nikdy jsme žádný koncert neměli.
Prince Of Tennis - Failure Is Art If You're A Robot
2. místo: Nauzea Orchestra
50% lokální Neubauteni, 25% Chuck Palahniuk, 25% Le Petite Pape
Žánr: electro clash | Bandzone.cz | Facebook.com | MySpace.comNauzea Orchestra vznikla v roce 2004. Před sedmi lety stačily jen čtyři zkoušky, aby čtyřčlenný orchestr další čtyři roky hibernoval. 2009: "Meisterstück Eins". Pokud ústecké nihilisty kolem Ulricha ohne Eigenschaften potká přehlížení, tedy stejný osud jako Imlaufovy Sonic Youth, Houpací koně, navrhuji přesídlit dvacet kilometrů na západ, do Německa.
Jak klíčovou roli dnes v hudbě hrají sociální sítě? Dieter: Sociální sítě používáme, ve smyslu MySpace nebo Bandzone. S Facebookem je to o poznání komplikovanější. Tři čtvrtiny kapely nemají vlastní profil, přesto jsou na Facebooku tři profily Nauzey Orchestra, paradoxně jsme žádný nezakládali my.
Kolik na vaše koncerty chodí lidí? D.: Různě. Užíváme si ale i koncerty pro patnáct lidí. Mücke: Často na nás jezdí zájezdní autobusy. Plné. Famózní byl také koncert pro dva bratry, co stáli v koutku sálu, se špunty v uších - drobná chybka pořadatele a jeho aparátu.
Co se u vás chystá nového? D.: Na koncertech v současnosti podporujeme nové album "The Dark Side Of The Raven", které jsme vydali před čtrnácti dny. Jedná se o dvojcédéčko - na prvním disku je sedm autorských, nových věcí, druhý nosič obsahuje covery a remixy skladeb z dva roky starého debutu. O covery se zasloužili The Ritchie Success a Kill The Dandies!, o remixy například Prof. Neutrino, Das Ende, lipský Krtech, Mikrokokoto, Ladin.R nebo berlínský Dubort.
Kde vás fanoušci uvidí? D.: Koncertujeme poměrně často. 11. června vystoupíme na festivalu Všudybud v České Lípě, 24. června na Drug Me Festu v Úněticích u Prahy. O prázdninách namátkou na KošumberkFestu, Povaleči nebo děčínském Zarafestu.
Ústí nad Labem. Ulrich: Mně přijde, že je nám často podsouváno stigma, že nás město, ve kterém žijeme, nějak zásadně ovlivňuje. Já si ale myslím, že bychom zněli stejně, i kdybychom žili na Pálavě.
Přesto, ústecké podzemí? D.: Co se týče Ústí nad Labem, tak tady žádná scéna neexistuje. Tedy scéna ve smyslu několika kapel, majících podobný zvuk a přístup, jako svého času třeba soubory z Tábora nebo dnes 'výtvarné' brněnské kapely. Ve stejném baru, v Mumii, a čas od času i na stejném koncertě, se potkáváme snad jen s kumpány z Houpacích koní, jejichž poslední desku "Hotel Palace" Ulrich produkoval.
Proč pěstujete němectví? A jaké to je? D.: O tom, že bychom pěstovali němectví, nic nevíme. Ani nejsme žádní hledači zmizelých severních Čech. To necháváme raději na všech těch básnících, kteří si na tom založili, jak říkají, nějakou tu svou poetiku. Pod tím němectvím předpokládám chápete využívání němčiny v textech. Ze začátku jsme vznikli jako electro-clashová kapela, zcela zásadně ovlivněná berlínskou scénou. Před lety nás zajímaly kapely typu Stereo Total, Cobra Killer. Vlastně i dnes pořád čerpáme z Berlína, akorát jsme tu dekadentní disko-polohu víceméně zaměnili za tu 'australsko-neubautenovskou'.
Proč neodjedete dvacet kilometrů na západ a nepokusíte se prorazit v Německu? Jens: Ale my tam hrajeme celkem často! Je pravda, že nejezdíme na západ - jen na východ do bývalé DDR. Karl-Marx-Stadt, Drážďany, Oberpöbel, Chotěbuz. Shodou okolností naši skladbu "George Best" zařadil chotěbuzský label Disco Fatale na svou stejnojmennou, nejnovější kompilaci. Často se nám stává, že když hrajeme někde na severu Čech, tak Turbojugend z Oberpöbel vypraví na náš koncert autobus. Plný.
Hudební vlivy?
Joy Division, New Order, Einstürzende Neubauten, Nick Cave, Grinderman, Happy Mondays, Primal Scream, Depeche Mode, Stereo Total a ex projekt Universal Android.
Žánr: blavstep | MySpace.com | Facebook.com | stahuj EP
Současná mladá progresivní bratislavská elektro-produkce vybízí k označení hlavního města Slovenska za vycházející Berlín východní elektroniky. Ink Midget & Pjoni. Nezažili revoluci, ani společnou federaci, dva osmnáctiletí usmrkanci Jonatán Pastirčák a Adam Matej, přesto rozdělený stát dokázali - na rozdíl od všech pamětníků - spojit. Nevzpomínám si, že by v českém žebříčku kdy triumfovali Slováci. Kyberděti v sobě mají dostatek hravosti, mladické dravosti a dravé mladosti, abyste napříště, až budete hledat znak "&", nemuseli našeptávači Googlu našeptávat "moimir papalescu" (& the nihilists), ale "ink midget" (& pjoni). Někdo hledá "&" v mapě znaků, někdo na klávesnici. Nikdo nikdy by na mapě ani na klávesnici nehledal nový hudební směr v Česku a na Slovensku už vůbec ne. Ink Midget & Pjoni jej vytvořili - žánr, do kterého se nevejdou snad ani oni sami...
Jak klíčovou roli dnes v hudbě hrají sociální sítě?
Samozřejmě je skvělé, že dnešní kapely nejsou závislé na rádiích, televizích nebo tištěných médiích, ale nevím, jestli je u nás už možné, aby se projekt prosadil čistě přes sociální síť. Super, že můžeme na Facebooku sdílet kdejaké hloupé video nebo fotku; paráda, že můžeme dělat virtuální promo, které je mnohem lehčí a hlavně lacinější než přes jiná média, jenže stále je potřeba, aby vás někdo někomu doporučil. Aby vás uvedl na hudební scénu. A ve finále neuškodí ani nějaká ta recenze či zmínka ve známějším deníku nebo magazínu.
Kolik na vaše koncerty chodí lidí?
Fuuuh, někdy velmi málo. Někdy dost. Asi 80.
Co se u vás chystá nového?
Aktuálně vydáváme split vinyl, který má nečekaný, eponymní název "Pjoni & Ink Midget EP". Obsahuje šest písniček, tři od každého z nás. Deska vyšla i jako mp3 release na BandCampu.
Kde vás fanoušci uvidí?
Na léto máme naplánovaných dost koncertů. Ten nejbližší proběhne již tento pátek 10. června, kdy vystoupíme společně s WWW, Napszykłat a Midi Lidi DJ's v pražské MeetFactory.
15.6. Bratislava (Nu Spirit Club)
24.6. Břeclav
25.6. Drienovská Nová Ves (Festival Poke)
30.6. GER - Lärz (Fusion Festival)
5. a 16.7. Ostrava
6.8. Zemplínská šírava (Easthetic)
Pjoni, Jonatáne, představ Adama aka Ink Midgeta.
Hyper sebekritický člověk. Má na sebe vskutku vysoká kritéria, ale jeho práce hovoří za vše. Co vypustí ven, to stojí za to. Adam velice rád vaří. Vůbec nezáleží co, neb jeho další charakteristickou vlastností je odmítání škatulkování. Jak v hudbě, tak v normálním, denním provozu. Adam studuje fotku na Šupce, ale ve skutečnosti se více věnuje hudbě než fotografii. V neposlední řadě je perfekcionistou. Jiným, trošku líným perfekcionistou.
Co WWW?
WWW jsou to nejlepší, co se kdy na česko-slovenské scéně urodilo. Miluji jejich temné, surrealistické texty, které řežou tak hluboko a přesně. Stejně tak mám rád jejich občas šamanské, jindy trochu víc hiphopové beaty, hravou melodičnost, Ondřejův sekaný, až neurotický rap a samozřejmě Milesinu srbštinu.
Bratislava se stává Berlínem východní elektroniky.
Bratislava se především dostává ze sraček, a to mě těší. Je fajn, že se rozvíjí klubová infrastruktura, vznikají i nové galerie a projekty, ale pořád je to poměrně pomalý vývoj. Běh na dlouhou trať. V cíli se ale Berlínem východní elektroniky Bratislava klidně stát může, uvidíme. Živná půda i potenciál neschází, tvoří u nás dost velice nápaditých umělců.
Jak dnes vůbec klubová Bratislava vypadá?
Jde to nahoru, tak jako výtah ze suterénu. Nedávno vznikl nový prostor KC Dunaj, který kromě toho, že má super terasu a sál, občas pořádá i zajímavou akci. Velice pestrý a bohatý byl i program festivalu Multiplace, který na Slovensko přivezl jména jako Phil Niblock, Tim Hecker nebo Ben Frost, přičemž se právě tato trojice řadí k mým nejoblíbenějším interpretům. Takže letošní line-up byl srdcovou záležitostí a potěšil. Zpět ke klubové scéně, ta v poslední době výrazně ožila. Díky A4, Nu Spirit Clubu, zmíněnému Dunaji a řadě dalších prostor se nabídkou akcí vyrovnáváme Praze a scéna je tu dost možná ještě barevnější.
Experimenty s retrem v opozici, i tak lze popsat aktuální trend cs scény. Do škatulky retro lze z první desítky zařadit hned čtyři skupiny - YouCoco, Infants, The Uniques, svým způsobem i Nauzea Orchestru -, zbytek vyplnily experimenty nejhrubšího zrna. Kvalita na cs scéně je, jen není vidět. Je třeba ji hledat v podzemí a na internetu. Medaile jsou rozdány a pro Česko slovenské zlato vztyčilo varovný ukazováček. Slováci mají v Top 40 výrazné zastoupení, a to nejsou z žižkovského podvěží zdaleka všechny slovenské projekty dohledatelné. Mimo Prahu vzniká většina nejzajímavějších českých projektů, slovenské obrození je naopak centrálně řízeno z Bratislavy. Mimo Prahu znamená na Moravě, ve Slezsku, kytary v Plzni, elektronika v Ústí. My Space is dead. Tvrdí to úplně všichni a hromadně přecházejí na sítě, které jim umožňují výrazně více tvůrčí svobody a kreativity. Nebýt uměleckých festivalů a sejšn, jako je AFO, Reset, Sperm a řada dalších, scéna by byla jen virtuální. Velký respekt. Nebýt Živlu, Nanoru-Overstreetovské Bible "Zde jsou psi", Full Moonu, diycore.net, Rádia 1, FM_Rádia, Voices a dále jmenovitě Horovice, Kocábka a Sajfrta, nebylo by žádných zpráv o existenci scény. I vám respekt. Sifon, Moimir Papalescu a Jan P. Muchow. Trio cs nejvýraznějších hudebních osobností tohoto tisíciletí. Ovlivnili nebo alespoň inspirovali (takřka) všechny. Žebříček tímto dílem tak úplně nekončí. Brzy na musicserveru očekávejte kompilaci mladých nadějí česko-slovenské scény. Do té doby tento žebříček sdílejte na sociálních sítích, pomůžete tím scéně a kulturní osvětě.
videa som stihol prejsť. ok ide o hudbu, tá není zlá ale nepripadá vám ten image u chalanov ženštilý ? nič ako proti luďom nemám len sa mi ta móda nelúbi
To máš problém, Tomáši. Ač se ti to může zdát sebevíc zvrhlejší, trendem dnešní doby je právě mazání rozdílů mezi mužským a ženským pohlavím. Já všem těm trendům a andorgynům ala Andrej Pejić fandím. Ty předpokládám ne. Uvědom si ale, že je to návrat ke kořenům přesně podle Platóna, že takoví umělci (hudebníci, modelové...) nejsou ničím jiným než spojnicemi ke staré, původní, jednotné přirozenosti.
Lukáši, pleteš se hned ve dvou věcech. Správně je androgyn, nikoliv andorgyn, ale to předpokládám svedeš na překlep. Budiž.
Ale tvoje neznalost historie lidstva mě poněkud zaráží. Pro tebe je počátek lidstva antika nebo co? Pravěk nic? Pračlověk pro tebe neexistoval? Opravdové kořeny lidí sahají až do dob, kdy se muž a žena podstatně lišili, ať už dělbou práce, či zevnějškem. Tolik k zmiňované "přirozenosti".
Rozhodně se nepovažuji za "stoprocentního muže", který by si denně lovil večeři, ale tahle unifikace pohlaví mě docela děsí, kolikrát si říkám, že jediné, co těm lidem chybí, je vagína.
Recenze: "Premena" Simy Magušinové je přirozená, čistá a krásná
Lidský život připomíná cestu, která postupně dotyčného nuceně i přirozeně mění. Všechny její zatáčky a křižovatky na vlastní kůži poznává i Sima Magušinová. Svým vlastním způsobem všechny tyto změny vtěluje do svých... čtěte zde
Lidský život připomíná cestu, která postupně dotyčného nuceně i přirozeně mění. Všechny její zatáčky a křižovatky na vlastní kůži poznává i Sima Magušinová. Svým vlastním způsobem všechny tyto změny vtěluje do svých písní. A jelikož se jich v poslední době událo hodně, nazvala novou desku symbolicky "Premena".
Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení. Příští návštěva stránek tak může být snazší a produktivnější. Soubory cookie jsou důležité. Bez nich by procházení webu bylo mnohem složitější.
Soubory cookie slouží k celé řadě účelů. Používáme je například k ukládání vašich nastavení bezpečného vyhledávání, k výběru relevantních reklam, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace nových služeb a k ochraně vašich dat.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informacíSouhlasím