© Petr Klapper/NetReporters.org Na začátku května
vzešel z finálového večera vítěz aktuálního ročníku European Reggae Contest, srbští
Irie FM. Akcie tuzemského reggae se v ten okamžik opět o něco více přiblížily absolutnímu dnu. Když jsme se tu
teplou májovou noc vraceli mrazivě tichou Prahou s legendárním DJem Kayou (Radio1) domů, bylo v autě o čem diskutovat. Počáteční skepsi vystřídala euforie.
"Tím pomyslným světlem na konci tunelu by mohl být Michal Šeps," prohlásil s vážnou tváří, při odlesku zelené na semaforu,
DJ Kaya. Člověk, který pomyslnou scénu jako manažer
Yo Yo Bandu před tisíci lety zakládal a v posledních letech měl tisíc chutí ji pomyslně rozpustit.
Historie (českého) reggae
Zde vám nabízíme stručnou historii (nejen) tuzemského reggae.
© Petr Klapper/NetReporters.org DJ Kaya je duší portálu
reggae.cz, prakticky jediného informačního reggae kanálu v Česku.
"Od té doby, co se Michal Šeps objevil na obrazovkách, vzrostla návštěvnost serveru třikrát. Každým dnem, každým finálovým kolem navíc zájem o reggae kumuluje," popisuje Kaya tu světlejší tvář letošního ročníku Česko Slovenské SuperStar a dodává:
"Nedělám si iluze, že ten kluk v šestnácti ví, co to reggae doopravdy je. Dokonce bych věřil, že se o něj začal zajímat před pár lety jen kvůli tomu, že přišlo na Západě do módy. Póza nepóza, tuzemskému reggae to ve finále jen pomůže. Navíc, Michal na svůj věk zpívá přímo fantasticky."
Pokud se ptáte, jakým způsobem začal v zahraničí minoritní žánr reggae splňovat parametry všeobecného vkusu a stal se trendy a in, ptáte se dobře. V podobných talentových soutěžích se totiž na Západě v posledních letech objevili (a uspěli) Šepsovi podobní - zástupci nové generace rastamanů, která je k ideálům té původní na hony vzdálená. Porota česko-slovenské mutace soutěže tak Šepsovým výběrem do finále de facto jen zkopírovala západní model. Vždyť Německo i Nizozemí se v posledních letech kolíbají do rytmu reggae. A pokud se ptáte, jak něco tak neatraktivního jako reggae může být sexy, neptáte se opět vůbec špatně.
© Petr Klapper/NetReporters.org Přímý potomek původního reggae, dancehall. Fenomén, který okouzlil miliony Němců natolik, že skoupili milion výlisků
"Stadtaffe" Petera Foxe. Právě z úspěchů zrzavého lišáka z Berlína němečtí reggae junioři v televizních soutěžích dodnes těží. Dancehall znamená opravdu úsporně oblečené dívky, natřásající svá pozadí do tanečních rytmů. A právě vrtící se zadky
-náctiletých slečen a kapesné jejich rodičů budou nejspíše třeba, aby reggae v Česku přežilo. Lze předpokládat, že v ideální budoucnosti bude Šepsův debut kopírovat západní vzory. Aby byla Šepsova budoucnost ideální,
manažer DJ Kaya zahájil s mladíkem dialog. Symbolicky přes zeď sociální sítě - samotný vzkaz pak byl neméně symbolický:
"Michale, až ti to dovolej, tak se ozvi..."
Bude záležet, co Michalovi producenti na budoucím debutu dovolí. Právě oni rozhodnou, zda se
Michal Šeps vydá po západních stopách a způsobí řetězovou reakci, na jejímž konci bude plná integrace reggae do středního proudu, tak jako se to v posledních letech povedlo hip hopu. Naplněním katastrofického scénáře by pak byla cesta po stopě
Sámera Issy, kdy z charismatického muzikanta vytvořili producenti nijakostí výsledných produktů pouhou béčkovou bulvární celebritu.
Michal Šeps - No Woman No Cry (Česko Slovenská SuperStar)
© Petr Klapper/NetReporters.org Rozehrála se hra o budoucnost českého reggae. Kde chybí kvalitní produkce, výrazná osobnost a schází i samotná scéna, tam se jeví Michal Šeps jako spasitel. Vždyť to není zase taková fantasmagorie - proč by hvězda talentové soutěže nemohla okouzlit tisíce Čechů natolik, že se začnou aktivně zajímat o reggae?
"V současnosti má Michal Šeps na Facebooku přes sto tisíc fanoušků. Kdyby jen setina projevila zájem o reggae i po odeznění celého boomu, i po Michalově případném vyřazení, byla by to ta nejkrásnější satisfakce za celá ta nijaká léta českého reggae," nabídl v cíli naší cesty svou vizi převozník bezesnou květnovou nocí DJ Kaya.