shop.musicserver.cz

Žár uprostřed prázdného hluku

Vydáno: 04.03.2011 05:00 v sekci Recenze - Tomáš Bláha | foto: facebook interpreta

Narození v New Yorku, po rozvodu rodičů nedobrovolná cesta na pár let do Chile a návrat do New Yorku. Události, které ho prý formovaly stejně jako pobyt u tech-housového labelu Wolf + Lamb. Jméno, které si tu Nicolas Jaar udělal s debutem, trochu pozměnil, jen ta kvalita (minimálně) zůstala. "Space Is Only Noise".

9/10

Nicolas Jaar - Space Is Only Noise

Vydáno: 14.02.2011
Celkový čas: 46:24
Žánr: electronic

Skladby: Etre, Colomb, Sunflower, Too Many Kids Finding Rain In The Dust, Keep Me There, I Got A Woman, Problems With The Sun, Space Is Only Noise If You Can See, Almost Fell, Balance Her In Between Your Eyes, Spectres Of The Future, Trace, Variations, Tre

Vydavatel: Circus Company

Abych pravdu řekl, když Nicolas Jaar tvrdil, že je pro něj nejvíce inspirativní jeho studium komparativní literatury, zdálo se mi to jako zavádějící kec mladé, nerozvážné hlavy. Jednadvacetiletý producent, který už od čtrnácti skládá taneční, deep housové /tech housové skladby, přece jen těžko bude lovit múzu při hodinách něčeho tak neakčního, jako je komparativní literatura. Myslel jsem si.

Jenže Jaar nikdy netvořil hudbu s tím, že "bych si řekl: Tak a teď udělám techno nebo house". Při definici svého zvuku klade důraz hlavně na tu část sdělení, ve které vysvětluje, že do tvůrčího procesu nechodí s ideou "budu dělat taneční muziku. To je totiž dost široký pojem - nemusíte tancovat jen na to, co má rovné 4/4 bicí s činely mezi každým úderem a výraznou basu nebo tak něco. Mnoho věcí vás může roztancovat, takže jsem se na to vůbec nezaměřoval". V sedmnácti se ale potkal s hochy z labelu Wolf + Lamb, kteří o sobě rádi říkají, že dělají nejvíc cool párty v Brooklynu. Plácli si, a přestože Jaar měl již nahráno solidní množství rozmanitých skladeb, vždy "vytáhli a určili tu, která je dobrá hlavně pro taneční parket, a nic jsem s tím nenadělal. Platilo to, co řekli oni". Na W+L Jaar vydal "Student EP" a několik dalších singlů. Tím posledním byl dvanáctipalec "Time For Us". Temná, téměř osmiminutová skladba, kterou jako kdyby někdo pouštěl z utopického jukeboxu v zakouřeném baru. V čase 5:30 změní své tempo téměř na úroveň nehybnosti. Takový sarkastický pozdrav těm chvalozpěvům, které se vyvalovaly na hřbetech jeho singlů z Wolf + Lamb.

Ten, kdo pod nálepkou Nicolas Jaar čekal vytříbenou sbírku tanečních hitů, které na W+L slavily velký úspěch, bude z jeho debutového LP "Space Is Only Noise" minimálně zaskočený. To navazuje skoro tam, kde singl "Time For Us" skončil. Úvodní filozofická rozprava v "Etre" (být) za zvuku šplouchání vodní hladiny komentuje smysl existence vlastního bytí. Na nestabilní vodní hladině vertikálně i horizontálně plout v prostoru. Ostatně zvuky vodní hladiny (a další šumy) jsou propleteny celým albem.

Studium komparativní literatury zřejmě přineslo Nicolasu Jaarovi duchovně impresionistický rozměr, který se rozhodl na svém debutu rozvinout. Nerad bych dělal z pomeranče svatý grál, ale už od prvních okamžiků mi celé album zní jako zapomenutý, zaprášený kabaret, jenž se v nějaké frankofonní části schizofrenního světa při svém posledním vystoupení nezadržitelně potápí do podvědomí své personální černé skříňky. Podobně jako James Blake i Jaar staví na (falešném) tichu, které upřednostňuje před hlasitou konkrétností. Uzavírá se ve svém nitru, kde buduje malé oázy prostorových bublin. A podobně jako Blake infikuje svůj předešlý elektronický zvuk akustickou hloubkou. Samply často užívá jako nezúčastněné kolemjdoucí. Rád staví na iluzi náhody. Napojení na Wolf + Lamb lze ale najít i zde. "Keep Me There" nebo titulní "Space Is Only Noise" se budou jistě dobře cítit i v nějakém benevolentnějším tanečním klubu. A i přesto, že se na "Space Is Only Noise" najde něco jako hit, nejlépe za každých podmínek bude fungovat jako celek. Vůbec nevadí, že Jaar často střídá rychlost bpm, protože to dělá tak, že v se té jeho snaze zachytit sílu omamného okamžiku nedostavuje pocit roztroušenosti.

Ono je vůbec celé toto album úžasnou sbírkou vlivů abstraktního hip hopu, popu, jazzu (jako kdyby ten mohl v současné době někde chybět), blues, world music, Ricarda Villalobose, naivní vize lepšího čehosi a samozřejmě housu nebo minimal techna. V "Too Many Kids Finding Rain In Dust" úplně slyším na konci světa Nicka Cavea zpívat "Red Right Hand". Koneckonců Caveovi je Jaar podobný i vokálním zabarvením. Všechno ale dokáže propálit svojí touhou dostat posluchače do skrytých koutů vlastní hlavy, ve které je schopný na tanečních podkladech to divné rozpustit v destilátu neuchopitelného. Deska "Space Is Only Noise" by klidně mohla být ekvivalentem filmologické honby za vytvořením celkového obrazu díla skrze bujné intertextuální odkazy. Jen ne tak nudným. A pak tu ještě je ten hydro leitmotiv. Koncepce?

Nicolas Jaar v mládí studoval hru na klavír, což také na svém debutu uplatnil. Říká: "Ostatní akustické nástroje nemám tak naučené, takže spíše jen zkouším." Nejde ani příliš dobře rozeznat, kolik nástrojů je elektronických, kolik akustických, ale Jaar tvrdí, že 1/3 je vlastní akustika, což na někoho, kdo vydával u W+L, není vůbec špatný. Pro fanoušky instantních hitů na této desce moc prostoru není, pro ty ostatní naopak spoustu. Nebojme se toho, jo? Jsem si jistý, že to, co se člověk naučil u Jamese Blakea, u Nicolase Jaara jako kdyby našel.

P. S.: za odborný překlad nesrozumitelné francouzské rozpravy v první skladbě bych tady rád poděkoval slečně Evě P.


  • ss (John, 04.03.2011 11:32) Reagovat

    Suhlasim s recenzentom.Pozoruhodny a nezvycajne znejuci album.

  • .. (jozka cerny, 06.03.2011 11:38) Reagovat

    tahle houseova "podoba" Jamese Blaka mi vice vyhovuje

  • .. (jozka cerny, 06.03.2011 11:38) Reagovat

    tahle houseova "podoba" Jamese Blaka mi vice vyhovuje. dost dobre album

  • electronic (jeníček, 07.03.2011 22:51) Reagovat

    muze mi autor recenze vysvetlit, co si mam predstavit pod zanrem electronic? vzdyt to je snad nejsirsi pojem, co se vsech zanru tyce :-/

    • Re: electronic (Blaha, 08.03.2011 01:36) Reagovat

      může si autor tohodle příspěvku přečíst ten text na kterej reaguje? vždyt to je snad nejzbytečnější příspěvek co se týdle recenze týče :/

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Bárta, Basiková i Střihavka vystoupí v prosinci v O2 areně ke 30 letům od uvedení muzikálu "Jesus Christ Superstar" v Česku
Bárta, Basiková i Střihavka vystoupí v prosinci v O2 areně ke 30 letům od uvedení muzikálu "Jesus Christ Superstar" v Česku © Honza Průša, musicserver.czNa konci tohoto roku, 28. prosince, se v pražské O2 areně odehraje koncert k výročí třiceti let od premiéry české podoby muzikálu "Jesus Christ Superstar". Na netradiční tiskové konferenci,... čtěte zde
Vydáno: 06.11.2024 18:30 v sekci Novinky
Nové desky 44/2024 - od The Cure přes Tylera, The Creatora po Willieho Nelsona
Nové desky 44/2024 - od The Cure přes Tylera, The Creatora po Willieho Nelsona Novým titulům tentokrát jednoznačně vévodí návrat The Cure po šestnácti letech, rapoví fanoušci ale určitě jásají nad novinkou Tylera, The Creatora. Pozornost si zaslouží třeba i novinka Willieho Nelsona, dark country od Poly Noir,... čtěte zde
Vydáno: 06.11.2024 13:00 v sekci Novinky | Nové desky
Bratři - Escape 8/10
Recenze: Bratři na "Escape" levitují na hraně ruchu velkoměst a přírodních zákoutí Na následovníka debutu "Two Minds" projektu Bratři jsme si museli počkat téměř tři roky. V mezičase vyšlo hned několik singlů, které nemalým způsobem poodhalovaly, kam se chtějí hlavní aktéři na "Escape" posunout. Výsledkem je... čtěte zde
Vydáno: 06.11.2024 08:00 v sekci Recenze
Abba - The First Fifty Years (4LP) 8/10
Recenze: Komplet "The Singles: The First Fifty Years" Abby může být opravdovým epitafem nejslavnější popové skupiny světa Abba překvapila fanoušky v roce 2021, kdy zničehonic vydala své možná už poslední studiové album "Voyage". Nynější výběr "The Singles: The First Fifty Years" lze proto brát jako konečně definitivní a příjemné ohlédnutí za... čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 16:00 v sekci Recenze
Štěpán Suchochleb (Blues Alive) - Chceme, aby byl festival nejen o zábavě, ale taky trochu o poznání
Rozhovory: Štěpán Suchochleb (Blues Alive) - Chceme, aby byl festival nejen o zábavě, ale taky trochu o poznání Už v polovině listopadu se v Šumperku uskuteční další ročník festivalu Blues Alive. S klíčovým mužem celého týmu, bookerem Štěpánem Suchochlebem, jsme v rozhovoru probrali nejen aktuální ročník, ale i výzvy, které stále... čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 08:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: V pestrém finále Colours Of Ostrava zazpívali Sean Paul, Zara Larsson nebo James Blake (23.07.2024 13:30)
- Fotogalerie: Závěrečný den ostravských Colours a jeho pestrobarevná mozaika (21.07.2024 22:48)
- Video: James Blake se v klipu k "Thrown Around" vydává na zběsilou cestu za ukradeným telefonem (09.06.2024 08:00)
- Nové desky 36/2023 - od The Chemical Brothers přes Olivii Rodrigo po Róisín Murphy (13.09.2023 23:45)
- James Blake vydá na podzim novinku "Playing Robots Into Heaven" (03.07.2023 14:47)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2021 podle musicserveru (30-21) (26.01.2022 20:00)
- Nové desky 40/2021 - od Kryštof přes We Are Scientists po Oh Wonder (13.10.2021 08:00)
- Audio: James Blake v "Life Is Not The Same" popisuje silné pouto lásky (24.08.2021 16:33)
- Video: James Blake v klipu k "Say What You Will" vzhlíží k Finneasovi (23.07.2021 11:13)
- Nové desky 49/2020 - od Taylor Swift přes Malumu po Muse (15.12.2020 08:00)

ALBUM TÝDNE 45/2024

Mirek Kemel
Mordyjé

Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje výstižnou zkratku. Třináct takových vhledů přináší deska nadepsaná výkřikem "Mordyjé".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 07.11.
November 2nd (CZ) (Stará střelnice, Hranice)
Pá 08.11.
McKinley Dixon (US) (Kasárna Karlín, Praha)
Pá 08.11.
Mezzoforte (ISL) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 08.11.
Miles Kane (UK) (Rock Café, Praha)
So 09.11.
Royel Otis (Lucerna Music Bar, Praha)
So 09.11.
Palace (UK) (MeetFactory, Praha)
Ne 10.11.
Sum 41 (US) (O2 arena, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
Been Stellar (US) (Café V Lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Prince The Cure Coldplay Lady Gaga Lucie Vondráčková Madonna Kabát Queen Beyoncé Taylor Swift Linkin Park Ed Sheeran Billie Eilish Viktor Sheen Katy Perry Dua Lipa Adele
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe