V reedici se na trh dostávají první dvě kolekce Divadla Sklep - "Besídka" a "Písničky".
Besídka a písničky Divadla Sklep
Celkový čas: 53:47 + 49:49
Skladby: Besídka: Úvodní, Strom kýve pahýly, Vzdálená, Lavina, Sasnitz, Czecho Cowboy, Ukolébavka, Horní Volta, No to se ví, Mexická, Alebo áno-alebo nie
Písničky: Afrika, Je to zlý, Bojím, Sloky, Voděnka, Samí známí, Ozvěna, Kost v těle, Představy, Komu vadí, Zach, Teskný večer, Na velbloudu se mnou jeď, Bonbón, Tak akorát, Hůl spí
Kupte si Besídku a písničky Divadla Sklep za skvělých 366,- Kč na 2CD!
Tvorba Divadla Sklep je bezesporu fenoménem osmdesátých a z větší části i devadesátých let. Pravý boom totiž nastal až s uvedením filmu Tomáše Vorla "Pražská pětka" do kin. Sklepovská poetika, vtipy a písničky tak pro další generaci znamenaly zhruba totéž, co pro předešlé třeba duo Šimek + Grossmann. Je tedy navýsost záslužným kouskem, že se Sony Music / Bonton rozhodli k této reedici, protože první deska vyšla u dnes již zaniklého vydavatelství Punc a druhá dokonce v dost neuvěřitelném konglomerátu spoluvydavatelů, mezi kterými figuruje i třeba Týdeník Televize (!).
Disk jedna aneb "Besídka Divadla Sklep" vyšel na vinylovém kotouči poprvé v roce 1991. Bezesporu zachycuje mnohé z toho nejlepšího, co kdy Sklep vytvořil. Najdeme zde dvě asi nejznámější písně právě z "Pražské pětky" - "Strom kýve pahýly" a "No to se ví". Ovšem jeho hlavní plus oproti druhému cédéčku je především v tom, že neobsahuje jenom písničky, ale i další ukázky z toho, co dělá z tohoto divadla zmiňovaný fenomén. Vstupy majitele Divadla Sklep pana Boháče jsou velmi výstižné, básně a recitace úderné, scénka s Kašpárkem hodně potrhlá, ale zaznamenat na nahrávku pantomimický výstup, to může napadnout jen Sklep.
Vraťme se k hudebnímu obsahu. Z kontextu alba trochu vystupují vážně podané "Vzdálená" a "Ukolébavka", druhá z nich je navíc tuctový cajdák, který by bylo možno klidně oželet. Zbytek desky je však již v naprosto hitovém duchu. Nečekaná témata a souvislosti, přehršel nápadů hudebních i textových, všudypřítomný inteligentní humor. Napadlo by vás napsat text o tom, že africký stát Burkina Fasso se dříve jmenoval Horní Volta? Pěvecky exceluje hlavně
Monika Načeva - její hlasové schopnosti jsou, myslím, dostatečně známé, ale zde se k tomu přidávají další dimenze. Její angličtina se španělským přízvukem ve skladbě "Mexická" je prostě neodolatelná a tklivě zpívaná píseň o kovbojovi z Čech, který absolvuje svou zemědělskou praxi, také nemá chybu. Ale i ostatní pěvci ze sklepovských řad - a dodejme, že to jsou skoro všichni, protože kdo nezpívá sólově, zpívá alespoň ve sboru - rozhodně nezůstávají pozadu. Samostatnou kapitolou je hudba samotná, valnou většinou z pera hlavního skladatele Jaroslava Vaculíka. Tolik životaschopných, příjemných a nápaditých melodií pohromadě by mohli dnešní prominenti domácí pop music jen tiše závidět.
Jestliže na prvním disku se mínusy hledají jen těžko a klady jednoznačně převažují, s diskem druhým, který obsahuje album "Písničky Divadla Sklep" z roku 1992, už to přece jen tak růžové není. Nejen, že se - v duchu názvu desky - jedná opravdu jen o písničky a zpestřující mluvené pasáže chybí, ale hlavně tentokrát prostě není vybraný materiál tak silný. Proto se také třeba stane, že obyčejný rokenrol "Tak akorát", který by nejspíš na první desce zapadl, tady patří k tomu lepšímu. Rovněž humoru ubylo, v některých případech se jedná o úplně obyčejné, sice melodické, příjemné, ale ve výsledku nijak zvlášť nápadité skladby. V několika to sice zajiskří, mám na mysli hybnou úvodní odpichovku "Afrika" dua Hanák-Slovák, nebo lyrický, a přitom i dostatečně ironický "Bonbón" Jany Kušiakové-Hanákové (jistě si pamatujete na tu křehkou paní učitelku z "Pražské pětky"...). Mým osobním favoritem je úžasná slovní hříčka "Kost v těle" ("...všude bylo ticho jako kost v těle/ jen muzika hrála, hrála vést sele...") interpretovaná duem
Monika Načeva a Otakáro Schmidt. Zajímavé je také srovnat i Petrem Skoumalem zhudebněný text Emanuela Frynty "Samí známí", se zde uvedenou verzí, zpívanou Lenkou Vychodilovou. Kapitolou sama pro sebe je parafráze politické písně "Komu vadí", kterou Tomáš Hanák skutečně s drzostí Sklepu vlastní zazpíval na festivalu politické písně v roce 1988 v Čadci. Kdo viděl nedávno klipové ztvárnění v televizní Noci s Andělem, dá mi za pravdu, že jde o obzvlášť vypečený kousek.
Zbytek desky se ovšem často potácí v šedi. Instrumentálně je sice druhý disk výrazně bohatší, sklepovské muzikanty zde doplňuje řada hostů - namátkou Jan Jiráň na flétnu, baskytarista Jiří Veselý, houslista
Karel Holas, perkusista Musa Zangi nebo Martin Kučaj, zde jako programátor, ale občas ani to nestačí. Proto je asi podařený nápad obě desky umístit v reedici na dvojalbum, síly se vyrovnávají a ve sbírce všech, kteří mají toto divadlo rádi, rozhodně bude jen ozdobou.
CD k recenzi poskytla firma
Sony Music / Bonton.
Album: Besídka a písničky Divadla Sklep
Hodnocení: Besídka Divadla Sklep - 9/10, Písničky Divadla Sklep - 6/10
Celkový čas: 53:47 + 49:49
Skladby: Besídka: Úvodní, Strom kýve pahýly, Vzdálená,