Vermontský rodák Nico Muhly je ve svých devětadvaceti letech řazen mezi přední newyorskou elitu mnoha sfér současné hudby, té vážné i té prodejnější. V širokých lánech polí dnešních skladatelů vyčnívá jako inovátor, dirigent i orchestrátor nejspíše nejen díky věku, nahrávka "I Drink The Air Before Me" je důkazem.
7/10
Nico Muhly - I Drink The Air Before Me
Vydáno: 21.9.2010
Celkový čas: 65:07
Žánr: experimentální, minimalismus
Skladby: Fire Down Below, First Storm, Salty Dog, Varied Carols, Music Under Pressure 1 (Flute), Music Under Pressure 2 (Piano), Jagged Pulses, Music For Boys, Music For Gino, Music Under Pressure 3 (Ensemble), Storm Centre, One Day Tells Its Tale To Another
Vydavatel: Decca (Classics)
Jméno tohoto skladatele a muzikanta je mnohým, kteří si prostudovávají
booklety alb, přinejmenším známé. Jeho progresivních metod a aranží jste si mohli všimnout kupříkladu na letošním albu
"Go" Jónsiho ze
Sigur Rós (
i při některých dech beroucích výstupech) nebo na desce "The Crying Light" projektu
Antony And The Johnsons. Dále se pak jeho jméno objevovalo na albech Sama Amidona,
Grizzly Bear či
Mew, své mistrné klavírní dovednosti předvedl ve speciální
piano verzi písně "Oceania" Islanďanky
Björk, oddirigoval si své i na jejím dosud posledním studiovém albu
"Volta" a v úplně neposlední řadě i na speciální
předělávce alba "Enjoy Your Rabbit"
Sufjana Stevense nazvané "Run Rabbit Run". Tento výčet doplňují i kolaborace s
Phillipem Glassem a desítky vážnějších nahrávek, na kterých se objevil jako skladatel či dirigent, autor řady chorálů, jedné opery, hudby k několika snímkům, experimentálních nahrávek s hlasem či ansámbly...
Prvotním impulsem pro vznik této nahrávky byl úkol zadaný společností Stephen Petronio Company, aby
Nico Muhly napsal
skóre pro taneční vystoupení na ceremonii k příležitosti 25. výročí jejího založení. Muhly udělal téma, které, jak sám říká,
chtělo být velké, extatické a oslavné, což se mu povedlo. Napsal ho osobitě, ačkoliv je možné namítat, že se v průběhu nahrávky z alba zcela ztratí.
Deska působí uceleně, i přes výrazné skoky v dramaturgii, a nabízí kromě Muhlyho piána a sboru i řadu pěti výtečných sólistů. Běžnému posluchači však možná po několikátém poslechu vyvstane několik málo pochyb o smyslu této nahrávky bez vizuálního doprovodu, a to paradoxně i přes její hodnotu. Deska dokáže obrovský rozhled i nekonvenční hudební myšlení Muhlyho, lehkou postprodukcí Valgeira Sigurðssona a Bena Frosta naznačí i, že Muhly umí brilantně zúročit všechny profesní zkušenosti, i ty z polí indierockové či alternativnější scény. Kontrastní výsledek je podtržen Muhlyho záměrem,
"aby ansámbl byl trošku podivné společenstvo lidí, kteří žijou na břehu moře: čiperná flétnička, moudrá viola, mužný a řemeslně dovedný fagot, pozoun a řádná basa. Piano se chová jako agitátor, nevítaný návštěvník, který s sebou nese agresivní elektronické zvuky a rytmické interrupce".
Deska "I Drink The Air Before Me" nabízí třiapadesát minut atmosférické, svým způsobem minimalistické a experimentální hudby ve dvanácti skvostných kusech, při jejím
onlajn legálním zakoupení však získáte i dvě bonusové písně ("A Long Line" a "Twitchy Organs"). Ve stejný den vydání Muhlymu vyšla ještě další nahrávka, která obsahuje šest z jeho chorálních skladeb v podání Los Angeles Master Chorale, nazvaná "A Good Understanding".
Videoukázka z představení "I Drink The Air Before Me" Stephena Petronia za doprovodu hudby Nica Muhlyho