
© fanpix.net
100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1
100. místo: Depeche Mode - Exciter
Průměrná známka: 7.000

Produkce: Mark Bell
Prodeje: 90 tis. UK, 600 tis. US Nadčasová deska se na začátku milénia nedočkala příliš vřelého přijetí. Až v posledních letech se negativní vyjádření na její adresu mírní. Musela uplynout další dekáda, aby se původně rozpačité dílo ocenilo. Krátce po jeho vydání si nebyli kvalitou materiálu příliš jisti ani samotní umělci a koncertní šňůra, kterou DM ke své desáté studiové nahrávce odjeli, dostávala fanoušky do ještě větší skepse. DM se ocitli na pokraji rozpadu, což symbolizovaly sólovky obou hlavních protagonistů. Sílily navíc spekulace, že s odchodem Alana Wildera celý fenomén Depeche Mode definitivně ustal. Opak byl ale pravdou. "Exciter" nastartoval vlnu, po které se svezly i následující dvě nahrávky. Na Budiči se navíc konečně probudil Dave Gahan a celá neučesaná deska, na které chybí prvoplánové hity, přežila až do roku 2010. S určitostí lze říci, že její síla bude kulminovat teprve v budoucnu.
-- Lukáš Benda
Depeche Mode - Dream On
"Exciter přináší typický goreovský patos v textech, skvělou práci se zvukem a náladami. (...) Jsou to lehce poznatelní Depeche Mode, ale jsou zase někde jinde." Pavel Parikrupa, hlavní recenze
99. místo: Alanis Morissette - Under Rug Swept
Průměrná známka: 7.000

Produkce: Alanis Morissette
Prodeje: 1 milion US "Under Rug Swept" je třetím albem Alanis Morissette po legendárním "Jagged Little Pill". Zatímco na předchozích deskách spolupracovala s producentem Glenem Ballardem, její ohnivá hříva na nás vlaje z alba, za nímž si poprvé stojí sama po všech stránkách. Je autorkou všech písní a zároveň i producentkou. Písničky vznikaly dle jejích slov velmi rychle a intenzivně, prvních sedm skladeb měla hotových za sedm dnů. Alanis se ale nedopustila stejné chyby jako u předchozí předlouhé "Supposed Former Infatuation Junkie". Na desku rozumné stopáže vybrala jedenáct skladeb ze sedmadvaceti a některé ostatní pak vydala na bokovce "Feast On Scraps". "Under Rug Swept" začíná na Alanis až nezvykle rockově, vcelku je velmi svěží a vyvážené. Pro kanadskou písničkářku bylo důležitým milníkem, albem pravdy, na němž se už nemohla svézt úspěchem své nejslavnější desky.
-- Honza Průša
Alanis Morissette - Hands Clean
"Nová deska Alanis Morissette patří do té úzké kategorie nahrávek, které jsou očekávány s velkými nadějemi, jež jsou však téměř beze zbytku naplněny. Bude to možná znít jako otřepaná fráze, ale Alanis se vrátila - a je mnohem lepší než kdy dříve!" Honza Balušek, hlavní recenze
98. místo: Kanye West - Graduation
Průměrná známka: 7.000

Produkce: Kanye West, Mike Dean, DJ Toomp, Brian Miller, Eric Hudson, Gee Robertson, Jon Brion, Nottz, Patrick Reynolds, Warryn Campbell
Prodeje: 2,2 miliony US, 600 tis. UK Kanye West je nejen dle sebe génius. Jeho čtyři desky patří k tomu nejlepšímu, co se v hip hopu v uplynulé dekádě urodilo. Já za nejlepší považuji "Graduation": co skladba, to bomba. Pod všemi je producentsky podepsaný; to znamená samplované staré soulové a jiné skladby, piána, smyčce, ale i umělé zvuky, synťáky nebo sci-fi elektronické zvuky. Právě daftpunkovský "Stronger" se stal nejúspěšnějším singlem desky, nejen v USA dosáhl první příčky v žebříčku. Na "Graduation" se objevilo mnoho hostů, dokonce i takový Chris Martin. Za tu úplně nejvýbornější píseň Kanye Westa považuji "Can't Tell Me Nothing" - zní tak krásně pozitivně, přitom text je tak ironicky smutný. Deska pak stejně jako obě předchozí vyhrála cenu Grammy. První týden se jí prodal téměř milion a vyhrála tak provařený souboj s 50 Centovým "Curtisem".
-- Petr Doupal
Kanye West - Stronger
"Co mě osobně na "Graduation" nejvíc potěšilo, je Westova upřímnost a pokud to tak můžu napsat - normálnost. West se neutíká do umělého světa peněz a aut, pouličních válek, které se omezují na dissování a mávání gumovou atrapou revolveru." Karel Veselý, hlavní recenze "(...) rapová promoce se po úvodním intru "Good Morning" strhává v grandiózní hudební party, na kterou nepouští jen ty dost bohaté, promiskuitní, ozbrojené, černé a drsné, ale všechny, co se prostě jen dokáží bavit." Honza Sedláček, makrorecenze
BYLO NEBYLO V ROCE 2000



97. místo: Michael Jackson - Invincible
Průměrná známka: 7.091

Produkce: Michael Jackson, Rodney Jerkins, Teddy Riley, Babyface, R. Kelly, Dr. Freeze
Prodeje: 2,1 mil. US, 300 tis. UK "Invincible" mělo být v roce 2001 velkým comebackem Michaela Jacksona. Desku však obestřel závoj neshod s vydavatelstvím a následně téměř zrušení propagace, špatně vybrané singly (největší nuda na desce "You Rock My World" jako pilot?) a samozřejmě podivínství hlavního aktéra, které tou dobou už dávno přestalo být zajímavé a začalo spíš prudit. Mezi šestnáctkou skladeb je však mnoho nahrávek, které mohou snadno odolat zubu času. Hned úvodní trojice ("Unbreakable", "Heartbreaker" a "Invincible") nabídla to, co od Jacksona fandové čekali - zbrusu nový zvuk, který pop opět mohl pousnout dál. Ten se ovšem nedostal za hranici jeho věrných příznivců, širší veřejnost má tak album spíše za plné průměrného r'n'b a balad. A přitom minimálně půlka desky se vyrovná jeho nejlepším počinům.
-- Honza Balušek
Michael Jackson - You Rock My World
"'Invincible' rozhodně není špatná deska, právě naopak. (...) Je výborná, ale do bezchybnosti 'Dangerous', legendárnosti 'Thrilleru' či hitovosti 'Bad' má ještě kus cesty. Otázkou je, zda právě to, že všichni od něj čekají převratné nahrávky, neústí ve skutečnost, že takové nejsou." Honza Balušek, hlavní recenze
96. místo: Green Day - American Idiot
Průměrná známka: 7.143

Produkce: Rob Cavallo, Green Day
Prodeje: 1,8 mil. UK, 5 mil. US Pro někoho vrchol melodického punk-rocku, nabitý sakra chytlavými písněmi, pro jiného dokonalý kšeft vezoucí se na módní vlně kritizování amerického establishmentu. To je "American Idiot". Deska, která udeřila hřebíček (či ex-prezidenta Bushe a americkou společnost po 11. září 2001?) na hlavičku. Deska, která vyšvihla kalifornskou partičku Green Day zpět do popředí zájmu. Deska, která se prodávala rychlostí blesku, deska, která posbírala řadu ocenění. Deska, která definovala pojem rocková opera ve třetím tisíciletí. Deska, dle jejíhož výpravného příběhu měl vzniknout celovečerní film. Deska, díky které jsou Green Day de facto stále na výsluní. Deska, která i přes množství obehrávaných singlů stále baví. Deska, která prostě mezi stovku zásadních alb uplynulé dekády patří, i kdyby se všichni kritikové a hudbomilci stavěli na hlavu.
-- Martin Višňa
Green Day - American Idiot
95. místo: The Shins - Chutes Too Narrow
Průměrná známka: 7.250

Produkce: The Shins, Phil Ek
Prodeje: ? Pokud předchozí album "Oh, Inverted World" vystřelilo The Shins z ligy univerzitních zájmových kroužků někam na profi úroveň Usaina Bolta, jeho pokračování "Chutes Too Narrow" je třicetiminutovým důkazem toho, že nešlo jen o krátkodobý wannabe hajp, ale o solidní základy silné vlny dokonalého indie popu. Posun ke kytarovějšímu soundu, vymazlený songwriting a tříminutové easy-listening zpovědi bez vážných globálních sdělení - malé, ale velké ve své skromnosti a upřímnosti -, působily na tehdejší dobu až překvapivě. Vždyť celá Amerika (a potažmo i celý svět) žila nadále v šoku ze dva roky starých teroristických útoků, ze stále patrnější ztráty svobody, z počínajících válečných štací George W. Bushe mladšího. A do této atmosféry The Shins vpálili svůj nesvázáný popík. Dokonalá léčba klidem.
-- Miroslav Böhm
The Shins - So Says I
94. místo: Deftones - White Pony
Průměrná známka: 7.250

Produkce: Terry Date, Deftones
Prodeje: 1,3 milionu US Přelom milénia zastihl Deftones ve vrcholné formě. Po agresivní "Adrenaline" a psychedelicky rozervané "Around The Fur" z konce devadesátek totiž nahráli desku, na níž obdivuhodně skloubili dřívější syrovou přímočarost a muzikální vyspělost. "White Pony" přinesla definitivní odpoutání od škatulky nu-metal (k němuž kalifornská banda byla a stále je nesmyslně přiřazována), zasloužený komerční úspěch a cenu Grammy za skladbu "Elite". Deftones se stali alternativou k slavným, tvrdě rockovým seskupením, stejně tak symbolem, vzorem mnoha začínajících kapel. Mnoho z nich nacházelo (a stále nachází) inspiraci právě v Deftones a nejeden zpěvák toužil zpívat jako Chino Moreno. Pětice svoji jedinečnost na scéně alternativního metalu neztratila ani v dalších letech, avšak bílý poník (prý slangový výraz pro kokain) zůstal nepřekonán.
-- Petr Adámek
Deftones - Change (In The House Of Flies) "Nehledejte nemastné, neslané odkazy k Limp Bizkit a Korn. Deftones vystřelil kupředu, bez obav vstříc inspiracím The Smiths a The Cure." MacKenzie Wilson, recenze pro AllMusic
HUDEBNÍ TRHÁKY ROKU 2000
Podobná desetiletá výroční nevybízejí jen k sestavování žebříčků, ale také k rekapitulacím. Podívejme se na zoubek statistikám, které schraňují údaje o nejprodávanějších albech a singlech v roce 2000.

• 'N Sync - No Strings Attached (9,93 mil.)
• Eminem - The Marshall Mathers LP (7,92 mil.)
• Britney Spears - Oops!...I Did It Again (7,89 mil.)
• Creed - Human Clay (6,58 mil.)
• Santana - Supernatural (5,85 mil.)
A jak to vypadalo po všech součtech v albových žebříčcích v Americe a Velké Británii? Tedy žebříčcích, které pravidelně každý týden komentujeme?

• Robbie Williams - Sing When You’re Winning
• The Beatles - One
• Westlife - Coast To Coast
• Moby - Play
• Craig David - Born To Do It

• Britney Spears - Oops!... I Did It Again
• Eminem - Marshall Mathers LP
• Faith Hill - Breathe
• ‘N Sync - No Strings Attached
• Santana - Supernatural

• Matchbox Twenty - Bent
• ‘N Sync - Bye Bye Bye
• 3 Door Down - Kryptonite
• Madonna - Music
• Celine Dion - That’s The Way It Is

• Bořek Stavitel - Can We Fix It?
• All Saints - Pure Shores
• Sonique - It Feels So Good
• Eminem feat. Dido - Stan
• Baha Men - Who Let The Dogs Out?

• Faith Hill - Breathe
• Santana feat. Rob Thomas - Smooth
• Santana feat. The Pruduct G&B - Maria Maria
• Joe - I Wanna Know
• Vertical Horizon - Everything You Want
93. místo: Pink - Missundaztood
Průměrná známka: 7.250

© facebook interpreta
Produkce: Dallas Austin, Linda Perry, Scott Storch
Prodeje: 1,8 milionu UK, 5,5 milionů US Pink je bezpochyby jednou z nejvýraznějších popových interpretek této dekády. Za deset let prodala více než tři desítky milionů svých pěti alb. Tím nejúspěšnějším a přelomovým bylo druhé "Missundaztood", které je pro mě stále nepřekonané a jen málo popových desek se mu může rovnat. Před hitem "Get The Party Started" byla Alecia Moore známá převážně Američanům, s tímto tanečním trackem ale dobyla světové hitparády a zopakovala si to i s "Don't Let Me Get Me" a "Just Like A Pill". Skladby se můžou zdát svým popově-tanečně-rockovým aranžmá možná povrchní, Pink ale zpívá o drogách, zneužívání, rozvodech. Zaujme rocková balada se Stevenem Tylerem nebo "Lonely Girl" s Lindou Perry, která také napsala většinu písní. Desku uzavírá výborná "My Vietnam" o odchodu otce do války. "Missundaztood" neúspěšně bojovalo o dvě Grammy, cenu ale dostala Pink za "Lady Marmelade".
-- Petr Doupal
Pink - Just Like A Pill "Po debutovém albu bych nikdy nevěřil, že se mi Pink bude někdy nějak zvlášť líbit, ale 'M!ssundaztood' je tak nadupaná deska, že až na výjimky jen těžko budete hledat v současné tvorbě mladých zpěvaček schopné konkurentky." Honza Balušek, hlavní recenze
92. místo: White Lies - To Lose My Life...
Průměrná známka: 7.300

Produkce: Ed Buller, Max Dingel
Prodeje: ? V okamžiku, kdy kulminovala vlna holek, které resuscitovaly rozjuchaný osmdesátkový pop, vylíhla se v Británii trojka ponurých kluků v černé, kteří sice osmdesátá léta oslavovali také, jen úplně jinak. Na přelomu minulého roku nebylo jména, které by se v souvislosti se slovy nadějný debut skloňovalo s větší frekvencí. White Lies, dle tisku jasný odkaz na všechny ty Joy Division a Interpol revivaly, rozpoutali šílenství po aktuálním post-punku už s prvními singly "Unfinished Business" a "Death", svou image zádumčivých hochů zpečetili vynikající "To Lose My Life...", která je plná basových linek a romantických úvah o lásce, životě a smrti. To vše ve formě textů, které přepsané na papíře budí dojem hotové poezie. Jak napsalo v recenzi NME: "Temná hudba nikdy nebyla tak plná naděje."
-- Dominika Jiroušková
White Lies - To Lose My Life "Nahrávání v potemnělé místnosti zanechalo na albu jasnou stopu. Temné, mnohdy morbidní příběhy mezi láskou a smrtí jsou odvyprávěny pomocí mohutných bas, výrazných kláves, ozvěnovitého zpěvu, který jako by volal ze dna lidské duše." Tomáš Bláha, hlavní recenze
"'To Lose My Life...' je neobyčejná deska z jednoho zásadního důvodu - dokáže nadchnout stejně dobře, jako se dokáže zprotivit a bude vyvolávat stejně tak nadšené reakce jako nenávistné soudy o netalentovných plagiátorech." Miroslav Böhm, makrorecenze
91. místo: Madonna - Music
Průměrná známka: 7.308

Produkce: Madonna, Mirwais Ahmadzaï, William Orbit, Guy Sigsworth, Mark Stent, Talvin Singh
Prodeje: 1,5 milionu UK, 3 miliony US Po vynikající "Ray Of Light" málokdo čekal, že by Madonna mohla opět natočit silné album. "Music" však získalo vesměs pozitivní kritiky a přesvědčila, že napříč všemi dekádami má možná jen ona stále čich na skvělé spolupracovníky. Na "Music" se nejvíce podepsal Mirwais Ahmadzaï, který pro ni umíchal temnější elektronické podklady v kontrastu s akustickými vsuvkami, "Don't Tell Me" budiž důkazem. William Orbit hrál překvapivě až druhé housle a nechybí ani provokativní "What It Feels Like For A Girl" (díky klipu). Mnoho lidí ji však tehdy nemohlo přijít na jméno díky disco úpravě folkové hymny Dona McLeana "American Pie". Toto album má v éře po miléniu své pevné místo, je kaleidoskopem mnoha barev, stylů a technických výdobytků současnosti a kdo jiný by to měl lépe shrnout na jeden disk, než právě Madonna?
-- Dan Hájek
Madonna - Music
HONOROVANÍ V ROCE 2000
V každém roce, v každé zemi, v každém žánru existují prestižní ocenění, kterých se můžou umělci dočkat. My se podíváme na zoubek těm úplně nejprestižnějším. Z nich vybereme nejdůležitější kategorie a připomene jejich vítěze.
Grammy Awards
• Song roku: Santana feat. Rob Thomas - Smooth
• Album roku: Santana - Supernatural
• Objev roku: Christina Aguilera
• Nejlepší popové album: Sting - Brand New Day
• Nejlepší R&B album : TLC - Fanmail
• Nejlepší rapové album: Eminem - The Slim Shady LP
• Nejlepší rockové album: Santana - Supernatural
MTV Video Music Awards

• Nejlepší mužský videoklip: Eminem - The Real Slim Shady
• Nejlepší ženský videoklip: Aaliyah - Try Again
• Nejlepší videoklip skupiny: Blink-182 - All The Small Things
• Nejlepší videoklip nováčka: Macy Gray - I Try
• Nejlepší popový videoklip: ‘N Sync - Bye Bye Bye
• Nejlepší rockový videoklip: Limp Bizkit - Break Stuff
• Nejlepší R&B videoklip: Destiny’s Child - Say My Name
Brit Awards

• Britský nováček roku: S Club 7
• Britská zpěvačka roku: Beth Orton
• Britská skupina roku: Travis
• Britský zpěvák roku: Tom Jones
• Britský singl roku: Robbie Williams – She’s The One
• Cena za přínos pro hudbu: Spice Girls
Mercury Prize

-
Nepokonal :-) (Michal, 31.12.2009 09:55) Reagovat
Chápu, že je to moc textu, ale tohle mě pobavilo, musím vám to napsat. V odstavci BYLO NEBYLO V ROCE 2000 je u Backstreet Boys je prodej, který "dodnes nikdo nepokonal." ;-)
-
Re: Nepokonal :-) (Doupik, 31.12.2009 12:18) Reagovat
Nutno vnímat celou větu. Jedná se o prodej v prvním týdnu a tento rekord album stále drží.
-
-
-- (telekom, 31.12.2009 12:31) Reagovat
kam se hrabe rolling stone :) ale vážně je tu sposta zajímavých informací, dobrá práce...
-
.. (jozka cerny, 31.12.2009 12:57) Reagovat
a zbytek bude kdy?:)
-
jine nez anglicky mluvici zeme (Z, 31.12.2009 13:21) Reagovat
Podle clanku by clovek skoro rekl, ze hudba vznika jen v anglicky mluvicich zemich. Osobne bych do casti Hudebni trhaky roku pridal i ceske zebricky - minimalne pro zajimavost a porovnani. A v Bylo nebylo bych zkusil pridat neco o ceske scene. Treba jen par radku. Z podobnych duvodu jako u Hudebnich trhaku.
Pokud se autor rozhodl ceskou, resp. jinou nez anglosaskou scenu, ignorovat, je to jeho rozhodnuti, jen by stacilo k uvodu clanku dopsat neco ve smyslu "Budeme psat jen o hudbe vznikle tam a tam..."