Letošní, již devátý ročník festivalu na řece Sázavě přivezl do malebného prostředí pod kácovským zámkem pár velice zajímavých, mnoho standardních a několik zcela zbytečných produkcí. Jak už to tedy u našich velkých festivalů bývá, organizačně nic moc neselhalo, ale o muzice to bylo často až v druhé řadě.
Live: O2 Sázavafest 2009
vystoupili: Moby, Die Happy, Freak Power, Xandria, Monkey Business, Chinaski, Ewa Farna, Jimmy Sommerville, Sunshine, Kurtizány z 25. avenue a další
místo: Malá Strana, Kácov
datum: 30. července - 2. srpna 2009
Fotogalerie
Fotogalerie
© Luká Zmátlík / musicserver.cz Když jsem před dvěma lety psal pro jeden nejmenovaný server reportáž ze
Sázavafestu 2007, tehdy poprvé probíhajícího v Kácově, vyčítal jsem pořadatelům po hříchu maloměšťácký program s kvalitními, ale u nás přece jen nehezky často se opakujícími stálicemi. Letos jako by si to pánové vzali alespoň z části k srdci, a pozvánku tak obdrželi interpreti, na které si v tuzemsku dlouho nikdo nevzpomněl. Headliner
Moby tudíž svou přítomností zastřešoval poměrně solidně obsazený line-up, i když...
Téměř tropické léto, které se vlilo v pátek do areálu na Malé Straně, bylo docela na hraně mezi ideálním počasím pro outdoorovou akci a zdraví nesvědčícím dusnem. Menší, leč ve větším počtu a chytře rozprostřené pivní stany, stejně jako slušný počet provizorních barů s ledovými drinky a zmrzlinou zajišťovaly dostatečné zchlazení pro dvacet tisíc horkých hlav a to za rozumnou cenu (pivo 0,5l Krušovice Mušketýr za 32,- Kč). První kapely hlavního programu hrály ještě před posedávajícími kelímkáři a lidmi zkoumajícími cetky u stánků. S relativně slušnou návštěvností se navíc mohli pochlubit spíše interpreti na malých stanových scénách. Zvláště
Blue Effect,
Eggnoise a
Fast Food Orchestra přilákali slušný chumel diváků a koncertní odpoledne se tak v jejich podání vydařilo. To horší pozici měli, jak už bývá zvykem, na hlavních dvou scénách hrající táborští
Sunshine, ústečtí
UDG či ve stanu s rýmy si pohrávající
Zverina s
Vecem. Zvláště u Suns je ubíjející vědět, jak energická umí být jejich performance klubově a jak moc ztrácí při svitu červencového slunce a ke všemu zařazena do odpoledního uzívaného písničkářského sessionu.
© Daniel Hlaváč / musicserver.cz Po vřele přijaté
Lence Filipové, které sice čerpá ze zašlé slávy, ale tak nějak s grácií a ženskostí jí vlastní, nastoupili na vedlejší stage britští harcíři z
Freak Power. Kdo by tuhle směsku funku, acid jazzu s příchutí trip hopu a kdovíčeho ještě neznal, nechť vezme na vědomí, že ji kdysi založil slovutný
Norman Cook aka
Fatboy Slim. Nicméně
Freak Power představují od té doby, co je Cook opustil, svébytný, i když málo známý subjekt. Jejich vystoupení bylo protkáno do hudební šíře se táhnoucími aranžemi a slušným nazvučením, které přidávalo na éteričnosti a uvolněnosti celého koncertu. Přiznávám se, že sám jsem toho moc z jejich tvorby doposud neznal, ale rozhodně stojí alespoň za pár minut brouzdání na netu.
Z hlavy nám ale ostrovní funk rychle vytloukli Ruppert, Holý a spol.
Monkey Business si na letních festech potrpí na nadprůměrně dlouhou zvukovou přípravu, což je u jejich ansámblu docela pochopitelné. Vzhledem ke značným časovým mezerám mezi kapelami tentokrát "Mankáči" nezaháleli a chopili se svého řemesla s vervou a chutí přímo dětinskou. Přiznám se ale, že už jsem je viděl a slyšel v lepší formě a s větší odezvou z řad publika. S
Wohnout se člověk potkává v létě více, než bych chtěl, a tak po krátkém relaxu u buřtu, piva a cigárka se pomalu, ale s o to větší jistotou začala blížit hodina, na které závisel úspěch či neúspěch celé akce.
© Daniel Hlaváč / musicserver.cz Multiplatinový, v branži respektovaný, ale v poslední době hudebně tápající Američan a vegetarián
Moby si s diváky na Sázavě potykal rychleji, než se čekalo, možná i proto, že svůj set koncipoval jako průřez těmi nejprofláklejšími melodiemi. Nabuzený a nevybitý dav pod pódiem ale přesto o něco lépe reagoval na jeho vypalovačky, přičemž u "Bodyrock" z nedostižné desky "Play" se strhla v kotli spontánní mela a nejedna křehká bytost raději z bezpečnostních důvodů poodstoupila stranou. Nadchly také Mobyho vokalistky, jejichž pevné hlasy a cit pro melodii poskytoval hlavní hvězdě dostatek prostoru pro instrumentální exhibice. Shrnuto, šlo jednoznačně o nejvýživnější hudební porci dne. Nic to ovšem nemění na mém přesvědčení, že festival takového rozsahu a s takovým potenciálem by zasloužil rozhodně více než jen jednu velkou hvězdu. Na RFP či Colours si zkrátka se zahraničím rozumí podle všeho lépe.
Sobotní výčet jmen byl už o něco méně lákavý než ten páteční, i když i v něm se našly zdejšímu posluchači neznámé tváře, které se překvapivě dobře chytly. V ještě více rozpáleném odpoledni přispěli svým dílem do koncertní mozaiky
Mňága a Žďorp a pro mě docela nepochopitelná recese v podání
Petra Rezka. Marně se snažili moderátoři na hlavní stage burcovat z vedra a předchozí noci vyčerpané návštěvníky, kteří sice zaplnili prostor před
Kurtizánami z 25. Avenue, ale až na první řady se do zpěvu a tance neměli. To ovšem nic nemění na tom, že i bez frontmana Simona předvedlo kultovní pražské trio živý výstup, při kterém se na bývalého zpěváka zapomnělo de facto po pár minutách a to zejména díky poměrně slušné pěvecké náhradě, kterou nově zastává autor většiny repertoáru
Tomáš Vartecký. Prezentované ukázky z nové desky jsou navíc velkým příslibem. Kromě Kurtizán potěšil zcela mimo všechny sféry stojící výstup
Jiřího Schmitzera, skupina
Banana Split nebo recitál
Michala Horáčka pod názvem "Kudykam".
© Luká Zmátlík / musicserver.cz Po slušném předkrmu došlo bohužel i na epigon v podobě německé formace
Xandria, jenž se prezentuje symfonickým metalem á la
Nightwish. Upečeno ze stejného těsta, surovin, ovšem pod rukama ne tolik zručných kuchařů působilo celé vystoupení vykalkulovaně a z dříve mrazivé atmosféry této odrůdy metalu (s pomalu procházející dobou spotřeby), občas hudebníci parodovali sami sebe. Život se na Malou Stranu vrátil až s příchodem
Sta zvířat,
Kamila Střihavky a
Chinaski. Mladší a opilejší část publika vzala za vděk
Ewou Farnou, kterou se ale rozhodně na živo nesluší podceňovat a to minimálně díky silnému a jistému hlasovému fondu mladinké zpěvačky, stejně jako smyslu pro práci s kapelou a publikem. V Kácově se Farná předvedla jako koketa a vamp, která očividně začíná vyrůstat ze svých dětských oblečků. Otázkou do budoucna je, jak si s tím poradí její management.
Po slunečním západu se většina přítomných přišla pobavit k vedlejšímu pódiu, kde začínali šou
Chinaski. Opět jedna z kolovrátkových kapel, které nemají čím překvapit, zaujmout. Navíc texty nových kusů tahají za uši rok od roku víc, až se bojím, v jaké slovní žumpě se tahle skupina vyválí na příští desce. Muzikantsky z průměru naprosto nevybočili, ale nasazením potěšili česko-němečtí
Die Happy. Zpěvačka
Marta Jandová si svůj pracovní návrat do vlasti užívá, což se nepochybně odráží i na uvolněnosti koncertů její mateřské kapely. Večer a s ním i celý festival se nápadně rychle blížily do svého závěru. Na cestě pod stan, do auta, ale třeba i pod širák tak rekordní návštěvě Sázavafestu hráli
Support Lesbiens,
Ohm Square a podle nevybíravých reakcí areálem proplouvajících skupinek tragický
Jimmy Sommerville.
Pokud bychom to shrnuli, je zřejmé, že Sázavafest, konající se jako jediný velký fest u nás v polovině prázdnin, nemusí nijak zvlášť o své publikum bojovat, o čemž svědčí to, na jaké vařené nudli je schopen přitáhnout do areálu pod Kácov přes dvacet tisíc duší. Sama o sobě má ale akce po programové stránce zcela průměrně výsledky a to i pokud se pohybujeme pouze v rámci české kotliny. Nezbývá mi tak, než do příštích let popřát (už po několikáté) více odvahy a drzé čelo.