Od poslední desky punkerů Plexis uplynulo devět let. Kapela se stihla rozpadnout, dát dohromady, oslavit dvacet let a několikrát zvýšit fanouškům tep informací o nové desce. V půlce letošního května však konečně oprávněně - Petr Hošek a spol. totiž vydali "Best Of" ke svým pětadvacetinám.
8/10
Plexis - Best Of
Vydáno: 15.5.2009
Celkový čas: 69:32
Skladby: Půlnoční rebel, Už mi to kroutí nohy, Calambre, Sid Vicious, Cesta k druhejm, Back In U.S.S.R., Pidilidi, To se stává, Úleťák, Leica, Televize, Holocaust, Radka, Schizofrenia, Punk a pláč, Ona neví o co jde, Svět jsou jen bary, Helmbrechtnice, Mejdan v ulicích, Špek, Čert to vem, To, Mistrovství v zírání, My pijeme pivo, Zdenálofka
Vydavatel: Parlophone
Přitom ještě vloni nebylo zcela jasné, co s kapelou, která patří do staré školy českého punku, bude. Hošek mluvil o přípravách výročního turné, o novém albu však nepadlo ani slovo. Na vánočním koncertě v Akropoli měly zaznít tři nové písně,
Plexis ale nakonec představili lehce pozměněný set, který hráli od vydání poslední řadovky "Už mi to kroutí nohy" koncem roku 2000. V polovině letošního ledna ale nabídlo vydavatelství EMI, u kterého mimochodem
Plexis vydali dvě ze svých pěti řadovek, smlouvu na vydání výběrovky. Tu v polovině května pokřtil na pražském Džbáně Jan Haubert z Visacího zámku a vzápětí zazněly tři nové písně, které jsou na albu jako bonus.
Hrubé rysy výběru byly jasné z koncertního playlistu, svými hlasy pro jednotlivé písně také pomohli fanoušci, konečné slovo však měla kapela. Proto také prastará "Radka", kterou si fans vyžádali, není natočena seriózně, nýbrž jako vtípek, jenž nejspíše vznikl po některém flámu, kterými je Petr Hošek alias Mucho (dříve také podle svých idolů Sid nebo Axl) pověstný. Na desku se také dostaly skladby z opomíjených alb "White Killer" a "III", kromě "Holocaustu", jenž
Plexis (Bandzone.cz) občas ještě vytáhnou na koncertě, také starý singl "To se stává", beatlesovský cover "Back In U.S.S.R.", "Leica" a poněkud ujetá "Schizofrenia" (ta jistě potěší fanoušky, kterým nevadí tehdejší odklon od punku ke kapelám á la
Guns N' Roses).
V playlistu "Best of" samozřejmě nechybí pecky jako "Svět jsou jen bary", původně "Pet Semetary" od
Ramones, kterou lze možno zaslechnout v repertoárech zábavových skupin, "Televize", "To" nebo další cover od
Ramones "Už mi kroutí nohy". Postrádám ale výborný "Marihuáš" nebo veselý "Tralala song", "Schizofrenii" bych klidně vyměnil za "Posedlou chtíčem" ze stejné řadovky.
Co se týče trojice novinek, navazují na zvuk a aranže posledních dvou desek, je v nich ale cítit více invence kytaristů Dušana Lébla a Zdeňka Petra. Nemyslím si, že jsou natočené jen do počtu, jak jsem se dočetl na internetu, "Mistrovství v zírání" se jistě dobře ujme na festivalech, politická "Zdenálofka" tak dobře asi ne. Pro "My pijeme pivo" Hošek sáhl do dávného plexisího repertoáru, tato píseň v roce 1986 byla také jedním z důvodů, proč byla tehdy kapele zakázána činnost. Sice její text je hospodsky primitivní, nálada až kabátovská či třísesterská, jde o skladbu dost chytlavou a její jednoduchý refrén vám v hlavě nějakou dobu určitě zůstane.
Ač playlist výběrovky nemá žádný chronologický řád (pouze novinky jsou pospolu zařazené na konec desky), podařilo se poskládat pohromadě držící album. Kromě zmíněné "Radky" se žádná z písní nepřetáčela, původní nahrávky byl ve studiu pouze pročištěny, takže se neztratilo nic z dřívější práce, kdy s natáčením pomáhal
David Koller nebo Miloš Dodo Doležal. "Best Of" tak působí mnohem lépe než "20 pE!Ecek" příbramských
E!E, kteří tenkrát své největší pecky nahráli kompletně znovu, a zároveň lépe než poněkud horkou jehlou spíchnutá "Zámkománie" Visacího zámku z konce devadesátých let.