TOPlist
shop.musicserver.cz
Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009

Laibach - černé košile, Bach a hákové kříže

Vydáno: 23.02.2009 19:38 v sekci Naživo - Radek Hendrych | foto: facebook interpreta

Jedu vlakem domů a snažím se rozpomenout, co že se to v Arše vlastně odehrávalo. Abyste rozuměli: v pražském klubu interpretovala skupina slovinských intelektuálů, Laibach si říkají, můj kus "Die Kunst der Fuge". A bylo to pozoruhodné. Cítil jsem enormní satisfakci. Tak přece se na mě nezapomnělo!

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
Shodou okolností si ke mě do kupé přisedl použitě vypadající mladík s rozcuchanými vlasy. Zapisoval do bloku - váhavě, nejistě, často škrtal. Zeptal jsem se ho, co že to píše; prý reportáž z onoho koncertu. Dal mi nahlédnout.

Den, který začal slibně, chmurně zešedivěl. Vše dostalo jistý industrializující šedavý nádech; v tomto barevném odéru vypadají i stromy a lesní zvířata jako stroje. Vynikající kulisa; pražské Divadlo Archa totiž dnes večer hostí koncert Laibach. Dnes je den L.

Nedlouho po mém příjezdu přestala Prahu hladit ruka s doširoka rozcapenými prsty deště. Matka měst a nálad byla jako obvykle čarokrásná, fosforeskující lunapark. Při cigaretě před Archou po mě někdo chce lístek. Dřív po mně chtěli drogy, asi kariérní postup. Od půl osmé otevírají bránu "klubu" ("kulturního prostoru"?).

Archa se plní pozvolna, slýchám obavy o poloprázdném sále. Nakonec se to nepotvrdí. Návštěvnictvo tvoří panoptikum stěží uvěřitelné rozmanitosti. Ex-Venuše v kožešinách, teď už se zestárlým, profesorským obličejem. Šedesátikilový chlapík v černých mrkváčích a okovaných botách (prý novinář). Namakanec, který vypadá jako postava z Mortal Kombatu. Dav v černých košilích. Tatík se synkem v oblecích, co asi přišli "na kultůru". Odhaduji, že návštěvníků, kteří přišli "na Bacha", vyšňořených jak do filharmonie, bylo přibližně deset procent. Snad nebyli zklamaní...

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
Sál je vydlážděn židlemi. My, plebiscit, se tísníme u krajů, případně za zvukařem. Pětičlenné komando černokošilatých se na pódium vyšvihne s minimálním zpožděním. Jejich arzenálem je několik samplerů, Mac notebooky, elektronické bicí, klávesy. Předznamenáním setu je variace na první dva spojené kontrapunkty; experimentuje se výškami tónů. První dva kontrapunkty pak přichází v očekávatelné hloubce, prýští z nich šílená, strhující energie. V pozadí videoprojekce na mechanická a industriální témata. Zmocňuje se mě nepopsatelná radost, jelikož vím, ano, vím, že takhle by to Bach chtěl...

Zeptal jsem se toho jinocha, kde béře tak silné přesvědčení o tom, co bych já chtěl nebo nechtěl. Odpověděl přesvědčeně: "Vím, že jste Kunst der Fuge (mimochodem, konzultoval jste se zetěm tenhle název?) psal bez předem zvolené instrumentace. Že je v tomhle díle obrovský prostor pro interpretův vklad. Váš syn tu skladbu navíc považoval za dovršení otcovy životní cesty. Cožpak nebyla tahle živá, strhující interpretace pro vás poctou?"

"Ale jistě," odpověděl jsem. "Víte, štve mě, že pořád nejznámější mou skladbou je 'Toccata&Fugue in d minor (BWV 565)'. Slyšel jsem ji v hororu Černá kočka s Borisem Karloffem, kde tento varhanní megahit hraje. Na kompilaci Jungle Bass Camp, která leckomu sloužila v jeho jinošských letech k tomu, aby pronikl do drum & bassu, je zas remix tohoto věčného šlágru. Do 'Kunst der Fuge' jsem dal mnohem více úsilí a času... Jsem rád za tuhle interpretaci."

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
"A nepřijde vám divné, že v naší době chodíme na koncerty, kde sedíme, a koukáme se na pět mužů, jak kroutí knoflíky, sem tam zmáčknou klávesu, i když vlastně jeden hraje na bicí,"
zeptal se mladík. Odbyl jsem ho - v naší době jsme chodili na koncerty do kostela, kde jsme na varhaníka ani neviděli. Zase se ptal - jestli mi nepřišla Laibachovská interpretace moc radikální.

"Radikální?" vyhrkl jsem ze sebe se smíchem. Když jsem sloužil v kostele v Arnstadtu, odjel jsem na tři měsíce pryč bez dovolení. Hudba, kterou jsem hrál, lidi děsila, takže mě pak z kostele, z mého postu varhaníka stejně museli vyhodit. Tohle bylo radikální. Za svého života jsem vydal jedinou práci, na popularitu jsem čekal přes sto let. Mimochodem, originálu "Umění fugy" se prodalo ve svém čase několik desítek výtisků. To bylo radikální... radikální neúspěch. K tomu, co Laibach ten večer předvedli, jsem měl stejné výtky jako mladík:

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
Třetí kontrapunktus přichází po úvodních dvou jako zlom, vytržení z meditace. Rozkrývá se tu před námi radikální post-postmoderní estetika, kdy všechno je zapracováno do všeho. Třetí skladba je postavená na partech pro perkuse a perkusní samply, což znalci připomene Varéseho "Ionisation". Bubeník má čitelný jazzový rukopis, jeho výkon posouvá skladbu do dalších rozměrů. Celá tato "bouchavá" aranže působí nesmírně ironicky, nevážně. Další fuga v pořadí zas oplývá v podání Laibach skutečně strhující dynamikou. Další a další kusy však silně reflektují problém, který má i původní "Kunst der Fuge". Pokud nejste do Bacha zažráni až po uši, můžete se při poslechu prostřední pasáže nudit. Laibach s tím problémem bojovali rozmanitostí aranží, přesto se tak úplně nezdařilo.

Skrz uši až k duši sedimentuje silný pocit: laibachovská interpretace Mistra je zatraceně acidofilní, občas udělá krok až k diskofilnímu tabu, nechybí i spíše minimalistický náhled věci. Jako koncept geniální, a pro posluchače jednadvacátého století stravitelné a zábavné; jako Bachův příznivec si vysoce cením vůbec popularizačního aktu. Slovincům se v případě "Kunst der Fuge" dá vytknout prachmizerné množství improvizace oproti nahrávce.

Jistě, úvod setu byl poctivý, takový, jaký jsme jej očekávali a jaký měl být, prostřední fázi by však neškodilo více překvapení. Ačkoli jinak příliš mnoho novoty oproti desce nebylo, v jednom naprosto zásadním momentě se kapele podařilo povážlivě zesílit: byla to poslední skladba.

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
Zčernělá obrazovka. Na podiu zůstává sám klavírista a preluduje poslední kánon, "Contrapunctus XV, Canon per Augmentationem in Contrario Motu". Obrazce, přilétnuvší skrze videoprojekci, se začínají formovat do dobře známých tvarů. Hákové kříže, milion jejich variací, keltské kříže... Je zločin přiznat se, že taková věc je krajně působivá?

Z koncertu jsem odcházel plný. Bylo to velké, hluboké, objímající, chvílemi nudné, ale nakonec umně vygradované. Já vím, ano, vím, že Bach by to takhle chtěl. Protože všechno, o co usiloval, bylo vytvořit hudbu, která pohne, kterou si budete pamatovat, ne proto, že si ji poslechnete u oběda (nebo v neděli v kostele), a zalíbí se vám pár tónů; zkrátka proto, že ji prožijete a ona vás změní. A Laibach mu to přání, přes drobné nesnáze, splnili.

Fotogalerii z koncertu naleznete ZDE.

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009

  • dotaz (thufir, 23.02.2009 20:41) Reagovat

    Muzu se zeptat, co je krajne pusobiveho na formujicich se hakovych krizich? Ptam se pouze za naivniho predpokladu, ze nejste nacek.

    • Re: dotaz (maca89, 23.02.2009 22:46) Reagovat

      Můžu se zeptat, co je tak krajně odpudivého na formujících se hákových křížích? Pokud si odmyslím nacismus, vidím jen pár bezvýznamných čar...

      jinak, moc pěkný report:-)

      • Re: dotaz (thufir, 24.02.2009 08:58) Reagovat

        Ale chlapce, tohle byl slaby argument:-) Proc mi vkladas do ust neco, co jsem vubec nenapsal. Kde pisu, ze by to melo byt krajne odpudive? Ja se ptam jen a jen na to, co je krajne pusobiveho na hakovych krizich. Sam jsi napsal, ze jsou to jen bezvyznamne cary, tak proto ta otazka. Podle me muzou "krajne zapusobit" jen a jen na nacka, ostatniho by mely nechat v klidu. To s tim odmyslim nacismus jsem jako prehledl. Uz je trochu usmevne porad cist o tom, jak jsou vlastne vsichni nacci slusni hosi, co se jen neskutecnou nahodou zamilovali do neskodneho symbolu slunce, ktery s tim osklivym panem s knirkem souvisi opet jen s cirou nahodou. Mimochodem, kdyz si clovek odmysli nacismus, on ten Hitler byl vlastne fajn clovek, ze?

        • Re: dotaz (maca89, 24.02.2009 09:20) Reagovat

          neřekl jsem, že jsou nácci slušný hoši - to opravu nejsou. nechci zlehčovat holocast ani nic podobného. A Hitler nebyl vůbec fajn člověk - byl to vyšinutý inteligentní manipulant...

          to bych mohl říct, že když vidím Ježíše na kříži, vzpomenu si na ty hrůzy, co křesťané způsobili za Křížáckých tažení a že bych ten symbol zakázal. Ale to je samozřejmě blbost.

          prostě když autor článku řekne, že se působivě promítaly starodávné symboly mezi nimiž byl i háknkrojz, nepřijde mi na tom nic špatného - pokud v tom nebude nic nacistického.

          ale stop offtopicu, tohle sem fakt nepatří...

    • Re: dotaz (Nukum, 24.02.2009 23:44) Reagovat

      Dobrý den
      Naivní předpoklad... Samozřejmě, že Laibach poslouchají jedině náckové, texty Laibachu propagují nacismus, hákový kříž působí jedině na nácky, protože žádní jiní lidé k hákovému kříži nemají žádný emocionální vztah, jako třeba strach, ohromení nad tím, co všechno je se svastikou spojeno a jaktože se k tomu doteď hlásí tolik lidí. Laibach vůbec nemá žádnou image, vtip a nesnaží se upozorňovat na to kam vede totalita, jak se Vám určitě bude snažit nějaký nácek namluvit. Jste chytrej. Nashledanou

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Avantasia, Forum Karlín, Praha, 30.3.2025
Naživo: Velkolepé Avantasii chyběl ve Foru Karlín moment překvapení Metalový kolos Tobiase Sammeta Avantasia se vrátil po šesti letech do Prahy, aby zde rozehrál svou teatrální show plnou hostů. Po sobotním vyprodaném koncertu organizátoři přidali ještě jeden v neděli, ze kterého vám přinášíme... čtěte zde
Vydáno: 31.03.2025 18:00 v sekci Naživo
Debbi & Boris Carloff - Naše společná deska je smutný příběh ženy v podivném vztahu
Rozhovory: Debbi & Boris Carloff - Naše společná deska je smutný příběh ženy v podivném vztahu Po necelých sedmi letech vydala Debbi nové album "Deep Emotions". O něj se autorsky, producentsky, aranžérsky i textově postaral Boris Carloff. Se zpěvačkou se proto pod výsledné dílo podepsali jako tým. O novince, která kombinuje prvky... čtěte zde
Vydáno: 31.03.2025 12:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Grey256 - V mý hlavě 8/10
Recenze: Grey256 i na albu "V mý hlavě" ukazuje všem mladým rockerům záda Před rokem se Grey256 vykašlal na rap a natočil skvělou rockovou desku "Tentokrát". Na novince "V mý hlavě" v kytarové cestě pokračuje, jen všechny své dovednosti ještě o trošku zlepšil. Výsledkem je opět povedená jízda s mnoha... čtěte zde
Vydáno: 31.03.2025 00:00 v sekci Recenze
Eloi Youssef & Kamerata Zuid, De Doelen, Rotterdam, Nizozemsko, 26.3.2025
Naživo: Takový koncert nikde jinde neuvidíte. Eloi Youssef z Kensington si v Rotterdamu zazpíval s orchestrem Indie rockeři Kensington odstartovali novou fázi své kariéry, na níž se už jejich původní zpěvák Eloi Youssef nepodílí. A protože nikdo vlastně pořádně neví, co dělá a co chystá, vydali jsme se do Nizozemska po jeho stopách a... čtěte zde
Vydáno: 30.03.2025 18:30 v sekci Naživo
Evanescence - Afterlife (lyric video) 8/10
Audio: Evanescence se vrhli na anime. Pro seriál "Devil May Cry" nahráli song "Afterlife" Krátce před premiérou animovaného seriálu "Devil May Cry", který pro příznivce stejnojmenné herní série připravil Netflix, se kapela Evanescence vytáhla s novým singlem "Afterlife". Atmosférická a elektrizující skladba je přímo... čtěte zde
Vydáno: 30.03.2025 11:36 v sekci Audio / Video | Audio
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Sedmadvacátý Brutal Assault potřetí: Cult of Fire oblékli Smetanu do černého, Candlemass vzpomínali, Laibach provokovali (15.08.2024 11:10)
- Fotogalerie: Ozvěny Brutal Assault #27: Třetí den nabídl cestu od Smetany ke kontroverzím (14.08.2024 13:15)
- Audio: Provokatéři Laibach předělali hit "Amerika" provokatérů Rammstein. A je z toho country (18.08.2023 09:45)
- Chystá se albová pocta skupině Rammstein. Její skladby předělali Front Line Assembly, Laibach nebo The 69 Eyes (08.07.2023 15:39)
- Nové desky 26/2023 - od Lucindy Williams přes Laibach po The Baseball Project (05.07.2023 20:00)
- Nové desky 18/2022 - od Halestorm přes Sigrid po Arcade Fire (10.05.2022 17:00)
- Nové desky 12/2022 - od Michaela Bublého přes Placebo po Machine Gun Kellyho (30.03.2022 17:00)
- Video: Laibach aktualizovali svůj temný opus "Smrt za smrt" (01.11.2020 14:42)
- Laibach oprašují debut výpravnou reedicí, v Praze zahrají v říjnu (21.04.2020 09:51)
- Nové desky 48/2019 - od Coldplay přes Becka po Robbieho Williamse (27.11.2019 06:44)

ALBUM TÝDNE 13/2025

Grey256
V mý hlavě

Před rokem se Grey256 vykašlal na rap a natočil skvělou rockovou desku "Tentokrát". Na novince "V mý hlavě" v kytarové cestě pokračuje, jen všechny své dovednosti ještě o trošku zlepšil. Výsledkem je opět povedená jízda s mnoha hudebními překvapeními.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 01.04.
Baby Lasagna (CH) (MeetFactory, Praha)
Út 08.04.
Dizzee Rascal (UK) (Roxy, Praha)
So 12.04.
Twenty One Pilots (US) (O2 arena, Praha)
Út 15.04.
Chase Atlantic (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 16.04.
Nemo (CHE) (Roxy, Praha)
St 16.04.
Bernard Allison (US) (Jazz Dock, Praha)
St 16.04.
P.O.D. (US) (Roxy, Praha)
Čt 17.04.
Composers Summit Prague - Galavečer filmové hudby (Obecní dům - Smetanova síň, Praha)
So 19.04.
Composers Summit Prague - Jung Jaeil - Squid Game (Nová Spirála, Praha)
Út 22.04.
Composers Summit Prague - Benefiční koncert hollywoodských skladatelů (Veletržní palác, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince Disturbed Viktor Sheen Madonna Beyoncé Lady Gaga Pink Floyd The Weeknd Lucie Vondráčková Taylor Swift Coldplay Kabát Hugo Toxxx Ed Sheeran Linkin Park Dua Lipa Queen
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím