Česká punková scéna, fungující takřka tři desetiletí, zažívá poslední dobou nezvyklý jev. Začíná se rozvíjet tam, kde byla až dosud nejslabší. Vrací se totiž k úplným základům, které jí po léta chyběly. Přichází chvíle na cestu časem o více jak třicet let zpátky. Vítejte v roce 1977!
© www.thefialky.cz Uvnitř socialistického Československa byla punková scéna rozštěpená. Především díky geografické poloze měli slovenští punkeři blíž k takzvanému
punku 77. V Bratislavě se tehdy dala naladit rakouská rádia, vyjížďka lodí po Dunaji pak nabízela dobrou příležitost možnost získání desek ze Západu. V Čechách byla situace jiná, což způsobilo i jiné pojetí punku: zatímco pod Tatrami se těšili oblibě
Buzzcocks,
Damned, Undertones, v Praze diktovaly směr o poznání tvrdší a hlavně pozdější kapely jako
Exploited nebo
Dead Kennedys, většinou označované jako
punk 82. Ty se sem dostávaly (různými pokoutními cestami) nejčastěji z Německa. A proč vlastně
77 a
82? Jedná se o roky, kdy vyšly zásadní nahrávky obou subžánrů. V roce 1977 se o své místo důrazně přihlásili
The Clash,
Sex Pistols a další, zatímco v roce 1982 vyšly desky
G.B.H., Discharge a nemalý je i podíl songu "UK 82" z druhé nahrávky
Exploited.
Československé rozdělení platilo zhruba do roku 2006, kdy pražští
The Fialky (Bandzone.cz) vydali EP "United" a rozpoutali cosi jako boom
vlny 77. Takřka přes noc se z nevýrazné kapely stala hvězda (samozřejmě v kontextu scény), což nezůstalo bez odezvy ani na Slovensku, takže zanedlouho po debutu odehráli svůj vůbec první koncert za hranicemi, a hned s legendární
Zónou A. Na jaře 2007 vyšla kapele první regulérní deska "Průser", která naštěstí svůj název nenaplnila a vsadila další kameny do chybějícího základu tuzemského punku. V současné době se připravuje k vydání druhá nahrávka.
The Fialky přitom nebyli první. Jenže tepličtí
The Hysterics (Bandzone.cz) se nikdy do širšího povědomí nedostali. A to i přesto, že dva jejich členové stáli u zrodu legendární punkové kapely
Šanov 1 a že skupina vždy podávala velice slušné výkony. Doposud vydali jednu desku a jedno EP. To pražští
Nežfaleš (Bandzone.cz) jsou naprosto jiným případem. Před pár lety tato parta hrála vcelku obyčejný bigbít, ale výrazné personální změny posunuly její tvorbu do punkovějších pozic, které potvrdilo letošní album
Ber dokud dávám. Jedná se o vyzrálou nahrávku s jasnou tváří punk'n'rollu ve stylu 77. Bohužel po vydání tohoto CD došlo k dalším personálním přesunům, a tak nezbývá než doufat, že tento pilíř old school scény vydrží a ještě upevní pozice u nás dosud opomíjeného punkového směru.
© www.degradace.wz.cz Větší úspěch těchto kapel vedl logicky ke vzniku mnoha mladých uskupení, které nabízejí velmi rozdílnou kvalitu a nezkušenost dohánějí nadšením. Za zmínku stojí nejspíše jen mělnický
Cirguz (Bandzone.cz) a
Brain Drain z Prahy, které lze označit za příslib do budoucna.
Možná už nastal pravý čas i pro současné nekorunované krále českého old school punku, ostravskou
Degradaci (Bandzone.cz). Ta dává posluchačům vědět, co je nejlepším strojem času - rádio. Hudebně stojí na pomezí dřevního rock'n'rollu a raného punku a jasně hlásají, že
"rock je jejich láska a jejich hrob". Jenže vy jim to budete věřit, i když vypadají, jako by se probudili po letech hibernace. Zřetelně potvrzují nadčasovost rock'n'rollu: velký vliv
New York Dolls, na punkové poměry kvalitní instrumentální výkony, silný feeling, to jsou zbraně "Američanů z Ostravy".
Ano, je rok 2008 a hudba urazila pořádný kus cesty, ale pokud jsou v základech praskliny, na jejich opravu není nikdy pozdě. Buďme rádi, že tyto kapely začaly s rekonstrukcí teď a nečekaly, až se naše punková scéna zhroutí úplně. Slovenský punk je v tomhle ohledu sice napřed, ale svůj náskok začíná pomalu ztrácet, časem možná dojde k vyrovnání sil. A proč až teď? Na to mi s nadsázkou odpověděl zpěvák Zóny A přezdívaný Koňýk:
"Pretože v Čechách ste sto rokov za opicami."