Nekorunovaní králové samplovaných kytar, oblíbenci českých pódií, švýcarští zvukoví teroristé Young Gods zvolili pro své letošní výběrové album "Knock On Wood" ne právě typický způsob: natočili jej bez elektronických efektů, zcela akusticky. Výsledek dopadl více než dobře.
8/10
The Young Gods - Knock On Wood
Vydáno: 19.05.2008
Celkový čas: 55:43
Skladby: Our House, I'm The Drug, Everythere, Gasoline Man, Speak Low, Charlotte, Ghost Rider, Longue Route, She Rains, Freedom, Skinflowers
Některé kapely to mají u českého publika dobré, jiné lepší. Jsou pak ovšem soubory, které si tuzemské posluchačstvo již dlouhé roky hýčká a nedá na ně dopustit. Těmi posledně jmenovanými jsou i švýcarští
Young Gods. Základní kameny své oblíbenosti u nás položili před mnoha lety. Dnes již legendární a pamětníky stále vzpomínaný koncert v pražských Emauzích byl jedním z nich. Od těch časů se na česká pódia úspěšně vracejí. Ostatně která kapela si dnes může dovolit uskutečnit hned tři vystoupení po sobě?
Míchaní ostrých samplovaných kytar s živou rytmikou za doprovodu anglických a francouzsky zpívaných textů, to byli
Young Gods na počátku devadesátek. Ačkoliv se vždy drželi rockových postupů, s trochou nadsázky se o jejich hudbě dalo hovořit jako o svého druhu futuristickém šansonu. Od těch dob však uplynulo hodně vody a frontman Franz Treichler se svými společníky prošli řadou žánrových proměn, včetně koketování s taneční hudbou. Ovšem že by kabely svých samplerů vytáhli z elektrických zásuvek, chopili se španělek a pokorně se navrátili k hudebním kořenům, to od nich čekal jenom málokterý z příznivců.
Stručně řečeno "Knock On Wood" je rekapitulační album. Na prostoru jedenácti skladeb kapela mapuje tvorbu za uplynulé téměř čtvrtstoletí své existence. Ovšem, jak již bylo předesláno, pro ni zcela netypickým způsobem, a to prostřednictvím akustických kytar a chvílemi až minimalistické rytmiky. Nejen díky použité foukací harmonice v "Gasoline Man" grandiózně boří žánrové mantinely a posouvají se až kamsi do oblasti blues. Tato věc společně s "Our House", "She Rains" a závěrečnou "Skinflowers" zastupuje album "T.V.Sky", asi nejslavnější počin souboru.
Raná tvorba je tady zastoupena stařičkou šansónovkou "Charlotte". Ačkoliv lze desku považovat za jakousi výběrovou "bestofku", zbylo na ní místo i pro skladby převzaté od jiných interpretů, například na dvanáctiminutovou monotónní "Ghost Rider" z dílny dnes již zapomenuté dvojice elektroniků Suicide.
"Knock On Wood" je mnohem víc než pouhá snůška elektronických skladeb odehraných akusticky. Všechny do jedné díky novému provedení dostaly nový, doposud netušený rozměr. Skalní fanoušek nad nimi nejspíš opovržlivě ohrne nos a v iPodu vyloví některou z dřívějších, podstatně agresivnějších desek. My ostatní si zatím budeme tu letošní náležitě užívat.