Druhé pokračování našeho "real" magazínu představí muže měsíce, r'n'b zpěváka T-Paina, glosuje snahu velkých firem vydělávat na mixtapes, informuje o Nasově sporu s americkými konzervativci, rapové "Supestar" a dalších novinkách. Nechybí ani tipy na nejzajímavější desky uplynulého měsíce.
T-Pain je všude
© T-painmusic.co.uk Jestli byl v černé hudbě někdo, koho jste za poslední měsíc opravdu nemohli minout, pak to byl r'n'b zpěvák
T-Pain. Faheem Najm dokonale ovládl média. Jen posuďte sami. Před dvěma týdny vydala hudební televize BET seznam klipů, které nasazuje do nejvyšší rotace. Vypadal následovně:
Kanye West feat. T-Pain - "The Good Life"
Chris Brown feat. T-Pain - "Kiss Kiss"
Fabolous feat. T-Pain - "Baby Don't Go"
Týden předtím měl
T-Pain tři skladby v americkém Top 10, když od začátku roku nasbíral osm hitů se svým jménem v americké stovce a jedno číslo jedna na albovém žebříčku s deskou "Epifany". Skoro to až vypadá, že
Akon (který ho objevil a vydává na svém Konvict Music) si ho našel proto, aby sám neměl tolik práce. Popularita producentů a doprovodných zpěváků mezi rappery je stejná asi jako popularita nového mobilu mezi teenagery. Má ho jeden, musí ho mít všichni.
T-Pain, bývalý člen nepříliš úspěšné skupiny Nappy Headz, je tak možná nový
Pharrell,
Lil Jon nebo kterýkoliv producent, jenž byl v minulých letech v módě. Uznávám, že
Pharrell měl v záloze víc triků než jen silně vokodovaný hlas, ale třeba nás zpěvák z Floridy také časem přesvědčí. Momentálně natáčí desku s
Britney Spears a možná i s Michaelem Jacksonem.
PS: Pokud nemáte z nějakého ujetého důvodu T-Paina pořád dost, tak doporučuji tuto chvilku s YouTube celebritou Chrisem, který
zde recituje jednu z jeho písní.
Legální mixtapes
© Archiv Pokud sledujete hip hop detailněji, tak vás asi nadpis článku pořádně nadzvedl ze židle. Spojení "legální mixtapes" je něco jako "drahý výprodej" nebo "zábavný pohřeb", jednoduše nesmysl. Pro ostatní vysvětlím, že mixtapes jsou neoficiální CDčka (dříve samozřejmě kazety), která obvykle obsahují freestyles, v nichž MC rapuje na podklad už použitý jiným rapperem a nebo doposud oficiálně neuveřejněné skladby či remixy. Mixtape už z definice prostě nemůže být legální. Když by nahrávací firma "vyplatila" autory originálních skladeb, nikdy by se nedopočítala žádného zisku, a proto se mixtapes prodávají výhradně na černém trhu. Hudební průmysl se do temných zákoutí pouličního prodeje dlouho neodvážil pustit a scénu mixtapes nechal žít vlastním životem. Až do letošního ledna, kdy byli zatčeni mimo jiné dva prominentní DJové špinavého jihu - DJ Drama a DJ Cannon, u kterých policie našla několik "ilegálních" CDček. Rappeři vydávají své mixtapes samozřejmě dál, ale mezi překupníky zavládl strach, že policejní razie budou pokračovat a i menší obchody už odmítají neoficiální desky prodávat.
Se zdánlivě spásným nápadem přišla firma Universal, která vyhlásila, že začne prodávat série mixtapes, které nebudou porušovat autorská práva. Budou na nich totiž výhradně rappeři Universalu. První ze série Lethal Squad Mixtapes namixovaná dosud neznámým DJem Bear Herronen vyšla už na začátku prázdnin. Ačkoliv na ní byly nové skladby
Kanye Westa nebo Fabolouse a stála jen šest dolarů, prodalo se jí sotva pět tisíc kusů. A to je málo i na mixtapes prodávané z kufru auta. Druhý díl půjde na pulty na konci září a pár lidí si ho asi i koupí a ten následující ještě méně a pak už i bossové Universalu konečně pochopí, že jejich snaha je marná. Nemůžou totiž nikdy nahradit kulturu, která existuje už od 80. let. Rapové mixtapes za ty roky dokázaly dodat na "oficiální" trh stovky rapperů, kteří si brousili své skills na cizích skladbách. Vyjmenujte všechny rappery, které znáte, a každý z nich v tomhle zvláštním světě začínal. Což ostatně platí i DJích, kteří musí předvést svoji šikovnost při shánení neotřelého materiálu pro svoje mixy. Mixtapes prostě patří k hip hopu jako sneakers nebo auta, ať se to bossům z firem líbí, či nikoli.
Nas vs. američtí konzervativci
© exclaim.ca Diskutovat o násilí v rapových textech je oblíbeným sportem amerických konzervativců. Nejnověji se to potvrdilo při kauze, kterou rozpoutal komentátor televizní stanice Fox Bill O'Rilley. Když se dozvěděl o tom, že na zářijový koncert na kampusu Virginia Tech je vedle Johna Mayera nebo Dave Mathews Band pozvaný i rapper
Nas, okamžitě začal sršet síru. Čím ho
Nas naštval? Nejde ani tak o něho, ale spíše o místo, kde koncert proběhl. Letos v dubnu totiž na stejném místě postřílel jihokorejský studen Seung-Hui Cho 32 lidí.
"To, že bude na koncertě vystupovat rapper, který má v repertoáru násilnické texty, je urážkou obětí masakru, univerzity a celé naší společnosti," prohlásil sugestivně O'Rilley ve svém televizním pořadu. Není to poprvé, co konzervativní komentátor šije do hip hopu, jako předchozí terče sloužili
Snoop Dogg nebo
Ludacris. Když ale nazval Nase gangsterským rapperem, který vyzývá současnou mládež ke střílení, tak trochu...ehm...přestřelil. Rapper se nezalekl a přes média protivníkovi vzkázal:
"Každý má nějaký marketingový plán a ten jeho je, že je rasista." Dále řekl, že O'Rilleyho názory jsou zastaralé a že jeho texty drsnou realitu odrážejí, ne ji vytváří. Proti rapperově vystoupení se nakonec postavilo ještě sedm rodičů zastřelených studentů, ale line-up koncertu nakonec zůstal stejný.
K Nasovi se váže i další novinka. Možná aby si přihřál polívčičku na mediálním skandálu, do debaty se přidal i
50 Cent, který v rozhovoru pro deník Los Angeles Times prohlásil, že Nasova kariéra je u konce. Jeho newyorský konkurent je prý součástí éry "2Pac/Nas/Biggie/Jay-Z", která je na ústupu.
"Tihle chlápci, kteří zaplavují trh svýma intelektuálníma informacema, nemůžou prodávat dost desek. Jejich kreativita se vyčerpává tím, že na sebe vezmou ženský hadry a mluví francouzským přízvukem," vzkázal čtenářům Fiddy v jasné narážce na svého konkurenta
Kanye Westa. Jenže po zveřejnění prodejních čísel Fiddyho novinky "Curtis" už určitě není záhadou, čí kariéra je vlastně u konce.
Televizní rapová superstar
© VH1 Popularita televizní soutěže pěveckých talentů typu Pop Idol/SuperStar si přímo říkala o žánrové variace. Po Popstars, Rock School či Rock Star muselo dojít i na hip hop. Během prvních dvou měsíců letošního roku běžel na stanici VH1 pořad "The (White) Rapper Show". Byl to sestřih z klání deseti rapperů, kteří se s pomocí poradců snaží stát hiphopovou hvězdou. O vítězi rozhodla porota, ve které zasedli producenti
Prince Paul, Clinton
Sparks nebo MC Serch z kapely 3rd Bass, jenž pořad i uváděl. Vítězem se nakonec stal atlantský $hamrock, kterého média rychle přejmenovala na "Eminema jihu". Dostal sto tisíc dolarů a samozřejmě neocenitelnou pomoc na začátku kariéry. Jeho debutové album by mělo být hotové ještě tento rok a my uvidíme, jak vítězství zúročil. Soutěž měla úspěch a VH1 samozřejmě chystá pokračování. A protože změna je život, tak tentokrát se bude hledat nová dívčí bělošská rapová hvězda. Výběr deseti účastnic finálového kola probíhal na přelomu srpna a září v několika amerických městech.
Vypadá to, že rapové reality shows jsou hitem sezóny a na své si samozřejmě musí přijít i MTV. Jejich nový pořad
"Celebrity Rap Superstar" spojuje celebrity a slavné rappery, kteří je učí rapovat. Na straně hip hopu stojí
Too $hort,
Kurupt, Bubba Sparxx, Bizarre nebo
Warren G, na straně celebrit třeba hvězda sitcomů Shar Jackson, bývalý zpěvák
Skid Row Sebastian Bach nebo skandalózní blogger
Perez Hilton. Stejně jako v jiných talentových soutěžích rapují celebrity každý týden jednu coververzi před porotou, která pak nejhoršího vyřadí. Prvním
loserem je bývalý profesionální fotbalista Jamal Anderson, jehož verze "Big Things Poppin'" od
T.I. porotu příliš nezaujala a nepomohl mu ani mentor
Redman. Tak schválně, za jak dlouho se bude rapovat i v našich televizích?
A nejlepší vyzvánění má...
© villagevoice.com Byl jsem trochu překvapený, když jsem zjistil, že televizní stanice BET (věnuje se hlavně černé hudbě) už vyhlásila nominace na své výroční ceny. Zkontroloval jsem rychle kalendář... září. Nuž, asi chtějí být úplně první. Nebyl to nijak extrémně dobrý rok pro hip hop a
nominace jsou celkem předvídatelné (bodují hlavně
T.I.,
Kanye West a
Lil Wayne). Co mě překvapilo, jsou smutné nominace na nováčka roku s přehlídkou one-hit-wonders a dvě nové kategorie, které v BET vymysleli. Letos se budou udělovat i ceny za nejlepší mobilní vyzvánění a nejlepší tanec. První z nich je samozřejmě úlitba novým technologiím, hiphopové ringtones patří mezi nejprodávanější a občas se dokonce zdá, že digitální zvuky z telefonů zpětně ovlivňují minimalistický sound současné černé hudby. S tancem je to složitější. Breakdance je sice jedním z původních čtyř "elementů" hip hopu, ale od začátku 80. let je víceméně na okraji zájmu. V posledních letech nicméně na jeho místo nastupují tance, spíše jim ale říkejme jednoduché krokové variace. Je s nimi neoddělitelně spojeno hned několik hiphopových šlágrů poslední doby. Taneček se můžete naučit z klipu nebo z YouTube a písně jako "Chicken Noodle Soup" nebo "Pop, Lock, & Drop It" (obě jsou nominované) rovnou obsahují předříkávání povelů taneční rutiny. Jedním z nominovaných tanečků je i "horečka" posledních týdnů - "Crank That", která sedmnáctiletého rappera Soulja Boye dostala až na první místo amerického singlového žebříčku. Píseň, nebo tanec? Není to jedno?
Další novinky
"Graduation" Kanye Westa porazilo "Curtis" 50 Centa v Británii i v Americe. / Common a Q-Tip jedou na společné turné a také oznámili, že dohromady natočí album pod jménem projektu The Standard. Mělo by ale rozhodně vyjít až po novince Q-Tipa "The Renessaince", která je připravená na 17. prosince. / Nové album Eminema se bude jmenovat "King Mathers", ale jestli vyjde už příští rok, není jasné. / Nové album Wu Tang Clan "8 Diagrams" je hotové a začne se prodávat v druhém listopadovém týdnu. Na internet už prosákl první singl "Watch Your Mouth". / Objevem týdne je jednoznačně atlantský rapper Gorilla Zoe. Náhrada za Young Jeezyho v aktuální sestavě Boyz N Da Hood boduje v americkém žebříčku s "Coffee Shop" s Yung Jocem a vlastní vynikající skladbou "Hood Figga". Rapper s hlasem jako rašplí čeká na slávu s aktuálním albem "Welcome To The Zoo". / Začne se natáčet film o matce 2Paca "Dear Mama: The Life Story Of Afeni Shaku". / The Game se objeví na nové desce Ja Rule, své někdejšího rivala. / Dr. Dre se soudí s Death Row kvůli právům na své album "Chronic". / Havoc z Mobb Deep vzkázal přes rádio: "Fuck T.I."
Top alba měsíceM.I.A. - KalaTohle album se klidně mohlo objevit i v našem druhém pravidelném měsíčníku, v tom o taneční hudbě. Srílanská rapperka žijící v Londýně (teď ovšem i v New Yorku) totiž natočila album, které bourá stylové hranice. A nejen stylové. "Kala" je vzrušující jízda po současné "world music", která už v hyperglobalizovaném světě populární kultury vypadá docela jinak, než by si přál
Paul Simon nebo pořadatelé Womadu.
M.I.A. si za své bere elementy afrického, australského či jihoamerického hip hopu, indického disco nebo londýnského punku a vytváří nepojmenovatelný galimatiáš jedinečného hudebního karnevalu. Desku s ní nahrávali podobně volnomyšlenkářští producenti
Diplo a
Switch, ale taky třeba
Timbaland. O kvalitě alba asi nejvíc prozradím, když napíšu, že jím produkované "Come Around" je nejslabší částí desky. Jedno z nejlepších alb letošního roku.
Wajeed - The WarDetroitský producent
Wajeed zakládal
Slum Village, ale musel se podvolit přání rodičů a jít na vysokou. Dlouho byl blízkým spolupracovníkem J Dilly a jejich tracky jsou velmi podobné - na první poslech jednoduché, při bližším zkoumání ale prozradí hloubku a hlavně soulový feeling, který se nedá naučit. Wajeedova kapela Platinum Pied Pipers vydala před dvěma lety nedoceněné album "Triple P", místo pokračování je jeho dalším počinem kompilace "The War". Obsahuje Wajeedovy instrumentálky a písně s vokály od jeho dívčích objevů Tiombe Lockhart a Invincible. Nečekejte nic jiného než pořádný deep soul s prvky hip hopu.
UGK - Underground KingzKrálové jižanského undergroundu
Bun B a Pimp C jsou zpátky spolu jako
UGK a to je skvělá zpráva. Jejich první studiové album po pěti letech "Underground Kingz" trvá přes dvě hodiny. To je ta horší zpráva.
Dva disky "Underground Kingz" jsou přecpané hosty a celkově jsou zcela neuposlouchatelné (ostatně jako všechna hiphopová dvojalba). Nemusím snad dodávat, že někde uvnitř se schovává materiál na jedno opravdu povedené album. Ostatně proč si v době iPodů neudělat to album sami. V tom mém je hymna "Int'l Players Anthem (I Choose You)" s
OutKast, nervní "Grind Hard", soulový lovesong "Candy" nebo ospalé "Game Belongs To Me".
Chystané desky
(podle Pauseandplay, datum platí pro Evropu)Chamillionaire - "Ultimate Victory" (17.9.)
Twista - "Adrenaline Rush 2007" (17.9.)
Keyshia Cole - "Just Like You" (24.9.)
Meshell Ndegeocello - "The World Has Made Me The Man Of My Dreams" (24.9.)
Rick Ross - "Miami Takin' Over" (24.9.)
Jill Scott - "The Real Thing: Words And Sounds, Vol. 3" (24.9.)
Boyz N Da Hood - "Back Up N Da Chevy" (1.10.)
Trey Songz - "Trey Day" (1.10.)
David Banner - "Greatest Story Ever Told" (8.10.)
Eve - "Here I Am" (15.10.)
Kenna - "Make Sure They See My Face" (15.10.)
9th Wonder - "Dream Merchant Vol. 2" (15.10.)
Nicole Scherzinger - "Her Name Is Nicole..." (15.10.)
Angie Stone - "The Art Of Love & War"(15.10.)