Nehlasuj, stahuj?

16.08.2007 05:00 - Honza Balušek | foto: facebook interpreta

Na podzim minulého roku v Česku s velkou publicitou odstartovalo hned několik on-line obchodů s hudbou. Prodeje v nich však nejsou nijak vysoké, což odráží i nová hitparáda downloadů RGM Space. Nebo si Češi budou ještě dlouho a hodně kupovat třeba písničku "Hajný je lesa pán"?
i-legalne.cz
© facebook interpreta
Za hranicemi se internetové obchody s hudbou v čele s iTunes skvěle rozjely, ale co Česko? Minulý rok přinesl konečně i u nás start několika portálů, v nichž je možno si koupit skladby ve formě downloadu. Velký boom ale vystřídalo velké vystřízlivění - vyšlo najevo, že se v nich zatím nijak zvlášť nenakupuje. Oficiální čísla samozřejmě nikdo stejně jako u prodeje fyzických nosičů veřejně nevyhlásí, ale v zákulisí se hovoří o tom, že měsíčně se těch nejúspěšnějších alb či skladeb prodají maximálně desítky. Každý začátek je ale těžký a třeba se vše změní k lepšímu s příchodem podzimu, kdy vychází nejvíce desek a nejvíce se jich také prodá.

O podle všeho až neuvěřitelně nízkých počtech prodaných skladeb vypovídají také hitparády. Na TopFun.cz, jehož partnerem je moloch iDnes, se od spuštění portálu na předních příčkách drží "Hung Up" od Madonny či "Za tebou" Pehy, tedy skladby více než rok staré. S novou reklamní podporou legálního stahování hudby v červenci vyrukoval bezpochyby nejlepší obchod tohoto typu v Česku - i-legalne.cz. Společně se sítí rádií Kiss a hudební televizí Óčko rozjeli pod heslem "Nehlasuj! Stahuj!" hitparádu RGM Space (ano, fakt blbý název), která je založena na počtu stažených skladeb ze všech hudebních obchodů v Česku. Čísla dodává IFPI, takže se jim dá věřit. Ale ty výsledky...

TopFun
© facebook interpreta
Premiérové červencové vydání přineslo v prvních třiceti stahovacích hitech i takové neuvěřitelné kousky, jakými je třeba na pátém místě devatenáct let stará skladba Iron Maiden "Seventh Son Of A Seventh Son". O příčku níže je ještě větší překvapení - popěvek "Hajný je lesa pán" z filmu "Ať žijí duchové", a novotou rozhodně nijak nevoní ani písničky od Kosheen ("Hide U"), Mig 21 ("Malotraktorem") nebo Kryštof ("Rubikon"). I z těchto položek hitparády je zřejmé, že pokud někdy fandové chtěli svou oblíbenou kapelu dostat na špici žebříčku, která bude mít velkou sledovanost (a že Kiss a Óčko nejsou k zahození), pravděpodobně by jim stačilo stáhnout skladbu párkrát a úspěch, za pár stovek, je zaručen.

I přes tristní výsledky prvního vydání této hitparády si nemyslím, že je to špatný projekt, jen je na startu v oblasti, která se v naší zemi teprve začíná rozvíjet. Jako sponzoři do něj vstoupily třeba Poštovní spořitelna nebo Kofola, které poskytnou silné finanční zázemí a spolu s mediální prezentací by mohly i lidi v Česku přece jen naučit hudbu stahovat legálně. Snad se už na podzim dočkáme výsledků, které budou signalizovat, že i v placených downloadech doháníme zbytek světa. Navíc by mohla ozřejmit, za co jsou lidé skutečně ochotni platit a chtějí poslouchat - v kontrastu s tím, co hrají rádia a následně se objevuje v rozhlasové hitparádě.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY