Deska Tata Bojs "Kluci kde ste?" vyjde 16. dubna, na poslední chvíli se musel řešit ještě její název. Když byly dokončovací práce v plném proudu, Milan Cais a Mardoša si na musicserver našli čas, aby je mohl navštívit v jejich studiu a zjistil co nejvíce informací nejenom o singlu "Pěšáci". Oba pánové jsou pohodovými hostiteli, to si pište.
© Vladimír Komjati / musicserver.cz Delta na pražském sídlišti Na Dědině je klasickou zástavbou z osmdesátých let, kdy jeden multifunkční blok v sobě skrýval kulturní dům, knihovnu a nějakou tu samoobsluhu. Dnes tam funguje klub, restaurace, supermarket. Knihovna se ale jeví spíš jako nefunkční, alespoň tedy skrz zaprášenou výlohu. Než se ale člověk dostane do studia a zkušebny
Tata Bojs, čeká ho průchod bludištěm chodeb a jedna jízda výtahem. Pak už stojí přede dveřmi, na něž kromě něj klepe také vůně z pekárny, sídlící v nižším patře. Uvnitř to voní nejen těmi čerstvými koláčky, ale také blížícím se jarem, které se do místnosti dere otevřeným oknem. Kluci tyhle prostory asi nikdy nevymění za jiné, leda by někdo chtěl zbourat Deltu a oni pak museli opustit budovu, kde se začala psát jejich historie. Vznikala tam také nová studiovka "Kluci kde ste?". Inu, správný moment pro návštěvu (musicserver za
Tata Bojs zašel v pondělí 12. března).
Znáte někdo Desmod?
© Vladimír Komjati / musicserver.cz Po krátké instruktáži, při níž nám
Milan Cais ukázal, kde co se v tom baráku nachází, vstupujeme do pracovního ráje. Je to ale zvláštní, nic nenasvědčuje tomu, že by hudebníci byli vprostřed velkého finiše; nástroje jsou pečlivě uložené ve futrálech, všude uklizeno. Dominuje prostor určený pro sestavu bicích a místečko k natáčení vokálů vedle stolu obloženého technikou a zvukovou aparaturou. Na stěnách visí plakáty Andy Warhola,
The Clash a dalších oblíbenců, hosta zaujme také konferenční koutek s pohodlnou sedačkou. Po chvilce doráží i Mardoša; nikdo by ale neřekl, že to je tentýž klučina, který při koncertech zběsile hopsá po pódiu. Jakmile se ale rozhovoří, jste doma. Bublajs (
Milan Cais) může na někoho zprvu působit jako ten vážnější, ale opak je pravdou - oba jsou nejen pracovně sehraní, i během hovoru se skvěle doplňují. To už ale běží počítač a my se domlouváme, co že nám Tatáči pustí.
© Vladimír Komjati / musicserver.cz Mardoša do sebe za poslechu prvních skladeb nahází snídani a pln sil chrlí první informace:
"Na desce jsme začali zvolna dělat zhruba v létě 2005, kdy jsme například natočili základ k 'Pěšákům', text vznikl asi o rok později. Loni v červnu jsme se pak do toho cílevědomě pustili." Milan k tomu dodává:
"Uskutečnili jsme i výjezd na naší chatu, takové soustředění, kde jsme na desce začali pracovat usilovněji." Z náslechu dvojice "Informační" a "Trilobeat", u těch se spolupracovalo s fanoušky na tom, jaká verze bude použita, je patrné, že na desce půjde opět o písničky s vtipnými, chytrými texty. Mezi skladbami však možná nebudou pro kapelu typické předěly-průpovídky, známé z desek "Futuretro" a
"Biorytmy", dokonce ani žádná spojovací Halova vodítka jako v případě
"Nanoalba".
"My většinou nemáme odpad z nahrávání, snad jen z 'Biorytmů' nám něco zůstalo," doplňuje Mardoša. Milan to rozvádí:
"Většinou na těch hudebních skicách pracujeme tak dlouho, až je nakonec natočíme. Občas se stává, že některá věc má několik verzí, než se dopracujeme k požadovanému výsledku."
© Vladimír Komjati / musicserver.cz Největší haló však na kapelu čekalo donedávna; způsobilo ho zjištění, že název "Skupinová terapie" je už v česko-slovenském teritoriu použit.
"Museli jsme znovu řešit název desky, jeden fanoušek nás upozornil, že název 'Skupinová terapia' použila slovenská skupina Desmod," konstatuje s povzdechem Bublajs a pokračuje:
"Oni vůbec nevyužili ten potenciál, který v tom dvojsloví je, a na obale pózují se zdravotní sestřičkou." Nejprve to prý moc neřešili, ale punc originality je nenechal na pokoji, a tak vyštrachali původní, zhruba čtyřicetipoložkový seznam názvů. Favority byly "Emosnímek", "Data Noise", "Recyklisti", "Original Copy" nebo "Slast Minute". Potom se však kluci obloukem vrátili k dřívějšímu "Kluci kde ste?" (neplést s hitem "Kde jsi?" Dalibora Jandy) a bylo vymalováno, nový název měsíc před vydáním byl na světě.
Děti, ekologie a zase pan Tečka
© Vladimír Komjati / musicserver.cz Nedá mi to, abych se nezeptal na hračky, které kdo měl v dětství rád. Mardoša se chlubí kolekcí indiánů z bývalé NDR, měl prý i kovboje, který však vždycky dostal na frak, protože stál proti přesile. U Caise zase bodovaly obrázkové kostky, na základce pak Lego. To už šramotím mezi svými papíry a vytahuji igelitový pytlík se stejným logem. To už ale z reproduktorů zaznívají ekologií zavánějící "Eko Echo" a "Chudáci" (ta je věnována vodákům a řeší tání ledovců), které uvádějí
Tata Bojs do tématické spirály, i když, jak sami říkají, jsou v tom nevědomky. Vytahuji proto na scénu starého známého pana Tečku a tvrdím, že minimálně i on měl v úmyslu čistit planetu od špíny. Milan se však brání:
"V případě pana Tečky to bylo čištění spíš sociální než ekologické. A navíc my jsme mu jen podstrkovali nějaké věci, co by postava jeho ražení mohla říct." Mardoša se šibalským úsměvem doplňuje:
"Byla to smyšlená postava, takže její výroky moc neřešíme, ale třeba Dušan (Neuwerth - pozn.aut.) občas dochází k podobně radikálním názorům."
© Vladimír Komjati / musicserver.cz I když by se na desce měl každý text týkat jiného tématu, nevědomky vznikly dva obdobné páry. Milan a Mardoša píší totiž
verše osamoceně a sem tam hrábnou do skicáků svých idejí uložených v počítačích. Zajímavostí je text k "Vítací", který stvořil zatím bezdětný Mardoša. Jde o rozvernou taškařici, v níž hostuje obskurní ansábl Ženy; ten víc jak deset let nefunguje, pro tuto příležitost se ale dali jednorázově dohromady, na což je Bublajs patřičně hrdý. Slova k "Hlídací" dodal naopak Milan, který do ní vštěpil momenty prvních krůčků jeho dcery Evelínky. Popisuje, jak se cítí v roli jakéhosi hlídacího patrona, který teprve sbírá zkušenosti. V písni na heligón a flétnu hraje kamarád Filip Nebřenský z kapely
Hm....
Lekce korejštiny ve skype
© Vladimír Komjati / musicserver.cz Jak si tak povídáme, zkouším zjistit, jestli už kluci dohnali manko s ICQ (viz náš poslední
rozhovor s nimi), Mardoša ale reaguje bleskurychle:
"My jsme ho vlastně přeskočili a komunikujeme teď skrz skype." Ostatně díky němu mohli dopilovat skladbu "Kudu Aditsuh", ke které vznikl text v kolaboraci s triem
Ahn Trio. Jistě si vybavíte jejich společné vystoupení na loňských Andělech, do budoucna se prý plánuje další společný koncert. Díky skype mohli kluci na dálku doladit také správnou výslovnost,
"aby tomu rozuměl každý Korejec, co to uslyší," vtipkuje Bublajs.
© Vladimír Komjati / musicserver.cz Desku míchá
Dušan Neuwerth. Je s ní uzavřen ve studiu Soundsquare,
Tata Bojs za ním pravidelně dojíždějí a finišují s mixy. Pro svou práci mají dokonce vymyšlený důmyslný systém barevného odlišení hotových a rozpracovaných věcí: zelená, značící hotové věci, pomalu začíná převažovat. Kluci prý už jen matně vzpomínají, co dříve znamenal bledě modrý odstín. Pak nám pouští "Skovku" v čerstvé doneseném mixu, který ale ještě nesplňuje precizní detaily, na nichž trvá Milan. Společně s Mardošou začne živě diskutovat, co by ještě změnil, které nástroje by zvýraznil a nebo naopak u nich ubral
volume. Tuto odpichovku mixuje Ondřej Ježek, na něhož možná ještě nějaká dodělávka padne, mluví se minimálně o jedné další, bude však záležet jak bude ve finále Dušan stíhat.
Návštěva u
Tata Bojs utekla rychle, věnovali musicserveru skoro tři hodiny. Jenže čas na odevzdání materiálu se rychle naplňoval (pondělí 19. března), takže nešlo zdržovat donekonečna. Pokud vše půjde podle plánu, mělo by "Kluci kde ste?" vyjít 16. dubna, tedy ve stejný den, kdy se bude křtít v Paláci Akropolis. My u toho určitě budeme.
Fotogalerie:
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
© Vladimír Komjati / musciserver.cz
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
© Vladimír Komjati / musicserver.cz