Muzikál Michala Pavlíčka "Obraz Doriana Graye" byl označen za mnohogenerační dílko. Klasický příběh od Oscara Wildea dostal lákavou podobu a po nějakém čase vychází i soundtrack s chutí rockového koření. Více se dočtete v následující recenzi.
7/10
Různí - Obraz Doriana Graye (soundtrack)
Celkový čas: 75:31 + 56:42
Skladby: CD1 - Pláž, To západ nezrudnul, Lord Kelso, Fajn dar, Na věky věků, Nuda je hrozná, Povězte mi, drahý příteli, Krásy se dotýkám, Nechci být modelem, Vítr ve tváři, Chcípni si a zmiz, Tak hebký, Ještěrka, Hořký čaj, Vstoje nebo vleže, Jsem sám, Dar, Jeho fotek plný dům, Smrt Julie, Pán má šance, Tu vůni znám, Rodinka, Sestřičko má, Drž se své krásy, hochu, Tak snad jo I, Rosalinda, Tak snad jo II, Po tom všem!, Čím jsem špatná, Pojď se vznést, To se přece stává, Ta tvá tvář, Obraz, Mládí, mládí, mládí, Být hit / CD2 - Fajn dar II, Sestřičko má, Stále krásný být, Já jsem věčný svit, Brouci jdou, Není snadné stát, Zvláštní bratři, Droga, Sluha se zradil, Duhoví ptáci, Tohle míchal ďábel, Zlámaný květ, Americký sen, Lok lásky, Koukej už spát, Tenhle všivej svět, Smoking pleasure, Sirotek, Kam's to šel, Ta tvář je láskou tlejících blíženců, Basilova smrt, Znič to tělo, Ze známého neznámý se stal, Šelmy mají hlad, Chci líbat tvou krásnou tvář, Tenhle všivej svět - pomsta, Musí se něco stát, Ústřice maj šmak, Zajíček, Údolím noci
Vydavatel: Sony BMG
Osobnost české hudební scény, mistr
Michal Pavlíček, se rozhodl pro umělecké ztvárnění klasického příběhu z pera Oscara Wildea. Pavlíčkův
muzikál "Obraz Doriana Graye" překypuje pěknými melodiemi a působivými hudebními nápady. Skladby ze soundtracku kypí energií a některé vypadají vábivě i jako samostatné celky, ne jen jako vyrvané z kontextu. Pak tu jsou atmosférická dílka, která ovšem pozbývají působivosti bez vizuálního vjemu. Takže ti, kteří měli možnost
muzikál vidět, si koupí disku připomenou všechny úžasné a krásné okamžiky. Ovšem ten, kdo se do řad díváků nedostal, bude skladby brát jako samostatná díla a ne každá se mu bude zdát smysluplná (i když bude znát každý detail příběhu děje o krásném Dorianovi). To vše je třeba si hned na začátku recenze uvědomit. Do končin mého bydliště
muzikál sice nedorazil, ale přesto se pokusím nastínit vám charakter skladeb.
Jistě zajímavou skladbou hned prvního disku je "Fajn dar I". Na ní se podílela hned čtverka pěvců a mužského jedince zastoupil charismatický Tomáš Hájíček. Zajímavý pomaláček "Povězte mi, drahý příteli" střídá další nálož scenéricky silných songů, ale ty bohužel posluchač bez znalosti muzikálu moc neocení. Ovšem "Chcípni si a zmiz" (zas ten chraptivý Hájíček, tentokráte ale s Karlem Dobrým) je předzvěstí poutavé "Tak hebký", jedné z těch, jejíž melodii si prostě chtě nechtě zapamatujete. Další prudce našlapaná "Ještěrka" s pronikavým hláskem Báry Basikové je rychlejším poslem na pár pátků dopředu (krom dvouminutové "Vstoje nebo vleže"). Ale když už jsme u těch pomáláčků, "Dar" s hlasem Střihavky a Königa rozhodně není špatný. Textově celkem zajímavá je "Rodinka" střídaná kouskem "Sestřičko má". Krom jednoznačných vlivů rocku nesměle, leč účelně vykukují progresivní manýrky, sem tam zaobalené v nějakém tom samplu. Možná se to zdá jako často používané klišé, ale sem je to všité přímo na míru. Jako zastánce rocku si ale neodpustím zmínku o písni "Ta tvá tvář". Další skvělé dílko.
Druhé dějství (a současně i druhé CD) otevírá "Fajn Dar II", jakási variace na první část. Až šestý song "Není snadné stát", sólo Viktora Dyka, zaujme i neznalce muzikálového ztvárnění. Pronikavého zástupce scénických songů je bezpochyby "Droga" v podání Basikové. Srdcervoucí díla zastupuje silná trojka "Zlámaný květ", "Americký sen" a "Lok lásky". Dost bylo těch citlivých melodií, je potřeba posluchačům nasázet porci nenávisti a zloby. To vše odít do rockového křiváku a bestiální náladu doladit činelem. Smícháním vznikne "Tenhle všivej svět". Podobným nášupem, ale s nádechem trpké esence je "Ta tvář je láskou tlejících blíženců". K poslechu následujících skladeb by člověk měl znát Pavlíčkovo podání příběhu, jinak si jich moc neužije. Avšak "Chci líbat tvou krásnou tvář" by obstála i samotinká, jako půvabná baladka. Věřím, že v kombinaci těchto tónů a výjevu na jevišti se divákovi dostalo jedné z nejsilnějších scén. Druhá část všivého světa s dovětkem "Pomsta" je jasným odkazem k části příběhu, kde
James Vane, bratr bývalé Dorianovy přítelkyně Sibyly, která spáchala sebevraždu v důsledku rozchodu se svým princem (Dorian ji opustil prý kvůli špatně odehrané divadelní roli), chce pomstít smrt své sestry. Jenže Dorian vypadá pořád jako osmnáctiletý hošík, a Jima tím přelstí. Jedna žena mu ale hned nato prozradí, že našel toho pravého, který
"podepsal smlouvu s ďáblem". Poslední dvojice skladeb "Údolím noci" a "Pojď už k nám" uzavírá dvoudiskovou plejádu citů, bouří, nenávisti, smutku a patrné známky vášně a lásky. To vše se podařilo Pavlíčkovi vtisknout do charakteru zvukové stopy.
Malíř Basil Hallward namaluje nádherný obraz s podobiznou mladého, šlechetného, nezkaženého Doriana a ten je svou krásou naprosto okouzlen. Vysloví přání, aby místo něj stárnul obraz a on zůstal navždy mladý. Dál jistě všichni příběh znáte, proto ho nebudu celý uvádět. Důležité je, že v něm vystupuje snad každá lidská vlastnost a uměním hudebního skladatele je úkol, aby na žádnou z nich nezapomněl ve svých partech. Michalu Pavlíčovi se to vše podařilo. Skladby mají takzvanou "stravitelnou hloubku" a spojené s promyšleným vizuálním projevem mohou vytvořit delikátní chuť. Nicméně hodnotit hudbu k muzikálu není tak jednoduché a velmi váhám, zda dát sedm hvězdiček nebo osm, čímž by se deska stala možným adeptem na úvodní stránku serveru. Nehledě na toto se ale spíše přikláním k té sedmičce. Přesto ale smekám a tleskám.