Nabízíme vám rozhovor s Liborem Lisým, představitelem nového hudebního vydavatelství Escape, které se chce zabývat méně komerčními kapelami než ostatní společnosti. A přitom je součástí Monitoru-EMI.
Na našem serveru jsme několikrát upozorňovali na vznik nového alternativního vydavatelství, které bylo mateřskou firmou EMI pojmenováno Escape. Tato informace je velmi důležitá především pro spoustu českých hudebníků, kterým byly dveře hudebních koncernů dosud pevně zavřeny. O tom jaký Escape bude a co posluchačům nabídne, jsme si povídali se šéfem nového subjektu - Liborem Lisým.
Kdy a kdo přišel s nápadem založit vydavatelství pro nezávislé umělce?
S myšlenkou založit novou vydavatelskou značku, na které by vycházely domácí alternativně laděné projekty, přišla letos na jaře firma Monitor EMI, resp. její šéf Vladimír Kočandrle. Oficiálně byla značka
Escape představena na tiskové konferenci 18. května.
Před pár lety by byl podobný čin považován za velmi odvážný. Prolomily se na naší hudební scéně ledy, nebo jde jenom o první krok?
Myslím, že vzhledem k současné krizi v hudebním průmyslu jde i dnes o značně odvážný pokus. Dá se říci, že se Monitor rozhodl vsadit na posluchače, které už nebaví nynější většinový vkus. V poslední době se zřetelněji vyprofilovala část společnosti, která z nejrůznějších důvodů odmítá hudební produkci reprezentovanou estrádními pořady na TV Nova, a právě takové posluchače a umělce teď hodlá
Escape oslovit.
Je cílem vydavatelství Escape podporovat původní českou tvorbu, nebo dáte šanci i projektům s mezinárodními ambicemi?
Prioritou je podpora původní domácí tvorby. Nikde ale není psáno, že se nebudeme zabývat projekty, které mají ambice prosadit se v zahraničí. Gramofonové firmy zatím většinou vyžadovaly, aby nahrávky domácích interpretů vznikaly v češtině. U Escapu tohle omezení mizí, tady můžou hudebníci používat angličtinu. Pokud chtějí uspět venku, je to pro ně nepochybně výhoda.
Jak se v této souvislosti jeví možnost vydávat kvalitní českou hudbu v zahraničí?
Prosadit se třeba v Anglii je nesmírně těžké. Z českých kapel tam uspěla jen
Ecstasy Of St. Theresa a snad i vyškovští
Here, kterým se také podařilo natočit prestižní "The Peel Session". Konkurence je tam obrovská. My můžeme prostřednictvím EMI nahrávky našich interpretů nabídnout anglickým partnerům, můžeme u nich lobbovat, víc se ale dá dělat jen těžko.
Můžete prozradit něco bližšího o vašem edičním plánu?
První deskou pod hlavičkou
Escape je debutové album skupiny
Divokej Bill nazvané "Propustka do pekel".
Divokej Bill patří k nejvýraznějším zjevením na domácí scéně a má pověst jedné z nejlepších koncertních kapel u nás. Jejich deska je sbírkou melodických rockových písniček s vlivy tuzemského folklóru, country i keltskými motivy. Na podzim se objeví album souboru
Fun People, který hraje příjemné, svižné funky ve stylu
Jamiroquai, dále se uvažuje o desce
Ecstasy Of St. Theresa, vyjít by mělo také DVD skupiny
Mňága a Žďorp atd.
Jaké vlastnosti musí mít interpret, kterému nabídnete smlouvu? Existují nějaké žánrové předpoklady nebo naopak omezení? Který žánr preferujete?
Rádi bychom vydávali desky umělcům, kteří do hudby vkládají něco neobvyklého. Naší ambicí je šířit seriózní českou tvorbu bez ohledu na její žánrové zaměření. Chceme podporovat interprety například z oblasti moderní taneční hudby nebo nezávislého rocku, jak ale říká Vladimír Kočandrle,
Escape není ghetto, a tak se žádným žánrům neuzavíráme.
Myslíte si, že vašeho příkladu budou následovat i ostatní hudební koncerny V Čechách zatím nic podobného neexistuje. V Anglii obdobný model funguje už spoustu let a my věříme, že bude funkční i v našich podmínkách. Jak ale zareagují další gramofonové firmy, netuším.
Děkuji za rozhovor.